تاریخ انتشار
شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب : ۴۲۵۹۴۵
انتخاب بین ترامپ و دموکراسی است و دموکراسی باید برنده شود؛

بحران انتقال قدرت در امریکا / اگر ترامپ نتیجه انتخابات را نپذیرد، چه خواهد شد؟

۱
۰
بحران انتقال قدرت در امریکا / اگر ترامپ نتیجه انتخابات را نپذیرد، چه خواهد شد؟
کبنا ؛«انتخابات 2020 انتخاب بین ترامپ و بایدن نیست. انتخاب بین ترامپ و دموکراسی است و دموکراسی باید برنده شود.» این را «برنی سندرز»، پیرمرد عاقل دموکرات‌ها تنها چند ساعت پس از آن بیان کرد که رئیس جمهوری امریکا در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا متعهد به انتقال قدرت آرام است یا خیر، پاسخ داد: «باید ببینیم چه می‌‌‌شود.» پاسخی که حتی هم حزبی‌های او نیز تاب آن را نیاوردند و تحلیلگران و ناظران سیاسی امریکا آن را خطری توصیف کردند که جامعه امریکا را هدف گرفته است. «توماس فریدمن»، نویسنده و روزنامه نگار معروف امریکایی در همین ارتباط گفت: «ما رئیس جمهوری داریم که می گوید یا من در انتحابات پیروز می شوم یا مشروعیت انتخابات را زیر سوال می برم. حالا انتخاب کنید.»
به گزارش پایگاه خبری «هیل»، «توماس فریدمن» که در یکی از برنامه های تحلیلی «سی ان ان» حاضر شده بود، گفت: «به نظر من آنچه در چند روز گذشته رخ داد، زنگ خطر را به صدا در آورده است.» وی با انتقاد از حزب جمهوری خواه گفت: «این حزبی است که بدون هیچ پلتفرمی ترامپ را به کنوانسیون فرستاد و گفت هر چه او بخواهد ما هم می خواهیم. اما همه باید از آنچه ممکن است روی دهد، وحشت داشته باشیم. ما ممکن است با یک انتخابات مناقشه برانگیز مواجه باشیم. طوری که امریکا را در آستانه یک جنگ داخلی قرار داده است.» «سی ان ان» اندکی پس از مصاحبه با «فریدمن»، مصاحبه ای هم با «مایکل کوهن»، وکیل سابق ترامپ ترتیب داد. «کوهن» نیز در این مصاحبه گفت: «اگر ترامپ در انتخابات شکست بخورد، هرگز انتقال قدرت به صورت مسالمت‌آمیز انجام نخواهد شد. او دست از قدرت نمی‌کشد و به سادگی قدرت را تحویل نخواهد داد».
به گزارش خبرگزاری «رویترز»، موج جدید انتقادهای دموکرات‌ها به «دونالد ترامپ» و برائت خواهی‌های جمهوریخواهان و انتقادهای تحلیلگران از وی پس از آن ایجاد شد که رئیس جمهوری امریکا در جمع خبرنگاران گفت، باید ببیند نتیجه انتخابات چه خواهد شد تا درباره اینکه نتیجه انتخابات را براحتی بپذیرد یا نه، تصمیم بگیرد. او تأکید کرد: «انتظار دارم نبرد انتخاباتی بین من و بایدن توسط دادگاه عالی حل شود.» او پیش از آن نیز در جمع هوادارانش در «فایتویل» ایالت کارولینای شمالی گفته بود که «شاید دستوری اجرایی صادر کنم که او (بایدن) رئیس جمهوری نشود.» این جملات به اضافه جملات پراکنده‌ای که «ترامپ» در چند ماه اخیر در مورد تقلب در انتخابات بیان کرده، باعث نگرانی سران حزب جمهوریخواه شده است که در چهار سال گذشته تلاش کرده بودند، آشکارا سخنی انتقادآمیز درباره رئیس جمهورشان بیان نکنند و از مجازات‌های حزبی در امان بمانند. اما اکنون با استشمام بوی دیکتاتوری از سخنان ترامپ، آنها نیز مصالح حزبی را ترجیح داده و برائت خود را از چنین سخنانی بیان داشته‌اند. «میچ مک کانل»، رهبر جمهوریخواهان سنا و رئیس این نهاد قانونگذاری در امریکا، صبح پنجشنبه در توئیتی بدون اینکه مستقیماً از «ترامپ» انتقاد کند، نوشت: «برنده انتخابات 3 نوامبر، 20 ژانویه مراسم تحلیف خود را برگزار خواهد کرد. یک انتقال قدرت منظم، همان طور که از سال 1792 تاکنون هر چهار سال یک بار انجام شده است.» این سخنان در حالی بیان شد که سنای آمریکا نیز در واکنش به سخنان «ترامپ» قطعنامه‌ای را برای حمایت از روند قانونی انتقال قدرت تصویب کرد.
