تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب : ۴۳۵۶۸۶
غلامعلی حبیب‌منش فرماندار اسبق شهرستان دنا:

مردم امروز بیشتر از تبعیض رنج می‌برنند / پهپادهای ایران بر نظام هوایی آمریکا غلبه دارد / آینده نظام اسلامی ایران روشن است / مردم در انتخابات شرکت کنند

۵
۰
مردم امروز بیشتر از تبعیض رنج می‌برنند / پهپادهای ایران بر نظام هوایی آمریکا غلبه دارد / آینده نظام اسلامی ایران روشن است / مردم در انتخابات شرکت کنند
کبنا ؛«ما باید واقع‌نگر باشیم. من قبول ندارم که آینده تاریک است. ما الان نسبت به ابتدای انقلاب خیلی پیشرفت کردیم. من همیشه می‌گویم ایران کشوری است که یک برج محکمِ چندطبقه‌ی استانداردی ساخته است اما درب و پنجره‌های آن را نصب نکرده است. لذا باد و باران و طوفان و گربه و جانور و موش و ... از درب و پنجره‌ی آن وارد می‌شوند. همین استان خودمان را در نظر بگیرید. شما با دوازده تونل وارد آن می‌شوید و از آن طرف با چهارده تونل خارج می‌شوید. این‌ها همه کار جمهوری اسلامی است. این همه جاده بزرگراه، شوسه و ... و این همه سد ساخته شده است. همه‌ی اینها کار جمهوری اسلامی است. لذا در کشور خیلی کار شده است. ما در دوره‌ی جنگ سیم خاردار هم نداشتیم. اما امروز پهبادهایمان بر نظام هوایی آمریکا غلبه دارد. قبل از انقلاب ما یک بیمارستان داشتیم که چند پزشک هندی داشتیم که در حد بهورز بودند. اما ببینید که ما امروز از نظر پزشکی چه پیشرفتی کردیم. این ناامیدی نیست. من چشم‌انداز خیلی روشنی جلوی کشور می‌بینم. در جمهوری اسلامی خیلی کار شده است. اما امکاناتی که ما داریم خیلی بیشتر از این می‌شود کار کرد. مردم امروز از یک چیز بیشتر از همه رنج می‌برند و آن تبعیض است.» این بخشی از صحبت‌های غلامعلی حبیب‌منش است. او فرماندار اسبق شهرستان دنا، بندر گناوه بوشهر و از چهره‌های شاخص سیاسی شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون و در حال حاضر رئیس ستاد انتخاباتی اقوام و جوانان سید ابراهیم رئیسی در استان کهگیلویه و بویراحمد است که کبنا نیوز با وی پیرامون مسائل سیاسی روز کشور گفت‌‌وگو کرده که از نظر خوانندگان می‌گذرد.
 کبنا نیوز: با توجه به اینکه تنها چند روز تا انتخابات مانده است، نظر شما درباره‌ی شرکت در انتخابات چیست؟
در مورد انتخابات، طبیعتاً یک سری عوامل مثل کرونا در انتخابات تأثیرگذار هستند. البته دولت پیش‌بینی‌هایی کرده است که هم تعداد صندوق و شعبات را افزایش دهند و هم زمان آن را افزایش دهند. حالا با توجه به کرونا ممکن است در شهرهای بزرگ افراد مسن کمتر در انتخابات شکرت کنند ولی در مجموع میزان مشارکت بالاست و من فکر می‌کنم میانگین کشوری 60 درصد باشد.

