تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۲۱
کد مطلب : ۴۲۴۸۱۵
در نشست با مدیران ارشد رسانه های کشور؛

سخت‌ترین شرایط را روبروی خود می‌بینیم / بیایید سقف‌های جناحی را برداریم

۰
سخت‌ترین شرایط را روبروی خود می‌بینیم / بیایید سقف‌های جناحی را برداریم
کبنا ؛ رییس جمهوری با بیان اینکه اولین دولت پس از انقلاب اسلامی هستیم که کار را در شرایط تحریم آغاز کردیم، گفت: در هر دولتی و در هر مقطعی اگر انتظارات را بالا ببریم، شکست خواهیم خورد. انتظارات باید در حد امکانات و واقعیت جامعه باشد وگرنه باعث سرخوردگی می‌شود.
به گزارش کبنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در نشست رییس جمهوری با مدیران ارشد رسانه های کشور به مناسبت هفته دولت گفت: بسیار علاقه مند بودم در هفته دولت در این سبک در خدمت رسانه‌ها باشم، البته گاهی وقت‌ها با نماینده‌های شما برنامه داریم و در جلسه مطبوعات سوالات را مطرح می‌کنند امروز در سطح عالی و بالای رسانه‌ها در خدمتتان هستیم
وی افزود: هفت سال از عمر دولت‌های یازدهم و دوازدهم گذشته و کمتر از یک سال فرصت خدمت برای ما باقی مانده است. بسیار مهم است که ببینیم در طول هفت سال گذشته چه اقداماتی شده و دولت به معنی عام کلمه چه خدماتی کرده و دستگاه اجرایی چه اقداماتی را انجام داده و چگونه باید این خدمات را به مردم ارائه کنیم چون ارائه خدمت بدون مقایسه زمانی یا مقایسه با دولت‌های پیشین همچنین ضرورت تبیین شرایطی که ما در آن قرار گرفته ‌ایم، برای مردم کمی سخت و مشکل است.
رییس جمهوری یادآور شد: از آغاز دولت تا امروز که سخت‌ترین شرایط را در رو به روی خود می‌بینیم در آغاز دولت اولین دولتی هستیم که بعد از انقلاب در شرایط تحریم کارمان را شروع کردیم تقریبا تحریم‌ها از سال ۹۰ شروع شد و در ۹۲ ما در شرایط تحریم دولت را آغاز کردیم شرایط اقتصادی، سیاسی برای همه شما روشن است. در طول این هفت سال ما سال اول و دوم در شرایط تحریمی بود ۹۳ تا اواخر ۹۴ و بعد هم از سال ۹۷ در تحریم بسیار شدید و بی سابقه بودیم علاوه بر این که اواخر سال گذشته با موضوع کرونا مواجه شدیم.
وی ادامه داد: ما در ادامه با موضوع کرونا مواجه شدیم یعنی هم شرایط را باید مدنظر قرار دهیم و هم خدمات را با خدمات گذشتگان مقایسه کنیم. جایی ممکن است خدمت ما بیشتر بوده، جایی کمتر بوده و جایی ممکن است نقطه قوت ما بوده و جایی نقطه ضعف. اما در عین حال هر موفقیتی داشتیم در سایه حضور و تلاش مردم و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بوده است.
رییس جمهوری با بیان این که نقاط قوت تعلق به ملت دارد و نقاط ضعف تعلق به خودمان، گفت: در این هفت سال نکاتی برای تاریخ کشور چه از لحاظ اقتصادی، سیاسی وجود دارد که می‌توان گفت شرایط استثنایی بوده است. به هر حال بعد از ۶۰ سال در این دولت صادرات غیرنفتی بر واردات پیشی گرفت. ۶۰ سال بی‌سابقه بوده است از زمان دولت مرحوم مصدق تا زمان ما.
روحانی گفت: به هر حال در ۲۶ سال بی سابقه بوده که ما ۲ سال تورم تک رقمی داشته باشیم، در سال ۹۵ و ۹۶ ما در شرایطی بودیم که در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی در جهان را داشتیم این هم باز کم نظیر است. اینهایی که من می‌گویم یا کم نظیر است یا بی نظیر در یا در فرصت زمانی خود فوق العاده است.
رییس دولت تدبیر و امید یادآورشد: تا پایان این دولت ۲ هزارمگاوات بر ظرفیت تولید برق کشور افزوده می‌شود که در دولت‌های قبلی بی‌سابقه است البته همه دولت‌ها خدماتی داشتند که می‌توانیم آنها را مقایسه کنیم.
وی با اشاره به اقدامات دولت در بخش آب اظهارداشت: تا پایان دولت بالای ۵۰ سد را افتتاح خواهیم کرد. این مقایسه‌ها کار خود رسانه است نه کار دولت، دولت عمل خود را انجام داده است، اما تبیین با رسانه‌هاست و نقد هم بر عهده رسانه‌ها است. شما کار را هم نقد و هم تببین می‌کنید اما اگر کار درست تبیین نشود، نقد بر واقعیت نمی‌نشیند.
