تاریخ انتشار
سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۱۵
کد مطلب : ۴۲۶۹۵۶

تاثیرات شدیدی که کرونا ممکن است بر مغز بگذارد / مغز برخی بیماران ۱۰ سال پیر شده است

۰
تاثیرات شدیدی که کرونا ممکن است بر مغز بگذارد / مغز برخی بیماران ۱۰ سال پیر شده است
کبنا ؛پژوهشگران هشدار دادند بیماری کووید-۱۹ ممکن است تاثیرات قابل‌توجهی بر مغز بگذارد و در بدترین موارد عفونت میزان کاهش توانایی ذهنی معادل با پیر شدن مغز به اندازه ۱۰ سال است.
به گزارش کبنا و به نقل از همشهری آنلاین، یک بررسی در بیش از ۸۴۰۰۰ نفر بوسیله ایمپریال کالج نشان داد که در برخی از موارد عفونت کروناویروس برای ماه‌ها کاهش عمده‌ای در توانایی‌های شناختی به وجود می‌آید. البته این بررسی هنوز داوری همتا نشده و در ژورنال‌های پزشکی منتشر نشده است.
این پژوهشگران در گزارش یافته‌هایشان نوشتند: «تجزیه‌وتحلیل ما با این دیدگاه مطابقت دارد که کووید-۱۹ پیامدهای مزمن شناختی دارد. افراد بهبود یافته از بیماری شامل افرادی که دیگر هیچ علامتی نداشتند، نقصان‌های قابل‌توجه شناختی را بروز دادند.»
آزمایش‌هایش شناختی کارکرد مغز در انجان وظایف گوناگون از جمله به یاد آوردن کلمات یا وصل کردن نقاط در یک پازل. چنین آزمایش‌هایی به طور گسترده‌ای برای ارزیابی کارکرد مغز در بیماری‌هایی مانند آلزایمر به کار می‌روند و به پزشکان کمک می‌کنند اختلالات گذرای مغز را بررسی کنند.
پژوهشگران نتایج به دست آمده از ۸۴۲۸۵ نفر را که آزمونی به نام «آزمون بزرگ هوش بریتانیا» را تکمیل کرده بودند، آنالیز کردند. این یافته‌ها که هنوز باید بوسیله کارشنان مستقل بررس شوند، در وب‌سایت MedRxiv  قرار داده شده‌اند.
به نوشته این پژوهشگران نقصان شناختی به خصوص در میان افرادی که به علت کووید-۱۹ بستری شده بودند، قابل‌توجه بود و در بدترین موارد تاثیر معادل ۱۰ سال کاهش در کارکرد کلی شناختی در فاصله میان ۲۰ تا ۷۰ سالگی به وجود آمده بود.
سایر کارشناسان که در این بررسی دخیل نبوده‌اند، می‌گویند نتایج آن را باید با احتیاط تفسیر کرد.

دانستنی‌هایی درباره مغز انسان- اخبار رسانه ها تسنیم - Tasnim

جوآنا واردلاو، استاد تصویربرداری  عصبی کاربردی در دانشگاه ادینبورو در این باره گفت: «کارکرد شناختی این افراد در پیش از بیماری کووید معلوم نبود و همچنین این نتایج بازتاب‌دهنده بهبودی درازمدت نیستند- بنابراین این اثرات بر توانایی‌های شناختی ممکن است کوتاه‌مدت باشند.»
ددرک هیل، استاد تصویربرداری پزشکی در یونیورسیتی کالج لندن نیز یادآور شد که یافته‌های این بررسی نمی‌تواند کاملا قابل‌اتکا باشد، چرا که توانایی‌های شناختی افراد را پیش و پس از بیماری مقایسه نکرده است و همچنین شامل شمار زیادی از افرادی است که خود را مبتلا به کووید-۱۹ معرفی کرده‌اند، اما آزمایش مثبت نداشته‌اند.
به گفته او، در مجموع این پژوهشی جالب اما غیرقطعی درباره اثرات کووید بر مغز است.
پیشنهاد او انجام بررسی های بیشتر در درازمدت در هفته‌ها و ماه‌های بعد از بهبودی از کووید-۱۹ از لحاظ میزان تاثیر بیماری بر توانایی‌های شناختی است و نیز اینکه آیا این آسیب‌ها ممکن است در برخی افراد دائمی شود یا نه.
نام شما

آدرس ايميل شما

رویای ناتمام نامزد حزبی

رویای ناتمام نامزد حزبی

در انتخابات ۱۴۰۰ «کاندیدای اختصاصی» داریم؛ این جمله ای است که این روزها از سوی برخی احزاب ...
قصاص‌های بدون اقرار

قصاص‌های بدون اقرار

انکار می‌کردند، اما قصاص شدند. یکی نقاش بود، دیگری عاشق، آن یکی هم دلداده. هر سه اعتراف ...
موقعیت‫‌سنجی اصلاح‌‫طلبان در انتخابات پیش رو

موقعیت‫‌سنجی اصلاح‌‫طلبان در انتخابات پیش رو

نتخابات ریاست جمهوری مسئله جمعی است پس نیازمند اجماع جریانی است. اکنون جریان اصلاح طلب ...
1