تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۴۷
کد مطلب : ۴۳۶۷۹۳
شایان نادری مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنا:

پدرخواندگی در هر حوزه‌ای رویه‌ای منسوخ است / جوانان پای کار باشند تا همیشه پدرسالارهای سیاسی تصمیم نگیرند / بخش اعظمی از جوانان در کهگیلویه و بویراحمد زمینه ظهور و بروز ندارند / در توزیع پروژه‌ها در مناطق سلیقه‌ای عمل نشده است

۲
۱
پدرخواندگی در هر حوزه‌ای رویه‌ای منسوخ است / جوانان پای کار باشند تا همیشه پدرسالارهای سیاسی تصمیم نگیرند / بخش اعظمی از جوانان در کهگیلویه و بویراحمد زمینه ظهور و بروز ندارند / در توزیع پروژه‌ها در مناطق سلیقه‌ای عمل نشده است
کبنا ؛او معتقد است که «اگر عزم و جزم در مدیران ما باشد محرومیت در استان کهگیلویه و بویراحمد برچیده خواهد شد. ولی کهگیلویه و بویراحمد که تقریباً از لحاظ جمعیت سی امین استان است، با این منابعی که داریم و در جلسات همیشه از پتانسیل‌های استان صحبت می‌شود، این وضعیت محرومیت ناراحت کننده است، باید مدیران ما به سمتی بروند که از منابع در راستای محرومیت زدایی استفاده کنند. چند درصد دیده‌ایم که آب خروشانی که از استان می‌رود برای انتقال آب رودخانه برای زمین‌های بالادست صورت بگیرد؟ در حوزه معادن، چند درصد از معادن ما فعال است و استخراج می‌شود؟ ما دو قطب اصلی کشاورزی و دامداری در استان داریم که می‌طلبد در راستای ابرسانی به زمین‌های حاصل خیز، بخصوص در کهگیلویه، دهدشت، کبگیان و زیلایی، از طرف دستگاه‌های اجرایی گام‌های موثری برداشته شود، نهادهای حمایتی هم حمایت خواهند کرد. ولی این دستگاه‌ها باید خط مقدم و پیش قدم باشند، اگر این روحیه ایجاد شود، تحول خوبی در استان را شاهد خواهیم بود.» شایان نادری از مدیران جوان استان کهگیلویه و بویراحمد است، وی اولین مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در استان کهگیلویه و بویراحمد قلمداد می‌شود. نادری که خود در حوزه فعالیت‌های جهادی در مناطق محروم و مطالبه گری از مسئولان در استان و در سطح کشوری نیز فعال بوده، می‌گوید: متاسفانه مدیران آنگونه که باید و شاید دلسوزی نداشته‌اند، ما در اردوهای جهادی سال‌های 95 و 96 به مناطق محروم زیلایی، لوداب، چرام و.. رفته‌ایم و محرومیت‌ها را دیده‌ایم. در تعریف پروژه‌ها بحث عدالت و اولویت بندی خیلی مهم است، استنباط ما این است که در توزیع پروژه‌ها در مناطق متناسب به زیرساخت‌ها و محرومیت‌ها عمل شده است.»  کبنا نیوز با شایان نادری مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص مسائل مختلفی گفت‌وگو انجام داده است.
به گزارش «کبنا نیوز» این گفت و گو را در ادامه بخوانید:
آقای نادری شما در تهران مسئولیت داشتید و پس از آن به استان آمدید؟
شایان نادری، 33 ساله، فارغ التحصیل دکتری دانشگاه تهران هستم. بله، اولین فعالیت اجرایی بنده در مجموعه عالی بسیج کشور، در کمیسیون علم و فناوری دانشگاه، بوده است، پس از آن در بخش گزینش شرکت ملی گاز ایران بصورت پاره وقت مشغول به فعالیت شدم، پس از اتمام دوره دکتری نیز در مرکز راهبردی امنیت غذایی و کشاورزی دانشگاه امام حسین مشغول به فعالیت شدم، همزمان برای مدتی عضو هیئت مدیره «هلدینگ کشاورزی و دامداری بنیاد مستضعفان» بزرگ‌ترین هلدینگ کشاورزی در کشور بوده‌ام.
