تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۰۲
کد مطلب : ۴۲۴۹۸۰
یادداشت|

راز «مانایی» پدیده عاشورا

دکتر سید علی‌سینا رخشنده‌مند
۴
راز «مانایی» پدیده عاشورا
کبنا ؛درباره چگونگی و ابعاد و جنبه‌های مختلف نهضت سرخ سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) تحلیل و تفسیرهای ارزشمندی بیان و ارائه شده است. اما بیشتر محققان از نگاه ایدئولوژیک به این واقعه عظیم نگریسته و آن را ارزیابی کرده‌اند -که البته در جای خود بسیار ارزشمند و قابل احترام است- اما به نظر می‌رسد، جنبه‌ها، ابعاد و وجوه دیگری از این رخ داد عظیم تا حدودی مغفول مانده است.
باید بدانیم از منظر پدیدار‌شناسی و جامعه‌شناختی، پدیده ای ماندگار است که «کارکرد» داشته باشد. از همین روی، راز «مانایی» قیام خونین کربلا، جنبه «اجتماعی» آن است. بدون شک، نهضت کربلا کارکرد ژرف و بنیادین و محکمی در همه عصرها دارد و این راز ماندگاری آن –از منظر «پدیدارشناسی» و «جامعه شناختی»- است.

مهمترین و بنیادی‌ترین کارکرد نهضت کربلا و مکتب حسینی، ارزش‌هایی مانند حق‌طلبی، عدالت، آزادگی، اخلاق‌گرایی و مبارزه با هر نوع ظلم و فساد است که این قیام به شکلی آشکار، برجسته و پرررنگ خلق کرده است و یا بر آن‌ها اصرار ورزیده است و این چیزی است که نیاز حیاتی و معنوی عصر و انسان امروز –به طور اعم- و مسلمانان-به طور اخص- است. این ارزش‌ها محدود به جغرافیا و مذهب خاصی نیست و نه تنها به شیعیان و مسلمانان محدود نمی‌شود، بلکه همه ادیان و اقوام و ملل جهان را شامل می‌شود.
در حقیقت مفهوم «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» همین است که ارزش‌های مکتب حسینی، انسانی است و تا انسان بر روی زمین و این سیاره خاکی زندگی می‌کند، این ارزش‌ها پایدار و مانا و ماندگار خواهد بود و مختص و محدود به زمان نیست بلکه در همه زمان‌ها و تا ابد «کارکرد» خواهد داشت. سوال این‌جا است که آیا ما توانسته‌ایم چنین فرهنگ و مکتبی را به یک نظام فکری و پارادایم و چارچوب نظری در بیاوریم؟! آیا ما توانسته‌ایم، در همه ماه‌های سال «حسینی» باشیم و رفتارمان حسینی باشد و ارزش‌های این مکتب و این قیام را رعایت کرده و به جای بیاوریم؟
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000424/nf00424980-2.jpg
بانگاهی گذرا به اعمال و رفتار  خودمان و اقشار مختلف -چه مردم عادی کوچه و بازار و چه اندیشمندان و سیاستمداران و مدیران- در می‌یابیم که جای مبانی فکری مکتب حسینی و قیام عاشورا به طرز حزن‌انگیزی خالی است!! از منظری دیگر که نگاه کنیم، باید گفت: مایه افتخار ما است که در دهه اول محرم،-به حرمت آقا اباعبدالله- آمار جرم و جنایت کمتر است، اما چرا فقط محدود به همین چند روز باشد!؟ همین نشان می‌دهد که مبنای فکری و نظام اندیشه‌ورزی ما بر مبنای تفکر حسینی و نهضت عاشورا و قیام کربلا نیست! چرا که اگر چنین می‌بود، باید آمار جرم، -نه فقط به حرمت این دهه مبارک و چند روز محدود،- بلکه در همه طول سال پایین می‌آمد. حسینی بودن و پیرو مکتب حسین(ع) بودن به حرف صرف نیست، به عمل است.
پیشنهاد می‌کنم، اجازه ندهیم که این مکتب و اندیشه، فقط در چارچوب بسته «مناسک‌گرایی» محدود بماند، بلکه ارزش‌های قیام کربلا، اعم از مبارزه با ظلم و فساد، آزادگی، عدالت خواهی، اخلاق و منش زندگی بر مبنای اصول انسانی و...، از تولد تا لحظه مرگ را به عنوان ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی ضروری عصر حاضر تبدیل کنیم.

-----------------------------------
 دکتر سید علی‌سینا رخشنده‌مند
عضو بنیاد ملی نخبگان ایران
مدرس دانشگاه‌های تهران
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1