 

کبنا نیوز: مناظره‌ها همیشه نقش مهمی در ترغیبِ مردم به شرکت در انتخابات داشته‌اند. اما به نظر می‌رسد که در این دوره نتوانستند میزانِ مشارکت را افزایش دهند. نظر شما چیست؟
به نظر من نسبت به سال‌های گذشته، مناظره‌ها بهتر بودند. حفظ حیثیت و آبروی اشخاص و نظام خیلی مهم است. ما در آمریکا دیدیم نامزدها به هم فحش دادند. بعضی از کاندیداها به سؤالات اصلی پاسخ نمی‌دادند و به جای اشاره به برنامه‌ها به دیگران انتقاد می‌کردند. گاهی اوقات ادعاهایی می‌کردند که نشدنی بود. این دولت دوازدهم می‌گفت وقتی می‌خواهیم یارانه پرداخت کنیم دولت را تب و لرز می‌گیرد. الأن کاندیداها می‌گویند یارانه را مثلاً 450 هزار تومان کنیم. وقتی که یارانه‌ی 45 هزار تومانی ایجاد تورم می‌کند، یارانه 450 هزاری، ده برابر تورم ایجاد خواهد کرد. پس حرف‌هایی که می‌زنند باید عملی باشند. این انتقادی بود که به بعضی از کاندیداها وارد بود. ولی یک اشکال که وجود داشت این بود که به نظر من باید یک سؤال را مطرح می‌کردند و از هر هفت نامزد می‌پرسیدند. نه اینکه هفت سؤال را از هفت نامزد بپرسند.
 کبنا نیوز: در مناظرات ما متوجه شدیم که یکی از محورهای اصلیِ بحث‌ها فساد اقتصادی بود. یعنی فساد این‌قدر ریشه دوانده است؟
 ما یک بحث فساد داریم و یک بحث مفسد. مفسد معلول است. علت فساد است. اینکه چرا فساد به وجود می‌آید طبیعتاً یکی از عوامل فساد، دونرخی شدن است. آزاد و دولتی شدن منظورم است. این باعث ایجاد فساد می‌شود. به نظر من فساد در حال زیاد شدن است. شاید نظام اداری ما از نظر ساختاری آمادگی مبارزه با فساد را ندارد. وقتی در اداره‌ای فساد اتفاق می‌افتد از دو حالت خارج نیست؛ یا مسئول آن اداره در آن دست دارد کمی‌شود مفسد. و یا اطلاع از آن ندارد. که این می‌شود ضعفِ او. یکی از وظایف مدیر این است که جلوی فساد و رانت را بگیرد.
فساد نیاز به مقدمه و زمینه دارد. در کشور ما مخصوصاً بعد از جنگ، زمینه‌های فساد فراهم شد. فامیل‌بازی در همین دوره یعنی در دوران دولت‌های آقای هاشمی این روند شروع شد. هر کسی که مدیر شد، یک گروه اقتصادی در پشت صحنه هم به وجود آمد. کارهای اداری به این افراد خاص، برون‌سپاری می‌شد. در واگذاری‌ها واقعاً بیت‌المال حیف و میل شد. هپکو به قیمت ده میلیون تومان فروخته شد.

