تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب : ۴۳۵۹۰۰
پایان انتخابات؛ سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور منتخب ایران شد

سلام بر ابراهیم

۱
۰
سلام بر ابراهیم
کبنا ؛روز گذشته با پیروزی سید ابراهیم رئیسی ماراتن انتخابات ریاست جمهوری به اتمام رسید.دیروز حوالی عصر،وزیر کشور در نشستی خبری به ارائه گزارش نهایی انتخابات پرداخت و گفت: بر اساس تجمیع نتایج صندوق‌های رای انتخابات ریاست جمهوری از مجموع واجدین شرایط ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ رای اخذ شده با مشارکت ۴۸.۸ درصد در انتخابات شرکت کردند که آقایان؛
= سید ابراهیم رئیسی‌ ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای
=محسن رضایی ۳ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۷۱۲ رای
= عبدالناصر همتی۲ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۲۰۱ رای
= سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی ۹۹۹هزار و ۷۱۸ رای کسب کرده‌اند
۳ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۸۷۰ رای باطله نیز اخذ شده است. بر این اساس سید ابراهیم رئیسی به‌عنوان منتخب این دوره از انتخابات و امانت‌دار دستگاه اجرایی برگزیده شد.
وزیر کشور همچنین با درود بر روح پر فتوح امام خمینی(ره) و تبریک ولادت امام رضا(ع) اظهار کرد: امیدوارم خدا به همه ما توفیق درک معرفت ائمه اطهار عنایت کند، خوشحالم که در خدمت شما رسانه‌های عزیز و محترم و در مقابل ملت عظیم‌الشان ایران اسلامی تشکر و قدردانی می‌کنم از زحمات همه کسانیکه در این امر مهم و خطیر و این حادثه با شکوه و با شعور همراهی کردند.
وزیر کشور افزود: یک بار دیگر قدردانی، سپاسگزاری و شکر گزاری از نعمت و توفیق داشتن اختیار اراده و اعمال حاکمیت در پناه تعالیم اسلامی و آموزه‌های دینی و به یادگار مانده امام عزیزمان را دارم. در این وضعیت ابتدا باید قدردان و شاکر خداوند متعال و بعد حضور پرشکوه مردم در این حادثه بود. علیرغم همه فشارهای روانی تبلیغاتی و فشارهای مختلف، نارضایتی‌هایی اجتماعی و سختی‌های ناشی از تحریم و ایجاد نارضایتی‌ها به وسیله عواملی که فکر می‌کردند با فشار بر مردم می‌توانند به اهداف خودشان برسند، این مردم بنا به هدایت و راهنمایی مقام معظم رهبری که لحظه به لحظه با حمایت‌ها و راهنما هایی‌شان طریقه حرکت در مسیر انقلاب به ما می‌آموزد موجب این شکوه و عظمت شدند.
رحمانی فضلی تصریح کرد: در کنار آن از مقام معظم رهبری که همه مراحل قبل از برگزاری انتخابات و حین برگزاری انتخابات همیشه ما را راهنمایی و پشتیبانی ‌می‌کردند از رئیس جمهور محترم که تمامی اختیارات و راهنمایی‌های لازم را در اختیار وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور قرار دادند و همه کسانی که در اجرا مشارکت داشتند اعم از استانداران، فرمانداران بخشداران و دهیاران و همه دستگاه‌های اجرایی به ویژه کسانی که به عنوان مجریان انتخابات ما را از قشر عموم مردم یاری دادند وهمچنین از ناظرین شورای محترم نگهبان و مجلس به عنوان ناظر بر انتخابات شورا از رسانه‌های عزیز و صدا و سیما که کمک کردند از دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و نظامی و قوه قضائیه و از همه کسانی که در حوزه‌های مختلف توانستیم این امر بزرگ را رقم بزنیم، تشکر می‌کنم.
وزیر کشور در پاسخ به پرسشی درباره زمان اعلام نتایج سایر انتخابات‌ها گفت: به دلیل کثرت نامزدهای انتخابات‌های شوراهای شهر و روستا شمارش آرا همچنان در حال انجام است. نتایج انتخابات‌های میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و همچنین میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری نیز به محض پایان شمارش و تجمیع اعلام خواهد شد.
>رئیس دولت آینده کیست؟
گفتنی است رئیس دولت سیزدهم از نیمه مرداد ۱۴۰۰، کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل خواهد گرفت.
