تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۲
کد مطلب : ۴۴۰۳۲۳
نگاهی به رشته مطالب کارشناس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی؛

آیا زمان جنگ آب‌ها فرا رسیده! / حقوق مردم بویراحمد در سد تنگ سرخ به رسمیت شناخته شود / دستگاه قضا ورود کند!

۱
آیا زمان جنگ آب‌ها فرا رسیده! / حقوق مردم بویراحمد در سد تنگ سرخ به رسمیت شناخته شود / دستگاه قضا ورود کند!
کبنا ؛سالهای پیش اساتید صاحب نظر جامعه شناسی از جنگ آبها سخن می گفتند و اینکه جنگ آینده جنگ بر سر آب است، با اینکه در آن زمان این سخن، دور از ذهن بود، ولی در برهه کنونی این مسئله به شدت احساس می شود، متأسفانه سوء مدیریت ها به این مسئله دامن می زنند، در حالی که اگر مسئله به درستی مدیریت شود چنین مسائلی را نخواهیم داشت.
به گزارش کبنا نیوز، از ابتدای زمانی که بحث احداث سد تنگ سرخ به وجود آمد و محل احداث آن کلنگ زنی شد، مسائل و مشکلات محیط زیستی موجب شد که احداث به تعویق افتد، با این حال، احداث سد، کژدار و مریز دنبال می شد، همواره این مسئله که این سد مجوز محیط زیستی ندارد و همچنین «انتقال بین حوزه ای» به استان فارس نباید صورت بگیرد، از جمله مواردی بوده که سازمان محیط زیست کشور بر آن تأکید کرده است.
با این حال، سفر رئیس جمهور و بازدید ویژه او از این سد، موجب شده که روال کارها سرعت گیرد؛ هر چند که نماینده مردم بویراحمد و دنا نیز پیگیر این موضوع است، ولی روشنفکر تعقل محیط زیستی نیز داشته و چندین بار نسبت به مسائل محیط زیستی و خطرات آن واکنش هایی داشته است، که در برهه کنونی نیاز به واکنش صریح او احساس می شود.
به گفته سید یوسف مرادی کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، اصل 90 مجلس شورای اسلامی با طرح هایی که مجوز محیط زیستی ندارند مخالف کرده و طرح سد تنگ سرخ نیز جزو چنین طرح هایی است.
با این حال، تنها در صورتی این طرح از کار می افتد که دستگاه قضا به مسئله ورود کند و بر اساس قرائن و شواهد از اجرای ادامه طرح جلوگیری کند.
پیامدهای سد تنگ سرخ برای مردم بویراحمد را از زبان سیدیوسف مرادی بخوانید و توئیت های بدون شرح او در این خصوص را.
بشار تنها نيست؛ صحبتي با مردم بويراحمد و دنا.
مردم شريف بويراحمد و دنا:
همين روزها كشورمان ايران درگير مساله اي به نام سدكمال خان بر رودخانه هيرمند در افغانستان است.
مساله آب هيرمند اگر با گفتگو حل نشود و افغانستان حقآبه ايران از رود هيرمند را به رسميت نشناسد، ايران يا بايد شاهد مهاجرت ٤٠٠ هزار نفر در سيستان و بلوچستان به دليل بي آبي باشد يا اينكه از گزينه نظامي براي رسيدن به حقش استفاده كند.
طبق قرارداد ١٣٥٣ مابين ايران و افغانستان، كشور افغانستان موظف است مانعي براي حقآبه ايران از رود هيرمند نباشد ، اما همين ديروز رييس جمهور افغانستان رسما اعلام كرد، كه در برابر نفت، به ايران آب مي دهد.
در حالي كه كشور ايران و افغانستان در حال ورود به مرحله اي تنش زا هستند، همزمان تركيه با احداث سد آتاتورك دو رود دجله و فرات را براي هميشه خشك مي كند و در اينصورت عراق و سوريه براي نجات مردمشان چه راهي خواهند داشت؟
بايد توجه داشت كه كشور ما ايران در منطقه اي خشك از جهان قرار دارد و جنگ آب سالهاست در مناطقي چون اصفهان آغاز شده است.
حال با اين شرايط، آب منطقه اي استان فارس در اقدامي عجيب و در سكوت كامل در حال احداث سدتنگ سرخ بر سرشاخه اصلي رود بشار در منطقه تنگ سرخ است.
در مورد اين سد لازم ديديم با شما مردم عزيز بويراحمد و دنا صحبت كنيم، چون بر اين باوريم در نظام جمهوري اسلامي، مردم غريبه نيستند و طبق قانون حق دارند به اطلاعات شفاف در خصوص همه طرح ها و پروژه هاي دولتي دسترسي داشته باشند و البته اطلاع رساني شفاف به شما مردم عزيز را تا رسيدن به نتيجه ادامه خواهيم داد و از شما خواهشمنديم با انتشار اين اطلاعات ما را ياري دهيد:
اول: اين سد از جمله سدهاي مخزني زير مجموعه استان فارس است، كه صرفا بودجه اش را از ناحيه بودجه استان ما تامين مي كنند تا اين موضوع مهم كه استان ما در آينده مديريتي بر اين سد ندارد، مخفي بماند.
همچنین همانطور كه در فيلم پيوست آمده است و مي توانيد مشاهده كنيد، طي بازديد ما از محل احداث سد در تاريخ ٦ فروردين ١٤٠٠، بر خلاف آنچه در برخي رسانه ها آمده پيشرفت سد كمتر از ده درصد است و صرفا يك خاك برداري جزيي و مسطح سازي صورت گرفته است و متوقف شدن سد در اين مرحله به راحتي امكان پذير است.
دوم: در طرح اين سد به روشني آمده است كه آب آن براي پشتيباني از سد درودزن در مرودشت، انتقال آب براي زمينهاي زراعي كامفيروز و آب صنعتي و آشاميدني شيراز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اگر چه در طرح سد به تامين آب آشاميدني و صنعتي ياسوج هم اشاره شده است، اما در تبليغات مديران است.



نام شما

آدرس ايميل شما

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

ضرغامی گویا بنا بر ترک عادت صبحانه‌های سیاسی‌اش ندارد؛ حتی حالا که در مقام وزارت میراث ...
معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

پنج میلیون و 800هزار تومان؛ متوسط حقوق فرهنگیان در سال 99. دریافتی‌ای که به گفته رئیس ...
خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

مهدی کروبی و سیدمحمد خاتمی پس از یازده سال در نشست‌های جداگانه سخنرانی کردند که بازتاب‌های ...
1