روحانی ادامه داد: اول باید واقعیت را تبیین کنیم و خبر آن را درست به مردم ارائه کنیم. بعد بر روی آن واقعیت باید انتقاد و نقد دلسوزانه کنیم و راه حل را هم بگوییم.
وی اضافه کرد: در این فرصت باقی مانده مثل گذشته از نقد رسانه‌ها استقبال می کنیم و می‌دانیم اگر از روی دلسوزی ها نقد صورت بگیرد موجب تصحیح، کمال و بهبود امور خواهد شد.
رییس جمهوری گفت: در هر دولتی و مقطعی اگر ما انتظارات مردم را بیش از حد بالا ببریم همیشه شکست خوردیم یعنی هر دولتی هر مقدار بتواند بالاترین خدمت را بکند اما اگر در نظر مردم انتظارات مردم را بالاتر ببریم ما شکست خوردیم.
روحانی یادآورشد: انتظارات باید در حد امکان پذیر جامعه و در حد واقعیت‌های جامعه باشد. منابع ما محدود است اگر انتظارات را بالاتر از منابع موجود ببریم همیشه شکست خورده و عقب ماندیم. در نتیجه فاصله بین انتظارات و واقعیت ها حاصل شده و باعث ایجاد یاس و سرخوردگی می‌شود. هرچه انتظارات را بالا ببریم نتیجه نهایی سرخوردگی مردم می شود. بنابراین بسیار مهم است که انتظارات را چگونه ما مطرح کنیم.
رییس‌جمهوری با بیان اینکه مهم است که رسانه‌ها چگونه انتظارات را مطرح کنند، افزود: فرصت کرونا که دوران سختی برای مردم ما بوده وهست، یکی از فرصت‌هایی که برای مردم ما ایجاد کرد، هم‌نوایی و هم‌صدایی همه از جمله دولت و رسانه‌ها در مبارزه با این بلیه بود.
روحانی تصریح کرد: همصدایی به وجود آمده بین دولت و رسانه‌ها بعد از شیوع کرونا آثار خوبی می‌تواند داشته باشد و موجب وحدت و همدلی در جامعه شود.
وی به هدفگذاری دولت برای تحقق جهش تولید اشاره کرد و گفت: هدف مهم دشمن از سال ۹۷ این بود که با تحریم شدید موجب به‌هم‌ریختگی و بحران در جامعه و فروپاشی نظام به معنای واقعی کلمه شود.
رییس‌جمهوری با بیان اینکه همه ما باید این واقعیت را برای مردم تبیین کنیم که دولت و ملت در برابر دشمن پیروز شدند، افزود: اجازه ندادیم بحران ایجاد شود و به سمت فروپاشی حرکت کنیم.
روحانی خاطرنشان کرد: البته به طور طبیعی، تحریم سختی‌ها و مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده اما در عین حال در دوران تحریم و کرونا ما امروز شاهد هستیم که در چهارماهه اول سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، هم صنعت، هم کشاورزی و هم در بخشی از خدمات نسبت به سال گذشته رشد داشتیم.
شکست آمریکا در شورای امنیت، قدرت دیپلماسی ایران است
رییس جمهوری در ادامه این نشست به سوالات  مدیران ارشد رسانه ها پاسخ داد. محمدرضا نوروزپور مدیرعامل ایرنا به عنوان نخستین چهره رسانه ای اظهار داشت: به رغم دستاوردهای زیادی که دولت تدبیر و امید داشته در محافل رسانه‌ای دولت شما را دولت دیپلماسی، مذاکره، سیاست خارجه می‌شناسند بزرگترین دستاورد دولت همچنان در ذهن مردم برجام است.
وی ادامه داد: مردم متوجه شدند کشور ما برای اولین بار در طول تاریخ با ۶ کشور قدرتمند دنیا سال‌ها مذاکره کرد و در دولت شما این مذاکرات شدت گرفت و به نتیجه رسید. فارغ از به نتیجه رسیدن آن که برجام بود، نفس این مذاکرات با ۶ قدرت جهانی بی‌نظیر بود مذاکراتی که رفت و برگشت، چالش و گفت وگو داشته است، خودش یک موفقیت بزرگ بود.
