تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب : ۴۳۵۰۴۸
گزارشی در حوزه مسکن

نرخ نجومی اجاره بها در یاسوج و عدم نظارت؛ مشکلات مستاجرها و اقشار ضعیف جامعه

۰
نرخ نجومی اجاره بها در یاسوج و عدم نظارت؛ مشکلات مستاجرها و اقشار ضعیف جامعه
کبنا ؛
رهن های چند ده میلیونی و بیش از صدمیلیونی منازل این روزها، مردم را از پا در آورده است، بخصوص بالا بودن رهن و اجاره بها، زوج های جوان را با مشکلات زیادی مواجه می کند و یکی از موانع ازدواج جوانان محسوب می شود.
در یاسوج ساختمان سازی یکی از راه های نگهداشت و افزایش سرمایه است، با این حال سالانه بسیاری از منازل به خاطر قیمت های سرسام آور خالی می مانند، مالکان به قیمت های منصفانه و پایین تر راضی نمی شوند و از طرفی مردم به خاطر این افزایش بی رویه اجاره بها مجبور به اجاره منازل سطح پایین و حاشیه نشینی می شوند. با وجود تعداد بالای منازل خالی در یاسوج، در صورت اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی، ممکن است مالکان مجبور به اجاره دادن منزل و شاهد کاهش تورم در حوزه مسکن باشیم، از طرفی این قانون موجب کاهش ساخت و ساز و به گفته کارشناسان تیر خلاصی به حوزه ساخت و ساز مسکن وارد می کند.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، در حالی که بر اساس قانون اجاره بهای سال 99 افزایش اجاره بها در شهرهای بزرگ 20 درصد، و در شهرهای کوچک تا 15 درصد تعیین شد، ولی در یاسوج این قانون مورد بی توجهی قرار گرفته است. افزایش اجاره بهای مسکن و اقدامات غیرقانونی و بی انضباط در حوزه مسکن در یاسوج موجب مشکلات زیادی برای اقشار ضعیف و اجاره نشینان شده است.
نبود هیچ قانونی برای جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت ها و تصمیمات سلیقه ای مالکان، کوتاه آمدن بنگاه داران برای افزایش قیمت، تورم، گرانی، افزایش قیمت ساخت خانه و مصالح ساختمانی از جمله مشکلاتی است که در حوزه مسکن وجود دارد.
-
رئیس اتحادیه مشاوران املاک یاسوج در این خصوص گفت: امسال با افزایش ۵۰ الی ۱۰۰ درصدی اجاره بها در شهر یاسوج مواجه هستیم، در حالی که طبق قانون حداکثر ١٥ درصد افزایش اجاره بها وجود دارد و بیشتر از این میزان تخلف است.
رضایی با بیان اینکه برخی مالکان و صاحبان خانه‌ها در اجاره دادن خانه خود انصاف را رعایت نمی‌کنند، افزود: به مشاوران املاک و بنگاه داران یاسوج که برخی از آن‌ها حق مردم و مستاجران را ضایع می‌کنند، اعلام کرده ایم قیمت اجاره بها نامتعارف را ثبت نکنند.
وی با اشاره به اینکه قیمت اجاره بها در شهر یاسوج خودسرانه تعیین می‌شود و ملاک خاصی وجود ندارد، ادامه داد: بیشتر صاحبان خانه، قیمت اجاره بهاء خانه خود را مطابق اقساط وام خود تنظیم می‌کنند که کاملا اشتباه است.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک یاسوج با تاکید بر اینکه باید نظارت جدی بر بازار مسکن استان شود تا شاهد این وضعیت نباشیم، اضافه کرد: متولیان امر از جمله شهرداری، راه و شهرسازی و سازمان صمت با همکاری و نظارت دستگاه قضایی به موضوع اجاره بها در این شهر ورود کنند.
رضایی گفت: قیمت ملک و اجاره بها باید در مناطق مختلف مشخص و براساس منطقه بندی قیمت گذاری شود تا مشکلات بازار مسکن کمتر شود.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک یاسوج عنوان کرد: در صورت ادامه روند افزایش اجاره بها در شهر یاسوج با حاشیه نشینی و چادر نشینی در این شهر مواجه می‌شویم.
رضایی نبود زیرساخت لازم مسکن، گرانی مصالح ساختمانی و پایین بودن قدرت خرید را از دیگر عوامل گرانی اجاره بها در سطح کشور و به تبع در شهر یاسوج عنوان کرد.


 
نام شما

آدرس ايميل شما

تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

همتي و مهرعليزاده اما تمام توجه‌شان معطوف به اصلاح‌طلبان نيست. همتي در روزهاي اخير در ...
آخرین اظهارات جهانگیری در باره رد صلاحیتش، اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان

آخرین اظهارات جهانگیری در باره رد صلاحیتش، اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش‌رو گفت: گاهی ...
بدرود اصلاحات؟

بدرود اصلاحات؟

هاشمی‌رفسنجانی ردصلاحیت شد تا شورای نگهبان همه اصلاح‌طلبان را غافلگیر کند؛ اما در عین ...
فایل های مرتبط
1