قطعنامه سنا که به پیشنهاد «جو منچین» سناتور دموکرات آمریکایی به رای گذاشته شده بود، بدون مخالفت به تصویب رسید که معنای آن این است که هم‌حزبی‌های جمهوریخواه سنای آمریکا نیز از عدم تعهد ترامپ به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت نگران شده‌اند.
خروش دموکرات‌ها
سران و نام‌آوران حزب دموکرات انتقادات خود را تندتر بیان کردند. «چاک شومر»، رهبر حزب دموکرات در مجلس سنای امریکا «ترامپ» را بزرگترین تهدید برای دموکراسی امریکا خواند و گفت: «پرزیدنت ترامپ، تو یک دیکتاتور نیستی. امریکا چنین اجازه‌ای را به تو نخواهد داد.» «برنی سندرز»، سناتور دموکراتی که در انتخابات درون حزبی به «جو بایدن» باخت و پیش از آنکه باخت او به طور رسمی اعلام شود، از رقابت با او کنار کشید، نیز در سخنانی در دانشگاه جورج واشنگتن گفت: «این انتخابات، فقط انتخابات بین دونالد ترامپ و جو بایدن نیست، بلکه انتخابات بین دونالد ترامپ و دموکراسی است و دموکراسی باید برنده شود.» «سندرز» سپس با مرور تاریخ انتقال قدرت‌ها در تاریخ امریکا گفت: «اما امروز با وجود دونالد ترامپ، ما رئیس جمهوری داریم که کوچک‌ترین احترامی برای قانون اساسی ما یا حاکمیت قانون قائل نیست. امروز انتقال قدرت آرام و صلح‌آمیز، سنگ بنای دموکراسی امریکا در معرض خطری بی‌سابقه است.»
به گزارش «نیویورک تایمز»، «جو بایدن» هم که همزمان خبرها حاکی از حمایت 489 مقام امنیت ملی سابق امریکا از نامزدی او است، آنقدر از شنیدن خبر اظهارات ترامپ شوکه شد که تنها به این جملات بسنده کرد: «ما کجا زندگی می‌‌‌کنیم؟ او غیر معمول‌ترین حرف‌ها را می‌‌‌زند. من واقعاً نمی‌دانم چه بگویم.»
مرز باریک دموکراسی و خودکامگی
به باور ناظران هرم نفس داغ دیکتاتورمآبانه «دونالد ترامپ» هنگام ادای سخنان اخیرش، بزرگترین خطری است که دموکراسی نسبی موجود در امریکا پشت گردن خود حس کرده است. در همین ارتباط «فریدا گیتیس» تحلیلگرمسائل سیاسی امریکا نوشت: «انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در فرآیند انتخابات، مرز باریک بین دموکراسی و خودکامگی را مشخص می‌‌‌کند. ترامپ در سخنان اخیر خود نشان داد، آماده عبور از این خط است... البته ترامپ ناخواسته فاش کرد که حتی خودش هم فکر نمی‌کند در انتخابات پیروز شود. او با امتناع از تعهد به انتقال آرام قدرت پس از باخت، نشان داد که توان کشیدن ماشه اسلحه‌ای را که به سوی قلب دموکراسی نشانه رفته است، دارد. از همین روست که از مدت‌ها پیش به هوادارانش علامت داده است که نبرد پس از 3 نوامبر پایان نمی‌گیرد. سال 2000 وقتی ال گور و جورج بوش رقابتی تنگاتنک در انتخابات داشتند، دیوان عالی بین آنان به حکمیت نشست و ال گور تصمیم گرفت به خاطر دموکراسی و کشور نتیجه را به بوش واگذار کند. اما در جامعه‌ای که ترامپ آن را دوقطبی کرده است و خشمی که در این جامعه موج می‌‌‌زند، آیا می‌‌‌تواند انتظار نتیجه‌ای مشابه سال 2000 را داشت؟» او در پایان راه چاره را برای افتادن به چنین دامی چنین به امریکایی‌ها نشان داده است: «تنها راهی که از فاجعه جلوگیری می‌‌‌کند، این است که با پیروزی قاطع و غیرقابل انکار بایدن مانع از اقدامات مخرب ترامپ شویم.»