در این اثنا، فعالیت‌های جهادی نیز داشتیم، در دوره‌ای، عرصه برای فعالیت در استان ایجاد شد و همچنین از آبان 1399 تاکنون در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در خدمت مردم استان هستیم.
نظر پیش‌تر در حوزه مطالبه گری در استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص کارخانه قند و ... فعال بوده‌اید، در این خصوص توضیحاتی بفرمایید؟
قبلاً مدیر مسئول پایگاه خبری دنانیوز بودم، همچنین عضو شورای مرکزی اتحادیه دانشجویی جنبش عدالتخواه دانشجویی کشور نیز بودیم و این موضوع دست به دست هم داد تا در حوزه مطالبه گری فعال باشیم، ولی مطالبه‌ی درست، نه هر مطالبه‌ای، ما مطالبه گری آمیخته با راهکار را پیشنهاد می‌دهیم. در کنار نقد، راهکارهای منصفانه نیز ارائه می‌دادیم.
خیلی از مدیران یا افرادی که به دنبال رزومه یا منفعت برای خود هستند مانع از مطالبه گری و سوت زنی می‌شوند و عموماً مشکلات را به بالادستی خود منعکس نمی‌کنند، نظر شما درباره اینکه افرادی که مطالبه گر هستند حمایت معنوی شوند چیست؟
سوت زنی در کشورهای غربی به عنوان یک شغل جاافتاده است ولی ما هم این موضوع را در دوران دانشجویی پیگیری می‌کردیم، در دیدارهایی که با ریاست اسبق دستگاه قضا آقای آملی لاریجانی در دانشگاه داشتیم این موضوع مطرح می‌شد. به مطالبه گری به دید تهدید نگاه می‌شود، در حالی که ما مطالبه گری را در مکتب مقام معظم رهبری یاد گرفته‌ایم و تهدید نیست، خود حضرت آقا هم فرموده‌اند که مطالبه گری کنید، راهکار بدهید، پپیشنهاد بدهید. مدیر یک مجموعه می‌تواند از این نقدها نهایت استفاده را کند، نباید از این نقدها ترسید. در کشورهای غربی سوت زنی یک شغل است و نگاه مادی به آن می‌شود ولی در اینجا ممکن است دغدغه دانشجویان یا اهالی رسانه باشد. همچنین این موضوع در دوره ریاست آیت الله رئیسی پررنگ‌تر بود و بهتر پیگیری شد و حاشیه امنی هم تاحدودی ایجاد شد.
در خصوص عملکرد ستاد اجرایی فرمان امام  (ره) در استان کهگیلویه و بویراحمد توضیحاتی بفرمایید؟
پیش از این ستاد اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد، زیر نظر استان فارس بود، ولی مستقل شدن ستاد اجرایی فرمان امام، برکت زیادی برای استان داشت. از زمانی که ما در استان شروع به کار کردیم، اولین رزمایشی که برگزار شد در دوره‌ی پیک کرونا و کمبود ماسک و موادضدعفونی، رزمایش احسان سلامت برگزار شد که طی آن 20 هزار بسته بهداشتی شامل لوازم بهداشتی توسط گروه‌های جهادی توزیع شد.
ما توانستیم مجموعه‌ای از گروه‌های جهادی، هیئات، موکب‌ها، مراکز نیکوکاری را شناسایی کنیم و شبکه از توزیع ایجاد کردیم و سعی‌مان بر این است که دورترین مناطق استان از این بسته‌های معیشتی ذی‌نفع شوند. چیزی حدود 300 میلیارد ریال در حوزه بسته‌های بهداشتی، معیشتی، لوازم التحریر و پوشاک توسط قرارگاه جهادی ستاد اجرایی فرمان امام و حمایت بنیاد احسان توزیع صورت گرفت.
