تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۵۹
کد مطلب : ۴۲۵۰۱۴
گزارش کبنا از نشست ستاد ملیِ مقابله با کرونا استان کهگیلویه و بویراحمد:

شرایط تلخ کهگیلویه و بویراحمد / قدم در بازار مرگ / کسانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، انگشت‌نما می‌شوند / سرنوشت کرونایی ( + تصاویر )

۲
۰
شرایط تلخ کهگیلویه و بویراحمد / قدم در بازار مرگ / کسانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، انگشت‌نما می‌شوند / سرنوشت کرونایی ( + تصاویر )
کبنا ؛
 بعد از ظهرِ روز دوشنبه (10 شهریورماه 99) ساعت 17، نشست ستاد ملی مقابله با کرونا در محل ساختمان دولت برگزار شد.
به گزارش کبنا، پرویز یزدان‌پناه ریاست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با ارائه‌ی گزارشی پیرامون وضعیتِ بیماری کرونا، بیان کرد: طبق آخرین آمارها تعداد کل افراد بستری از اول شیوع بیماری کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد تا به حال 4530 نفر و تعداد ترخیصی‌ها نیز 4276 نفر بوده است. در حال حاضر 254 نفر بستری بوده که از میان آنها 94 نفر بیمار قطعی مبتلا به کرونا هستند. 16 نفر از آنها نیز تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.
وی ادامه داد: در چند روز گذشته، روندِ ابتلا به بیماریِ کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد افزایشِ 25 تا 30 درصدی داشته است. تعداد بهبودی‌ها تا حالا 4500 نفر بوده است و تعداد فوت‌شدگان نیز به 81 نفر رسیده است که از این تعداد، 76 نفر دارای بیماری‌های زمینه‌ای و 5 نفر فاقد بیماریِ زمینه‌ای بوده‌اند. تعداد نمونه‌های گرفته شده تاکنون 27300 مورد بوده است و شاخص آن برابر با 6/3 بوده که در مقایسه با شاخص کشوری (8/3) پایین‌تر است. شاخص نمونه‌های مثبت در کشور برابر با 7/11 می‌باشد در حالی که در استان میزان این شاخص 20 است. کل بیمارانِ مثبتِ استان از اول شیوع کرونا تاکنون 5770 مورد مثبت بوده است. امروز نیز 142 نمونه داشتیم که بیش از 50 درصد از آنها مثبت بودند. میزان بروزِ بیماری در کشور 4/4 در هزار نفر بوده، ولی در استان 1/8  در هر هزار نفر است؛ یعنی حدود دو برابر میانگین کشوری. میزان مرگ و میر در کشور، 5/25 در هر صدهزار نفر است ولی در استان 2/11 در هر صد هزار نفر.
یزدان‌پناه بیان کرد: در ده روز گذشته روند مثبت‌ها زیادتر شده است و ظرفیت تخت‌ها نیز در حال رسیدن به حداکثر می‌باشد. اما در 48 ساعت گذشته، تعداد 15 تخت و نیز 7 تخت آی‌سی‌یو اضافه کرده‌ایم. بااین‌حال باید بیشتر از گذشته مواظب بود چرا که آمارها نشان دهنده‌ی روند افزایشیِ ابتلا به کرونا هستند. یزدان‌پناه با امید به اینکه در آینده شاهد کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا باشیم، به صحبت‌های خود پایان داد.
در ادامه، محمد مهدی بانشی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج صحبت‌های خود را این‌گونه شروع کرد: در چهار هفته‌ی اخیر، تعداد مثبت‌ها 5/1 برابر شده است. اما در کهگیلویه این میزان 5/3 برابر بوده است. رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کهگیلویه ضعیف است. ضعفِ اصلی در ادارات آنجاست که رعایت پروتکل‌ها در آنجا زیر 70 یعنی حدود 65 درصد می‌باشد. در کهگیلویه، باید مداخله‌ی بیشتری صورت گیرد.
وی ادامه داد: در کلِ استان، شاهد روندِ افزایشیِ ابتلا به کرونا هستیم. در هفته‌ی اولِ شهریور در تعدادِ فوتی‌ها افزایش نداشته است. اما در سه روز گذشته وضعیت نگران‌کننده شده است. بانشی در پایان بیان کرد: وضعیت پایانه‌های درون‌شهری کمی بهتر شده است. در حالی که هنوز در پایانه‌های برون‌شهری ضعف داریم. در پاساژها هم وضعیت به همین صورت است. میزانِ رعایت ماسک توسط مردم در ادارات، 92 درصد، رعایت ماسک توسط کارکنان ادارات، 97 درصد و نیز رعایت ماسک توسط مردم در وسایط نقلیه 76 درصد بوده است.
