تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب : ۴۳۴۹۲۱

بررسی شانس صعود ایران و حرف‌های تکان‌دهنده درباره جدایی کی‌روش تا اشتباه بزرگ رسن با جدایی از پرسپولیس

۱
کبنا ؛
خبرنگار سرشناس ورزشی عراق حرف های جالبی درباره وضعیت کنونی تیم ملی ایران، جدایی کی روش و تصمیم اشتباه بشار رسن در جدایی از پرسپولیس مطرح کرد.
به گزارش کبنا، تیم ملی فوتبال کشورمان دو روز پیش بعد از برگزاری اردوی تدارکاتی در جزیره کیش بدون انجام بازی تدارکاتی عازم بحرین شد تا خود را برای دیدارهای انتخابی جام جهانی 2022 آماده کند.
عملکرد ضعیف مارک ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی کشورمان باعث شد تا تیم ملی در شرایط سختی قرار بگیرد. دراگان اسکوچیچ جانشین وی شد تا تیم ملی ایران را در شرایطی سخت هدایت کند و به مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی 2022 برساند.
تیم ملی ایران اکنون با 6 امتیاز در رده سوم جدول انتخابی جام جهانی قرار دارد. تیم ملی عراق با 11 امتیاز صدرنشین گروه است و بحرین میزبان با 9 امتیاز در رده سوم قرار دارد. صعود تیم ملی به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی بعد از کناره گیری کره شمالی از این رقابت ها پیچیده تر و سخت تر شد چون کنفدراسیون آسیا اعلام کرد تمام امتیازات این تیم حذف شد و برای اجرای عدالت نتیجه مسابقات تیم دوم هر گروه با تیم آخر حذف می شود.
 
بدین ترتیب تیم ملی کشورمان که 14 گل به کامبوج قعرنشین زده بود، اگر در پایان رقابت ها در گروهش دوم شود، این نتیجه برایش محاسبه نمی شود تا متضررترین تیم در این پیکارها باشد. 
شرایط صعود تیم ملی کشورمان روی کاغذ با کناره گیری کره شمالی سخت تر شد و شاگردان اسکوچیچ حق لغزش در 4 بازی پیش رو ندارند. رقیب اصلی ایران بدون شک عراق و بحرین میزبان است و تیم های کامبوج و هنگ کنگ نمی توانند رقبای سرسختی برای تیم ملی کشورمان باشند.
در همین رابطه علی نوری خبرنگار، تهیه کننده و مجری «برنامج سوبر» در شبکه 24 عراق درباره اوضاع و مسابقات گروه سوم انتخابی جام جهانی 2022 گفت و گویی کرده است که در زیر می توانید این مصاحبه را بخوانید:

* اگر کارلوس کی روش روی نیمکت ایران بود، کار عراق بسیار سخت می شد
* مارک ویلموتس کار عراق را در بازی رفت آسان کرد
* عراق با تمام قوا آماده بازی های انتخابی است
* AFC با انتخاب بحرین به عنوان میزبان به ایران ظلم آشکار کرد
* بزرگترین اشتباه بشار رسن ترک پرسپولیس بود
* هنوز دیر نشده و رسن باید برای آینده فوتبالی اش به پرسپولیس برگردد یا به یک لیگ اروپایی برود
* عراق شانس اول صعود به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی است
* رفتن کی روش ضربه بزرگی به تیم ملی ایران زد و این اشتباه بزرگ فدراسیون بود
* بازی های آزمون و طارمی را دنبال می کنم و آنها در تیم ملی ایران تاثیرگذارند
* ایران با بحرین برای کسب سهمیه دومی رقابت می کنند
شما به عنوان یک خبرنگار و کارشناس سرشناس فوتبال عراق، آمادگی تیم ملی کشورتان را برای حضور در ادامه انتخابی جام جهانی 2022  را ارزیابی می کنید؟
تیم ملی عراق برای حضور در ادامه مسابقات در اوج آمادگی قرار دارد. تیم ملی با هدایت کاتانچ در اردوی تدارکاتی آخرش دو دیدار تدارکاتی مقابل تیم های تاجیکستان و نپال انجام داد. عراق در بازی اول به تساوی بدون گل رضایت داد ولی در بازی دوم مقابل نپال قدرتش را نشان داد و موفق شد با نتیجه پرگل 6 بر 2 رقیبش را شکست دهد. اردوی آمادگی عراق قبل از حضور در این مسابقات خوب بود ولی فدراسیون عراق می توانست بازی های دوستانه با تیم های قوی تر و بهتری برگزار کند.
همچنان که می دانید دیدار تیم ملی ایران با عراق در بازی رفت با نتیجه 2 بر یک به نفع تیم ملی کشور شما به پایان رسید. نظرتان درباره این دیدار چیست؟ بسیاری از کارشناسان معتقدند تیم ملی ایران در بازی رفت به دلیل ضعف تاکتیک ویلموتس سرمربی بلژیکی بازی را باخت؟ دیدار برگشت و تعیین کننده را چگونه ارزیابی می کنید؟
همیشه بازی های ایران و عراق جذابیت خاص خود را دارد. بدون شک در رقابت برگشت شاهد یک بازی بزرگ دیگر میان این دو قطب فوتبال آسیا خواهیم بود. اما تیم ملی ایران در یک دهه گذشته مقابل عراق بد شانس بوده و نتوانسته به پیروزی برسد. فک کنم نزدیک به یک دهه است که تیم ملی ایران نتوانسته عراق را شکست دهد. این آمار در دیدار رفت باعث شد تا بازیکنان عراق با انگیزه بالا وارد زمین شوند و به پیروزی برسند. خوشبختانه در بازی رفت روی نیمکت ایران کارلوس کی روش نبود چون او مربی بسیار بزرگ و توانمندی است و این به نفع عراق شد. از خوشانسی عراق بود که ویلموتس روی نیمکت بود و ما از این موقعیت استفاده کردیم برنده شدیم.

اخیرا در اردوی تیم ملی عراق در بصره اتفاق عجیبی رخ داد و 6 بازیکن ملی پوش باشگاه الشرطه، اردو را به بدون اجازه کاتانچ سرمربی تیم ملی ترک کردند تا در جام حذفی شرکت کنند. این مشکل حل شد؟ تیم ملی عراق برای حضور در این رقابت ها مصدومی ندارد؟
چنین اتفاقی در اردوی بصره رخ داد ولی خیلی زود حل شد. کاتانچ تمام 6 بازیکنی که اردو را ترک کرده بودند را دوباره دعوت کرد و الشرطه 9 بازیکن را به همراه تیم ملی عراق عازم بحرین کرد. خدا را شکر تیم ملی عراق هیچ بازیکن مصدومی ندارد و همه برای حضور در این رقابت ها آماده هستند. البته در بازی اول عراق با کامبوج سع ناطق مدافع و علا عباس هافبک تیم ملی به دلیل دو کارته بودن محروم هستند. علا عباس زننده گل پیروزی در دقایق پایانی در بازی رفت مقابل ایران است که در دیدار اول محروم است.
فارس: نظر شما درباره انتخاب بحرین به عنوان میزبان ادامه مسابقات گروه سوم انتخابی جام جهانی 2022 چیست؟ ایران هم برای میزبانی اقدام کرد ولی کنفدراسیون آسیا در نهایت بحرین را انتخاب کرد. آیا شما از این انتخاب رضایت دارید؟
می خواهم صراحتا بگویم کنفدراسیون آسیا با انتخاب بحرین به عنوان میزبان به تیم ملی فوتبال ایران ظلم آشکاری کرد. ایران مظلوم ترین تیم در این تصمیم بود چون 3 بازی از 4 دیدار باقیمانده میزبان بود و با این تصمیم همه مسابقات به بحرین منتقل شد. البته، ایرانی ها این تصمیم AFC را با قصد و غرض می دانند ولی من به عنوان یک فرد بی طرف این تصمیم را طبق شرایط کرونایی می بینیم. تیم ملی ایران در دیدار رفت با عراق در اردن بازی کرد و مقابل بحرین در منامه حضور پیدا کرد و شکست خورد. الان در مسابقات برگشت درحالیکه باید در ورزشگاه آزادی بازی کند، باید به بحرین برود و این به نوعی ظلم به تیم ملی ایران است و به نوعی شانس صعودش را ضعیف می کند. من به عنوان یک عراقی از لحاظ عاطفی خوشحالم بازی برگشت در ورزشگاه بزرگ آزادی برگزار نمی شود اما به عنوان یک فرد بی طرف باید بگویم AFC با این تصمیم به تیم ملی ایران ظلم کرد.