ستاد اجرایی فرمان امام از بدو ورود به استان کهگیلویه و بویراحمد چه فعالیت‌ها و پروژه‌های عمران و آبادنی و اشتغال زایی داشته است؟
3 رسالت کلی ستاد اجرایی فرمان امام توانمندسازی اقتصادی، زیربنایی فرهنگی، حوزه سلامت است. همچنین 5 زیرمجموعه ستاد اجرایی؛ بنیاد برکت، بنیاد اجتماعی احسان، بنیاد 15 خرداد، گروه دانش بنیان برکت، گروه اقتصادی توسعه و تدبیر هستند هر کدام ماموریتی را در نقاط مختلف کشور دارند.
در اواخر سال 95 تفاهم نامه‌ای طی سفر دکتر مخبر با استانداری امضا شده که طی آن پروژه‌ها اجرا می‌شوند؛ که طی این تفاهم نامه؛ تفاهم نامه‌ها با دستگاه‌های اجرایی مختلف منعقد می‌شود.
در حوزه آب، راه، ساخت مدرسه و مسجد، پروژه‌های علوم پزشکی خدمات خوبی عملیاتی شده است.
در حوزه راه روستایی 18 پروژه بزرگ داشتیم که نزدیک به 200 میلیارد ریال حجم سرمایه گذاری بنیاد برکت بوده است که عمدتاً در مناطق محروم از جمله دیشموک، چاروسا، زیلایی و نقاط دیگر در حال اجرا یا رو به اتمام است.
در حوزه آب، 40 پروژه اجرا شد که با حجم سرمایه گذاری بالای 200 میلیارد ریال مشکل تنش آبی 172 روستا را برطرف کرد، 50 درصد هزینه‌ها با آبفا و 50 درصد با بنیاد برکت بوده است یا اینکه قریب به اتفاق هزینه از طرف بنیاد بوده است.
تعهد ستاد اجرایی فرمان امام در مدرسه سازی، 49 مدرسه بوده است، که از این تعداد 34 مدرسه افتتاح شده و 15 مدرسه نیز آماده بهره برداری هستند. با حجم سرمایه گذاری 263 میلیارد ریال ساخته شده است.
همچنین در حوزه علوم پزشکی 5 پروژه داشتیم، شامل ساخت اورژانس بین جاده‌ای و مراکز بهداشت که در بخش شهرستان باشت، دیشموک و لوداب مورد نظر ما بوده است.
دو کتابخانه در مادوان سفلی و شهر دهدشت به بهره برداری رسیدند.
در حوزه مشاغل خرد که در بخش دیشموک، چرام و پس از آن در همه شهرستان‌ها اجرا شد، تا سال 99، 2800 طرح اشتغال زایی اجرا شد و در سال 1400، ایجاد 3100 طرح تصویب شده است که این طرح‌ها بیشتر برای مناطق حاشیه شهر و حمایت از روستاییان درنظر گرفته شده است و هدف اشتغال زایی پایدار در این مناطق است.
مردم توقع دارند پروژه‌های ستاد اجرایی فرمان امام متمایز از سایر دستگاه‌ها باشد و انتظار دارند پروژه‌ها عادلانه در سطح استان توزیع شوند، پروژه‌ها بر اساس چه شاخص‌هایی توزیع می‌شوند؟
تا قبل از آبان ماه 99 براساس همان تفاهم نامه‌ی سال 95 پروژه‌ها توزیع می‌شد، ولی پس از آبان ماه 1399 با توجه به محرومیت‌ها و بافت جمعیتی، هم در ارائه خدمات امدادی و هم در خدمات حمایتی و پروژه‌ها توزیع عادلانه رعایت می‌شود، جایی در استان را نمی‌توانید نام ببرید که خدمات ستاد در انجا ارائه نشده باشد، هدف ما هم همین است، یکی از مسائلی که نارضایتی مردم را ایجاد می‌کند تبعیض است، این موضوع مد نظر ستاد اجرایی فرمان امام قرار دارد کهان شالله عدالت در توزیع پروژه‌ها رعایت شود.
