تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۳۰
کد مطلب : ۴۳۷۸۸۸
آخرین تحولات افغانستان؛ انتقال مسالمت آمیز قدرت در جریان است

دولت افغانستان سقوط کرد / اشرف غنی افغانستان را ترک کرد / جمع‌آوری پرچم‌های عزاداری محرم به‌دست طالبان / پرچم آمریکا زیر پای نیروهای طالبان / «اشرف غنی» دست ما را بَست و وطن را فروخت

۰
دولت افغانستان سقوط کرد / اشرف غنی افغانستان را ترک کرد / جمع‌آوری پرچم‌های عزاداری محرم به‌دست طالبان /  پرچم آمریکا زیر پای نیروهای طالبان / «اشرف غنی» دست ما را بَست و وطن را فروخت
کبنا ؛
سرعت تحولات در افغانستان بسیار بالا است. طالبان که با صدور بیانیه ای صبح امروز اعلام کرده بود که نیروهای ما خارج از کابل هستند و نمی خواهد با وسایل نظامی وارد کابل شود اکنون در اعلامیه تازه ای گفته است که در حال حاضر گزارش‌هایی مبنی بر تخلیه حوزه های امنیتی در کابل، دریافت کرده و اینکه پلیس قادر به تأمین امنیت، وزارت‌ها نیست و نیروهای امنیتی دولتی "فرار کرده اند".
به گزارش کبنا، در این اعلامیه آمده که "امارت اسلامی به نیروهای خود دستور داد تا وارد مناطق کابل شوند که دشمن از آنجا رفته و مناطقی خطر سرقت وجود دارد."
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز گفته که "مردم نگران نباشند".
به گفته مجاهد "برای اینکه همه نظامی ها فرار کردند و حوزه ها توسط چپاولگران چور شدند، برای جلوگیری بیشتر از چور و چپاول ما به مجاهدین خود امر می‌کنیم که داخل کابل شوند مردم نباید نگران باشند."
امروز رایزنی‌های گسترده برای انتقال قدرت در جریان بود ، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، نماینده ناتو و هیاتی از طالبان امروز در ارگ ریاست جمهوری افغانستان حاضر شدند. 

جزییات دقیقی از مذاکرات در دست نیست اما سرپرست وازرت کشور افغانستان اعلام کرده است که انتقال قدرت مسالمت آمیز صورت  خواهد گرفت. 
ورود طالبان به کابل پس از خروج غنی از کشور اتفاق افتاد،ساعاتی پیش رسانه‌های افغانستان اعلام کردند که اشرف غنی رییس جمهور این کشور کابل را به مقصد تاجیکستان ترک کرده است. گفته می شود او استعفا داده است. رویترز خروج غنی از کشور را تائید کرد اما روشن نکرده که او به کجا رفته است. 
آسوشیتد پرس هم گزارش داده که  حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان و و یک دستیار نزدیک دیگر اشرف غنی، به همراه او کشور را ترک کرده‌اند. 
ویدئویی از لحظه خروج غنی از افغانستان منتشر شده است. همچنین عبدالله عبدالله رییس شورای عالی صلح با انتشار ویدئویی این خبر را تائید کرده است. او غنی را رییس جمهور پیشین خواند. 
عبدالله گفت: "رئیس‌جمهور سابق افغانستان را ترک و کشور و ملت را در یک حالت قرار داد رفت و خداوند همراهش محاسبه کند."
عبدالله عبدالله از مردم خواست تا آرامش خود را حفظ کنند. وی افزود که این شب و روزهای سخت به زودی سپری می‌شوند و مردم می‌توانند روزهای صلح آمیز را ببینند.
پیام عبدالله عبدالله 
 
همچنین امروز رحمان رحمانی، صلاح الدین ربانی، محمدکریم خلیلی، محمد محقق در یک پرواز ویژه از کابل به اسلام آباد انتقال داده شدند.
پیش از این خبرگزاری رویترز به نقل از سه مقام دیپلماتیک خبر داد که علی احمد جلالی، چهره دانشگاهی تحصیل کرده در آمریکا که پیشتر سمت‌های وزیر داخله و سفیر افغانستان در آلمان را بر عهده داشته به عنوان رئیس دولت انتقالی معرفی می‌شود.
این منابع دیپلماتیک همچنین به رویترز گفته‌اند که هنوز مشخص نیست که آیا طالبان موافقت نهایی خود را با انتصاب آقای جلالی اعلام می‌کنند یا خیر.

