تاریخ انتشار
جمعه ۱۸ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب : ۴۳۶۶۴۲
برای نخستین بار در کشور؛

بومی‌سازی دو شناساگر شیمیایی ویژه در مناطق نفتخیز جنوب

۰
بومی‌سازی دو شناساگر شیمیایی ویژه در مناطق نفتخیز جنوب
کبنا ؛کارشناسان معاونت مطالعات شيميايی و آزمايشگاه‌های كنترل كيفيت مديريت امور فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب موفق به ساخت دو شناساگر شیمیایی شدند.
به گزارش کبنا نیوز، معاون مطالعات شيميايی و آزمايشگاه‌های كنترل كيفيت مديريت امور فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: این شناساگرها شامل فروور و سولفاور بوده که پیش از این امکان ساخت آنها در داخل کشور وجود نداشته و با هزینه بالا از شرکت‌های خارجی خریداری می‌شدند.
هومن محمدشاهی افزود: در شيمی، طيف وسيعی از شناساگرها برای اندازه‌گيری گونه‌های شيميايی در نمونه هاي آب و پساب‌های صنعتی با استفاده از دستگاه‌های طيف‌سنج نوری بكار می‌روند که شناساگرهای فروور و سولفاور جهت اندازه‌گيری يون‌های آهن و سولفات در اين نمونه‌ها کاربرد دارند.
وی گفت: ساخت این شناساگرها به منظور استقلال نسبی در تامين مواد شيميايی كليدی و پرمصرف با برآورد هزينه تامين نسبتا بالا  بعد از دستور مديرعامل در ابتدای سال ۱۳۹۹ در برنامه كاری این معاونت قرار گرفت و پس از چند ماه تحقيقات علمی و آزمايشگاهی كارشناسان متخصص در آزمايشگاه‌های تجزيه و ارزيابی‌های عمومی و عملياتی مارون، به دانش سنتز و ساخت آنها دست يافتند.
محمدشاهی با بیان اینکه اين شناساگرها به‌صورت انحصاری توليد شركت آمريكايی HACH بوده و تهيه آنها بواسطه عدم توليد داخلی با مشكل همراه شده است، اظهار داشت: در ساخت شناساگر فروور (FerroVer)، از يك تركيب شيميايی استفاده می‌شود كه توليد اين ماده به صورت سفارشی و انحصاری توسط كارخانه‌های توليدكننده مواد شيميايی در خارج از كشور براي متقاضی صورت می‌گيرد لذا كارشناسان آزمايشگاه‌های مركزی (تجزيه و ارزيابی‌های عمومی) با مطالعه مقالات علمی موفق به سنتز اين ماده و در نهايت ساخت شناساگر فروور شدند.
وی ادامه داد: شناساگر سولفاور (SulfaVer) نيز با مطالعات و ارزيابی‌های آزمايشگاهی انجام شده در آزمايشگاه عملياتی مارون، فرموله و تهيه شد.
معاون مطالعات شيميايي و آزمايشگاه‌های كنترل كيفيت مديريت امور فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب افزود: نتايج ارزيابی‌ها حاكی از برابری كيفيت با نمونه‌های وارداتی و صرفه اقتصادی ۱۰۰ و ۲۰ برابری به ترتيب برای شناساگرهای فروور و سولفاور دارد.
وی در پایان از خدمات و تلاش‌های ارزنده خانم‌ها نظری و امیری و آقایان قلی پور، کلانتری پور و صراف دخت که با مطالعه مقالات علمی موفق به سنتز، فرموله کردن و ساخت این شناساگرها شدند قدردانی نمود.
نام شما

آدرس ايميل شما

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
1