تاریخ انتشار
پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب : ۴۲۸۸۹۸
درخواست استاندار کهگیلویه و بویراحمد از رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)؛

راه‌اندازی کارخانه قند یاسوج با سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) / ساخت و راه اندازی کارخانه‌های صنعتی، صنایع تبدیلی و فرآوری گیاهان دارویی در استان

۱
بلاتکلیفی کارخانه قند یاسوج به پایان می‌رسد؟
کبنا ؛استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به غنی بودن استان از نظر گیاهان دارویی، ظرفیت‌های معدنی، کشاورزی و وجود صنایع بزرگ نفت و گاز خواستار سرمایه گذاری ویژه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان شد.
 به گزارش کبنا، نشست مشترک استاندار کهگیلویه و بویراحمد با دکتر مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با حضور نماینده ولی فقیه در استان و معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
 حجت الاسلام سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد از دکتر مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به خاطر همکاری‌ها و تلاش‌ها تقدیر و تشکر کرد.
 نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد با تشریح اهداف این نشست، اظهار کرد: خوشبختانه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در راستای محرومیت‌زدایی تاکنون گام‌های ارزشمندی در استان برداشته و در حوزه‌های زیرساختی، معیشتی و اشتغال‌زایی رقم‌های بزرگ و قابل توصیفی هزینه کرده است. 
نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه باید از چنین ظرفیت‌هایی برای توسعه استان استفاده کنیم افزود: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ظرفیت خوبی برای رفع برخی مشکلات استان دارد که باید بیش از هر چیز طرح‌های بزرگ و اثرگذار را برای عملیاتی کردن به ستاد پیشنهاد دهیم.
 وی در ادامه با ابراز خرسندی از این که ستاد اجرایی و شخص دکتر مخبر نگاه خوبی به استان داشته و مشکلات را نیز رصد می‌کنند، خاطرنشان کرد: در این نشست یکی از موارد مورد تاکید ما پرداختن به اولویت‌های استان و پروژه‌های ضروری و اثرگذار بود که مورد موافقت ستاد نیز قرار گرفت.
 حضرت حجت الاسلام و المسلمین حسینی افزود: یکی دیگر از دغدغه‌های ما مربوط به حوزه فرهنگ و کمبود فضاهای فرهنگی و همچنین برخی پروژه‌های نیمه تمام در این حوزه است که در این نشست مطرح شد.
  نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ستاد اجرایی در خصوص ورود به حوزه فرهنگی تا حدودی معذوریت دارد، افزود: قرار بر این شد تا در خصوص مشکلات زیرساختی حوزه فرهنگی در استان مکاتبه‌ای با دفتر مقام معظم رهبری انجام شود و راهکاری برای ورود ستاد اجرایی به حوزه فرهنگی اندیشیده شود.
 امام جمعه مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به برخی کمبودها در زمینه زیرساخت‌های فرهنگ دینی از جمله کمبود محسوس مساجد در استان به ویژه در شهر یاسوج، خاطرنشان کرد: باید فکری به حال این نقیصه شود و ما نیز از هر راهی به دنبال رفع چنین کمبودهایی هستیم.
 وی به مبحث دیگری که در این نشست مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت اشاره کرد و گفت: موضوع بلاتکلیفی کارخانه قند یاسوج از دیگر موضوعاتی بوده که ستاد اجرایی در حال مطالعه آن است تا این کارخانه و واحد تولیدی نام آشنا در استان که گرفتار رکود شده از وضعیت کنونی خارج شود.
   
 استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست ضمن تبریک به دکتر مخبر به خاطر ساخت واکسن کرونا که یک تحول بسیار بزرگ پزشکی در سطح بین المللی است، از زحمات و تلاش‌های ایشان و مجموعه تیمی ستاد اجرایی در استان به خصوص زحمات دکتر مدنی مدیرعامل بنیاد برکت تشکر و قدردانی کرد. 
حسین کلانتری با معرفی ظرفیت‌های مهم استان اظهار داشت: منابع آبی کهگیلویه و بویراحمد حدود 8 تا 10 درصد منابع آبی کشور است و در زمینه پوشش جنگلی سرانه استان 8 برابر میانگین سرانه کشوری است که این موضوع یکی از ظرفیت‌های مهم استان است.
 استاندار کهگیلویه و بویراحمد به ظرفیت‌های مهم کشاورزی و تولیدات محصولات استان اشاره کرد و افزود: سالیانه قریب یک میلیون تن محصولات کشاورزی شامل محصولات باغی، زراعی، دامی، شیلات، شیر خام و انواع گوشت ماکیان، عسل و تخم مرغ در استان تولید می‌شود که در بعضی از این تولیدات استان در رتبه‌های خوب کشوری قرار دارد به عنوان نمونه استان کهگیلویه و بویراحمد با تنها یک درصد مساخت کشور در بحث تولید ماهیان سردابی رتبه 3 کشوری، لیموترش رتبه ۵ کشوری، تولید انگور رتبه ۶ کشوری، تولید سیب درختی رتبه ۸ کشوری، پرتقال رتبه ۹ کشوری و زیتون رتبه ۱۲ کشوری قرار دارد. 
وی با اشاره به اینکه در بحث جاذبه‌های گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار خوبی است، عنوان کرد: وجود 700 اثر تاریخی ثبت شده و 283 جاذبه طبیعی گردشگری و وجود بیش از 300 بقعه متبرکه از نوادگان ائمه اطهار و همچنین 40 قله بالای 4 هزار متر و 14 منطقه نمونه گردشگری و همچنین 13 روستای هدف گردشگری و شهر قدیمی بلاد شاپور و ثبت منطقه حفاظت شده دنا به عنوان ذخیره زیست کره جهانی از پتانسیل‌های بالای گردشگری استان هستند. 
نماینده عالی دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: در زمینه تولید نفت و فرآورده‌های نفتی استان روزانه توان تولید 700 هزار بشکه نفت خام و ماهانه یک و نیم میلیون بشکه میعانات گازی و 1.4 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی را دارد که از پتانسیل‌های نفت و گاز استان محسوب می‌شود.
 وی در ادامه به بحث پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های گیاهان دارویی در استان اشاره کرد و گفت: وجود 2200 گونه گیاهی در مقابل 7500 گونه گیاهی کشور و 475 گونه دارویی در مقابل 1000 گونه کشور از ظرفیت‌های مهم گیاهان دارویی استان محسوب می‌شود. وی اظهار داشت هم اکنون قریب ۲۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت گیاهان دارویی است و لذابا توجه به پتانسیل‌های استان امکان توسعه کشت گیاهان دارویی در اراضی ملی تا سطح ۲۰۰ هزار هکتار وجود دارد.
 استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین به زیرساخت‌های صنعتی و شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان با بیش از 1500 هکتار در 10 شهرک و 4 ناحیه صنعتی اشاره کرد.
 کلانتری به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های مواد معدنی استان اشاره و افزود: تاکنون بیش از 1.5 میلیارد تن ذخایر قطعی مواد معدنی در استان شناسایی شده که این مواد بیشتر مواد اولیه سیمان، سنگ آهک، گچ، فسفات، بوکسیت، سلیستین و ... است که می‌توان روی این ذخایر عظیم برنامه ریزی‌های مهمی انجام داد. 
کلانتری با اشاره به بلاتکلیفی کارخانه قند یاسوج خواستار نگاه ویژه ستاد اجرایی حضرت امام (ره) و هلدینگ های اقتصادی زیرمجموعه ستاد برای راه اندازی مجدد این کارخانه و کمک به تولید و اشتغال استان شد. 
دکتر کلانتری با اشاره به ظرفیت گیاهان دارویی استان گفت: در زمینه فرآوری گیاهان دارویی کارخانه‌های خوبی در استان در حال احداث است که یک مورد شهرستان بویراحمد و یک مورد توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در شهرستان گچساران در حال احداث هستند و تا پایان سال به بهره برداری می‌رسند. 
استاندار ضمن تقدیر از رئیس ستاد فرمان اجرایی حضرت امام (ره) به خاطر کمک به ساخت کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در شهرستان گچساران خواستار توجه و کمک ستاد برای احداث کارخانه‌های مشابه در دیگر شهرستان‌های استان شد.
 کلانتری در این نشست با معرفی این ظرفیت‌های عظیم در حوزه‌های مختلف، گفت: امکان ایجاد صنایع بزرگی همچون صنایع وابسته به گاز و نفت و پتروشیمی و همچنین صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی، محصولات لبنی و محصولات معدنی در استان وجود دارد و می‌توان کارخانه‌های بزرگی در این زمینه‌ها در استان تأسیس کرد.
 وی در ادامه گفت: شرکت ایمیدرو به عنوان زیرمجموعه وزارت صنعت و معدن در دو سال اخیر در استان مطالعات خوبی انجام داده و این مطالعات می‌تواند کمک خوبی به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام برای ایجاد کارخانه‌های صنعتی و فراوری معدنی در استان باشد.
  دکتر مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در این نشست با تقدیر و تشکر از استاندار و نماینده ولی فقیه در استان، گفت: آمادگی کامل داریم تا مجموعه معاونین و تیم اقتصادی خود را به استان اعزام تا با تشکیل جلسات فنی و کارشناسی زمینه سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف را فراهم کنند.
 گفتنی است در این نشست تفاهم شد که از طرف استان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری با تشکیل جلسات کارشناسی و فشرده با تیم اعزامی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برنامه‌های مورد نیاز برای توسعه استان را تدوین، تا پس از جمع بندی نهایی زمینه سرمایه‌گذاری از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در استان فراهم شود.
  لازم به ذکر است بازدید از کارخانه قند یاسوج توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام از دیگر توافقات انجام شده در این نشست بود. که انشاء الله پس از بازدید تیم ستاد اجرایی فرمان حضرت امام تصمیم نهایی اعلام خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

همه چيز درباره واكسن كرونا

همه چيز درباره واكسن كرونا

  سخنگوي دولت : در حال حاضر واكسن ساخت ستاد اجرايي به تست انساني رسيده است. موسسه رازي ...
عطش برای دیده شدن / یا بمیریم یا مشهور شویم

عطش برای دیده شدن / یا بمیریم یا مشهور شویم

: فضای مجازی فضایی است که به‌عنوان قلمرو سایه فرض شده و به کناری گذاشته شده است. امروز ...
تصويرگراني سبد غذايي در پايان پاييز

تصويرگراني سبد غذايي در پايان پاييز

روز دوشنبه مركز آمار نرخ تورم در آذرماه را اعلام كرد كه بر اساس آن نرخ تورم ماهانه، نقطه ...
1