تاریخ انتشار
سه شنبه ۸ تير ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۶
کد مطلب : ۴۳۶۳۱۸
کبنانیوز گزارش می دهد

وعده ۱۰۰۰ روزه بهره‌برداری از پتروشیمی دهدشت ۱۴ ساله شد / پروژه آبرسانی به حومه غربی دهدشت بعد از 3 سال تعطیلی فعال شد / آیا آرزوی دیرینه مردم لنده به واقعیت می‌پیوندد؟

۱
کهگیلویه بزرگ محمل وعده‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام
کبنا ؛کهگیلویه بزرگ محمل وعده‌های عملی نشده است، از پتروشیمی کلاچوی دهدشت، پروژه آبرسانی به حومه غربی دهدشت، معادن شهرستان بهمئی، معادن چرام تا پروژه مهم پاتاوه - دهدشت و محوره ارتباطی تشان - لنده مهمترین پروژه‌های کهگیلویه بزرگ که تلکیف‌شان مشخص نشده و جزء وعده کار چندانی از مسئولان دیده نشده است.
وعده 1000 روزه بهره‌برداری از پتروشیمی دهدشت 14 ساله شد

به گزارش کبنا، استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن منابع طبیعی و ظرفیت‌های بسیار بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی در بسیاری از شاخص‌ها از جمله اشتغال و اقتصاد در پائین‌ترین رده‌ها قرار دارد.  متأسفانه آنچه در این چندساله روح و روان مردم استان را آزار می‌دهد روند کند بخش اعظمی از پروژه‌های عمرانی و اقتصادی می‌باشد، پروژه‌هایی که همواره کانون توجه سیاسیونی بوده که در پی جلب آرا مردم بوده‌اند. چهارم شهریورماه سال 1384 بود که هیئت دولت وقت برای احداث صنایع تولید مواد پتروشیمی در مناطق کمتر توسعه یافته، احداث چهار واحد جدید در مناطق جنوبی کشور را تصویب کرد که با الحاق پتروشیمی گچساران به این چهار طرح، پتروشیمی‌های خط دنا نامیده شدند.
 پروژه پتروشیمی دهدشت یکی از واحدهای پتروشیمی‌های خط دنا بود که کلنگ احداث آن با هدف تولید مواد اولیه پلی اتیلن سنگین برای تأمین نیاز بازارهای داخلی و تغذیه صنایع پایین دستی و در مرحله بعد صادرات محصول به بازارهای جهانی، در 20 فروردین سال 1386 در صحرای کلاچوی کهگیلویه به زمین زده شد.
 پروژه‌ای که قرار بوده هزار روزه به بهره‌برداری برسد پس از گذشت 14 سال قریب به 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هزاران جوان منتظر کهگیلویه‌ای چشم انتظار حرکت چرخ‌های صنعت در این مجتمع هستند تا از مشقت بیکاری رهایی یابند.
 بعد از گذشت 12 سال از کلنگ‌زنی این طرح تنها نماد آن تابلویی رنگ و رو رفته بود، اما در دو سال گذشته این پروژه تقریباً از حالت راکد بیرون آمد و دغدغه مسئولان بر آن شد تا سیر ساخت و ساز آن نوید افتتاح را تا دو سال آینده به مردم کهگیلویه بدهد، طرحی که با بهره‌برداری از آن قریب به دو هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار می‌شوند.
  این طرح هم‌اکنون در زمینی به مساحت 102 هکتار در دشت کلاچوی دهدشت در حال اجراست و طبق گفته مسئولان این طرح در سال 1401 به بهره‌برداری می‌رسد و حدود 300 نفر اشتغال مستقیم دارد.
 پتروشیمی دهدشت 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد
حشمت‌الله صمیمی‌دوست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: پتروشیمی دهدشت یکی از مهمترین طرح‌های صنعتی استان محسوب می‌شود که با راه‌اندازی آن تحول بزرگی در رونق تولید و ایجاد اشتغال حاصل می‌شود.
 وی افزود: با توجه به اقدامات انجام شده، این طرح هم اکنون بیش از 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با سرعت قابل قبولی نیز در حال کار و پیشرفت است.
 وی به اعتبارات هزینه شده در این طرح اشاره کرد و ادامه داد: حجم کل سرمایه‌گذاری در این طرح 18 هزار میلیارد ریال در بخش ریالی و در بخش ارزی نیز 135 میلیون ریال است.
 معاون اقتصادی استاندار با بیان اینکه تاکنون 8 هزار میلیارد ریال در این طرح هزینه شده است، افزود: با تلاش‌های انجام شده در خصوص تأمین اعتبار ریالی و ارزی، اعتبارات مورد نیاز تأمین شده و پتروشیمی دهدشت در این زمینه مشکلی ندارد.
 صمیمی دوست ادامه داد: در بخش اشتغال نیز اقدامات خوبی شده به طوری که هم اکنون 410 نفر به صورت مستقیم در این طرح مشغول به کار بوده و در پیک کاری امسال این تعداد به بیش از هزار نفر می‌رسد.
 70 درصد نیروهای مشغول بکار در پتروشیمی دهدشت بومی هستند
 سرپرست برنامه‌ریزی طرح پتروشیمی دهدشت گفت: 70 درصد نیروهای بکار گرفته شده در اجرای عملیات این طرح صنعتی بومی هستند.
محسن کلانتری با اشاره به اجرای عملیات اجرایی پتروشیمی دهدشت گفت: ۷۰ درصد افراد شاغل در طرح پتروشیمی دهدشت بومی هستند و با شروع به کار پیمانکاران جدید، این تعداد نیز افزایش می‌یابد.
 سرپرست بخش برنامه‌ریزی طرح پتروشیمی دهدشت به وضعیت پیشرفت کاری حوزه‌های مختلف این طرح صنعتی اشاره کرد و افزود: دو کلونی مربوط به کمپ مهندسی راه اندازی و بهره برداری شده و تا ماه آینده پیمانکاران در این سایت عملیات اجرایی را شروع می‌کنند.
 کلانتری با بیان اینکه در این طرح ۱۷ مخزن در دست پیمانکاران بخش طراحی، خرید و در حال اجرا است، افزود: هفت مخزن در بخش آتش نشانی و واحد تصفیه آب در حال اجرا است.
 وی به عملیات اجرایی در بخش‌های انبارها و ساختمانهای پتروشیمی دهدشت اشاره کرد و ادامه داد: بیش از هزار و ۳۵۰ تن از هزار و ۹۰۰ تن مربوط به اسکلت فلزی انبارها، نصب و فعالیت معماری در حال اجرا است.
 به گفته کلانتری هم اکنون 400 نیروی کار در این طرح صنعتی مشغول بکار هستند.'
 
