تاریخ انتشار
چهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۲۰
کد مطلب : ۴۲۴۸۲۵
در گفت‌وگوی اختصاصی با کبنانیوز؛

گفت‌وگو با سرپرست جدید شهرداری دهدشت؛ از فرسودگی ماشین‌آلات تا سایت دفن زباله

۴
۱
گفت‌وگو با سرپرست جدید شهرداری دهدشت؛ از فرسودگی ماشین‌آلات تا سایت دفن زباله
کبنا ؛شهروندانی صرفا از روی دلسوزی و نگرانی معتقدند چون شهردار در راٌس شهرداری نیست پس چرخ مهم ماشین شهرداری نمی‌چرخد؛ کبنا نیوز برای برطرف کردن این نگاه‌ها و نگرانی‌ها و برای پوشش فضا و مشکلات شهرداری مصاحبه‌ای با سرپرست این روزهای شهرداری انجام داده‌، تا هر چه بهتر با سرپرست جوان، عملکرد و مهم‌ترین معضلات شهرداری دهدشت مطلع شویم.
محمد بهزادیان از اولین نیروهای استخدامی سال ۹۱ که از طریق آزمون سازمان سنجش و به‌صورت تخصصی و با کارشناسی ارشد در رشته عمران به مجموعه شهرداری ورود پیدا می‌کند. او ناظر پروژه‌های مختلف شهرداری، معاونت عمران و شهرسازی، کارشناس ماده ۷۷ و ۱۰۰ و در حال حاضر با حفظ سمت سرپرست شهرداری دهدشت است که با توجه به کمبود نیروهای متخصص بخش عظیمی از وظایف شهرداری را این روزها و به‌صورت همزمان به‌عهده دارد.

به گزارش کبنا متن گفت‌وگو به شرح زیر است؛
کبنا: چرا سرپرستی شهرداری دهدشت را در این وضعیت پذیرفتید؟
رفتن شهردار کاملا ناگهانی و شوکی برای شهرداری دهدشت بود. در نشست اضطراری اعضای شورای شهر که با ۷ رای موافق صورت گرفت به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شدم؛ طی تماسی و بدون اطلاع قبلی از این تصمیم آگاه شدم که در شرایطی حساس قرار گرفتم، انجام‌ وظیفه‌ کرده و مسئولیت محوله را پذیرفتم.

کبنا: مهم‌ترین فعل و انفعالات شهرداری در روزهای اخیر چیست؟
مجموعه شهرداری دهدشت در این ۳۷ روز سرپرست جدید شهرداری بیکار نبود؛ تنها بخشی از عملکرد را به مخاطبان و همشهریان تشریح می‌کنم:
_ در اولین اقدام در کسوت سرپرستی، ماشین‌آلات سنگین از حمل زباله تا پرس‌ و ناوگان حمل‌و‌نقل را تعمیر شد، کارخانه آسفالت و سنگ‌شکن را پس از ده‌ها ماه تعمیر و از دیروز وارد فاز اجرایی و بهره‌برداری شده است.
_ طبق وظایف ذاتی شهرداری، جمع‌آوری زباله یک روز در میان هم‌چنان ادامه دارد و هیچ وقفه‌ای ایجاد نشد. پروژه آسفالت چند کوچه از جمله سه کوچه ۶۰ دستگاه، روکش سرتاسری خیابان «جابر» و «ابوذر غفاری»، روکش آسفالت از بانک صادرات تا مدرسه «صدیقه کبری» انجام شد.
_ دو ماه از حقوق معوقه پرسنل پرداخت شد.
_ پروژه‌های عمرانی‌ از جمله بهسازی پیاده‌روی کمربندی دوم در حال اجراست و در مورد پروژه امحای زباله نیز پیمانکار مشخص و بودجه لازمه تامین شد.
_ در گذشته نوبت‌دهی قسمت شهرسازی ماهانه بود اما با توجه به دستور فشرده کردن فعالیت‌ها برای تسریع در روند امورات مردم که حجم مراجعات بسیار بالاست، پرسنل دو شیفته و بدون روز تعطیل فعالیت می‌کنند.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000424/nf00424825-1.jpg
کبنا: مهم‌ترین معضلات و موانع پیش‌روی شهرداری چیست؟
بدهی‌های شهرداری به تامین‌اجتماعی بیش از ۲ میلیارد بود که نسبت به ۷۰۰ میلیون تومان آن اعتراض کردیم؛ قراردادهایی مانند بدهی به نیروهای پیمانکار و حمل‌و‌نقل مصالح از مشکلات بخش مالی است که تلاش برای پرداخت این معوقات داریم.
دوم؛ فرسودگی ماشین‌آلات شهرداری خصوصا در واحد خدمات که با توجه به استهلاک اگر روزانه تعمیر نکنیم بخش عظیمی از خدمات شهری لنگ می‌ماند.
سوم؛ محدودیت مکان برای سایت دفن زباله وجود دارد؛ مکان جدید تعریف شده است؛ به منظور اجرای این پروژه حدود دو الی 3 هکتار زمین نیاز هست. همچنین ماشین‌آلاتی که تخصص دپو داشته باشند را در اختیار نداریم. احداث سایت نگهبانی به‌منظور آتش‌سوزی‌های احتمالی در سایت دفن زباله ضروری است.
همچنین عدم همکاری و حمایت مردم و دهیاری‌ها برای دفن زباله وجود دارد متاسفانه شهروندان زباله‌ها را در سایت دفن زباله نه تنها تخلیه نمی‌کنند بلکه در وسط جاده دسترسی و در مسیر اصلی تخلیه می‌کنند. اگر دهیاری‌ها با حمایت مالی استانداری و همکاری منابع‌طبیعی هزینه‌ها را تامین کنند و زمین مورد نیاز را در اختیار شهرداری قرار دهند سایت دفن زباله را توسعه می‌دادیم و در زمینه تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات نیز با سرمایه‌گذاری مشترک مشکل حمل، دپو به نحو احسن انجام و آلودگی هوای شهر و روستاهای اکناف را دیگر شاهد نبودیم.
چهارمین؛ سال گذشته بیش از ۱۱ میلیارد تومان از طرف تملک دارایی‌های استان تخصیص یافت اما تنها ۲ میلیارد تومان یعنی ۲۰ درصد آن به شهرداری دهدشت اختصاص پیدا کرد و از آنجایی که شهرداری بودجه‌هایش را در پروژه‌های عمرانی مانند پوشش سیل‌بند، آسفالت معابر و دو پارک و فضای سبز هزینه می‌کند، این هزینه‌ها سبب بدهکار شدن شهرداری در جبهه‌های زیادی شد.
پنجمین بحث کمبود نیروها در بخش خدمات است. شهر دهدشت بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت دارد اما تنها ۲۲ پرسنل برای نظافت شهر نداریم، هر چند ماهانه ۸۰ میلیون تومان به پیمانکار جهت تنظیف جداول و معابر شهر نیز پرداخت می‌کنیم؛ با این حال اعتراف می‌کنم که خدمات نه در حد ایده‌آل اما در حد وسع و توان شهرداری انجام می‌شود‌.