 چه مشکلاتی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و شما به عنوان یک مدیر آنها را دیده‌اید؟
متاسفانه مدیران آنگونه که باید و شاید دلسوزی نداشته‌اند، ما در اردوهای جهادی سال‌های 95 و 96 به مناطق محروم زیلایی، لوداب، چرام و.. رفته‌ایم و محرومیت‌ها را دیده‌ایم. یک مدیر که سکان دار یک مجموعه است خودش باید خط مقدم باشد و پای کار باشد. مناطق زیلایی، پیچاب باشت، ممبی بهمئی، موگرمون چرام، اسپندان چاروسا، چین لوداب، سادات محمودی شهرستان دنا، از مناطق محروم استان هستند. بخشی از مشکلات زیرساختی است، اگر حتی در هر سال به یک منطقه می‌رسیدند تا الان مشکلی نداشتیم، متاسفانه نبود منابع و اعتبار بهانه‌ای برای مدیران شده که به مشکلات رسیدگی نکنند در حالی که این یک عزم جزم می‌خواست، در مناطق مختلف استان درگیر این موضوع هستیم. از طرفی در تعریف پروژه‌ها بحث عدالت و اولیت بندی خیلی مهم است، استنباط ما این است که در توزیع پروژه‌ها در مناطق سلیقه‌ای عمل شده است.
در زمان ورود مسئولان کشوری، در جلسات بارها پتانسیل‌های استان شمرده شده و گفته می‌شود، ولی در عمل اتفاقی نمی‌افتد و این جلسات کارآیی خاصی نداشته‌اند! به نظر شما این نوع جلسات کارشناسی شده برگزار می‌شوند؟ آیا ستاد اجرایی فرمان امام هم به همین شکل عمل می‌کند؟
به نظرم جلسات از حالت ارائه آماری باید خارج شود، چرا که گاها آماری از اشتغال زایی داده می‌شود ولی در عمل این میزان اشتغال زایی دیده نمی‌شود. به نظر می‌آید که ارائه آماری که دقیق نیست باید کنار گذاشته شود و باید سراغ آمار دقیق مبتنی بر آسیب شناسی برویم.
در بحث گیاهان دارویی که شما ذکر کردید، منطقه دنا در استان ما به اندازه 40 کشور اروپایی گونه گیاهی دارد، ولی چه استفاده‌ای از این گونه‌ها می‌شود؟ خام فروشی می‌شود. در حالی که این ظرفیت می‌تواند بصورت فراوری شده به معیشت پایداری در مناطق مختلف استان تبدیل شود. شرکت هربی فارمد سربیشه گچساران متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام است، در سربیشه گچساران واقع شده است، صفر تا صد راه اندازی این کارخانه توسط ستاد اجرایی فرمان امام اعتبار آورده شده، از زمینی که خریداری شد تا انجام فاز اول و تجهیزات این کارخانه، یک ریال از منابع استانی کمک نشده است. در اعطای وام نیز هیچ حمایتی نشده است، یک ریال برای اعطای وام این مجموعه هیچ کمکی نشده است، الان بانک‌ها و نهادها باید پای کار باشند و کمک کنند. در حالی که دستگاه‌های متولی باید کمک کار باشند، و حمایت کنند، برعکس شده است، ستاد اجرایی فرمان امام که خود سرمایه گذار بوده صفر تا صد این کارخانه را اجرا کرده است. می‌طلبد دستگاه‌ها پای کار باشند نه اینکه باری بر دوش سرمایه گذار باشند یا اینکه مانعی بر سر راه آنها ایجاد کنند.