افتخاری مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان در ادامه بیان کرد: این‌که در استان هم عزاداری رونق داشت و هم پروتکل‌های بهداشتی رعایت شد محصول مدیریتِ خوبِ مسئولین و حمایت رسانه‌ها و مسئولیت‌پذیری و آگاهیِ مردم است. در کل، نمره‌ی استان ما مثبت بود.
حسینی، معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد از یزدان‌پناه درخواست داشت مناطق را بر اساس وضعیت، شناسایی کنند تا در مناطقِ وضعیتِ قرمز، کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار شوند.
سرهنگ مصطفایی جانشین فرمانده نیروی انتظامی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ما نفراتی از یگان امداد و پلیس راه مستقر کردیم. طی این 4 روز حدود 454 هزار تردد ثبت شد که نسبت به سال قبل همین موقع 20 درصد کاهش داشته است. به‌علاوه ما در این مدت صنوف و واحدهایی که پروتکل‌های بهداشتی رعایت نکرده‌اند را پلمب کرده‌ایم. در ایام محرم، پوشش انتظامی و ترافیکی تمام هیئت‌ها را داشتیم و بدون مشکل خاصی انجام گرفت.
وی ادامه داد: در طول مدت شیوع کرونا، 71 نفر از همکارانمان به کرونا مبتلا شده‌اند؛ 58 نفر پایور و 12 نفر کادر. یک نفر از همکاران صدیق و قدوم بنده نیز جان خود را در راه امنیت از دست داد.
در ادمه، مقدم، شهردار یاسوج بیان کرد: یکی از مشکلاتی که ما در این مدت داشتیم در بحث کنترل آرامستان‌ها بود؛ با وجود این‌که درب ورودی را مسدود می‌کردیم، برخی از افراد، از راه‌های فرعی خود را به قبور می‌رساندند. به‌علاوه، پیش‌بینی می‌کنیم که بازگشاییِ دانشگاه نیز مشکلاتی به همراه داشته باشد. بهتر است از هم اکنون دست به تصمیم‌گیری بزنیم. در زمینه‌ی حمل و نقل نیز مسائل متعددی وجود دارد از قبیلِ عدم رعایت دستورالعمل‌ها توسط برخی مسافرین. ما باید به راننده‌ها تذکر دهیم که مسافر بدون ماسک سوار نکنند و همچنین، راننده‌هایی که مسافر بدون ماسک سوار می‌کنند را جریمه کنیم. یکی دیگر از اقداماتِ ما می‌تواند توزیع ماسک برای افراد کم‌درآمد باشد. باغات هم بیشتر از گذشته رعایت می‌کنند، اما به هر حال باز هم مشکلاتی در این زمینه وجود دارد؛ هر بار ما مراجعه کرده‌ایم صاحبان باغات، افراد داخل باغ را فامیل و خانواده‌ی خود معرفی کرده‌اند، از اماکن درخواست داریم که در این زمینه ورود کند تا افراد را شناسایی کنند و مردم متوجه شوند که ما در شرایط قرمز قرار داریم.
براتعلی صالحی مدیر کل تعزیرات حکومتی استان کهگیلویه و بویراحمد، ضمن تشکر از استانداری، صدا و سیما، اتاق اصناف، دانشگاه علوم پزشکی و بقیه‌ی دستگاه‌ها بیان کرد: اصناف پرخطر را مورد بررسی قرار دادیم. 100 مورد پلمپ داشته‌ایم و حدود 75 پرونده‌ی تخلف تابه‌حال تشکیل شده است. وی ادامه داد: اما دو خواهش دارم: یک) قلیان‌ها حتی بیش از کرونا خطرناک هستند. خواهش داریم که به جد برخورد شود. دو) به وضعیت کهگیلویه توجه و رسیدگی بیشتری شود.
موسوی معاون سازمان صنعت و معدن کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در پاساژهای استان، پروتکل‌های بهداشتی چندان رعایت نمی‌شود. پیشنهادمان این است که از ظرفیت‌های قانونی در این زمینه استفاده شود. رؤسای پاساژها و اتحادیه‌ها را به رعایت پروتکل‌ها الزام کنیم.
ارشدی، رئیس اصناف استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: فشار زیادی روی اصناف است. اصناف پرخطر به ویژه قنادان، در این ایام تعطیل بوده و ضرر و زیان بسیاری متحمل شده‌اند. ما باید جوابگوی آنها باشیم. در زمینه‌ی پاساژها هم مشکلات زیادی داریم. ما باید مدیریت پاساژها را مشخص کنیم و آنها را ملزم کنیم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و چنان‌چه رعایت نکردند، آن‌ها را به مدت طولانی تعطیل کنیم.
