تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۴۳
کد مطلب : ۴۲۶۷۳۱

«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

۶
«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید
کبنا ؛
متاسفانه در روزهای اخیر دانش آموز ۱۱ ساله خوزستانی جان خود را از دست داده است. گفته می شود این کودک پس از شرکت کردن در این چالش پس از خروج از خانه از شدت اضطراب دچار ایست قلبی شده و جان باخته است.  این کودک ۱۱ ساله در آخرین پست استوری اینستاگرام خود گفته بود: «من به هیچ عنوان دیگه نه تماس تصویری نه تماس صوتی را دیگه جواب نمی‌دم؛ خدمت کسانی که بیست و چهار ساعته زنگ می‌زنن، به‌خاطر این شایعاتی که خیلی زیاد شده، سکته می‌کنم.»
چالش دیگری موسوم به «نهنگ آبی» طی سال‌های گذشته نیز باعث شده بود تا برخی کودکان در آن شرکت کنند و متاسفانه جان خود را از دست بدهند اما به نظر می رسد چالش «مومو» حتی بیشتر از چالش پیشین، نگران کننده تر است.
چالش «مومو» در حقیقت یک بازی مجازی دستکاری شده است که کودک را به خودزنی، آزار دیگران و حتی خودکشی ترغیب می کند.
کودکان و نوجوانان با شرکت در این چالش زندگی خود را در ورطه نابودی قرار می دهند و جان خود و سلامت اطرافیان را به خطر می‌اندازند.
در این چالش پروفایلی در فیس بوک یوتیوب یا واتساپ - که بیشتر در ایران کاربرد دارد-  ظاهر می شود.
پروفایل ظاهر شده روی صفحه گوشی یا تبلت، حاوی تصویری است که این تصویر از سوی یک شرکت ژاپنی جلوه های ویژه، طراحی شده است اما این شرکت هر گونه ارتباط با این چالش را رد کرده است.
این تصویر، عکس ترسناکی از زنی با چشم های درشت و برآمده، چهره‌ای وحشت آور و طرح خنده ای همچون «جوکر» است.
 حساب «مومو» به طور ناگهانی بر روی فیلمی که کودک در حال تماشای آن در یوتیوب است یا اینکه بر روی صفحه واتساپ ظاهر می شود یا آنکه از طریق واتساپ با کودک تماس می گیرد و از کودکان و نوجوانان می‌خواهد که آن را به تماس های واتساپ خود اضافه کنند.
کاربری این حساب ادعا می‌کند که «مومو» است و دستورهای پرخطری را برای اجرا کردن به کودکان یا نوجوانان قربانی ارائه می دهند و آنان را تهدید می کند که اگر این اعمال را انجام ندهند به طور مثال شب با یک چاقو به سراغ آنها می آید.
طبق گزارش های متعدد از خارج از کشور، چالش‌ها کم‌کم شروع می‌شود و به سرعت به اقدامات بالقوه کشنده تبدیل می شود و هر چند که این چالش با تأخیر به ایران رسیده اما متاسفانه سلامت روان و جان کودکان را هدف قرار گرفته است.
گزارش‌هایی از کشورهای خارجی موجود است که «مومو» از کودکان و نوجوانان قربانی خود خواسته که علاوه بر انجام عمل خشونت آمیز عکس از عمل خود را به «مومو» ارائه دهند.
راهکارهای جلوگیری از مزاحمت «مومو»
گرچه برای جلوگیری از فعالیت «مومو» می توان حساب آن را در شبکه های اجتماعی از جمله واتساپ و فیسبوک مسدود کرد اما سوءاستفاده گران به راحتی می‌توانند حساب دیگری ایجاد کنند و کار خود را ادامه دهند.
بنابراین کارشناسان مربوطه به والدین هشدار می دهند که حتماً با بچه‌های خود در رابطه با اینگونه چالش‌ها در شبکه های اجتماعی صحبت کنند زیرا این چالش ها بسان ویروسی جدید همانند کرونا در رسانه های اجتماعی روز به روز در حال گسترش هستند و کودکان و نوجوانان را در معرض خطر قرار می دهند.
مگان والز روانشناس کودک در این رابطه می گوید: والدین باید اقدامات پیشگیرانه ای انجام دهند و در شرایط مناسبی از فرزندان کوچک خود بپرسند که آیا از این چالش خبر دارند.