بشار رسن ستاره تیم ملی عراق همچنان که می دانید دورانی طلایی با پرسپولیس داشت و 3 بار قهرمان لیگ ایران شد. به نظرت تصمیم جدایی از پرسپولیس درست بود و حضورش در لیگ ستارگان قطر را چگونه ارزیابی می کنید؟
تصمیم بشار رسن به جدایی از پرسپولیس بسیار اشتباه بود. عملکرد او به همراه تیم ملی عراق در زمان حضورش در لیگ ایران به همراه پرسپولیس با حضورش در لیگ قطر قابل مقایسه نیست. همه ما می دانیم لیگ ایران یکی از بهترین، قوی ترین و زیباترین لیگ های آسیا است. این نکته ای است که برای هیچ کس پنهان نیست. رسن پرسپولیس را به مقصد تیم قطر برای کسب پول بیشتر ترک کرد. رابطه من با بشار نزدیک است. او به من گفت قراردادها در لیگ ایران حرفه ای نیست و رقم قراردادها بالا نیست و می خواهد به دلیل مشکلات مالی از این تیم جدا شود. اما از لحاظ فنی تصمیم او اشتباه بود و بهتر است در فصل آینده به پرسپولیس و ایران برگردد یا به یک لیگ اروپایی برود.

طبق جدول گروه سوم تیم ملی عراق الان با کسب 11 امتیاز صدرنشین است. نظر شما به عنوان یک خبرنگار عراقی درباره شانس صعود عراق به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی چیست؟
شانس عراق زیاد است. بازی اول مقابل کامبوج است و به راحتی برنده می شود و امتیازاتش را به عدد 14 می رسد. با پیروزی مقابل هنگ کنگ می تواند صعودش را قطعی کند. هر اتفاقی هم تا بازی ایران بیفتد، رقابت این دو غول  آسیا جذاب خواهد بود. به نظرم در بازی برگشت، عراق مقابل ایران شکست نخواهد خورد و به تساوی یا برد می رسد.
کارلوس کی روش برای مدت 7 سال مربی ایران بود و دوبار هم این تیم را به جام جهانی رساند. بعد از کی روش، ویلموتس بلژیکی آمد که با کسب نتایج ضعیف، ایران را در شرایط سختی قرار داده است. به نظرت درگان اسکوچیچ می تواند در این شرایط سخت کمک کند؟
 ما به عنوان یک فرد بی طرف، همیشه از عملکرد ایران با کی روش و بدون او لذت می بردیم. بدون شک بعد از رفتن کی روش، عملکرد تیم ملی ایران افت کرده است. من به عنوان کارشناس فوتبال عراق اعتقادم این است که اگر کی روش روی نیمکت ایران بود، هیچ تیمی در آسیا نمی توانست به راحتی برنده شود و کار بسیار سختی داشت. رفتن و از دست دادن چنین مربی ای به نظرم اشتباه بزرگ فدراسیون ایران بود که ضربه بزرگی در 2 سال گذشته به پیکره تیم وارد کرد.