سید ابراهیم رئیس‌الساداتی (رئیسی) ۲۳ آذر ۱۳۳۹ در محله نوغان مشهد به دنیا آمد. او فرزند حجت‌الاسلام سیدحاجی رئیس‌الساداتی و سیده عصمت خدادادحسین از سادات حسینی است که نسبش به زید بن علی بن الحسین (ع) می‌رسد و در
پنج سالگی پدر خود را از دست داد.
رئیسی تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه جوادیه مشهد گذراند و تحصیلات حوزوی خود را در مدرسه نواب و پس از آن در مدرسه آیت‌الله موسوی‌نژاد شروع کرد. او در سال ۱۳۵۴ برای تکمیل تحصیلات حوزوی به حوزه علمیه قم و مدرسه آیت‌الله‌العظمی بروجردی رفت و مدتی هم در مدرسه‌ای که با مدیریت آیت‌الله پسندیده تحت نظر امام خمینی (ره) اداره می‌شد، تحصیل کرد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رئیسی دروس خارج خود را در حوزه علمیه زیر نظر اساتید مختلفی گذراند. خارج فقه را نزد آیت‌الله‌العظمی سید علی خامنه‌ای و آیت ‌الله آقا مجتبی تهرانی و خارج اصول را نزد آیت‌الله سید محمدحسن مرعشی‌شوشتری و آیت‌الله سید محمود هاشمی‌ شاهرودی گذراند. او با اتمام دوره سطح حوزه، توانست در دانشگاه به دوره کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی راه پیدا کند و پس از دفاع از پایان‌نامه خود با عنوان "ارث بلا وارث"، در سال ۱۳۸۰ با قبولی در کنکور دکترای مدرسه عالی شهید مطهری در رشته فقه و حقوق خصوصی ادامه تحصیل داد.
رئیسی با پیروزی انقلاب اسلامی در دوره‌های کادرسازی شهید آیت‌الله سید محمد بهشتی شرکت کرد و از سال ۱۳۵۹ در حالی که تنها ۲۰ سال سن داشت به عنوان دادیار کرج وارد دستگاه قضائی شد و پس از مدتی با حکم شهید قدوسی، به سمت دادستان کرج منصوب شد و در تابستان ۱۳۶۱ همزمان با دادستانی شهر کرج، مسئولیت دادستانی شهر همدان را هم به عهده گرفت و پس از مدتی به عنوان دادستان استان همدان معرفی شد و از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۳، در این سمت حضور داشت.
رئیسی در سال ۱۳۶۴ در دوران ریاست آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی‌اردبیلی بر دستگاه قضا، به عنوان جانشین دادستان انقلاب تهران (علی رازینی) منصوب شد و در همان دوران، امام خمینی (ره) با احکام ویژه و مستقیم، او را برای رسیدگی به مشکلات اجتماعی در برخی استان‌ها از جمله لرستان، کرمانشاه و سمنان مامور کردند.
در سال ۱۳۶۸ و با حضور آیت‌الله محمد یزدی در راس قوه قضائیه، رئیسی با حکم یزدی به سمت دادستان تهران منصوب شد و از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ به مدت پنج سال این مسئولیت را بر عهده داشت. وی همچنین از سال ۱۳۷۳ به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد و تا ۱۳۸۳ یعنی ۱۰ سال این سمت را بر عهده داشت. در دوران ریاست آیت‌الله سید محمود هاشمی‌شاهرودی بر قوه قضائیه، رئیسی در سال ۱۳۸۳ به عنوان معاون اول دستگاه قضا انتخاب شد و ۱۰ سال هم در این سمت حضور داشت که پنج سال آن در دوران ریاست آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی بود.
رئیسی از سال ۱۳۸۵ و در انتخابات چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری از طرف جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تهران به عنوان نماینده مردم خراسان‌جنوبی به عضویت این مجلس درآمد و در مجلس پنجم خبرگان رهبری هم به نایب‌رئیسی این مجلس رسید. وی همچنین از سال ۱۳۹۱ با حکم رهبر انقلاب به عنوان دادستان ویژه روحانیت منصوب شد. رئیسی پس از پایان معاونت اول در قوه قضائیه، در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ دادستان کل کشور بود و پس از آن با درگذشت آیت‌الله عباس واعظ‌طبسی، از اسفند ۱۳۹۴ با حکم رهبر انقلاب به تولیت آستان قدس رضوی (ع) رسید و تا اسفند ۱۳۹۷ در این سمت حضور داشت.
رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ کاندیدا شد، اما با کسب بیش از ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار رای (۳۸.۲۸ درصد آراء) نتوانست به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود و به آستان قدس بازگشت. او از مرداد ۱۳۹۶ با حکم رهبری به عنوان عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب و در اسفند ۱۳۹۷، با حکم رهبر انقلاب به عنوان ششمین رئیس قوه قضائیه انتخاب شد و به صورت حقوقی و به عنوان رئیس دستگاه قضا به عضویت مجمع تشخیص درآمد.
رئیسی در سال ۱۳۶۲ در ‌ ۲۳ سالگی با جمیله‌سادات علم‌الهدی دختر آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ازدواج کرد و اکنون ۶۱ سال سن و دو فرزند دختر دارد. از نظر سیاسی، رئیسی به جناح راست سیاست ایران نزدیک است و در سال ۱۳۷۶ با پیشنهاد آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی، به عضویت جامعه روحانیت مبارز در آمد که یک تشکل اصولگرای سنتی به حساب می‌آید. حالا و پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، رئیسی از ریاست قوه قضائیه به ریاست قوه مجریه منتقل خواهد شد.
دیدار روحانی با منتخب مردم
دیروز پس از اعلام نتایج،حسن روحانی رئیس جمهور به دیدار ابراهیم رئیسی رفت. رئیس جمهور با تبریک دوباره به ملت بزرگ ایران بخاطر خلق حماسه و حضور پرشور در انتخابات سرنوشت ساز ۱۴۰۰ گفت: به حمدالله رئیس جمهور منتخب شخصیتی است که به مناسبت مسئولیتی که در قوه قضائیه داشته و حضور در جلسات مهم، کاملا از اوضاع کشور باخبر هستند و فراز و نشیب این ایام مخصوصا ایام تحریم و کرونا را می‌دانند و واقف هستند.
به گزارش ایسنا، حسن روحانی با بیان اینکه مسئولیت سنگینی بر دوش ایشان قرار گرفته است، گفت: از خداوند برای رئیس جمهور منتخب مردم توفیق می‌خواهم تا به بهترین وجه مسئولیت خودشان را انجام دهند.
رئیس جمهور همچنین با قدردانی از دست اندرکاران انتخابات، اظهار داشت: از همه آنهایی که شور انتخاباتی را آفریدند از کاندیداها، صدا و سیما، فضای مجازی، ستادها و همه آنهایی که این انتخابات را به خوبی اجرا کردند اعم از وزارت کشور، شورای نگهبان، نظار، هیئت‌های اجرایی، همه آنهایی که امنیت و سلامت انتخابات را به خوبی تامین کردند و پروتکل‌های مربوط به سلامت را مورد توجه قرار دادند تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.
روحانی با بیان اینکه از امروز تا ۴۵ روز دیگر که باید این مسئولیت در اختیار دولت جدید قرار بگیرد و رئیس جمهور منتخب رسماً مسئولیت‌های کشور را بر عهده بگیرد، کاملاً در کنار ایشان هستیم، گفت: از امروز برای هر همکاری، همراهی و اقدام که برای کشور لازم است آماده‌ایم.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در روزهای پیش رو هر لحظه و ساعت که لازم باشد اعضای دولت آماده همکاری هستند برای اینکه دوران انتقالی به خوبی سپری شود و رئیس جمهور منتخب بتواند کابینه خودش را تا پایان وقت مقرر آماده کند و با رای اعتماد از مجلس فعالیت خود را آغاز کند.
روحانی با ابراز خوشحالی از اینکه مردم به ندای قانون، وجدان و مصالح کشور گوش دادند و بدون توجه به بدخواهان و دشمنان نظام با صندوق قهر نکردند و انتخابات باشکوهی رقم زدند، گفت: امیدواریم برادر بسیار عزیزم جناب آقای رئیسی بار مسئولیت اجرای کشور که سنگین‌ترین بار در میان قوا بوده و به دوش ایشان گذاشته شده را به بهترین وجه به مقصد برساند.
رئیس جمهور تاکید کرد: تردید ندارم همه مردم چه آنهایی که رای دادند و چه آنهایی رای ندادند چه آنهایی که پای صندوق آمدند و چه آنهایی که پای صندوق نیامدند حامی رئیس جمهور منتخب خواهند بود، اظهار داشت: از روز ۱۲ مرداد جناب آقای رئیسی رئیس جمهور همه مردم هستند و شک ندارم که همه مردم از دولت قانونی ایشان حمایت خواهند کرد تا منافع و مصالح‌شان به بهترین وجه اجرایی و عملیاتی شود.