 
کبنا نیوز: به نظر شما در مناظره‌ها چه کسی توانست خودش را بهتر از همه نشان دهد؟
کسانی که با حساب و کتاب صحبت می‌کردند. کسانی که اخلاق مدار بودند. کسانی که صعه‌ی صدر داشتند. آقای رئیسی حفظ اخلاق و حرمت داشت. آقایی که در رأس مسائل مالی کشور بود حالا از افراد عادی جامعه می‌پرسد آقا چرا این‌طور شد؟ این سؤال را باید خود ایشان جواب دهند. ایشان سه سال در بانک مرکزی بودند. باید پاسخ دهند در این سه سال چه کردند که حالا می‌خواهند در این چهار سال انجام دهند. سابقه‌ی افراد می‌تواند نشان دهد که چه کسانی شایسته‌ی ریاست جمهوری هستند. باید به سابقه‌ی افراد نگاه کرد. همه بالای 30 سال سابقه داشتند.
 کبنا نیوز: در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد می‌بینیم برخی نماینده‌ها تعدد ستاد دارند. این در حالی است که کاندیدا گفته است که من نیازی به ستاد ندارم. چرا چنین اتفاقی افتاده است؟
تعدد ستادها را از یک جهت باید یک امر خیر حساب کنیم. از این جهت که همه مردم مشارکت می‌کنند. از طرف دیگر هم می‌شود اینطور برداشت کرد افرادی که کار سیاسی می‌کنند قصد دارند که از این ستادها بهره‌برداریِ سیاسی کنند. ولی در مجموع این ستادها باعث وحدت نیروها می‌شود. چه ما بخواهیم و چه نخواهیم، این افراد اگر ستاد هم نمی‌زدند چون همه از نیروهای انقلابی هستند، سهم‌خواهی را خواهند داشت. حالا چه بهتر که همه آمده‌اند پای کار. آقای رئیسی از همان ابتدا گفتند که از طرف حزب و گروهی نیامده‌ام. در مجموع می‌بینیم هر کس دنبال این است که بهره‌بردایِ خاص خودش را داشته باشد.
 کبنا نیوز: پیش‌بینی شما از حضور نامزدها در انتخابات چیست؟ به نظر شما همه نامزدها در انتخابات حضور خواهند داشت؟
پیش‌بینی من این است که قطعاً تعدادی از کاندیداها تا روز انتخابات کنار می‌روند. آمارها هم نشان می‌دهد که انتخابات در دور اول تمام می‌شود و به دور دوم کشیده نمی‌شود.
 کبنا نیوز: یکی از بحث‌های اصلی در مناظرات، بحث دولتِ جوان انقلابی است. تحقق این امر تا چه حد امکان‌پذیر است؟
مقام معظم رهبری فرمودند: دولت جوان. نفرمودند رئیس جمهور جوان. رئیس جمهور طبعتا باید کسی باشد که تجربه‌ی کافی داشته باشد. اما دولتش باید جوان باشد. اما منظور از جوان بودن صرفاً کم بودن سن نیست. منظور این است که فکرشان باید جوان و نو باشد. ولی مهمتر از همه این است که این دولت باید مشکلات جوانان را درک کنند. پس باید کسانی بیایند که مشکلات جوانان را بفهمند. الأن مشکلاتِ جوانان ما دو چیز است؛ یکی اشتغال و یکی هم ازدواج. اگر اشتغال حل شد، ازدواج هم صورت می‌گیرد. بدون جوانان هیچ جامعه‌ای نمی‌چرخد و پیشرفت نمی‌کند.
 کبنا نیوز: انگار چشم‌اندازِ پیشِ رو امیدبخش نیست؛ نرخ رشد اقتصادی پایین است، میزان اعتماد سیاسی کم شده است، اشتغال پایین و بیکاری بالاست. نرخ طلاق افزایش یافته. در کنار این‌ها ما تحریم هم هستیم. با توجه به این موارد، تا چه حد امکان دارد که نامزدها بتوانند در یک دوره‌ی چهار ساله این مشکلات را حل کنند؟