در ادامه‌ی نشست، پیرسبزی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این ایام، اجرای آنلاین برنامه‌های فرهنگی و هنری را در دستور کار داشتیم. اتمام برگزاری هفته‌ی قرآن و عترت در استان نیز در برنامه داشتیم. بعلاوه، تسهیلاتی برای 300 نفر از اهالی رسانه ارائه دادیم
رئوف، مدیر کل صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد با بیان این‌که «هیئت‌های مذهبی خوش درخشیدند»، صحبت‌های خود را شروع کرد. وی ادامه داد: دوگانه‌ای که رسانه‌های غربی به وجود آورده بودند این بود که عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی قابل جمع نیست. اما مردم نشان دادند که هم می‌توان عزاداری کرد و هم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمود. رسانه‌ها نیز با افتخار این رفتارها را انعکاس داد. وی در ادامه بیان کرد: ما در صدا و سیمای استان، ظرفیتمان را در برنامه‌های تولیدی دو برابر کرده‌ایم. به‌علاوه، برنامه‌ای برای به وقت روضه ترتیب دادیم. سعی کردیم خلأیی که در برگزاریِ مراسم بود را رسانه پر کند.  از زمان شیوع کرونا تا کنون به مدت 151249 دقیقه برنامه درباره‌ی بیماری کرونا تولید و پخش داشته‌ایم. رئوف در پایان گفت: درباره‌ی بازگشایی مدارس نیز آمادگی همکاری با آموزش و پرورش را نیز داریم.
در ادامه، جمالی معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد، ابراز کرد: طبق گزارش فرماندار، تاکنون 140 نفر از کارمندان ادارات به کرونا مبتلا شده‌اند. باید با ادارات متخلف برخورد شود. درب ورودی ادارات باید بیش از پیش کنترل شود. معمولاً بیشتر افرادی که وارد ادارات استان می‌شوند کار ضروری ندارند. اما در کهگیلویه باید نظارت بسیار بیشتر شود. در مسأله‌ی پاساژها نیز همچنان مشکل داریم. اماکن هم باید به مسئله‌ی باغات ورود پیدا کند.
در پایان، حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد به بیان نظراتش پرداخت. وی ضمن تشکر از مردم استان، از همه‌ی دستگاه‌ها نیز تشکر کرد؛ در این چند روز، میزانِ رعایت مردم قابل قبول بود. از همه‌ی نقاط استان که رعایت کردند صمیمانه تشکر می‌کنم. از نیروی انتظامی که در تأمین نظم و امنیتِ هیئت‌ها تلاش کردند نیز تشکر می‌کنم. به‌علاوه، از دکتر یزدان‌پناه هم سپاسگذارم؛ این آمارهایی که ارائه دادند، خیلی روشن است. بر اساس آن، درصدها رو به افزایش است، میزان بستری و میزان مراجعه، روندی افزایشی را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: قطعاً ظرفیتِ بیمارستان‌های استان محدود است. اگر پروتکل‌ها رعایت نشود، این ظرفیتِ محدود هم پر می‌شود. وی در ادامه از عدمِ رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کهگیلویه انتقاد کرد؛ مردم، ماسک نمی‌زنند و در بازار تردد می‌کنند. میزان رعایت، باید بالای 90 درصد باشد؛ رعایتِ 30، 40 و یا 50 درصدی، تأثیرگذار نیست. میزان رعایت در پاساژها 56 هم درصد است؛ این یعنی هیچ اعتنایی به پروتکل‌های بهداشتی نمی‌شود. با این عدمِ رعایت، رعایتِ دیگران نیز بی‌اثر می‌شود. در این روزها، جمعیت کثیری به خرید می‌روند، میزان رعایتِ 56 درصدی خیلی خطرناک است. این آشکار است که باید رعایت شود.
وی در ادامه بیان کرد: از صدا و سیما می‌خواهم عملکردِ رسانه‌های فعال را برجسته کنند؛ از خبرگزاری‌های حساس نسبت به کرونا که افکار عمومی را جهت می‌دهند، تشکر کنید.
کلانتری ضمنِ ابراز ناراحتی گفت: ما ظرفیت چندانی نداریم، تخت هم اضافه می‌کنیم. اما تجهیزات و امکاناتِ ما زیاد نیست. در این وضعیت، آن چیزی که لازم است، رعایتِ ماسک و فاصله‌گذاریِ اجتماعی است. آمارها بسیار نگران‌کننده هستند. خواهش می‌کنم که همه رعایت کنند. ما بیمارستان دوم کرونایی را پیگیری می‌کنیم. ولی چنان‌چه تکمیل شود، اگر باز هم رعایت نشود، وضعیت خوبی در پیش نخواهیم داشت.
وی افزود: افزایش ابتلا در کهگیلویه و بویراحمد 5/3 برابر شده است که خیلی نگران‌کننده است. باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود. کسانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، باید انگشت‌نما شوند. همه باید بدانند کدام افراد و صنوف دستورالعمل‌ها را رعایت نمی‌کنند.
