تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۲۶
کد مطلب : ۴۳۲۷۸۵
طی یادداشتی:

ارشدی: شورا محل خدمت به مردم، نه منفعت‌طلبی/ شورای جایی برای اشتغال نیست

۲
ارشدی: شورا محل خدمت به مردم، نه منفعت‌طلبی/ شورای جایی برای اشتغال نیست
کبنا ؛قوام ارشدی، شورای شهرستان و بخش مرکزی گچساران در یادداشتی نوشت: «شورای شهرو روستا محلی برای کار‌آموزی و هزینه کردن از جیب ملت نیست. شورای شهر و روستا محلی برای کسب در آمد و تحصیل مال برای برج‌سازی و… نیست.»

به گزارش کبنا، یادداشت «قوام ارشدی» به شرح زیر است؛
انتخابات شورای شهر و روستا که این روز‌ها پارلمان شهری و محلی نیز نامیده می‌شود، چندی دیگر برگزار خواهد شد و امور و مدیریت یک شهر و روستا با همه مصائب و مواهبی که دارد، بر عهده گروهی از منتخبین مردم قرار می‌گیرد.
کاندیدا‌های متعددی با سلایق و برنامه‌های مختلف پا به عرصه انتخابات گذاشته‌اند و از هر فرصتی برای اعلام و رونمایی از برنامه‌های خود استفاده می‌نمایند.
اگر موشکافانه به مسایل شهری و روستایی گچساران بیندیشیم سوالات متفاوتی پیش می‌آید.
اعضا شورای شهر و روستا باید از جنبه‌های مختلف مدیریتی، بحرانی، خدمات شهری و روستایی، روانشناختی، جامعه‌شناسی و موارد دیگر چه برتری نسبت به مردم عادی داشته باشند و یا کاملتر بگوییم عضو موثر و شورای تاثیرگذار چه کارکرد و ویژگی دارد؟