نوروزپور افزود: برجام ثمرات زیادی داشت در همین دوره جنابعالی توان دفاعی کشور هم افزایش پیدا کرد، پهپاد بسیار پیشرفته و برتر آمریکا توسط موشک‌ها ساخت داخل و متخصصان همین کشور در همین دولت ساقط در وزارت دفاع ما ساقط شد. اما یک بخش‌هایی از این دستاوردهای گفته می شود ولی در بخش دیگری نادیده گرفته شده است می‌توانیم این را بگوییم که در دوله شما توازنی برقرار شد بین دو بال دیپلماسی و توان دفاعی کشور، از یک منظر وجه جمال قدرت پیدا کرد و هم جلالی آن، آیا شما این توازن را در حد اعلا می دانید؟
رییس جمهوری در پاسخ به اظهارات نوروز پور گفت: آنچه برای کشور مهم است قدرت است کشور باید توانمند و قدرتمند باشد و هم در بخش اقتصادی،  سیاسی و دفاعی در همه زمینه ها باید توانمند باشد. وقتی می‌گوییم در محصولات کشاورزی از ۹۷ میلیون تن به ۱۳۰ میلیون تن رسیدیم عین قدرت است، یعنی کشور توانسته از لحاظ امنیت غذایی یک قدم بزرگ بردارد. یعنی در عرض هفت سال ۳۰ درصد نسبت به کل تاریخ کشور افزایش داشته‌ایم که این قدرت است.
وی اظهار داشت: وقتی که در بخش دفاع توانمندی دفاعی رفته بالا، ما در پدافند هوایی دفاعی باور ۳۷۳ را تولید کردیم که یک چیزی بالای اس ۳۰۰  است،  این یعنی قدرت و توانمندی.  وقتی ما ناوچه زیردریایی  موشک کروز دریایی را هفته قبل رونمایی کردیم که هزار کیلومتر است این را مقایسه کنید با زمان جنگ یا یکسال پیش توانمندی ما در یکسال پیش در کروز دریایی البته ۳۰۰ کیلومتر شاید کمی بیش از یکسال بوده به هزار رسیده است یعنی همه توانمندی ها برای ما مهم است.
 روحانی در ادامه گفت:‌یکی هم قدرت دیپلماسی است این که ما قادریم در سازمان ملل رو به روی آمریکا بایستیم و مقابله کنیم و موفقیت بدست آوریم. این ارائه قطع نامه علیه ایران آن هم درباره تحریم تسلیحاتی این‌ها ۴۲ سال تبلیغ  کردند که ایران سلاحش به نفع کشورهای منطقه نیست، بیایند در سازمان ملل بخواهند این تحریم تسلیحاتی را ادامه دهند و فقط غیرخودشان یک رای داشته باشند این به معنای موفقیت و قدرت دیپلماسی ایران است.
وی تصریح کرد: در مذاکرات هسته ای هم ما یک موفقیت بدست آوردیم. علت این که اسرائیل، آمریکا و عربستان این همه دل نگران بودند و ترامپ را وادار کردند برجام را بشکند، آن است که بعد از برجام گشایش برای کشور ایجاد کرد که بسیار تاثیرگذار بود.
رییس جمهوری با تاکید بر قدرت ملی کشور اظهارداشت: قدرت ملی یک بخش سیاست و سیاست داخلی و خارجی ماست و یک بخش اقتصادی و فرهنگی و قدرت دفاعی و نظامی است. این ها در کنار هم است.  در قدرت علمی شما می‌بینید در فناوری پیشرفت ما در این هفت سال چقدر است آنچه مهم است و باعث افتخار است این است که روز به روز این قدرت ملی را بیشتر کنیم وقتی قدرت ملی بالا می‌رود، بازدارندگی ما در برابر دشمنان بیشتر می‌شود.
باید از خام فروشی و اتکا به نفت خام فاصله بگیریم
رییس دولت تدبیر و امید در پاسخ به سوالی درباره وابستگی بودجه به نفت گفت: نکته مهم این است که ما کشور را به شرایطی برسانیم که به یک محصول وابسته نباشیم،  محصولی که بتوانیم بگوییم هنوز ماده خام است. ما هم وابسته به تک محصول نفت بودیم هم نفت خام بود یعنی از چاه‌ها استخراج می کردیم و در اختیار می‌گذاشتیم.
روحانی افزود: آن چه برای ما مهم است ما نباید به تک محصول متکی باشیم یعنی اگر نفت است، چیزهای دیگر هم باشد. در کنار نفت پتروشیمی هم بتواند بروز  و ظهور پیدا بکند. نکته دوم این است که آن محصول را خام نفروشیم. اگر تبدیل به فراورده شود چیزی نیست که حتما میخواهیم اگر نفت خام به بنزین و گازوییل تبدیل شود اینها را بفروشیم کار خوبی است و حتما ادامه می دهیم.
وی اظهار داشت: ما میعانات را به بنزین تبدیل می کنیم. نفت خام را به گازوییل و بنزین تبدیل می‌کنیم. ما کشوری هستیم که ۷ سال پیش هم در بنزین و هم گازوییل وارد کننده بودیم. کل محصول بنزین ما در روز حدود ۵۴ میلیون لیتر بود الان به ۱۰۸ میلیون لیتر رسیدیم و بالاتر از این هم تا پایان دولت می‌توانیم برسیم.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در بنزین هم خودکفا شدیم و هم صادر می کنیم. در گازوییل وارد کننده بودیم الان سه سال است که گازوییل صادر م‌ کنیم. بنابراین مهم است که از نفت فاصله بگیریم ولی مقصود نفت خام است که از آن باید فاصله بگیریم.