تصویری از حضور برخی رهبران افغانستان در اسلام آباد پاکستان 

در همین حال حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در ویدئویی همراه سه دخترش اعلام کرد که در کابل می‌ماند.
او افزود: «ما آرزو داریم که مسائل کشورمان از طریق صلح و مذاکره برطرف شود.»
کرزی از نیروهای امنیتی و نیروهای طالبان خواست که در هر کجایی که هستند امنیت جان و مال مردم را نگه دارند.
او از مردم هم خواست که در خانه‌های خود بمانند. کرزی افزود: «در تلاش است تا با بزرگان طالبان از راه مسالمت، برادری و وطن‌داری و وطن دوستی وارد صحبت شود.»
بسیاری از سفارت خانه‌های غربی در کابل تعطیل شدند. 
یک مقام آمریکایی به آسوشیتدپرس گفت که دیپلمات‌های این کشور در افغانستان با ورود طالبان به پایتخت از سفارت به فرودگاه کابل منتقل می‌شوند.
این مقام می‌گوید که بالگردهای نظامی بین ساختمان سفارت و فرودگاه در حال تردد هستند.
در همین حال درویش رئوفی، ولسوال بگرام به آسوشیتدپرس گفت که نیروهای نظامی افغانستان در پایگاه هوایی بگرام که محل نگهداری ۵ هزار زندانی است، تسلیم طالبان شدند. در این زندان هم نیروهای طالبان و هم داعش حضور داشتند.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز در حساب توییتری خود اعلام کرد که «زندان مهم در فرودگاه بگرام به کنترل طالبان در آمد.»
او تصریح کرد که زندانیان از زندان خارج و به مکان امن منتقل شدند.
عبدالله عبدالله، حامد کرزی و گلبدین حکمتیار شورای هماهنگی تشکیل دادند
حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان اعلام کرد که برای جلوگیری از هرج و مرج و کاهش درد و رنج مردم برای اداره بهتر امور مربوط به صلح و انتقال مسالمت آمیز قدرت شورای هماهنگی تشکیل داده است.
این شورا شامل خود او، عبدالله عبدالله و گلبدین حکمتیار است.
این شورا از نیروهای امنیتی حکومت و نیروهای امنیتی طالبان خواست تا جلوی درگیری‌ها و هرج و مرج و تحریکات افراد غیرمسئول را قاطعانه بگیرند.
لحظه خروج اشرف غنی از افغانستان
 اشرف غنی رییس جمهور افغانستان ساعتی پیش کابل را به مقصدی نامعلوم ترک کرد. گفته می شود او به تاجیکستان رفته است. با این حال مقصد نهایی غنی روشن نیست.
ویدئویی که گفته می شود لحظه خروج اشرف غنی از افغانستان است منتشر شده است. 
   
اهتزاز پرچم طالبان در گذرگاه مرزی تورخم
    
جمع‌آوری پرچم‌های عزاداری محرم به‌دست طالبان
گزارش‌ها از کابل، پایتخت افغانستان، حاکی است که طالبان دردروازه‌های شهر هستند.
براساس گزارش‌ها طالبان به نیروهای خود دستور داده در دروازه های کابل منتظر بمانند. در بیانیه‌ای از سوی طالبان آمده است که مسئولیت امنیت شهر در حال حاضر بر عهده دولت است و مذاکرات برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت ادامه دارد.
در همین حال امروز تصاویری از جمع آوری پرچم های سیاه عزای سید الشهدا در یکی از شهرهای افغانستان منتشر شده است.
   
 پرچم آمریکا زیر پای مجاهدین طالبان
کانالی های خبری و رسانه های افغانستان عکس جالب توجهی از زیر پا گذاشتن پرچم آمریکا توسط نیروهای طالبان در پایگاه بگرام را منتشر کرده اند.
اشرف غنی افغانستان را ترک کرد/ پایگاه بگرام به دست طالبان افتاد/ پرچم آمریکایی‌ها زیر پای طالبان/ رئیس دولت موقت افغانستان چه کسی است؟ + عکس و فیلم
 
رئیس دولت موقت چه کسی است؟
رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد،علی احمد جلالی به عنوان رئیس دولت موقت پیشنهاد شده است.انتخاب او هنوز از سوی وب سایت الاماره(ارگان رسمی گروه طالبان) اعلام نشده است. جلالی سابقه وزارت داخله در سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ در دولتت کرزای را دارد.همچنین او سفیر افغانستان در آلمان بوده است.
اشرف غنی افغانستان را ترک کرد/ پایگاه بگرام به دست طالبان افتاد/ پرچم آمریکایی‌ها زیر پای طالبان/ رئیس دولت موقت افغانستان چه کسی است؟ + عکس و فیلم

