تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب : ۴۳۴۳۱۸
گزارشی از واکسیناسیون عمومی در گچساران

مسن ترین فرد گچساران واکسن دریافت کرد / رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران: همه واکسن ها ایمنی زایی بالایی دارند

۳
مسن ترین فرد گچساران واکسن دریافت کرد / رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران: همه واکسن ها ایمنی زایی بالایی دارند
کبنا ؛
همه گیری کووید 19 باعث شد دانشمندان از ابتدای شیوع، در تکاپوی ساختن واکسن و راهی برای از بین بردن این ویروس باشند. نوید ساخت واکسن را خیلی از شرکت های داروسازی دنیا دادند و واکسن ها پس از گذر از مراحل مختلف بالینی و آزمایشگاهی وارد بازار شدند. هر کدام از واکسن ها حواشی ای ایجاد کرده اند و این موضوع روند واکسیناسیون را کند کرده است. کارشناسان معتقدند هر واکسنی که از سوی وزارت بهداشت تایید می شوند ایمن، مورد اعتماد و قابل استفاده است و هر 4 واکسنی که ایران وارد کرده از سوی وزارت بهداشت ایران مورد بررسی قرار گرفته و تایید شده اند. در حال حاضر، در ایران واکسیناسیون کادر درمان به اتمام رسیده و واکسیناسیون عمومی شروع شده است. سالمندان اولین گروه پرخطری هستند که مرگ و میر کرونا در آنها زیاد است، لذا اولین گروه دریافت واکسیناسیون عمومی هستند.
واکسیناسیون عمومی در گچساران در نیمه اول اردیبهشت شروع شده، تاکنون 75 درصد جامعه هدف واکسن خود را دریافت کرده اند.
سید عوض حسینی ۱۱۵ ساله پیرترین فرد از شهرستان گچساران است که در روزهای اخیر با مراجعه به یکی از مراکز واکسیناسیون این شهرستان، واکسن تزریق کرد. 

تیم واکسیناسیون سیار در گچساران
مسئولان بهداشت و درمان گچساران از مردم خواسته اند نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند. غلامیان رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران روز چهارشنبه (29 اردیبهشت 1400) در این خصوص گفته است: افراد پیری که توانایی مراجعه به مراکز ندارند توسط تیم سیار درمانی واکسیناسیون می شوند.
آخرین آمار واکسیناسیون کرونا
بر اساس آخرین آمار واکسیناسیون کرونا در کشور تا امروز (سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰) مجموعاً ۲ میلیون و ۱۶۳ هزار و ۶۴۱ نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.
تا امروز ۴۰۷ هزار و ۵۱۹ نفر دوز دوم واکسن را نیز دریافت کرده‌اند. با احتساب این تعداد مجموع دوزهای واکسن تزریق شده در کشور به شمار دو میلیون و ۵۷۱ هزار و ۱۶۰ مورد رسید. این تعداد دوز واکسن تزریقی به طور تقریبی معادل ۳.۱ درصد جمعیت کشور است.
واکسیناسیون عمومی در شهرستان گچساران در نیمه اول اردیبهشت ماه آغاز و در اولین مرحله جمعیت بالای ۸۰سال مورد واکسیناسیون قرار گرفت و پس از آن رده سنی ۷۵ تا ۸۰ سال علیه ویروس کرونا واکسینه خواهند شد. 
غلامیان رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گچساران در این خصوص می گوید: تاکنون ۳۸۷۱ واکسن تزریق شده که از این میزان ۱۲۸۰ نفر سنین بالای ۸۰ سال واکسینه شده اند که 70 درصد از جمعیت هدف است. ۱۹۲۰ نفر کادر بهداشت و درمان نیز واکسن تزریق کرده اند که بیش از ۹۷ درصد از کادر را شامل می شود. ۲۳۸ بیمار خاص و  66 نفر جانباز بالای ۵۰ درصد نیز واکسن ضدکرونا تزریق کرده اند.
اولین واکسن بهترین واکسن است
رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران در خصوص حساسیت مردم برای تزریق واکسن اینگونه می گوید: وقتی واکسنی از سوی وزارت بهداشت مورد بررسی قرار گرفته و تایید شده است در استفاده از آن هیچ معطلی نکنید. هر 4 نوع واکسنی که تاکنون وزارت بهداشت خریداری و توزیع کرده از ایمنی سازی بالایی برخوردار است و بهترین کار این است که هر فردی اولین واکسنی که در اختیارش قرار می گیرد از آن استفاده کند.