  اعلام آمادگی وزارت دفاع برای سرمایه‌گذاری در کهگیلویه و بویراحمد
 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از ورود هلدینگ های بزرگ اقتصادی به استان جهت توسعه صنایع و سرمایه گذاری در معادن خبر داد.
 سید حشمت الله صمیمی دوست در سلسله نشست‌ها با سرمایه‌گذاران بخش دولتی و هلدینگ‌های اقتصادی دولتی و خصوصی، اظهار داشت: در راستای توسعه اقتصادی استان، حضور هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی با پیگیری استاندار، مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و حوزه معاونت اقتصادی شتاب ویژه‌ای گرفته است.
 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار در این نشست که با حضور اعضای هلدینگ‌های پترو امید آسیا و گلچین مکران برگزار شد از حضور آنها در استان تقدیر و تشکر کرد و گفت: به طور قطع با حضور سرمایه‌گذاران این دو هلدینگ گام مهمی در توسعه اقتصادی استان برداشته خواهد شد.
 وی از اعلام آمادگی شرکت صنعتی و معدنی گلچین مکران برای سرمایه‌گذاری در معادن استان خبر داد و افزود: باتوجه به وجود معادن سلستین در شهرستان بهمئی مقرر شد، شرکت صنعتی و معدنی گلچین مکران نسبت به راه‌اندازی کارخانه کربنات استرانسیوم بر پایه معادن آن شهرستان اقدام کند.
 صمیمی‌دوست با تاکید بر اینکه مقرر شد سازمان صنعت و معدن استان در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به صدور جواز تأسیس اقدام کند، بیان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی نیز باید نسبت به تأمین زمین، آب، برق و گاز اقدامات لازم را انجام دهد.
 وی همچنین از اعلام آمادگی شرکت پترو امید آسیا «وابسته به بانک سپه» برای سرمایه گذاری در استان براساس ظرفیت‌های منطقه در حوزه معادن خبر داد.
 صمیمی، گفت: از جمله موارد پیشنهادی در این نشست ایجاد کارخانه تولید کاغذ از سنگ آهک و ایجاد کارخانه سولفات آمونیوم بوده است که مقرر شد علاوه بر طرح‌های مطرح شده نشستی با هلدینگ مربوطه در راستای اخذ تصمیمات نهایی برگزار شود.
 معاون اقتصادی استاندار از پیگیری‌های نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، لنده، بهمئی و چرام در مجلس شورای اسلامی در خصوص هماهنگی و دعوت از هلدینگ های پترو امید آسیا و گلچین مکران برای سرمایه گذاری در معادن استان شهرستان‌های چرام و بهمئی قدردانی کرد.
صمیمی‌دوست با اشاره به نشست نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس با وزیر دفاع، عنوان کرد: این وزارتخانه برای سرمایه گذاری بر پایه ظرفیت‌های منطقه در حوزه این ۳ شهرستان نیزاعلام آمادگی کرد.
 وی، خاطرنشان کرد: به زودی نشست‌های کارشناسی شده در خصوص این سرمایه‌گذاری‌ها برگزار می‌شود.
 صمیمی، اظهار داشت: علاوه بر پیگیری‌های استاندار و نشست‌های مهمی که در این مدت با اعضا هیئت دولت داشته‌اند که موجب جذب سرمایه گذار و شتاب بخشیدن به طرح‌های صنعتی استان شده است هماهنگی و همکاری مجمع نمایندگان استان در جهت توسعه اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد قابل تقدیر است.
 وی، یادآور شد: مقرر شد تا رسیدن به نتیجه نهایی، نشست‌های هماهنگی با هلدینگ های اقتصادی به صورت مستمر در استان و تهران برگزار شود.