«بارتون گلمن»، تحلیلگر روزنامه «آتلانتیک» نیز درباره خطراتی که «ترامپ» در صورت شکست می‌‌‌تواند برای جامعه امریکا به بار آورد، هشدار داده و نوشته است: «بدترین حالت این نیست که ترامپ نتیجه انتخابات را رد کند. بدترین حالت این است که او از قدرت خود برای جلوگیری از نتیجه قاطع علیه خود استفاده کرده و مانع پیروزی قانونی بدون ابهام بایدن شود و در نهایت جامعه امریکا را به خشونت بکشد.» شماری از تحلیلگران امریکایی نیز درباره خطراتی که «ترامپ» می‌‌‌تواند فارغ از به راه انداختن جو تفرقه و خشونت در جامعه امریکا برای سرنوشت این کشور داشته باشد، نوشته‌اند. یکی از آنها «تیموتی نفتالی» است  که در «فارن پالیسی» نوشته است: «احتمالاً ترامپ شکست خورده تلاش خواهد کرد میراثی بدفرجام از خود به جا بگذارد. چیزی مشابه تصمیمی که در ماه جولای برای بیرون کشیدن نظامیان امریکایی از آلمان گرفت و سخنان تحریک‌آمیزی که درباره چین بیان می‌‌‌کند. او می‌‌‌تواند در روزهایی که از قدرتش باقی مانده ناتو را ضعیف کرده و روابط با پکن را تخریب کند. البته برخی اقدامات او مثل اعمال تعرفه‌ها برگشت‌پذیر هستند، اما می‌‌‌تواند کاری کند که 100 روز اول ریاست جمهوری بایدن برای او سخت شود.»

https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000425/nf00425945-2.jpg
اگر ترامپ نتیجه انتخابات را نپذیرد، چه خواهد شد؟
یک مقام اسبق کاخ سفید در موضع گیری اعلام کرده است: بازار‌های مالی باید به احتمال برگزاری مناقشه برانگیز انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و نتیجه چالش برانگیز آن، توجه ویژه‌ای کنند و بدانند که این انتخابات می‌تواند حامل "ریسک بالایی" برای عرصه سیاسی و اقتصادی آمریکا باشد.
"کِلِت ویلمز" معاون سابق رئیس "شورای اقتصاد ملی آمریکا" در گفتگو با "خبرگزاری سی ان بی سی" آمریکا گفته است: «آمریکا می‌تواند در صورتی که کاندیدای بازنده انتخابات آن، از پذیرش نتیجه سرباز بزند و یا حتی مشروعیت انتخابات را زیر سوال ببرد، دچار وضعیت اسفناکی شود».
اخیرا "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا از دادن پاسخ صریح به این پرسش که آیا اگر انتخابات را ببازد، حاضر است نتیجه آن را بپذیرد یا خیر، صراحتا طفره رفت. این موضع گیری وی موجب شده تا نگرانی‌های زیادی در مورد چالش پرمناقشه و پرهزینه انتقال قدرت در آمریکا در صورت شکست وی (ترامپ) در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، ایجاد شود.
ویلمز بر این باور است: «من فکر می‌کنم مساله انتقال مسالمت آمیز قدرت در آمریکا یک موضوع جدی و قابل توجه است و بازار‌ها بایستی بر آن تمرکز ویژه‌ای را معطوف کنند. من تغییرات چشمگیری را در عرصه رقابت‌های انتخاباتی آمریکا در شش الی هشت هفته اخیر رصد کرده ام و همگی آن‌ها دال بر این هستند که بایستی با دقت، روند تحولات انتخاباتی آمریکا را تحلیل کرد».