همه واکسن ها ایمنی زایی بالایی دارند
او می افزاید: در شرایطی که هر گروه سنی نمی تواند به واکسن دسترسی داشته باشد و در کل دنیا واکسن ها نیز معدود هستند، افراد باید از فرصت استفاده کرده و خود را ایمن کنند.
آیا واکسن عوارض دارد؟
غلامیان ادامه می دهد: عوارض دارویی موضوعی است که همیشه در مورد داروها وجود داشته و چیز جدیدی نیست، بنابراین ترس از واکسن منطقی نیست چون بزرگترین منفعت واکسن ها ایمنی سازی آنها در مقابله با مرگ افراد است.
ایمنی و اثربخشی واکسن‌ها کاملا بررسی می‌شود
دبیر کمیته اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت نیز در خصوص هراس برخی افراد از تزریق واکسن کرونا و امتناع از تزریق آن، در گفت و گو با ایسنا می گوید: مساله اساسی درباره واکسن این است که نظام توزیع واکسن در کشور، تحت اِشراف سازمان غذا و دارو به عنوان نهاد مسئول است. بنابراین اسناد و مستندات مرتبط با ایمنی و اثربخشی‌ هر واکسن قبل از اینکه در جریان و مسیر توزیع عمومی قرار گیرد، از سوی سازمان غذا و دارو و نهادهای مرتبط بررسی شده و سپس از سوی کمیسیونی که مسئول این کار است، اجازه ورودش به سیستم دارویی کشور داده می‌شود. در این مراحل مساله ایمنی و اثربخشی این واکسن‌ها کاملا بررسی می‌شود.
احسان شمسی‌کوشکی با بیان اینکه نکته مهم نحوه گفت‌وگو درباره این ریسک‌ها است، می افزاید: گاهی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها به نحوی درباره این ریسک‌ها صحبت شده که افراد نگران شدند. البته مردم هم حق دارند نگران شوند، اما این اطمینان را می‌دهم که عاقلانه‌ترین کار این است که مردم به توصیه‌های کارشناسان امور سلامت که این موارد را با دقت زیادی بررسی کرده و بعد اجازه تزریق واکسن را می‌دهند، گوش داده و زمانی که واکسن در دسترس‌شان قرار گرفت، آن را تزریق کنند. باید توجه کرد که تنها راه پایان این پاندمی و نجات جان بسیاری از انسان‌ها تزریق واکسن است. گرچه که ممکن است که این واکسن ریسک هم داشته باشد، اما این ریسک بسیار بسیار کم است تا حدی که قابل چشم‌پوشی است.
تحقیقات نشان می دهد تنها راه رسیدن به جامعه بدون کرونا، تزریق واکسن و رعایت شیوه نامه های بهداشتی است، تا زمانی که این دو مورد را نداشته باشیم نمی توانیم به پایان پاندومی کرونا امیدوار باشیم.
شبکه بهداشت و درمان گچساران در حال حاضر در 2 مرکز واکسیناسیون عمومی شهری (مرکز بهداشت شهیدمطهری در بلوار بعثت، مرکز بهداشت شهید حسینی در کوی کارکنان) و ۶ مرکز روستایی در (لیشتر، دیل، باباکلان، امام زاده جعفر، چهاربیشه، آبشیرین) خدمات ارائه می دهد.



گزارش: سیده زهرا حسینی فر
نام شما

آدرس ايميل شما

نظامی‌ها پشتيبان كدام كانديدا؟

نظامی‌ها پشتيبان كدام كانديدا؟

ممکن است در برهه‌هایی از زمان نزدیکی نظر بدنه نیروهای نظامی و فرماندهان کم و زیاد شده ...
معمای علیرضا بیرانوند

معمای علیرضا بیرانوند

اگر علیرضا حرفه‌ای فکر کند و فقط به پرسپولیس فکر نکند چه؟ شاید برایش چند گزینه در دسترس ...
نامزدها در انتظار 7 رأی

نامزدها در انتظار 7 رأی

سخنگوی شورای نگهبان از آغاز بررسی صلاحیت نامزدها خبر داده و وعده داده است تا پایان مهلت ...
1