پروژه آبرسانی حومه غربی دهدشت به کجا رسید؟

 پروژه آبرسانی حومه غربی دهدشت از دیگر پروژه‌های مهم کهگیلویه بزرگ است که تکلیف‌ش مشخص نیست و مسئولان هر روز به سر اسکلت این پروژه حاضر می‌شوند و حرف‌های کلیشه‌ای را با هم رد و بدل می‌کنند و کاری از پیش نمی‌رود و در حالت خوش‌بینانه حرکت این پروژه‌ به کندی جلو می‌رود.
کیامرث حاجی‌زاده معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه می‌گوید: ۴۲۰ میلیارد ریال اعتبار به پروژه آبرسانی حومه غربی دهدشت اختصاص یافته که حدود ۱۴۰ میلیارد ریال آن هزینه شده است.
  کیامرث حاجی زاده اظهار داشت: این پروژه از سال ۹۰ آغاز به کار کرده است که به دلیل عدم تخصیص منابع مالی کافی رشد خوبی نداشته است.
 وی افزود: حدود ۳ سال پروژه آبرسانی به حومه غربی دهدشت تعطیل شده بود.
 حاجی زاده تصریح کرد: با دستور استاندار، تعامل نماینده شهرستان‌های کهگیلویه و بهمئی و چرام و لنده و پیگیری‌های مستمر از سازمان برنامه و بودجه کشور، آب منطقه‌ای استان و وزارت نیرو اعتباراتی که سال گذشته تخصیص داده شده بود، جذب و این ۲ ماه اخیر پروژه فعال شده است.
 معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: امید است با برنامه ریزی منظم یک خط آن به عنوان فاز اول در موعد مناسب و در آینده نزدیک به بهره برداری برسد.
وی تاکید کرد: بر اساس برآوردهای مسئولان شرکت آب منطقه‌ای استان تخصیص جدید برای این پروژه به اندازه پنجاه درصد این ۱۰ ساله بوده است و علت آن پیگیری‌ها و توجه ویژه استاندار، شرکت آب منطقه‌ای، حوزه عمرانی و وزارت نیرو برای این پروژه است.
 حاجی زاده ادامه داد: پروژه‌های حوزه آبی از جمله سد آبریز، آبرسانی به حومه غربی و چهار شهر، فعال بوده و آبرسانی به لیکک هم از برنامه‌های اولویت دار است.
 معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: همچنین پروژه ساماندهی ورودی شهرها به خصوص تقاطع‌ها و نقاط حادثه خیز از اولویت‌های کاری استاندار است.
 وی افزود: با پیگیری‌های بسیاری که انجام شد اعتبار آن را از طریق سازمان برنامه بودجه کشور به قرارگاه خاتم به عنوان مجری پروژه به جاده «پاتاوه_ دهدشت» ملحق شد.
 حاجی زاده تصریح کرد: امید است در بحث ورودی‌های دهدشت کاری اساسی انجام شود و پیمانکار وابسته به قرارگاه خاتم طی زمانبندی مشخص بتواند تقاطع‌ها را به بهره برداری برساند.
 وی یکی از دلایل زمان بر شدن پروژه‌ها را معارضات اجتماعی عنوان کرد و گفت: با پیگیری‌ها و جلسات متعدد، در مرکز استان و در شهرستان با همراهی فرماندار و پیگیری‌های جدی شهردار دهدشت با معارضین و مالکان منطقه توافق انجام شد.
 وی تصریح کرد: بعد از این توافقات پیمانکار مشخص و شروع به تجهیز کارگاه کرد و پروژه ۲ روز است که رسماً آغاز شده است.
 تکلیف محور ارتباطی لنده-تشان چه می‌شود؟ / آیا آرزوی دیرینه مردم لنده به واقعیت می‌پیوندد؟