استان‌دار در ادامه افزود: بحثِ پایانه‌ها را جدی‌تر دنبال کنید. کلانتری درباره‌ی وضعیت بازگشایی مدارس بیان کرد: در وضعیت قرمز، برگزاری کلاس‌ها به‌صورت مجازی، و در وضعیتِ زرد، به‌صورتِ شیفتی خواهد بود؛ در وضعیتِ قرمز، بازگشاییِ مدارس  نخواهیم داشت. وضعیت آموزش و پرورش و دانشگاه نیز مشابهِ هم هستند. به‌طور کلی طبق پروتکل‌ها عمل می‌کنیم.
وی در ادامه خطاب به سپاه استان گفت: اقداماتتان را مستندسازی کنید. شما پتانسیلِ زیادی دارید که باید از آن استفاده شود. نیروهایتان در بحث فرهنگ‌سازی، می‌توانند بسیار مؤثر باشند. دهیاری‌ها هم باید بیشتر ورود کنند. روحانیون به‌خاطر جایگاه خاصی که در بین مردم دارند، در فرهنگ‌سازی خیلی مؤثر هستند.
کلانتری ادامه داد: استفاده از روش‌های بازدارنده می‌تواند خیلی اثرگذار باشد. اماکن باید به‌صورت جدی‌تر اقدام کند. برخورد شدید قضایی با پلمب باید در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود: ما دنبالِ برخورد نیستیم، شرایط این‌طوری ایجاب می‌کند. صنوف و افرادی که واقعاً رعایت می‌کنند را در رسانه‌ها تشویق کنید. صدا و سیما این چهره‌ها را نشان دهد؛ هم افرادی که رعایت می‌کنند و هم آنهایی که رعایت نمی‌کنند. اول ارشادی، خواهش، تمنا، و درخواست، و بعد اگر پاسخی گرفته نشد، بدون تعارف و وردربایستی برخورد شود. بحث حفظ جان مردم است که شوخی‌بردار نیست. گرفتار مسائل محلی نشوید، جان مردم مهمترین مسأله برای ماست.
استان‌دار ضمن تشکر از کادر درمان بیان کرد: کادر درمان در شرایط بسیار سختی است. بیش از شش ماه است که درگیر این شرایط شده است. ظرفیت انسانیِ محدود و خستگی کادر درمان می‌تواند بسیار خطرناک شود.
تا زمانی که پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، محدودیت خواهیم داشت. این هفته هم محدودیت‌ها ادامه خواهند داشت و اگر آمار افزایش یابد، محدودیت‌های شدیدتری نیز اعمال خواهیم کرد. این شرایط تلخ است ولی چاره‌ای نیست. باید کنترل کنیم، یکی از ابزارهای کنترل هم همین اعمال محدودیت‌ها است.
مشکلات در پاساژها، در حمل و نقل، و آرامستان‌ها همچنان وجود دارد که باید کنترل شوند. بعلاوه، محدودیت‌ها در کهگیلویه هم باید بیشتر شود. محدودیت در بویراحمد هم این هفته تمدید می‌شود.
وی در پایان، ضمن ابراز امیدواری از همکاری مردم و مسئولین بیان کرد: نوعِ افزایش آمارها، وضعیت نگران‌کننده‌ای را به ما نشان می‌دهد. همه‌ی دستگاه‌ها باید از نهایت ظرفیت‌شان استفاده کنند. چیزی که مهم است این است که باید ظرفیت‌مان را بالا ببریم و آمادگی کامل داشته باشیم. با همکاری، همراهی و همدلی و آگاهی‌بخشی می‌توانیم باعث تغییر رفتارِ افرادی شویم که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند. خدا انشاالله کمک کند با شرایط بهتری مواجه شویم.
 
















نام شما

آدرس ايميل شما

گودرزی
Iran, Islamic Republic of
اقایان محترم سیاستگزار، ورود گردشگر از اکثر شهرهای جنوب کشور و برخی استانهای مرکزی و اقامت آنها در پارک ها و اقامتگاه های خصوصی و تماس آنها با فروشندگان و مردم، یکی از مهمترین راه های اشاعه این بیماری است که شما از آن غافلید. باید محدودیت ورود برای اینها اعمال شود. متوجه شدید.
;کارمند
Iran, Islamic Republic of
همیشه باید کم کاری را به گردن مردم انداخت؟ لطفا عملکرد خودتان در ادارات برای جلوگیری از ابتلای کارمندان را بفرمایید و دقیقا از کدام محدودیت ها صحبت میشه ورودی ها بروی مسافرین باز و در وضعیت قرمز هم هیچ کاهش ساعت کاری در ادارات رخ نداده
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1