از مردم فهیم و صبور گچساران و روستاه‌های توابع می‌خواهیم که فراموش نکنند:
۱- شورای شهر و روستا به مثابه پارلمان شهری و محلی است و وقتی این اسم خاص به زبان می‌آید سیاست‌گذاری، پیشنهاد و تصویب قوانین، تداعی می‌شود.
سیاستگذاری یا با اندکی اغماض برنامه‌ریزی در شورای شهر و روستا به ما این را می‌گوید که باید با استفاده از اطلاعات موجود، بررسی نقاط ضعف و قدرت، فرصت‌ها و آسیب‌ها، نیاز سنجی و آینده پژوهی، استفاده از تجارب و نظر صاحبنظران و مشورت با نخبگان و معتمدین، افقی برای توسعه شهر و روستا ترسیم و البته راه‌های دستیابی و رسیدن به آن را طبق واقعیت‌ها پیش بینی نماییم.
در چشم انداز و برنامه‌های مطلوب جهت خدمات دهی به همه شهروندان برنامه‌های دهان پر کن، تقلیدی و به اصطلاح فضایی در جهت مشغول‌سازی افکار عمومی، جایی نخواهد داشت.
۲- اگر وظایف شورا‌های شهر و روستا را مطالعه کنیم متوجه خواهیم شد که شورای شهر و روستا فقط وظیفه عزل و نصب و استیضاح شهردار و دهیار را بر عهده ندارد.
بلکه می‌تواند در بسیاری از امور مربوط به شهر و روستا خصوصا نظارت بر خدمات ادارات اجرایی تاثیرگذار باشد
۳- انتخاب یک شهردار و دهیار خوب و با ثبات، می‌تواند عاملی مهم برای سنجش توان شورای شهر و روستا دانست.
ویژگی‌های شهردار و دهیاران خوب با توجه به شرایط و مشخصات و انتخاب شورای آن شهر و روستا بر می‌گردد.
( فراموش نکنیم که اگر گندم بکاریم گندم درو خواهیم نمود)
نقش شورا انتخاب مناسب، حسابرسی، نظارت قانونی و دقیق بر عملکرد شهردار و دهیاران البته عدم فشار بر وی جهت انجام امور شخصی یا سفارش‌ها است.
اگر بررسی کنیم بسیاری از اختلافات میان شهردار‌ها و دهیاران و اعضاه شورا‌های اسلامی شهر و روستا به دلیل نامطلوب بودن تقاضا‌ها و بده بستان‌ها بوده است.
وقتی کار به گروکشی و رو کردن تخلفات بین شورا و شهردار و دهیار در کل اختلاف‌ها و درگیری‌ها برسد، تنها شهر و مردم روستاه‌ها خصوصا قشر اسیب پذیر و مظلوم آن هستند که متضرر می‌شوند.
با مشخصاتی که از شورای تاثیرگذار و مطلوب در بالا گفته شد می‌توان ویژگی‌های یک عضو موثر برای شورا را برشمرد:
۱-یک عضو شورا باید دارای روحیه کار جمعی و تشکیلاتی باشد.
۲- مشاوره‌پذیری یکی از مهمترین عامل موفقیت کار جمعی و شورایی است.
۳- دارای روحیه ووتخصص مسوولیت‌پذیری اجتماعی بالا و داشتن وقت کافی جهت پیگیری و مطالبات به حق مردم.
۴- تخصص و اطلاعات کافی خصوصا روسای محترم کمیسیون‌های شورایی.
اما ورود چهره‌ها و افکار جدید به این شورا‌ها می‌تواند نویددهنده رویکرد‌های جدید و تزریق انرژی جدیدتر به این شورا‌ها باشد.
بنا بر این افرادی که برای حضور در شورای شهرو روستا وارد عرصه انتخابات می‌شوند.
لازم است توانمندی‌ها و‌ایده‌های جدیدی عرضه کنند؛ چرا که اگر بنا باشد همچون گذشتگان اندیشیده و عمل شود، دیگر نیازی به حضور چهره‌های جدید نیست؛
از این روست که اطلاعات به روز و دانش کافی از اوضاع و احوال محله‌های شهر و روستا مهمترین ویژگی یک کاندیدا باید باشد.
رسیدن به این هدف نیاز به برقراری ارتباط مداوم، وثیق و عمیق با اقشار مختلف مردم دارد تا ضمن شناسایی مشکلات و نیاز‌های مردم در حوزه‌های مختلف، بتواند برنامه‌ریزی دقیق و مدونی برای پیگیری و رفع آن‌ها داشته باشد.
در همین راستا، شناسایی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های شهر و شهروندان نیز ضروری است؛
چه اینکه گاه رفع برخی مشکلاتی که به نظر هزینه‌بر و سخت می‌آید، می‌توان با استفاده از ظرفیت مردم، به ویژه نخبگان شهر و روستا و مدیریتی شایسته با بهره‌گیری از امکانات موجود، آسان و کم‌هزینه برطرف شود؛ به همین منظور ایجاد وحدت، همدلی و وفاق در بین شهروندان از نکات بسیار مهم و کلیدی است که باید از جمله برنامه‌های یک کاندیدا شورای شهر و روستا باشد.