هواداران فوتبال ایران منتظر درخشش لژیونرها مثل سردار آزمون و مهدی طارمی به همراه تیم ملی در مسابقات انتخابی هستند. این دو فصلی فوق العاده را به همراه زنیت روسیه و پورتو پرتغال پشت سر گذاشتند. نظرت درباره تاثیر عملکرد لژیونرهای ایرانی در انتخابی جام جهانی چیست؟
آنها در هر لیگی بازی کنند عملکرد خوبی از خود به نمایش می گذارند. من همیشه بازی های لژیونرهای ایرانی را در لیگ های مختلف دنبال می کنم. من بازی های سردار آزمون در زنیت را تماشا کردم. مهدی طارمی بازیکنی فوق العاده ای است و عملکرد خوبی در فصل گذشته به همراه پورتو داشته است. حتی در زمانیکه در الغرافه قطر بازی می کرد، من عملکردش را دنبال می کردم. لژیونرهای ایران با داشتن قدرت بدنی بالا، عملکرد خوبی را در لیگ های مختلف داشتند. از زمان علی دایی، کریم باقری، حمید استیلی، خداد عزیزی و احمدرضا عابدزاده لژیونرهای ایرانی به داشتن قدرت بدنی بالا معروف بودند و تمام این ستاره ها در لیگ های اروپایی عملکرد رضایت بخشی داشتند. الان هم بازی های بسیاری از لژیونرهای ایرانی در قطر را دنبال می کنم و عملکرد تمام آنها رضایت بخش بوده است. به همین خاطر تیم ملی ایران می تواند با استفاده از آنها نتایج خوبی در انتخابی جام جهانی داشته باشد.

همام طارق و بشار رسن دو بازیکن تیم ملی عراق هستند که سابقه بازی در ایران دارند. آیا این دو می توانند با شناختی که از بازیکنان ایرانی دارند، در بازی برگشت به عراق کمک کنند؟
این دو، بازیکنان توانمندی هستند و جزو بازیکنان با تکنیک عراق به شمار می آید. طارق و رسن می توانند با تجربه و توانایی شان در بازی برگشت با ایران و بقیه دیدارها، به صعود تیم ملی عراق به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی کمک کنند.
شما به عنوان خبرنگار عراقی شانس ایران را برای صعود به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2022 چگونه ارزیابی می کنید؟
به دور از هر نظر احساسی باید بگویم ایران با بحرین برای کسب سهمیه رده دومی رقابت نزدیکی دارد. صحبت کردن درباره تیم های صعود کننده سخت است. اما اگر عراق به عملکرد درخشانش ادامه دهد، بدون شک تیم اول صعود خواهد کرد. اما درباره صعود یا حذف ایران و بحرین نمی توان اظهارنظر قطعی کرد. باید ببنیم هر دو تیم در داخل زمین چه می کنند و بازیکنان دو تیم چه عملکردی را داخل زمین دارند. من برای تیم ملی ایران آرزوی موفقیت می کنم ولی کار بسیار دشواری دارد. اگر بازیکنان ایران بتوانند عملکرد درخشانی داشته باشند، می توانند به مرحله نهایی صعود کنند.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما

تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

همتي و مهرعليزاده اما تمام توجه‌شان معطوف به اصلاح‌طلبان نيست. همتي در روزهاي اخير در ...
آخرین اظهارات جهانگیری در باره رد صلاحیتش، اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان

آخرین اظهارات جهانگیری در باره رد صلاحیتش، اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش‌رو گفت: گاهی ...
بدرود اصلاحات؟

بدرود اصلاحات؟

هاشمی‌رفسنجانی ردصلاحیت شد تا شورای نگهبان همه اصلاح‌طلبان را غافلگیر کند؛ اما در عین ...
1