تاریخ انتشار
دوشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۳
کد مطلب : ۴۲۴۷۶۴
حسن نگین‌تاجی رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد:

صرفاً نباید به موضوع تراژدی محرم بسنده کرد / توصیه نگین‌تاجی به دفاتر خدمات قضایی

۰
صرفاً نباید به موضوع تراژدی محرم بسنده کرد / توصیه نگین‌تاجی به دفاتر خدمات قضایی
کبنا ؛ اولین نشست دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد به منظور انجام خدمات بهتر قضایی در این دفاتر در یاسوج برگزار شد.
به گزارش کبنا به نقل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد، حسن نگین تاجی رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد در این نشست، که تعدادی از مسئولان قضایی استان و مدیران این دفاتر در شهر یاسوج حضور داشتند، اظهار داشت: عاشورا روزی به طول کل تاریخ، و عنوان پرمعنایی است که، عظمت کربلا در آن روشن می‌شود.
 رئیس کل دادگستری استان در خصوص احترام به حق مالکیت حتی در جایی که ولی خدا بر همه‌ی مردم نزد خداوند برتری دارد، گفت: بحث مالکیت در احترام بر حقوق مالکیت افراد در صحنه کربلا نیز وجود داشت، وقتی حضرت اباعبدالله (ع) در آن خاک به نینوا و کربلا می‌رسد و یک قرارداد بیع منعقد می‌کند و این اهمیت به آن مالکیت است که می‌خواهد در آن استقرار نماید و قراردادی منعقد و 60 هزار درهم بابت ثمن معامله می‌پردازند.
دکتر حسن نگین تاجی در ادامه با بیان کربلا مباحث زیاد و بسیار عمیقی دارد که صرفاً نباید به آن موضوع تراژدی بسنده کرد، افزود: کربلا، بحث بندگی و اخلاص، مهربانی و ایثار و احترام به حقوق دیگران است و لازم است بیشتر به آنها پرداخته شود.
مقام ارشد قضایی استان سپس موضوع باز بودن دفاتر را در شرایط کرونایی عنوان و گفت: لزومی ندارد دفاتر خدمات الکترونیک پس از پایان وقت اداری و تا ساعت 6 عصر باز باشند و مشکلات زیادی را با توجه به شرایط کرونایی، فراهم می‌نمایند.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد درخصوص دادرسی الکترونیک گفت: یکی از مباحثی که در بحث تحول نظام قضایی، با حضور حضرت آیت الله رئیسی مطرح شد و تأثیر آن را در جامعه ملاحظه می‌کنیم، بحث دادرسی الکترونیک است.
وی افزود: در این شرایط کرونایی نیاز هست مردم کمتر از خانه خارج شوند و خصوصاً در محیط‌هایی مثل دادگاهها و دادسراها که ازدحام جمعیت زیادی است، نقش دفاتر خدمات قضایی و دادرسی الکترونیک کاملاً خود را نشان می‌دهد.
نگین تاجی با اظهار اینکه شرایط دادرسی الکترونیک برای زندانیان فراهم است، افزود: یکی از مواردی که در این خصوص مطرح می‌باشد این است که، در این شرایط کرونایی از حضور زندانیان در دادسراها و محاکم جلوگیری شود و از طریق ویدئو کنفراس، بدون حضور زندانی در دادسرا در همان زندان از طریق ویدئو کنفرانس با دادگاه ارتباط برقرار و امر دادرسی انجام می‌شود.
رئیس شورای قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد درخصوص برگزاری اولین دادرسی الکترونیک در هفته‌ی قبل در استان، اظهار داشت: افرادی که در استانهای دیگر ساکن هستند، بدون اینکه لازم باشد به محاکم در استان مراجعه کنند و دیگر این که محل سکونت، فاصله کیلومتری بسیاری وجود دارد، از طریق ارتباطی که بین دادگستری‌ها در سراسر کشور وجود دارد، این امر دادرسی صورت می‌گیرد.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد به مسئله‌ی ابلاغ الکترونیک 94 درصدی که نقش مهم و اساسی در رفع اطاله دادرسی دارد، در استان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در استان کهگیلویه و بویراحمد درصد ابلاغ الکترونیک، الان به مرز 94 درصد رسیده و این خود نقش زیادی در اطاله دادرسی دارد که رسیدگی طولانی نشده و همچنین اوقات رسیدگی تجدید نمی‌شوند و در یک زمان متعارف، با یک کیفیت بسیار بالا، آراء صادر می‌شود.
  https://dadgostari-kb.eadl.ir/portals/dadgostari-kb.ir/Html/DSC_9064.JPG
 وی افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه ابلاغ الکترونیک، جز رتبه‌های سوم و چهارم کشوری است.
دکتر نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در جلسات مشترک ما با دفاتر خدمات قضایی داشتیم به زودی به عنوان استان پایلوت آن را شروع می‌کنیم بحث داوری‌ها است.
وی افزود: با همکاری دفاتر خدمات الکترونیک، کهگیلویه و بویراحمد استان پایلوت کشوری در امر داوری می‌شود.
 این مقام قضایی در همین زمینه اظهار داشت: در سالهای گذشته با تلاش‌هایی که در سطح کشور صورت گرفت و در خصوص قراردادهای مربوط به خرید و فروش املاک یا خودروها، شرطی گنجانده شد که، اگر اختلافی بین طرفین قرارداد ایجاد شد به یک نهاد داوری که خود طرفین مشخص می‌کنند، یا اتاق داوری، پرونده ارجاع می‌شود و نیازی به مراجعه به محاکم نیست.
وی گفت: این موضوع به دفاتر خدمات قضایی ابلاغ می‌شود و چنانچه در این قراردادها، شرط داوری گنجانده شده، مستقیماً به مراکز داوری ارجاع می‌نمایند.
دکتر نگین تاجی درمورد اعضای نهادهای داوری اظهار داشت: بلحاظ تخصص و توانایی که شرایط آن از قبل احراز شده، قبلاً کارهای کارشناسی صورت گرفته و افراد فرصت بیشتری دارند، چون پرونده‌ها محدودترند، به راحتی آنها را حل و فصل می‌کنند.
وی رسیدگی کوتاه مدت و ابراز رضایت اصحاب پرونده‌ها را از مزیت‌های ارجاع رسیدگی به داوری، عنوان کرد.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه در خصوص دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اظهار کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را به دفاتر یادآوری نموده‌ایم و افرادی را برای بازرسی این موضوع انتخاب کرده‌ایم که مداوم از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی سرکشی کنند تا در این خصوص، برای مردم مشکلی ایجاد نشود.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با اشاره به اینکه امکان دسترسی مراجع نظارتی در مرکز به پرونده در محاکم وجود دارد، اظهار داشت: نهادهای نظارتی مثل دادسرای انتظامی قضات و حتی شخص رئیس قوه قضائیه، بدون اینکه در واقع حتی بازرسینی را به استانها اعزام نمایند از همان سیستم امکان نظارت بر تمام مراحل ارائه‌ی شکایت و دادخواست تا تمام رسیدگی‌ها و حتی احکام مطلع می‌شوند و نظارت‌ها را بسیار سریع‌تر کرده است.
وی در پایان با اظهار اینکه نیازی نیست مردم در اجرای احکام حضور، یابند، گفت: مردم می‌توانند از طریق سامانه‌ی نوبت دهی الکترونیک، برای اجرای احکام نوبت اخذ نمایند و این مجموعه‌ای از امتیازاتی است که در خصوص دادرسی الکترونیک وجود دارد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1