وی می افزاید: به طور مثال والدین می‌توانند به کودکان خود بگویند که برخی چیزها و تصاویر وحشتناک در مدلهای مختلف روی صفحه موبایل و تبلت ظاهر می‌شود و هر موقع چنین چیزی را دیدید فورا مرا در جریان بگذار.
والز ادامه می دهد: والدین در رابطه با نوجوانان باید رفتار متعادل تری را در پیش بگیرند و گفت وگوی آزاد و منطقی با آنها داشته باشند. والدین باید نوجوانان خود را از مزاحمت های اینترنتی مطلع کرده و به آنها بگویند که آنها به نوجوانان خود اعتماد دارند و می دانند که نوجوانان خود در صورت مشاهده چنین تصاویر و چالش های اینترنتی، والدین خود را در جریان می‌گذارند. والدین می توانند به نوجوانان خود بگویند برای استقلال آنها احترام قائل هستند اما در عین حال می دانند که آنها به اندازه کافی مسئولیت پذیر هستند.
نظارت والدین راهکاری برای تاثیرات منفی بازی‌های مخرب
رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران نیز می گوید:‌ با گسترش فناوری‌های نوین در جامعه،  تولیدات بازی‌های مختلف در دنیا برای گوشی‌های هوشمند امروز تقریبا فراگیر شده است و استفاده از این بازی‌ها رواج پیدا کرده  به گونه‌ای که بخش عمده‌ای از زمان برخی نوجوانان را همین بازی‌ها می‌گیرند. در حقیقت فرآیند سرعت استفاده از فناوری‌های نوین و شبکه های مجازی موجب شده تا انتشار برخی بازی یا برنامه‌ها روی برخی افراد منفی، تاثیر منفی داشته باشد.
سیدحسن موسوی چلک روز سه شنبه می افزاید: جلوی تولیدات اینگونه بازی‌ها در فضای مجازی را نمی‌توانیم بگیریم پس راهکار این است که بر این بازی‌ها کنترل و نظارت کنیم.
وی ادامه می دهد: اگر فرزندان از فضای مجازی استفاده می‌کنند، باید بر استفاده آنان نظارت کرد و راجع به بازی‌های مانند «نهنگ آبی» و «مومو» با آنها صحبت کرد. نظارت به منزله محدودیت فرزندان نیست. والدین نباید نسبت به آنچه فرزندان در فضای مجازی استفاده می کنند، بی‌تفاوت باشند، اطمینان خیلی خوب است اما اطمینان بیش از حد، عامل یا تضمینی برای عدم تاثیر پذیری فرزندان خواهد بود و به همین دلیل توصیه این است که حتما والدین بر فرزندان نظارت داشته باشند و در مورد اهمیت نظارت فرزندان خود گفت‌ وگو کنند و بر اساس آن مدیریت فضای مجازی را در دست بگیرند.
رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران می گوید: والدین باید نسبت به اینکه فرزندان چه محتوایی را در فضای مجازی دریافت و چه اطلاعاتی را ارسال می‌کنند، حساسیت به خرج دهند. با افزایش سواد و فرهنگ استفاده از فضای مجازی، فرزندان کمتر تحت تاثیر بازی‌هایی مانند مومو قرار بگیرند.
موسوی چلک می افزاید: گاهی نیز زمینه‌هایی در حوزه سلامت روان در افراد وجود دارد که این نوع بازی ها می تواند به طور مثال زمینه بروز رفتارهای ناپسند و خارج از قواعد و مقررات را ایجاد یا تشدید کند. به طور مثال اینگونه بازی‌ها می‌تواند عامل تشدید افسردگی، نارضایتی و آزردگی و رفتار خارج از عرف فرزندان شود.

منبع:ایرنا
 
نام شما

آدرس ايميل شما

«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

قدیم‌ترها والدین که می‌خواستند کودکان خود را بترسانند از «لولو خورخوره» برای آنها می‌گفتند ...
(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

دیمیتری استاژوک ورزشکار مشهور بدنسازی در پست اینستاگرام خود نوشت: من همان کسی هستم که ...
آیا روحانی تاریخ را تحریف کرده است؟

آیا روحانی تاریخ را تحریف کرده است؟

دولت حسن روحانی که در این شرایط سخت اقتصادی تمام تلاش خود را به کار بسته است تا بتواند ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1