روحانی تاکید کرد: در بودجه سال گذشته اتکای ما به نفت ۹.۹ بوده است یعنی اتکای ما به نفت در طول ۴۲ سال برای اولین بار تک رقمی شده است اگر تحریم نبود دیرتر به این نکته می‌رسیدیم ولی اگر هم تحریم نبود، مصوبه ای که برای صندوق توسعه ملی داریم که هر سال دو درصد دو درصد بالا می رود خود آن هم جلو ما را می‌گیرد یعنی ما صادر می‌کنیم ولی پول آن داخل صندوق توسعه ملی می‌رود.
وی تصریح کرد: ما باید از خام فروشی فاصله بگیریم و اتکا بودجه ما به نفت باید برداشته شود. الان اتکا چندانی نداریم یعنی ۹ درصد چیزی نیست امسال هم کمتر از سال گذشته شود بنابراین جزو برنامه های دولت این است که ما از خام فروشی و اتکا به نفت خام فاصله بگیریم.
رییس جمهوری  گفت: یک برنامه ای تدوین کردیم که به زودی نهایی و اعلام می‌کنیم که البته این برنامه چارچوب برای یک سال پایانی دولت است. برنامه پایانی دولت خودمان را اعلام می کنیم البته خود به خود با ساختار بودجه به مجلس می‌رود ولی برای امسال و سال آینده چارچوب خوبی است و نشان می دهد که دولت در این مسیر تلاش می‌کند.
توانمندی بهداشتی ما دو برابر شده است/ کاهش هزینه پرداختی مردم  با اجرای طرح تحول سلامت
در ادامه جلسه علی متقیان مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) گفت:  ۷ سال از حضور جنابعالی در ریاست جمهوری گذشته است. در این مدت علی‌رغم حوادث سخت طبیعی و غیرطبیعی و غیر مترقبه دولت خوشبختانه برنامه‌های خود را به شایستگی در مسیر پیشرفت و توسعه ادامه داده است اگر حضرتعالی بخواهید با نگاهی گذرا به هفت سال گذشته سرفصل معضلات ریشه ای موجود کشور را بیان کنید، چه خواهید گفت؟
 وی اضافه کرد: اگر می‌توانستید زمان را به عقب برگردانید در کدام یک از تصمیمات خود تجدیدنظر می‌کردید؟ حال که یک سال بیشتر از دولت تدبیر و امید باقی نمانده با استفاده از تجربیات گذشته چه برنامه‌ای را در کانون توجه خود قرار خواهید داد؟ به عبارت دیگر کدام یک از معضلات ریشه کشور را تا پایان دولت شما حل خواهد کرد؟
 این چهره رسانه ای افزود: در یک ارزیابی کلی میراث ماندگار دولت جنابعالی برای دولت بعد چه خواهد بود که بتوان برای همیشه به عنوان شاخصه اصلی دولت تدبیر و امید یاد کرد؟
روحانی در پاسخ به اظهارات مدیرعامل ایسنا گفت: سه تا چهار نکته اساسی در دولت بوده  که من فکر می کنم برای همیشه  به یادگار خواهد ماند؛ نخست طرح بزرگ تحول سلامت بود که در کشور انجام شد. پیش از این طرح مردم بستری در بیمارستان ۳۷ درصد هزینه را از جیب خود پرداخت می کردند. با این طرح این رقم برای مردم شهری ۱۰ درصد و برای مردم روستا ۶ درصد است.
 رییس جمهوری ادامه داد: در طرح تحول سلامت،  توانمندی بهداشتی ما از لحاظ تجهیزات، تخت و پزشک بیش از دو برابر شده که این توانمندی عظیم و بزرگی است و ان‌شا الله دولت بعد هم این طرح را ادامه دهد.
رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه در اقتصاد و شرکت‌های دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال کار عظیمی انجام گرفته است، ‌ تصریح کرد: تعداد شرکت‌های دانش بنیان از ۵۵ به یک هزار و ۲۰۰ افزایش یافته که رشد ۹۵ برابری است که کار بسیار عظیم و بزرگی بود که انجام شد.
روحانی یادآورشد: زیرساخت عظیمی در آموزش مجازی برای عرصه علم و فناوری و سایر دانش‌ها ایجاد شده و این توانمندی در ۷ سال اخیر ۳۳  برابر شده است.
  وی با تشریح اقدامات دولت در بخش نفت و گاز گفت: در پارس جنوبی در دولت‌های سابق ۱۰ فاز به ثمر رسید اما اکنون همه فازها را تمام کردیم که  کار عظیم و بزرگی است.
