تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۴۳۵۰۵۰
رحیم محمدی نامزد شورای شهر دوگنبدان

مهمترین و اصلی ترین اختیارات قانونی شوراها چیست؟/ نقش شوراها در ارائه خدمات شهری چیست؟

۰
کبنا ؛ رحیم محمدی کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر دوگنبدان در جمع خبرنگاران در جواب سوالات، مهمترین و اصلی ترین اختیارات قانونی شوراها چیست؟ و آیا شوراها نقش مهمی در ارائه خدمات شهری دارند؟ ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی و قیام خونین ۱۵خرداد گفت: شورای اسلامی شهر، پارلمان محلی در سطح شهرهاست که نمایندگان آن، توسط مردم همان شهر انتخاب می‌شوند و این پارلمان که نشانگر وجود مردم سالاری دینی در کشورمان است، برای افزایش مشارکت مردم در اداره شهرها شکل یافته که انتخاب شهردار و تصویب بودجه و نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها جزو اصلی‌ترین وظایف آن است.

                                    
 
وی با اشاره به اینکه، اولین وظیفه‌ای که در قانون برای شورای شهر تعریف شده است انتخاب شهردار است، افزود: شورا یک دستگاه نظارتی است و اولین مرجعی که باید شورا برآن نظارت کند شهرداری است، البته این نظارت در راستای انجام بهتر امور از مجاری قانونی است ونباید این گونه تلقی شود که شورای شهر در تقابل با شهرداری قرار دارد.

کاندیدای شورای شهر دوگنبدان تصریح کرد: عمران و ابادانی شهری مرهون خدمت شبانه روزی یکایک کارکنان شهرداری بوده که  در تمام ساعات روز ضمن خدمات رسانی به شهر و شهروندان پاسخگوی نیاز انها است.

محمدی، بررسي و شناخت كمبودها، نيازها و نارسايي‌هاي اجتماعي، فرهنگي، آموزشي، بهداشتي، اقتصادي و رفاهي حوزه انتخابيه و تهيه طرحها و‌پيشنهادهاي اصلاحي و راه‌حل‌هاي كاربردي در اين زمينه‌ها جهت برنامه‌ريزي و ارائه آن به مقامات مسؤول ذي‌ربط را از اصلی‌ترین وظایف شورا دانست.
وی به برخی دیگر از وظایف شورا اشاره کرد و گفت: نظارت بر حسن اجراء مصوبات شورا و طرحهاي مصوب در امور شهرداري و ساير سازمانهاي خدماتي در صورتي كه اين نظارت مخل‌جريان عادي اين امور نگردد، از دیگر وظایف شورای شهر است.
 محمدی، برنامه‌ريزي در خصوص مشاركت مردم در انجام خدمات اجتماعي، اقتصادي، عمراني، فرهنگي، آموزشي و ساير امور رفاهي با موافقت ‌دستگاههاي ذي‌ربط، تشويق و ترغيب مردم در خصوص گسترش مراكز گردشگري و تفريحي، ورزشي و فرهنگي با هماهنگي دستگاههاي ذي‌ربط، اقدام در خصوص تشكيل انجمنها و نهادهاي اجتماعي، امدادي، ارشادي و تأسيس تعاوني‌هاي توليد و توزيع و مصرف، نيز انجام آمارگيري،‌تحقيقات محلي و توزيع ارزاق عمومي با توافق دستگاههاي ذي‌ربط را از دیگر اقدامات شورای شهر عنوان کرد.

کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر دوگنبدان افزود: نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمايه و دارايي‌هاي نقدي، جنسي و اموال منقول و غير منقول شهرداري و همچنين نظارت برحساب درآمد و‌هزينه آنها به گونه‌اي كه مخل جريان عادي امورشهرداري نباشد، از دیگر وظایف شورای شهر است.