تکمیل پروژه محور ارتباطی تشان - لنده آرزوی دیرینه مردم سخت‌کوش و فرهنگ دوست شهرستان لنده است که سال‌ها این پروژه عملیات اجرائی آن آغاز شده، اما هنوز در گیر و دار نبود بودجه و عدم پیگیری مناسب از سوی مسئولان پروژه شرایط خوبی ندارد.
 به گزارش کبنا،  توسعه‌ی زیر ساخت‌ها از الزامات مهم رشد اقتصادی و افزایش رفاه عمومی به شمار می‌رود. سرمایه گذاری مستقیم بر روی زیر ساخت‌ها باعث فراهم شدن امکانات تولیدی شده و با کاهش هزینه‌های تجارت و اتصالات باعث بهبود رقابت پذیری می‌شود و در نهایت به توسعه و رشد اقتصادی کمک می‌نماید. امروزه حمل و نقل جاده‌ای به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی به حساب می‌آید.
 شهرستان لنده در استان کهگیلویه و بویراحمد است. این شهر از قدیمی‌ترین شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمداست، این شهر در سال ۱۳۰۵ با نام بخش ثلاث و زیر نظر فرمانداری کل بهبهان اداره می‌شد. با توجه به موقعیت کوهستانی لنده، تنها راه ارتباطی مطمئنی که می‌توان در طول سال از آن استفاده کرد، جاده لنده به دهدشت است که به وسیله پل ارتباطی که بر روی رودخانه مارون ساخته شده است تردد مردم صورت می‌گیرد. خاطره سیل ویرانگر سال ۶۵ که چندین روستا را ویران کرد هنوز در میان مردم زنده است همان سیلی که پل نصب شده بر روی رودخانه مارون را ویران کرد و مردم تا مدتی به وسیله بلم و قایق تردد می‌کردند. در گذشته‌های دور با توجه به شرایط زمانی و موقعیت شهر لنده ارتباط و راه‌های کوچرو مانند راه لنده به قلعه رئیسی مورد توجه بسیار بود و هنوز هم بعد از گذشت چندین سال نه تنها این مسیر بلکه مسیر لنده به بهبهان نیز تکمیل نشده است.
 تشان نزدیک‌ترین راه مستقیم به لنده را دارد اما این مسیر تبدیل به مسیری ۱۰۰ کیلومتری پر پیچ و خمی از تشان به بهبهان و دهدشت و سوق و سپس به لنده شده است. اگر چه پس از پیروزی انقلاب اسلامی خدمات قابل توجهی به منطقه لنده شده ولی به دلیل بن بست بودن، محرومیت مفرط ناشی از عقب افتادگی، دسترسی نداشتن به امکانات مرکزی، و به خصوص نبود راه‌های ارتباطی، این شهرستان با مشکلات و معضلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که به ثمر نشستن و افتتاح این مسیر، یعنی مسیر لنده به تشان می‌تواند تا حد زیادی این شهر را از بن بست خارج کرده و در مسیر توسعه قرار دهد. اتصال جاده ارتباطی تشان_لنده بخش تشان و شهرستان لنده را از بن بست خارج می‌کند وهمچنین این کریدور مسیر بندر امام خمینی (ره) و آبادان را در کوتاه‌ترین مسیر به اصفهان ومرکز کشور وصل می‌کند.
 سید محمد موحد نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده که سابقه حضور در ۵ دوره مجلس شورای اسلامی را دارد. وی در حال حاضر منتخب مردم حوزه انتخابیه کهگیلویه و بهمئی در دوره‌ی یازدهم مجلس شورای اسلامی است.
 موحد گفت: اطلاعات دقیق و عمیقی راجع به این پروژه ندارم ولی در ایام مسئولیت قطعاً با جدیت پیگیری خواهد شد و به بهره برداری خواهد رسید.
به گزارش کبنا، تشان شهری نخبه خیز و با پیشینه تاریخی طولانی است که رشد و توسعه‌ی آن برای بنده اهمیت زیادی دارد. با اجرای این طرح مسافت بیش از ۱۰۰ کیلومتری جاده تشان بهبهان به ۳۴ کیلومتر می‌رسد. این کریدور که تنها ۱۲ کیلومتر آن در محدوده استان خوزستان و شهر تشان است را با جدیت تا به ثمر نشستن آن پیگیری خواهم کرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
1