تاریخ انتشار
شنبه ۷ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب : ۴۳۲۴۵۶
یادداشت ارسالی؛

اپورتونیسم‌های خانوادگی در سپهر سیاسی گچساران

۷
۱
اپورتونیسم‌های خانوادگی در سپهر سیاسی گچساران
کبنا ؛ ابتدا معنی و مفهوم علمی اپورتونیسم را بر می‌شمرم و سپس به چند نکته در فضای سیاسی گچساران طی ۲ دهه اخیر اشاره‌ای مختصر می‌نمایم. هم مخاطبین و مردم عزیز، مصداق‌ها را خوب می‌دانند و هم خود ابن الوقت‌ها!
 اپورتونیسم (opportunism) از واژه لاتینی opportunus به معنای مناسب فصل، به هنگام و به موقع است و در ترجمه فارسی معادل فرصت‌طلبی به کار گرفته می‌شود.
اما در مقوله سیاست «اپورتونیست»، که همان معنی فرصت‌طلب و ابن‌الوقت را می‌دهد، به کسانی اطلاق می‌شود که برای حفظ منافع خود به اصطلاح «نان را به نرخ روز می‌خورند» و خود را با هر شرایطی تطبیق می‌دهند.
اپورتونیست‌ها همیشه طرفدار نظام حاکم یا حزب و گروهی هستند که در موضع نیرومندتری قرار دارند.
این اصطلاح بیشتر در فلسفه کمونیسم و از طرف نویسندگان و فلاسفه کمونیست در مورد طبقات متوسط (بورژواها) به خصوص در نیمه اول قرن بیستم زیاد به کار رفته و آن را از خصیصه‌های افراد طبقه متوسط می‌شمارند که همراه تغییر اوضاع سیاسی تغییر رنگ سیاسی می‌دهند.
مبنای این گرایش عقلانیت ابزاری و انگاره «هدف وسیله را توجیه می‌کند» است. چنین روشی با توجه به اینکه ارزش‌های انسانی را قربانی خواسته‌ها و اهداف زودگذر مادی می‌کند، خطرات و زیان‌های بزرگی در پی دارد.
معمولاً در سال آخر دولت‌ها انتخابات مجلس برگزار می‌شود و در تاریخ معاصر گچساران و باشت نیز به مدد پرونده سازان و گزارش نویسان
معمولاً دو انتخابات میان دوره‌ای نیز به مجموع انتخابات‌های مجلس در این حوزه انتخابیه اضافه شده. یکی ابطال انتخابات مجلس ششم و جلوگیری از ورود حاج بهرام تاجگردون با ابطال انتخابات و دیگری انتخابات مجلس یازدم و جلوگیری از ورود دکتر غلامرضا تاجگردون با رد غیرقانونی اعتبار نامه...
ابن الوقت‌ها یا همان فرصت طلب‌ها با استراتژی خاص خویش در همه دولت‌ها حالا (چه محدود یا غیرمحدود) بر اریکه قدرت و مدیریت تکیه زده و هم از چپ خورده‌اند و هم از راست استفاده برده‌اند.
این نوع کنشگران سیاسی در سال آخر هر دولتی، به نماینده‌ای جدید گرویده و مخالف نماینده قبلی می‌شوند و البته کاملاً با سر و صدا خود را بولد و بزرگنمایی می‌کنند و سپس به اردوگاه رقیب می‌پیوندند. و به این شیوه در همه دولت‌ها و در حلقه همه نمایندگان جا خوش کرده، از رانت‌ها و امتیازها خوب بهره می‌برند و دست آخر نیز با چهار تا انتقاد تند و سر و صدا به جرگه نماینده و یا کاندیدایی جدید می‌پیوندند. نمونه‌های بارزی از این دست مدیران که به لطف دکتر تاجگردون از کارمندی ساده یا بیکاری و سرگردانی در ادارات به شوراهای اسلامی شهر و روستا و دهیاری و اداری و دانشگاهی و بهداشتی درمانی و نفتی و شرکتی و شهرداری و مدیر کلی و معاون مدیر کلی و... ارتقا یافتند، خلاصله همه نمونه که تنوع و تکثر بسیار در این نوع انسانها به لحاظ روشها و جایگاههای شغلی و مدیریتی دیده می‌شود.
این گروه از مدیران چه جدید و چه فعلی و چه سابق همواره بر گرده مردم سوار اند و در هر دوره‌ای خود و صندلی خویش را حفظ می‌نمایند.
این گروه فرصت طلب نه اعتقاد عمیقی به اصولگرایی دارند و نه به اصلاح طلبی، بلکه تنها هدف و نیت آنها بقا و دوام در قدرت و ثروت است. این گروه معمولاً وقتی می‌خواند پوست اندازی کنند و رنگی تازه بگیرند خیلی افراطی عمل کرده و برای اثبات مواضع خود با جریان جدید از خود آن جریان نیز تندتر عمل کرده و افراطی‌تر انتقاد می‌کنند و سعی می‌کنند خود را بزرگ و بزرگتر نشان دهند.
خوشبختانه به لطف فضای مجازی دست این نوع افراد در جامعه برای همه رو شده است و هر چه بیشتر دست و پا می‌زنند بیشتر در منجلاب خودساخته خویش فرو خواهند رفت.
 ------------------------------
ایمان علمداری
 
نام شما

آدرس ايميل شما

س گچساران
Iran, Islamic Republic of
به مدد پرونده سازان نبود
به طمع آقای نماینده و تخلف هاشون بود
هنوز دست از دکتر گفتن ورنمیدارین
Iran, Islamic Republic of
بخواهید و نخواهید تاجگردون خودش قبوله .ای هم خودتون را خراب نکنیدد
Iran, Islamic Republic of
دکتر 😂😂😂🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️؟
حسین تانگو
Iran, Islamic Republic of
بله در یک کلام از سیر تا پیاز ارکان قدرت
بابا حیدر
Iran, Islamic Republic of
در جواب س گچساران . اگر تاجگردون مجرم بود چرا ایشان را احضار نکردند . چرا دستگیرش نکردند . واقعا هنوز هم متوجه نیستید چه ضربه سنگینی جناب حسینی و دارو دسته اش به این دو شهرستان وارد کردند . در خرداد ماه مردم جواب آنها را میدهند .
Iran, Islamic Republic of
هه هه قشنگ بی این مطلب دیگه حقیقتو نمیشه کتمان کرد
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیزم سیاست تنها استفاده از الفاظ فرنگی نیست که برای جلب نظر افکار عمومی اصطلاحات فرنگی رو تفسیر و معنا کنید ، برادر بزرگوار دهیاران و شوراهای اسلامی منتخب مردم هستند و هیچ نماینده ای در انتخاب این افراد دخالتی نداشته وندارند واگر این موضوع وجود داشت اصل انتخاب در تمام دوره ها زیر سوال خواهد رفت .
آژیر قرمز خودکشی

آژیر قرمز خودکشی

14 ماه می‌شود که کرونا در کشور می‌تازد و مردم مجبور به کاهش مراودات، خانه‌نشینی و انزوا ...
این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

آیا می‌دانستید لوازم خانگی می‌توانند یک زندگی «پنهان» داشته باشند و حتی زمانی که دکمه‌ ...
از خاتمی تا ظریف

از خاتمی تا ظریف

پس از نهی آیت‌الله سید‌حسن خمینی برخی رسانه‌های رقیب با طرح این مساله که پروژه انتخاباتی ...
1