محمدی ادامه داد: تأييد صورت جامع درآمد و هزينه شهرداري كه هر شش ماه يك‌بار توسط شهرداري تهيه مي‌شود و انتشار آن براي اطلاع عموم و ارسال‌نسخه‌اي از آن به وزارت كشور، همكاري با شهرداري جهت تصويب طرح حدود شهر با رعايت طر‌حهاي هادي و جامع شهرسازي پس از تهيه آن توسط شهرداري با تأييد ‌وزارت كشور و وزارت مسكن و شهرسازي، تصويب بودجه، اصلاح و متمم بودجه و تفريغ بودجه سالانه شهرداري و مؤسسات و شركتهاي وابسته به شهرداري با رعايت آئين‌نامه‌مالي شهرداريها و همچنين تصويب بودجه شوراي نیز از مهمترین وظایف شورای شهر است.

وی ادامه داد: تصويب معاملات و نظارت بر آنها اعم از خريد، فروش، مقاطعه، اجاره و استيجاره كه به‌نام شهر و شهرداري صورت مي‌پذيرد با در نظر‌گرفتن صرفه و صلاح و با رعايت مقررات آئين‌نامه مالي و معاملات شهرداري، تصويب لوايح برقراري يا لغو عوارض شهر و همچنين تغيير نوع و ميزان آن با در نظر گرفتن سياست عمومي دولت كه از سوي وزارت كشور‌اعلام مي‌شود، از دیگر وظایف شورای شهر است.

کاندید شورای شهر دوگنبدان ادامه داد: نظارت بر امور بهداشت حوزه شهر، نظارت بر امور تماشاخانه‌ها، سينماها و ديگر اماكن عمومي، كه توسط بخش خصوصي، تعاوني و يا دولتي اداره مي‌شود با وضع و تدوين‌مقررات خاص براي حسن ترتيب، نظافت و بهداشت اين قبيل مؤسسات بر طبق پيشنهاد شهرداري و اتخاذ تدابير احتياطي جهت جلوگيري از خطر‌آتش‌سوزي و مانند آن، نظارت بر ايجاد گورستان، غسالخانه و تهيه وسايل حمل اموات مطابق با اصول بهداشت و توسعه شهر، وضع مقررات و نظارت بر حفر مجاري و مسيرهاي تأسيسات شهري از دیگر اختیارات قانونی شورای شهر است.
محمدی با اشاره به بحث مهم عمران شهری بیان کرد: نظارت بر اجراء طرحهاي مربوط به ايجاد و توسعه معابر، خيابانها، ميادين و فضاهاي سبز و تأسيسات عمومي شهر بر طبق مقررات‌موضوعه، تصويب نامگذاري معابر، ميادين، خيابانها، كوچه و كوي در حوزه شهري و همچنين تغيير نام آنها با رعايت مقررات مربوط، تصويب مقررات لازم به پيشنهاد شهرداري جهت نوشتن هر نوع مطلب و يا الصاق هر نوع نوشته و آگهي و تابلو بر روي ديوارهاي شهر با‌رعايت مقررات موضوعه و انتشار آن براي اطلاع عموم از مهمترین وظایف شورای شهر در این مبحث است.
وی افزود: تصويب نرخ كرايه وسائط نقليه درون شهري، وضع مقررات مربوط به ايجاد و اداره ميدانهاي عمومي توسط شهرداري براي خريد و فروش مايحتاج عمومي با رعايت مقررات موضوعه از دیگر اختیارات شورای شهرهاست.
محمدی در پایان بیان کرد: شورای شهر می‌تواند با تصویب بودجه، طرح‌ها و لوایح سرمایه گذاری در توسعه همه جانبه شهر گام اساسی برداشته و نقش آفرینی کند از این رو باید گفت راه کارهای مناسب همواره در سایه تعامل وگفتگو به دست آمده است وامیدواریم که شاهد برگزاری  این جلسات به صورت ماهانه در مجموعه شهرداری وشورای اسلامی شهر باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

همتي و مهرعليزاده اما تمام توجه‌شان معطوف به اصلاح‌طلبان نيست. همتي در روزهاي اخير در ...
آخرین اظهارات جهانگیری در باره رد صلاحیتش، اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان

آخرین اظهارات جهانگیری در باره رد صلاحیتش، اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش‌رو گفت: گاهی ...
بدرود اصلاحات؟

بدرود اصلاحات؟

هاشمی‌رفسنجانی ردصلاحیت شد تا شورای نگهبان همه اصلاح‌طلبان را غافلگیر کند؛ اما در عین ...
1