تاریخ انتشار
چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب : ۴۳۷۲۵۳
یادداشت؛

سایه آتش مدیریت آب و بحران زباله از چالش های پیش روی دولت سیزدهم در استان

هادی سینایی
۱
۰
سایه آتش  مدیریت آب و بحران زباله از چالش های پیش روی دولت سیزدهم در استان
کبنا ؛اقدامات سخت افزاری نرم افزاری بودجه و نیرو متناسب با سرمایه های  جنگلی و ملی در استانی که یک درصد از خاک کشور را تشکیل می دهد اما در همین وسعت کم بواسطه 15 درصد از جنگل های زاگرس و 20درصد از گونه های گیاهی 10 درصد از منابع آب شیرین کشور را تولید می‌کند نیست.
همزمان با نزدیک شدن به شروع کار دولت سیزدهم ، مطالبات زیست محیطی دوستداران طبیعت در کهگیلویه وبویراحمد و نگرانی های آنان از ادامه دار بودن سایه شوم آتش بر جنگل و مرتع که چند سالی است ، همزمان با شروع فصل گرما جا خوش کرده و حاضر نیست که به این زودی رخت بر بندد ، از نگرانی هایی است که دوستداران طبیعت از دولت جدید و تازه نفس مطالبه دارند .
 هادی سینایی فعال و دوستدار محیط زیست می گوید : جمهوری اسلامی ایران تنها و محدود کشورهایی است که حفاظت از محیط زیست را در قانون اساسی خود به یک اصل تبدیل کرده و در آن بیان داشه در جمهوری اسلامی ایران حفاظت از محیط زیست که نسل امروز و نسل های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی تلقی می گردد و تخریب آن ممنوع است .  (اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ) .

سینایی گفت: کهگیلویه وبویراحمد یک درصداز خاک میهن ، یک درصداز جمعیت کشور ، ده درصداز منابع آب ،  15 درصداز جنگل های زاگرس،  7 درصداز  14 میلیون هکتار از جنگل های طبیعی کشور را به خود اختصاص داده  ، ضمن آنکه تامین کننده 10 دصد از منابع آبی  کشور است ، سزاوار نیست  در فصل بهار و تابستان ، سایه آتش را بر سر بلوط های 500 ساله ای که  هر درخت آن سالانه بین 50 تا 60 تن آلودگی را در خود رسوب می کند و ارزش ریشه های 9 متری آن در عمق خاک به جهت تامین آب ،  بسیار بیشتر از چوب آن است در عرض کمتر از 20 دقیقه به تلی از خاکستر تبدیل گردد.
حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر رئیسی ، گرچه محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد بعنوان یک دستگاه نظارتی حاکمیتی تمام تلاش خود را به کار گرفته تا مشکلات زیست محیطی استان مرتفع گردد  اما حل بسیاری از این مشکلات منجمله آتش سوزی جنگل و مرتع ، بحران آب ، زباله و پسماند از توان استان خارج و در گرو تهعد دولت ها به حفظ محیط زیست و توجه دولتمردان پایتخت نشین است .
رئیس جمهور منتخب و انقلابی : گرچه دولت  یازدهم و دوازده تلاش های زیادی را برای رفع این مشکلات داشته است و جای بسی تقدیر است  اما انتظارات و توقعات از دولت سیزده به مراتب بیشتر بوده ، چرا که رسیدگی به مشکلات زیست محیطی استان در گرو توجه ، تامین و  اقدامات سخت افزاری ،نرم افزاری ، بودجه نیرو  و امکانات متناسب با سرمایه های ملی نسل های آینده در این استان بوده و نیازمند است یک بار و برای همیشه کمبودها در  هنگامه اطفاء حریق جنگل مرتفع گردد.
جناب دکتر رئیسی،  نباید اجازه داد بلوط های ریشه دار کهگیلویه وبویراحمد، قربانی کمبودهایی گرددند که چند سال اخیر بدلیل خشکسالی تبدیل به سریال های ادامه دار شده و نیازمند حل و فصل است .
رئیس جمهور منتخب و محبوب یاد آور می گردد  اگر مشکلات  زیست محیطی  مرتفع نگردد،  باید در آینده ای نه چندان دور شادهد وقوع  سیل ویرانگری باشیم که اخیرا در ژاپن و آلمان خود را نشان داده است
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
بابا تو هم بیکاری ای خی بگی من یه چیزی هستم
بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1