رویه ما نه آماری است و نه به دنبال خدمات رسانی هستیم، تا الان تمام تلاشمان این بوده که اگر جایی قولی دادیم، به درستی به آن قول عمل کنیم.
ستاد اجرایی فرمان امام وابسته به جناح خاصی است؟
ستاد اجرایی فرمان امام یک مجموعه فراجناحی و حاکمیتی است، در حال حاضر نیز ما به دنبال این هستیم که از ظرفیت سه نماینده استانی نیز استفاده کنیم.
در حوزه اشتغال زایی چه عملکردی داشته‌اید؟
یک بخش از محرومیت زدایی اشتغال زایی است، اگر اشتغال زایی صورت نگیرد، محرومیت زدایی معنای خاصی ندارد. برحسب این موضوع، این دو بال را باید با هم جلو ببریم، می‌بینیم که خیلی از افراد بخصوص در مناطق روستایی می‌بینیم که افراد سرمایه اولیه‌ای برای راه اندازی طرح پرورش دام و طیور یا طرح مورد نظر خود نداشته‌اند - ضمن اینکه در هر منطقه‌ای باید با توجه به ظرفیت‌های خود، اشتغال زایی شود و در حوزه اشتغال زایی باید به برنامه ریزی آمایشی سرزمین توجه داشت. در حوزه خرد، در هر شهرستان، در روستاهای بالای 50 خانوار شورای اشتغال را متشکل از تسهیل گر ستاد، امام جماعت مسجد روستا و مسجد پایگاه بسیج، دهیار، شورا و معتمدین تشکیل شده است، برای اینکه همراه با اهلیت سنجی و شناسایی افراد محق اعطای وام شود، سعی بر این است که انحراف در اعطای وام صورت نگیرد.
یک بخش از طرح‌های اشتغال زایی ما روستاها را تحت پوشش دارد؛ همه روستاها را زیر نظر نداریم، بلکه روستاهایی که به عنوان پایلوت قرار داده‌ایم.
بخش دیگری از طرح‌های اشتغال زایی ما نیز شامل افرادی است که کارگاه دارند یا می‌خواهد تعاونی راه اندازی کند، سامانه‌ای وجود دارد که باید فرد طرحش را در انجا ثبت کند، بعد از ثبت طرح، از طرف بنیاد برکت با این افراد تماس گرفته می‌شود و می‌تواند مراحل بعدی را طی کند.
مشکل یا ایرادی که در خصوص طرح‌های اشتغال زایی داریم این است که افراد می‌خواهد بخشی از تسهیلات خود را برای موضوعی غیر از طرح اشتغال زایی هزینه کنند، که دلیل شکست خوردن این طرح‌ها نیز همین موضوع است.

   
فیلم) جوانان در استان کهگیلویه و بویراحمد زمینه بروز و ظهور ندارند

اگر کسی بخواهد یک واحد تولیدی راه بیندازد، بخشی از کارش را انجام داده و نیاز به تسهیلات داشته باشد تسهیلات داده می‌شود؟
بله. پرداخت تسهیلات روال و بوروکراسی خاصی ندارد، به شرطی که فرد اهلیت داشته باشد و به دنبال اشتغال زایی نیز باشد، تسهیلات پرداخت خواهد شد.
گاها جوانان و نخبگانی در استان کهگیلویه و بویراحمد داریم که استعداد و تخصص خوبی در زمینه‌های مختلفی دارند ولی با این افراد همکاری نمی‌شود و از طرفی با بداخلاقی‌هایی مواجه می‌شوند، شما به عنوان یک مدیر مطالبه گر نظرتان در این خصوص چیست؟
سؤال خیلی خوبی مطرح کردید، بخش اعظمی از جوانانی که سرمایه انسانی ما هستند در استان کهگیلویه و بویراحمد زمینه ظهور و بروز ندارند، و در استان‌های همجوار یا پایتخت منشأ برکت و اشتغال شده‌اند و موفق بوده‌اند، زمینه فعالیت و ظهور و بروز این افراد باید در استان فراهم شود.