رییس جمهوری اظهارداشت: در عدالت روستایی به نظر من یک کار بزرگی انجام شد. همچنین در برق، ‌آب، ‌ گاز، ‌ راه ها، ‌ درمان و بهداشت، ‌آموزش و سایر موارد کار بزرگی انجام شد که با مقایسه متوجه خواهید شد که چه کار بزرگی انجام شده است و این کار باید همچنان ادامه پیدا کند.
روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در این ۷ سال از توانمندی بالایی نسبت به دوره‌های قبل برخوردار شد. این توانمندی همچنان باید سر جای خود باشد. زیرا برای نخستین بار در یک جمع اقتصادی و یک اتحادیه اقتصادی به نام اوراسیا  وارد شدیم که سبب شد روابط نزدیک تری با دنیا برقرار کنیم. البته کشورهای متخاصم مانند آمریکا، اسرائیل و عربستان را کنار بگذاریم.
رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد:  اینکه در سازمان ملل می‌بینیم در جمع ۱۵ قدرت سیاسی و اقتصادی، ۱۳ کشور رای ممتنع یا رای منفی به سود ما می‌دهند نشان دهنده قدرت سیاسی جمهوری اسلامی است.
رییس جمهوری به قدرت نظامی کشور اشاره کرد و گفت: در این دولت ما با ترویج تروریسم بین المللی بیش از همیشه مبارزه کردیم و پیروز شدیم. مبارزه با داعش کار ساده‌ای نبود، نام سردار شهید قاسم سلیمانی را گرامی می‌داریم. کاری که این بزرگمرد، نیروهای مسلح و دولت انجام دادند بسیار بزرگ بود. البته زمان مناسبی نیست که توضیح بدهم دولت چه اقداماتی انجام داده و چه باری بر دوش دولت بوده است.
رییس دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه نظام در این ۷ سال یک طرح توطئه آمیز بزرگ علیه امنیت منطقه را در هم شکسته است، ‌ تصریح کرد: داعش را درست کرده بودند برای ناامنی کل منطقه و دشمنان می‌خواستند زمینه را برای تصاحب سرزمین‌های نیل تا فرات برای رژیم صهیونیستی آماده کنند. ولی درهم شکستند و کار بزرگی در منطقه و مسائل امنیت منطقه صورت گرفت که همه اینها جایگاه خودش را دارد و رسانه‌ها باید بگویند که دولت چقدر در این راه موفق بوده است.
روحانی در پاسخ به این سوال که اگر به گذشته برمی گشتیم، ‌ چه کار می کردیم؟ گفت: خوب نظرات آدم‌ها متفاوت است و فرق می‌کند ولی به نظر من افتخارات خوبی را دولت توانسته در این ۷ سال داشته باشد و امیدواریم در یک سال پیش رو هم بر این افتخارات افزوده شود.
اقتصاد کشور نسبت به هفت سال قبل مقاوم‌تر شده است
رییس‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره تحقق بیانات رهبر معظم انقلاب در دولت تدبیر و امید گفت: مقام معظم رهبری همیشه رهنمودهایی برای همه دولت‌ها دارند و برای ما هم از آغاز داشته‌اند و به نظر من مهمترین توصیه ایشان در این هفت سال اقتصاد مقاومتی بود.
روحانی به تاکیدات مکرر رهبری بر موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: الان اقتصاد کشور نسبت به هفت سال پیش مقاوم‌تر شده و در برابر تکانه شدید تحریم آمریکا که فکر می‌کردند با آن می‌توانند نظام را از بین ببرند، با وجود مشکلات توانستیم بایستیم.
وی، مبارزه با فساد را از دیگر موضوعات مورد تاکید رهبر انقلاب از سال‌ها پیش عنوان کرد و گفت: دستگاه‌های مختلف مثل قوه قضائیه، نهادهای نظارتی و دولت هر کدام در این رابطه وظایفی دارند که وظایف خود را انجام می‌دهند. بالاترین کاری که این دولت در مبارزه با فساد انجام داد، توسعه دولت الکترونیک و شفاف‌سازی و قرار دادن اطلاعات در اختیار مردم به صورت شفاف بود.
رییس دولت تدبیر و امید اظهار داشت: اینکه در چارچوب شفاف‌سازی، اطلاعات مربوط به اقدامات دولت در اختیار افکار عمومی قرار گیرد و رسانه‌ها برای نقد آزاد باشند، همه اینها به مبارزه با فساد منجر می‌شود.