آغاز فرآیند انتقال ریاست جمهوری به رئیسی
در همین حال،معاون دفتر رئیس جمهوری حضور روحانی در دفتر رئیسی را به عنوان آغاز اخلاقی و مدنیِ فرآیند انتقال امانت و مسئولیت تعبیر کرد.
 علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:
«‏رئیس‌جمهور ‎روحانی با حضور در دفتر حجت الاسلام والمسلمین ‎رئیسی، پیروزی رئیس‌جمهور منتخب را تبریک گفت؛ آغاز اخلاقی و مدنیِ فرآیند انتقال امانت و مسئولیت.»
قالیباف هم به دیدار رئیسی رفت
محمدباقر قالیباف هم پس از دیدار خود با حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از ملت نجیب و دوست داشتنی ایران که با حضور در انتخابات حماسه دیگری آفریدند تقدیر و تشکر می‌کنم همچنین به رهبر معظم انقلاب و به منتخب مردم عزیز ایران تبریک می‌گویم.
رئیس مجلس ادامه داد: انصافا مردم در شرایط سخت کرونایی و اقتصادی که مدت زیادی است تحت فشار هستند نشان دادند به انقلاب و ایران عزیز پایبندند و آینده کشور و آینده فرزندانشان برایشان مهم است.
قالیباف گفت: امیدوارم بتوانیم با تشکیل دولت جدید، ضمن حفظ اصل استقلال قوا و با رعایت قوانین، در اوج همدلی و همکاری با تلاش جهادی برای حل مشکلات مردم با این همتی که داشتند، پاسخ مثبتی دهیم.
ضمن آنکه بسیاری از مسئولان و فعالان سیاسی هم به رئیس جمهور منتخب تبریک گفتند.
قابل توجه: لیست مطالبات اما طبعا اکنون موضوعی که دارای اهمیت است و باید رئیس جمهور منتخب مدنظر قرار دهد لیست بلند مطالبات مردم است.آفتاب یزد در ادامه این گزارش بخشی از این مطالبات و چالش‌های پیرامون آن را می‌شمرد:
سه اولویت نخست دولت جدید:
1- مقابله با فساد
2- حل مشکل معیشت مردم
3- واکسیناسیون عمومی
سه مشکل بزرگ حال حاضر کشور:
ناامیدی، بی‌اعتمادی، ناکارآمدی
سه نکته مهم کابینه دولت جدید:
تحول خواهان، جوانان و کارآمدان
سه ملاک برای انتخاب اعضای کابینه:
برنامه داشتن، جهادی بودن، ضدفساد بودن
سه دستوری که در هفته اول ریاست جمهور آیت‌الله رئیسی باید صادر ‌شود:
1ـ دستور به وزارت امور اقتصادی دارایی به مسئله بورس
2- دستور مسئله ساخت مسکن توسط وزارت مسکن
3- وزارت صمت موضوع تولید و رونق تولید به طور جد دنبال کند
سه الگوی آیت الله رئیسی در اداره کشور:
روحیه جهادی حاج قاسم سلیمانی
روحیه و داشتن سعه صدر آیت الله شهید بهشتی
مردمی بودن شهید رجایی.
سه اصلاح ساختاری که در دولت باید انجام شود:
نظام بانکی باید سریعاً اصلاح شود
نظام مالیاتی باید حتماً اصلاح شود
نظام تامین اجتماعی و گستردگی‌اش باید حتماً مورد توجه قرار گیرد
نکاتی که یک رئیس جمهوری باید از آنها پرهیز کند:
بی مشورت با متخصصان سخن گفتن یا تصمیم گرفتن با مردم با بی‌صداقتی مواجه شدن و مردم را نگران کردن نسبت به وضعیت زندگی، معیشت و آینده شان.
مهمترین دغدغه‌های اجتماعی مردم که شما باید در مورد آن قول دهید:
اشتغال، مسکن و ازدواج.
سه مانع اصلی تولید:
زَد و بَند و رانت خواری و فساد، کم کاری مسئولین، واردات بی‌رویه و قاچاق که مانع اصلی تولید است.
نام شما

آدرس ايميل شما

ععع
Iran, Islamic Republic of
باشه می‌بینیم
خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

کاندیدای محترم هوشیار باشند که می‌توانند در انتخابات به جای تکه پرانی و درشت گویی علیه ...
فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: برای من خدمت کردن در دستگاه قضا مغتنم است. امروز مواجه شدم ...
تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

همتي و مهرعليزاده اما تمام توجه‌شان معطوف به اصلاح‌طلبان نيست. همتي در روزهاي اخير در ...
1