به گزارش فرارو، ویلمز می‌گوید: «در اوایل ماه آگوست، دونالد ترامپ فکر می‌کرد که تا حد زیادی از رقیب خود جو بایدن عقب افتاده است... با این حال، وی اکنون به دلایلی موقعیت خود را در مقایسه با بایدن، بهتر ارزیابی می‌کند. اولا، در شرایط فعلی برخی آمار‌های بانک مرکزی آمریکا حاکی از این هستند که اقتصاد آمریکا تا حدی رو به رشد بوده و روند بهبودی را طی می‌کند. این امر خود موجب می‌شود تا موضع ترامپ در انتخابات پیش رو تقویت شود. ثانیا، ترامپ در شرایط فعلی به شدت تحت فشار است تا فردی را جایگزین "روث بادر گینسبرگ" قاضی آمریکایی که به تازگی فوت کرد و عضو دیوان عالی ایالات متحده آمریکا بود، بکند. این مساله می‌تواند شانس و موقعیت ترامپ را در بحث رقابت‌های انتخاباتی تقویت کند. مخصوصا اگر وی یک فرد محافظه کار و حامی خود را به سمت مذکور منصوب کند. همه این‌ها موجب می‌شوند تا بر شدت و میزان چالش‌ها در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا افزوده شود و نوعی جو التهاب و نگرانی در مورد مناقشه برانگیز بودن انتخابات ذکر شده در میان افکار عمومی ایجاد گردد».

مذاکرات در مورد بسته‌های محرک مالی در بحبوحه شیوع ویروس کرونا در آمریکا، متوقف شده اند
در روز‌های گذشته، دموکرات‌ها و جمهوریخواهان، نزاع‌های گسترده‌ای را در مورد صندلی خالی دیوان عالی آمریکا (پس از فوت روث بادر گینسبرگ) به راه انداخته اند. این مساله به خودی خود موجب شده تا آن‌ها تمرکز چندانی را روی مسائلی نظیر ارائه بسته‌های محرک مالی در شرایط شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا نداشته باشند. اقتصاددان‌ها بر این باورند اقتصاد آمریکا که شدیدا توسط شیوع ویروس کرونا آسیب دیده، نیازمند حمایت‌های بیشتر و بیشتر است. با این حال، نزاع‌های انتخاباتی و سیاسی در آمریکا موجب شده اند تا به این مساله توجه چندانی نشود و همین مساله موجب شده تا چشم انداز روشنی در مورد آینده اقتصادی آمریکا وجود نداشته باشد.
کِلِت ویلمز می‌گوید: «من فکر می‌کنم که بسته مالی و محرک‌های اقتصادی که جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا بایستی ارائه شود، با چالش‌های جدی رو به رو است. نباید فراموش کرد که جو سیاسی در واشنگتن، در شرایط فعلی به شدت مسموم و سیاست‌زده است و کمتر کسی در این میان به منافع اقتصادی مردم آمریکا توجه می‌کند. درست به همین دلیل است که من معتقدم در برهه کنونی، حتی اگر تصمیمی هم گرفته شود، باز نمی‌توان چندان به آن اعتماد کرد، زیرا شرایط لازم برای محقق کردن آن مساله فراهم نیست».
هم اکنون، دموکرات‌ها و جمهوریخواهان سخت در حال طراحی راهبرد‌هایی هستند تا جبهه مقابل خود را در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تضعیف، و شانسشان را جهت پیروزی در این عرصه، افزایش دهند. آنچه در این میان مهم است این نکته می‌باشد که اساسا مردم آمریکا باید بدانند که اگر قرار باشد بر شدت مناقشات و چالش‌ها در عرصه سیاست داخلی آمریکا (تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری این کشور) افزوده شود، درجه ابهام افزایش خواهد یافت و اقتصاد و سیاست آمریکا، با مشکلات عدیده‌ای رو به رو خواهد شد که در نهایت می‌تواند تاثیرات بسیار منفی بر مردم این کشور داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
الان ما نگران دموکراسی در امریکا هستیم واقعا؟؟!!!
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
فایل های مرتبط
1