 امیدواریم لوایح سه گانه در مجلس یازدهم تصویب شود
وی به ارائه لایحه شفافیت، لایحه تعارض با منافع و لایحه مبارزه با فساد اداری به مجلس دهم اشاره و تصریح کرد: فرصت تصویب این لوایح در مجلس دهم فراهم نشد و این لوایح را به مجلس یازدهم هم ارائه کردیم و امیدواریم این لوایح در مجلس یازدهم تصویب شوند و اینها یک کار بزرگ در مبارزه با فساد هستند.
رییس‌جمهوری، کاهش مراجعه حضوری مردم به ادارت و استفاده از فضای مجازی و سایبری را عامل کاهش فساد دانست و گفت: اگر کارها از طریق فضای مجازی و سایبری انجام شود خیلی از مفاسد از بین می‌رود.
روحانی تصریح کرد: اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم تلاش کردیم سهام در بورس عرضه شود یک دلیل آن جلوگیری از فساد است. به طور مثال وقتی شستا را در بورس عرضه می‌کنیم برای همه وضعیت شرکت‌ها و سود و زیان آنها روشن می‌شود.
وی با بیان اینکه عرضه شرکت‌ها در بورس مانع بزرگی در آلوده شدن آنها به فساد است، گفت: قوه قضائیه در مبارزه با فساد کار خود را باید انجام دهد و دولت هم در کنار آن برای تحقق مساله شفافیت و توسعه دولت الکترونیک تلاش می‌کند.  
رییس‌جمهوری به تاکیدات رهبری برای توقف خام‌فروشی اشاره کرد و افزود: دولت در این راستا کارهای بزرگی انجام داد.
 امنیت غذایی در کشور به ۸۱ درصد رسیده است
روحانی، تامین امنیت غذایی را نیز  مورد تاکید رهبری عنوان کرد و گفت: امنیت غذایی از حدود ۵۰ درصد به ۸۱ درصد رسیده و الان ۸۱ درصد کالری مصرفی ما داخلی است.
وی، تاکیدات رهبری در حوزه افزایش قدرت دفاعی و توانمندی ایستادگی سیاسی در برابر دشمنان را یادآور شد و گفت: ما در حد توان قدم‌های خوبی برداشتیم و امیدواریم در یک سال باقی مانده هم بتوانیم این روند را ادامه دهیم.
به گزارش ایرنا مهدی شفیعی مدیرمسئول روزنامه ایران  دیگر  چهره رسانه ای بود که به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت.
 وی گفت: ما در ماه گذشته به شدت شاهد کاهش اعتبار دولت آمریکا و شخص رییس جمهور این کشور در سطح جامعه جهانی و در داخل این کشور هستیم. در هفته‌های اخیر سیاست فشار حداکثری آمریکا کاملا شکست خورده است اما با این وجود آقای ترامپ در فشار رسانه‌ای مدعی است که ظرف سه هفته می‌تواند با ایران توافق کند. اما ایران است که منتظر انتخابات آمریکا و شکست اوست. پاسخ شما به وی چیست و چه سرانجامی را برای برجام و تحریم پیش‌بینی می‌کنید.
 فشار حداکثری صد درصد شکست خورده است
رییس جمهوری با بیان اینکه فشار حداکثری از دید همه صد درصد شکست خورده است، گفت: فشار حداکثری برای این بود که دولت ایران را مجبور کنند در حال ضعف، پای میز مذاکره برود. می‌گفتند ما توافق قبلی را که کنار می‌گذاریم به ایران فشار می‌آوریم که در این حالت فشار، دولت را پای میز مذاکره می‌آوریم.
روحانی گفت: آنها مانند همین کار را در اواخر سال ۹۳ و ۹۴ هم انجام دادند یعنی قیمت نفت را پایین آوردند و به یک سوم و یک چهارم رساندند برای اینکه ما برای توافق در فشار قرار بگیریم که البته تاثیر نداشت آن کار را هم اسرائیل و عربستان طراحی کرده بودند و نقشه‌های آنها الان مشخص شده است.
رییس جمهوری بیان داشت: هدف آنها این است که ما را در حال قدرت دلار و ضعف ریال پای میز مذاکره بکشانند. این کار امکان‌ناپذیر است و آنها دیدند که این کار عملی نشد. یعنی در سال ۹۷ و ۹۸ کشور اداره شد و در سال ۹۹ هم ان‌شاءالله اداره می‌شود و بعد هم اگر لازم باشد اداره می‌شود.
روحانی گفت: آمریکایی‌ها در هدفی که در تحریم حداکثری داشتند دچار شکست قطعی شدند. آنها می‌خواستند دنیا به سمت آنها بیاید یعنی آمریکا می‌خواست علیه برجام کار کند و فکر می‌کرد اروپا و دیگران هم پشت سر آنها می‌آیند ولی هیچ‌کس قبول نکرد. امروز در سازمان ملل و در مجامع جهانی وقتی که بحث برجام مطرح می‌شود اگر کشورهای مختلف حضور دارند به غیر از آمریکا و یکی دو کشور که جزو اذناب آن هستند، همه با آمریکا مخالفت می‌کنند.