کبنا: چه انتظاری از مردم در قبال وظایف‌تان دارید؟
رعایت فرهنگ نظافت عمومی است؛ برخی مغازه‌داران زحمات بسیاری برای پرسنل شهرداری ایجاد می‌کنند و نظم نظافت شهری را با ریختن روزانه زباله‌های خود به جداول بهم می‌ریزند. در قسمت خیابان «شهید نورالدینی» شاهد استفاده از بلوار برای محل جمع‌آوری زباله توسط منازل و مغازه‌ها هستیم؛ حتی فرغون حمل زباله را کاملا معدوم کردند و یا با در بخش‌هایی دیگر تصاویری کذب مانند پرشدن جداول که مربوط به شهر دهدشت نیست شهرداری را مقصر جلوه می‌دهند.

کبنا: آیا جریمه ای برای افراد خاطی در حوزه نظم عمومی و نظافت طبق قانون در نظر گرفته اید؟
دو نیروی پلیس ساختمان برای جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در شهرداری فعالیت ‌می‌کنند که نیروی متخصص نیز در این حیطه نداریم. مردم باید رعایت کنند، بدین ترتیب که شهر ازآن شهروندان است نه پرسنل شهرداری، پس باید در حفظ و نظافت آن کوشا باشیم.
پرداخت عوارض یکی از عوامل درآمدزایی شهرداری است که شاید بیش از نیمی از ساختمان‌های شهر پروانه و پایان‌کار ندارند و گاها تنها از روی اجبار است که برای استعلام از شهرداری، پرداخت عوارض صورت می‌گیرد؛ این عوارض بخشی از هزینه‌ها را، آن هم اندک پوشش می‌دهد. اگر مردم و اقشار دلسوز و فهمیده سالانه عوارض‌شان را پرداخت کنند به کیفیت زندگی هرچه‌بهتر خودشان بر می‌گردد.

کبنا: در پایان موضوعی هست که بخواهید با شهروندان در میان بگذارید؟
پرسنل شهرداری؛ ضعیف‌ترین قشر با کمترین حقوق و مزایا است. وقتی پاکبانی را در حال کار و خدمات می‌بینیم به این بخش از خادمان مردم احترام بگذاریم کارگرانی که در معرض خطرات مستقیم ابتلای کرونا نیز قرار دارند؛ انتظار دارم که شهروندان زباله‌های خود را در مکان‌های عمومی نگذارند و در ساعات مشخص جمع‌آوری و جای تعیین شده بگذارند، این بهترین نوع احترام به پاکبان است.
پرسنل هشت نفره شهرسازی که به کلیه استعلامات شهر می‌پردازند، دو شیفت کار می‌کنند و هیچ روز تعطیلی ندارند؛ و تحت فشار کاری بسیاری هستند، انتظار داریم مردم احترام داشته باشند کمااینکه بارها مورد اهانت‌ها قرار گرفته‌اند، تنها انتظارمان احترام متقابل است.
از همین رسانه از کلیه زحمات پرسنل خدوم فضای سبز، نیروهای اداری، تاکسی‌رانی، نقلیه، آتش‌نشانی و اجرائیات صمیمانه تقدیر و تشکر دارم.
در پایان ضمن سپاس از کبنا نیوز، حفظ فرهنگ عمومی و حفظ نظافت شهری از انتظارات بدیهی است که مجموعه ما از مردم فهیم شهر دهدشت دارند که امیدواریم با حفظ و صیانت از این دو، شهر و شهروندان و مجموعه شهرداری دهدشت روابطی حسنه با هدف شهری برای همه داشته باشند.‌

=================
گفت‌گو از بیژن کاظمی‌کیان
نام شما

آدرس ايميل شما

شهروند
Iran, Islamic Republic of
درود بر بیژن کاظمی کیان که دغدغه شهرش رو داره چند روزه گزارش های جالبی گرفته نه مث ی عده از خبرنگارا که خبرنهار هستن تا خبرنگار
حسنی
Iran, Islamic Republic of
کاش سایر خبرنگارا یاد بگیرن و به فکر شهروندان باشن تا جیب مدیران
شهروند دهدشتی
United States
گزارش جالبی بود
سجاد
United States
لطفا سایر مدیران هم به چالش بکشید
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
فایل های مرتبط
1