ما باید واقع‌نگر باشیم. من قبول ندارم که آینده تاریک است. ما الان نسبت به ابتدای انقلاب خیلی پیشرفت کردیم. من همیشه می‌گویم ایران کشوری است که یک برج محکمِ چندطبقه‌ی استانداردی ساخته است اما درب و پنجره‌های آن را نصب نکرده است. لذا باد و باران و طوفان و گربه و جانور و موش و ... از درب و پنجره‌ی آن وارد می‌شوند. همین استان خودمان را در نظر بگیرید. شما با دوازده تونل وارد آن می‌شوید و از آن طرف با چهارده تونل خارج می‌شوید. این‌ها همه کار جمهوری اسلامی است. این همه جاده بزرگراه، شوسه و ... و این همه سد ساخته شده است. همه‌ی اینها کار جمهوری اسلامی است. لذا در کشور خیلی کار شده است. ما در دوره‌ی جنگ سیم خاردار هم نداشتیم. اما امروز پهپادهایمان بر نظام هوایی آمریکا غلبه دارد. قبل از انقلاب ما یک بیمارستان داشتیم که چند پزشک هندی داشتیم که در حد بهورز بودند. اما ببینید که ما امروز از نظر پزشکی چه پیشرفتی کردیم. این ناامیدی نیست. من چشم‌انداز خیلی روشنی جلوی کشور می‌بینم. در جمهوری اسلامی خیلی کار شده است. اما امکاناتی که ما داریم خیلی بیشتر از این می‌شود کار کرد. مردم امروز از یک چیز بیشتر از همه رنج می‌برند و آن تبعیض است.
پیشرفت ما زمانی حاصل می‌شود که ما با دنیا ارتباط داشته باشیم. این تحریم‌ها قطعاً تأثیر داشته‌اند. ما امیدواریم بر اثر فشارهایی که جامعه‌ی جهانی به آمریکا وارد می‌کنند این تحریم‌ها برداشته شوند.
به طور کلی صحبت من با مردم این است که در تعیین سرنوشت خود شرکت کنند و در آن سهیم باشند. مردم انقلاب کردند که خودشان سرنوشت خودشان را به دست بگیرند. اجباری وجود ندارد که به چه کسی رأی دهند. آزادی کامل در انتخابات وجود دارد. مردم این حق را از خود سلب نکنند. ما نباید حرف دشمن را گوش کنیم. نماینده‌ی سلیقه‌های مختلف در انتخابات حضور دارند. مردم هر کسی را که می‌خواهند انتخاب کنند. مردم آزادند که اصلح را انتخاب کنند. کسی که بتواند مشکلات کشور را حل کند. روندی که در هشت سال گذشته حاکم بود بسیار اشتباه بود. همین روند بود که مردم را به این فکر برد که نباید در انتخابات شرکت کنیم. کشور ما خیلی ظرفیت‌های بالایی دارد. جمعیت ایران به اندازه‌ی جمعیت معلول‌های کشور چین است. در چین 82 میلیون نفر معلول وجود دارد. اداره کردن این جمعیت برای کشوری مثل ایران اصلاً کار سختی نیست. لازم نیست که رئیس جمهور در همه‌ی امور تخصص داشته باشد. رئیس جمهور باید یک تیم متخصص داشته باشد. رئیس جمهور نمی‌تواند یک علم بیشتر داشته باشد. رئیس جمهور باید بتواند مدیریت کند.
 کبنا نیوز: لطفاً در مورد ستادی هم که شما مسئولیت آن را بر عهده دارید نیز کمی توضیح دهید.
از تهران با من تماس گرفتند که می‌خواهیم مسئولیتِ ستادی را قبول کنید. من گفتم که تعداد ستادها زیاد شده و ما همین‌طور هم کار می‌کنیم و نیاز به ستاد نیست. گفتند نه مسئولیت ستاد اقوام و جوانان را می‌خواهیم به شما بدهیم. ما هم بعد از چند بار تماس گفتیم که اشکال ندارد، ما که کار می‌کنیم، مسئولیت این ستاد را نیز بر عهده می‌گیریم. احکام شهرستان‌ها را مشخص کرده‌ایم. در استان هم خودمان هستیم. کمیته‌هایی هم در سطح استان فعال خواهیم کرد. همه‌ی اینها بیانگر آن است که همه باید تلاش کنیم و در صحنه باشیم و در انتخابات شرکت کنیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تیوب
صحبت نکنید قشنگتره. شب خوش
ععع
United States
فرمانداری خودت در دنا را خیلی خوب بیاد داریم .
Iran, Islamic Republic of
بوی کباب به مشام خورده همه شدن قهرمان. دوره مدیریت خودت تبعیض نبود؟؟؟ مردم فراموش نکردن
موگر
Iran, Islamic Republic of
خوشا بحال آقای حبیبی منش می داند ازقبل برنده است ایشان فرماندار آقای هدایتخوا بود
Iran, Islamic Republic of
بوی کباب به مشام رسیده. جنابعالی فرماندار بودی چرا اون وقت از تبعیض نگفتی؟؟
خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

خویشتن را سخره‌ی اصحاب لشکر کرده‌اند

کاندیدای محترم هوشیار باشند که می‌توانند در انتخابات به جای تکه پرانی و درشت گویی علیه ...
فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: برای من خدمت کردن در دستگاه قضا مغتنم است. امروز مواجه شدم ...
تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

همتي و مهرعليزاده اما تمام توجه‌شان معطوف به اصلاح‌طلبان نيست. همتي در روزهاي اخير در ...
1