رییس دولت تدبیر و امید گفت: بنابراین آمریکا از لحاظ سیاسی پیروز نشد و از لحاظ ایجاد بحران در جامعه هم که می‌خواست ایران را به بحران بکشاند و مردم به خیابان‌ها بیایند و در برابر نظام بایستند هم دچار شکست قطعی و حتمی شد. البته مردم را قدری به زحمت انداختند و خودشان هم در دنیا بی‌آبرو شدند.
 دولت بعدی‌آمریکا هر کس باشد حتما به فکر راه حل جدید می افتد
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: به نظر من دولت بعدی آمریکا، چه جمهوری‌خواهان باشند و چه دیگران روی کار بیایند حتما به فکر یک راه‌حل جدید می افتد چون این راه جواب نداده است و شرایط تغییر خواهد کرد. آنها ناچارند که شرایط را تغییر بدهند. اما ما فعلا بر مبنای اینکه این تحریم هست و باز هم ادامه پیدا می‌کند، کشور را اداره می‌کنیم. ما می‌توانیم کشور را اداره کنیم همانطور که در این سه اداره کردیم.
 می گفتند در سال ۹۸ دچار تورم سه رقمی می‌شوید
روحانی یادآور شد:‌ همانطور که شما در مطبوعات هم می‌دیدید برخی از دوستان ما در سال ۹۷ پیش‌بینی تورم سه رقمی می‌کردند. من الان نامه‌های برخی از اقتصاددانان را دارم که برای من نوشته‌اند که با این روند شما در سال ۹۸ دچار تورم سه‌رقمی می‌شوید. ما دچار این تورم نشدیم. در سال ۹۸ برعکس شد و در ماه‌های آخر ۹۸ تورم کاهش پیدا کرد و بعد از سه ماهه اول ۹۸، در ماه‌های بعد تورم کاهش پیدا کرد.
رییس جمهوری گفت: الان تورم سالانه ما در این ماه که اعلام شد، ۲۵ درصد است. بنابراین، پیش‌بینی‌هایی که برخی از اقتصادانان داخلی ما در این زمینه می‌کردند اینگونه نشد. مردم ما ایستادگی، مقاومت و تحمل کردند دولت ایستادگی کرد. ملت یکپارچه شد.
روحانی افزود: اگر الان شرایط ما را در مبارزه با کرونا با بقیه کشورها مقایسه کنیم در بعضی زمینه‌ها حتی جلوتریم و در برخی زمینه‌ها نیز با کشور دیگر مساوی هستیم. هر چقدر نیازمندی در کرونا داشتیم در داخل تولید کردیم و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز به ما کمک کردند و کار عظیم و بزرگی انجام گرفته است.
رییس جمهوری عنوان کرد: به هر حال اروپا و آمریکا با این همه تجهیزات، امکانات بهداشتی و پولی که خرج کردند به روزهایی رسیدند که در تخت بیمارستانی دچار کمبود شدند ولی برای ما چنین اتفاقی نیفتاد. ما حتی در بدترین شرایط که در موج دوم در برخی شهرها پیدا کردیم، همیشه تخت خالی داشتیم.
روحانی یادآور شد:‌ ما نشان دادیم که علیرغم این فشارها، می‌توانیم کشور را اداره کنیم، می‌توانیم متحد و در کنار هم باشیم. ان‌شاءالله اگر این وحدت و یگانگی ادامه پیدا کند، فشار آمریکا حتما دچار شکست شده و خواهد شد.
 ترامپ حرف‌های زیادی می‌زند/ نمی توانند چیزی را به ملت ایران تحمیل کنند
وی در ادامه اظهارداشت: ترامپ حرف‌های زیادی می‌زند و اخیرا هم گفته اگر من در انتخابات موفق شوم ماه اول با ایران به توافق می‌رسم. اخیرا هم گفته مقصود من از ماه اول، یک ماه نیست بلکه در هفته اول با ایران به توافق می‌رسم.
روحانی اضافه کرد: اگر توافق به این معناست که آنها عذرخواهی کنند و به برجام و ۵+۱ بازگردند، همین امروز هم می‌توانند. ولی اگر می‌خواهند اقدام دیگری انجام دهند هیچ‌وقت امکانپذیر نیست. اگر می‌خواهند چیزی را به ملت تحمیل کنند امکان‌ناپذیر خواهد بود.
مدیرمسوول دنیای اقتصاد دیگر چهره رسانه ای بود که به بیان نظرات خود پرداخت.
وی گفت: رسانه ها سعی می کنند همه محدودیت‌های داخلی و خارجی شما را درک کنند. از زحمات شما در حوزه سیاسی که انصافا کار تاریخی و ارزشمندی انجام شد که عمده محصول آن تلاش شما و شخص وزیرخارجه بوده است جای تشکر و قدردانی دارد.  