یک بحث دیگری هم وجود دارد این است که برخی‌ها پدرسالار سیاسی شده‌اند و می‌خواهند که همیشه تصمیم گیرنده باشند، شما با این موضوع موافق هستید؟
یک بخشی‌اش را به خود جوانان ارجاع می‌دهم، چون آنها خودشان هم باید پای کار باشند، اگر زمینه‌ای ایجاد نشده قاعدتاً جوانان خودشان باید تلاش کنند، تا با این فضا مقابله شود. پدرخواندگی در هر حوزه و جایی که باشد رویه منسوخی است، ما موافق این رویه نیستیم، باید فضا تسهیل شود و از طرفی افراد هم خودشان پای کار باشند.
در رابطه با محرومیتی که در استان  کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد چه توصیه‌هایی به مدیران دارید؟
رویه ما مشخص است، رسالت‌ها و سیاست‌های ما مشخص است، ولی توصیه‌ای که به مدیران فعلی داریم این است که دلسوزانه به مسائل نگاه کنند، فارغ از مسائل سیاسی دلسوزانه مشکلات را ببینند، اگر عزم و جزم در مدیران ما باشد محرومیت در استان کهگیلویه و بویراحمد برچیده خواهد شد. ولی کهگیلویه و بویراحمد که تقریباً از لحاظ جمعیت سی امین استان است، با این منابعی که داریم و در جلسات همیشه از پتانسیل‌های استان صحبت می‌شود، این وضعیت محرومیت ناراحت کننده است، باید مدیران ما به سمتی بروند که از منابع در راستای محرومیت زدایی استفاده کنند. چند درصد دیده‌ایم که آب خروشانی که از استان می‌رود برای انتقال آب رودخانه برای زمین‌های بالادست صورت بگیرد؟ در حوزه معادن، چند درصد از معادن ما فعال است و استخراج می‌شود؟
ما دو قطب اصلی کشاورزی و دامداری در استان داریم که می‌طلبد در راستای ابرسانی به زمین‌های حاصل خیز، بخصوص در کهگیلویه، دهدشت، کبگیان و زیلایی، از طرف دستگاه‌های اجرایی گام‌های موثری برداشته شود، نهادهای حمایتی هم حمایت خواهند کرد. ولی این دستگاه‌ها باید خط مقدم و پیش قدم باشند، اگر این روحیه ایجاد شود، تحول خوبی در استان را شاهد خواهیم بود.
برآورد این است که نزدیک به 500 میلیارد تومان فقط توسط بنیاد برکت سرمایه گذاری و اجرا شود. حوزه بنیاد احسان ستاد اجرایی نیز در حوزه بسته‌های معیشتی و همچنین حوزه‌های سلامت جدیداً سیاست‌های خوبی را اجرا می‌کند.
رسانه‌ها با چه فرمانی جلو بروند؟
فرمان مطالبه گری.
نام شما

آدرس ايميل شما

ععع
Iran, Islamic Republic of
جوان گرایی هم نه بدان معنا که یکی مثل تو بدون اینکه عملکرد داشته باشید بیش از حد اظهار فضل کنی یادت باشه که پا نکنی تو پای بزرگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
در این مدت کوتاه دکتر نادری قدم هایی بلند به درازای عمر مدیریتی خیلی ها برداشت مدیریت صحیح با داشتن سه دهه رزومه نیست رزومه ای سراسر سیاه بلکه می توان مدیر بود ولو به مدت ۲۴ ساعت
ولی به اندازه یک عمر کار کرد
درود بر مدیران جوان و انقلابی
تا بوده از همین قماش حاشیه ها بوده
شماها به مسیر صحیح خود ادامه دهید
بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
فایل های مرتبط
1