اتحادیه‌ی بانک‌های افغانستان:سپرده‌های بانکی مشتریان محفوظ است
پس از سقوط دست‌کم ۲۸ ولایت و نگرانی شهروندان از کارکرد ضعیف خدمات بانکی، اتحادیه‌ی بانک‌های افغانستان به مشتریان خود ‏اطمینان می‌دهد که سپرده‌های بانکی آن‌ها محفوط است.
منابع امنیتی: درگیری بین طالبان و نیروهای مرزی ایران صحت ندارد
منابع امنیتی گزارش‌های برخی رسانه‌های مخالف مبنی بر احتمال درگیری بین طالبان و نیروهای مرزی ایران در مرز «اسلام‌قلعه» را رد کردند. منابع امنیتی به خبرگزاری تسنیم، گفتند که براساس بررسی‌های صورت‌گرفته یکی از اعضای طالبان به‌طور اشتباهی وارد خاک ایران شده بود که نیروهای مرزبانی ضمن آگاهی بخشیدن به وی در خصوص مسایل و قوانین مرزی او را امروز تحویل طرف مقابل دادند.
منابع تصریح کردند که هیچ موضوع خصومت‌آمیز و یا درگیری بین طالبان و نیروهای مرزبانی صورت نگرفته است.منابع امنیتی از مردم خواستند به اخبار دروغ و تأییدنشده اعتماد نکنند، چراکه هیچ مشکلی نه‌تنها در مرز دوغارون بلکه در مرزهای دیگر ایران هم وجود ندارد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان نیز بارها اعلام کرده است که از خاک افغانستان هیچ تهدیدی علیه کشور ایران صورت نخواهد گرفت.وی پیش از این نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفته بود: به مقامات ایران اطمینان می‌دهیم که به خاک کشور همسایه ما ایران هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد.
وزارت دفاع افغانستان: هیئتی از افغانستان با تمام اختیارات به قطر می‌‎رود
«بسم‌الله محمدی» سرپرست وزارت دفاع افغانستان با انتشار پیام ویدئویی گفت: اطمینان می‌دهیم که امنیت کابل تامین است و نیروهای امنیتی در این باره متعهد هستند.وی افزود: نیروهای بین‌المللی نیز آمادگی هرگونه همکاری با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان هستند.محمدی ادامه داد: رئیس جمهور روز گذشته در نشست با بزرگان افغانستان همه صلاحیت‌ها را به آن‌ها واگذار کرد تا هیئتی که قرار است فردا به قطر بروند با طالبان درباره مسئله افغانستان به یک توافق برسند.
وی تاکید کرد: تا زمانی که یک توافق در افغانستان صورت نگیرد به همه اطمینان می‌دهیم که تا رسیدن به یک توافق صلح امنیت کابل تامین است. پیش از این نیز، «عبدالستار میرزکوال» سرپرست وزارت کشور افغانستان با انتشار پیامی ویدئویی اظهار داشت که طالبان به شهر کابل حمله نخواهد کرد و براساس توافق صورت گرفته قرار است قدرت از طریق مسالمت‌آمیز به یک دولت انتقالی واگذار شود.طالبان نیز امروز با انتشار بیانیه‌ای اظهار داشت که این گروه قصد ندارد با زور یا جنگ وارد کابل شود و مذاکرات برای ورود مسالمت‌آمیز به این شهر جریان دارد.
وزیر دفاع افغانستان: غنی ما را فروخت
بسم الله محمدی وزیر دفاع افغانستان در توییتی نوشت:غنی دست ما را از پشت بست و وطن را فروخت.
شورای هماهنگی سران تشکیل شد
شورای هماهنگی سران کشور با حضور حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین کشور، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی و گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی تشکیل شده است.
«اشرف غنی» دست ما را بَست و کشور را فروخت
 سرپرست وزارت دفاع دولت افغانستان امروز یکشنبه در واکنش به تحولات پیاپی کشورش از جمله سقوط کابل و خروج اشرف غنی از این کشور اعلام کرد: رییس جمهور اشرف غنی دست ما را از پُشت بَست، کشور را فروخت و آن را تَرک کرد.
بسم اله محمدی سرپرست وزارت دفاع افغانستان در پیامی توییتری در این خصوص نوشت: دست ما را از پشت بستند و وطن را فروختند. لعنت به غنی و دار و دسته اش.
این در حالیست که «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان پیشتر و در واکنش به خروج اشرف غنی از این کشور گفت: رئیس جمهور سابق افغانستان افغانستان را ترک و کشور و ملت را در یک حالت قرار داد رفت و خداوند همراهش محاسبه کند.


















 
نام شما

آدرس ايميل شما

ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!

ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!

تورم مخرب‌ترین آثار را بر پیکره اقتصاد برجا می‌گذارد و اگر به این مسئله توجه نشود بدون ...
بزرگداشت بیهقی زمانه

بزرگداشت بیهقی زمانه

محمود دولت‌آبادی یکی از بنام‌ترین نویسندگان ایرانی است که با سبک منحصر به فردش، آثار ...
گوسفند یک میلیارد و سیصد هزار تومانی

گوسفند یک میلیارد و سیصد هزار تومانی

یک قوچ طلایی رنگ در حراجی گوسفندان در ایرلند رکورد گران‌ترین گوسفند را شکست و ۵۲ هزار ...
1