 این چهره رسانه ای افزود: شما در سال ۹۳ تا ۹۶ را روی سیاست‌های مالی تمرکز کردید و سیاست‌های ارزی را رها کردید و منجر به پرش قیمت ارز شد و بعد اعلام کردید که ارز ۴۲۰۰ پیش آمد. این که می‌گویم مشخص نیست که هرکسی به هر میزانی برای هر کالایی ارز بخواهد می دهیم، به هر حال سرمایه گذار و فعال اقتصادی باید سیاست‌های دولت برای  او قابل پیش بینی باشد نمی شود شما سیاست گذاری کنید ولی برای فعالان اقتصادی قابل پیش بینی نباشد و براساس همان سیاست ها فعالان اقتصادی مورد مواخذه قرار بگیرند.
مدیرمسول دنیای اقتصاد ادامه داد: یا در حوزه سیاست‌های سکه اعلام می‌کنید هرکسی هر میزانی که سکه می خواهد بخرد و پیش فروش می‌کنیم و همان آدم ها و فعالان اقتصادی که سکه خریدند با آنها برخورد می کنید، به نظرم یک خلاء تئوریک در حوزه سیاست گذاری اقتصادی در مجموعه دولت‌ها وجود دارد تکلیف بخش خصوصی روشن نیست؟ من این دولت را نمی‌گویم اما آیا بخش خصوصی واقعی را قبول دارد یا ندارد؟ آیا با سیاست‌های غیرپیش بینی دولت به نظر شما سرمایه گذار داخلی و خارجی حاضر به سرمایه گذاری است؟ این که مرتبط قوانین را تغییر دهیم آیا سرمایه گذار می تواند پیش بینی کند که چه کار کند؟ در یکسال باقی مانده دولت می شود یک سیاست گذاری کلان و جامع هم برای این یک سال و هم برای سال‌های آتی داشته باشد.
روحانی در پاسخ به سوال وی گفت: دولت در سیاست گذاری و مجلس در قانونگذاری هر دو باهم باید امنیت برای اقتصاد به وجود بیاورند. یعنی مردمی که سرمایه گذاری می کنند، بدانند که قانونی که وجود دارد هر روز تغییر می‌کند مجلس تغییر می‌دهد یا دولت. مقرراتی که دولت تصویب می کند هرازگاهی تغییر می دهد. این مشخص است که نااطمینانی ایجاد می کند و آینده را مبهم و سرمایه گذاری را دچار مشکل می کند. این یکی از موانع تولید و سرمایه گذاری است.
وی افزود: از سال ۹۳ که روند عادی بوده و ارز هم شرایط عادی داشت. زمانی هم که ارز پایین می آمد رییس بانک مرکزی ما می گفت ارز ۳ هزارتومان است حواستان باشد. ولی دلار به ۳ هزارتومان نمی رسید، روی ۲ هزار و نهصد یا نهصد و پنجاه تومان می‌ماند و به ۳ هزارتومان نمی رسید. چرا اینطور بود؟ به دلیل این که ما اول دولت کاری نکرده بودیم. اصلا چرا وقتی که دولت را شروع کردیم قیمت دلار پایین آمد به محض این که انتخابات تمام شد قیمت ارز پایین آمد. مردم یک اطمینانی نسبت به آینده پیدا کردند احساس کردند دولتی روی کار آمده که می تواند مسائل سیاست خارجی را حل و فصل کند و مشکلات را حل و فصل کند که بر این مبنا امیدی پیدا کردند و آینده ای را در ذهن خود ترسیم کردند و خود به خود بر آن مبنا حرکت می کردند.  
رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: شرایط ما اول ۹۴ خیلی سخت بود. قیمت نفت پایین آمده بود هسته ای هم هنوز به اجرا نرسیده بود و توافق هم نشده بود. در تیرماه توافق شد و در دی اجرا شد. اما در عین حال ارز تقریبا ثبات خود را حفظ کرده بود.
روحانی اضافه کرد: در اواخر ۹۶ و ۹۷ اتفاقاتی افتاد که مردم را نگران کرد یک بخش اتفاقی در ۹۶ در داخل بود که مردم را نگران کرد و یک بخش آخر ۹۶ تصمیم آمریکا بود و در ۹۷ خروج از برجام بود. این موضوعات را کنار هم قرار دهیم یعنی حوادثی که پیش آمده را کنار هم بچینید یکدفعه ارز جهش کرد. ارزی که ۴۲۰۰ تومان بود یکدفعه ۶ یا ۷ هزارتومان شد و روزانه و ساعتی تغییر می کرد. یادتان هست آن آشفتگی که در بازار در اوایل ۹۷ اتفاق افتاد. وقتی یک حادثه رخ می دهد در این حادثه اتفاقات متفاوتی می‌افتد.
مرجع : ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1