وظایف و نحوه عملکرد شورای شهر و روستا مشخص و مدون است؛
اما گاه برخی کاندیدا‌ها برای رسیدن به اهداف خود شعار‌هایی فراتر از حیطه اختیارات خود می‌دهند؛
عدم اطلاع از وظایف شورای شهر و روستا از یک سو، و عوام فریبی از سوی دیگر دلایل مطرح کردن شعار‌هایی این‌چنینی است.
هر چند داشتن شجاعت، شهامت و کیاست جهت احقاق حقوق همه شهروندان خصوصا قشر اسیب پذیر جامعه از جمله ویژگی‌های یک کاندیدای شورای شهر و روستاست، اما نباید فراموش کرد که سنگ بزرگ علامت نزدن است!
جای تردید نیست که اندیشیدن برای فردا یکی از ضروریات مسئولان شهری و محلی در هر پست و جایگاهی است، اما اندیشه‌ای که فراتر از فردا باشد، می‌تواند بیش از اندیشه‌های دیگر کارساز باشد.
یادمان باشد که بناست از میان صده‌ها و ده‌ها نفر شهروند که کاندید شده اند تنها تعداد چند نفر را انتخاب کنیم تا شهر و روستا را از طرف ما اداره کنند.
«شورای شهر و روستا محل آزمون و خطا نبوده و جایی برای اشتغال نیست»
«شورای شهر و روستا محلی برای فعالیت‌ها و بنگاهداری اقتصادی اشخاص نیست.»
شورای شهرو روستا محلی برای کار‌آموزی و هزینه کردن از جیب ملت نیست. شورای شهر و روستا محلی برای کسب در آمد و تحصیل مال برای برج‌سازی و… نیست.
چگونه است که اگر برای اداره یک مغازه کوچک کسی را استخدام می‌کنیم، همه گونه تحقیق و بررسی می‌کنیم و اگر رسیدیم به اینکه شخص مورد نظر دارای تعهد کاری، سلامت نفس، صداقت و‌امانتداری است ولی باز به او اعتماد کامل نمی‌کنیم.
و تا زمانی که از توانایی و تخصص او برای انجام کار مورد نظر یقین حاصل نکردیم کاری را به او واگذار نمی‌کنیم ولی برای اداره شهر و روستای خود اجازه می‌دهیم افرادی با هر قد و قواره‌ای انتخاب شوند!
برای تصدی این مسئولیت سنگین افرادی که تقوا، درستکاری و‌امانت داری‌شان برای مردم محرز است باید در اولویت انتخاب ما باشند.
منتخبین مردم باید:
شهر و روستا را با تمام ویژگی‌های فرهنگی‌اش بشناسند، اهل جار و جنجال و دروغ پراکنی معاملات پشت پرده نباشند.
از مسائل عمران، خدمات و رشد و توسعه شهری و روستایی آگاهی كافی داشته و برای جبران شکست‌هایشان از جیب ملت وبیت المال.. به میدان نیامده باشند.
اهل حلم و تدبیر بوده و کار جمعی کردن را بلد باشند، مخالف خود را تحمل و انتقاد پذیر و  وابسته به دیگران نبوده و دنبال بده بستان مالی نبوده و متعهد به خون شهدا و مردم باشند زیربیرق جریان و گروهی خاص قرار نگیرند و شجاعت لازم برای دفاع از منافع ملت و شهروندان خصوصا قشر اسیب پذیر جامعه را دارا باشند.
اقتضائات کاری منطقه خود را دانسته و توان رایزنی و همکاری با مجموعه مدیریت شهری و روستایی را داشته و بتوانند معیار‌های انتخاب مردم باشند و در یك كلام واقعا شورایی باشند.

با تقدیم احترام:
قوام ارشدی
شورای شهرستان و بخش مرکزی گچساران
نام شما

آدرس ايميل شما

حرف‌هاي امروزي يك چپ خط امامي

حرف‌هاي امروزي يك چپ خط امامي

سيدهادي خامنه‌اي با اصلاح‌طلبان حشر و نشر داشته و دم‌خور بوده و يك مجلس‌ششمي به شمار ...
(عکس) شباهت خاصِ دختر خداداد عزیزی به پدرش

(عکس) شباهت خاصِ دختر خداداد عزیزی به پدرش

عکسی از فرزند خداداد عزیزی، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران، در کنار پدرش نشان می‌دهد ...
انتخابات؛ خودرو يا راننده؟

انتخابات؛ خودرو يا راننده؟

انتخابات خوب و با معيارهاي پذيرفته شده، چنان اينرسي قدرتمندي ايجاد مي‌كند كه كل جامعه ...
1