تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۴
کد مطلب : ۴۲۴۴۰۷

بازتاب شکست آمریکا در رسانه‌های دنیا

۰
بازتاب شکست آمریکا در رسانه‌های دنیا
کبنا ؛بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی شکست قطعنامه ضد ایرانی دولت دونالد ترامپ را منعکس کرده و آن را شکست دیگری بر سیاست‌های یکجانبه گرایانه دولت وی دانستند.
شبکه تلویزیونی سی ان ان در بازتاب شکست کاخ سفید در تمدید تحریم‌های ضد ایرانی در شورای امنیت سازمان ملل نوشت: شورای امنیت پیشنهاد آمریکا برای تمدید تحریم‌های ایران را رد کرد.
سی ان ان در ادامه بازتاب این خبر نوشت: آمریکا در حالی در شورای امنیت سازمان ملل شکست خورد که بسیاری از متحدان و همچنین کارشناسان درباره خطرات بالقوه از هم گسیختن این توافق مهم هشدار داده بودند.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید؛ ما باختیم
خبرگزاری رویترز در خبری فوری و کوتاه در بازتاب این شکست دولت ترامپ در شورای امنیت سازمان ملل گزارش داد: رابرت اوبراین مشاور امنیت کاخ سفید به صراحت گفت که ما باختیم، وی که روز جمعه با شبکه خبری فاکس نیوز مصاحبه می‌کرد گفت: رای اروپایی‌های شورای امنیت تعجب آور نبود بلکه باعث یاس بود.
خبرگزاری آسوشیتدپرس: سازمان ملل قاطعانه آمریکا را مرعوب ساخت
خبرگزاری آسوشتیدپرس نیز در این باره تیتر زد: سازمان ملل قاطعانه خواسته آمریکا مبنی بر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را مرعوب ساخت.
آسوشیتدپرس نوشت: دولت ترامپ تنها حمایت جمهوری دومنیکن را برای این خواسته خود به همراه داشت.
این رسانه آمریکایی که از اواسط قرن نوزدهم تاکنون در عرصه خبر فعالیت دارد می‌نویسد: پنج قدرت جهانی، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان که همچنان خود را به توافق هسته‌ای ایران متعهد و پابرجا می‌دانند، بسیاری از دیپلمات‌های این کشور‌ها درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران هشدار دادند که این موضوع می‌تواند منجر به خروج ایران از این توافق که آن‌ها به آن پایبند مانده اند، شود.
فاکس نیوز: شورای امنیت قطعنامه آمریکا درباره ایران را رد کرد
شبکه تلویزیونی فاکس نیز در بازتاب این شکست واشنگتن تیتر زد: شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه آمریکا در باره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را رد کرد.
فاکس نیوز نوشت: شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که موعد آن در ماه اکتبر (مهر) به پایان می‌پذیرد؛ رد کرد، اقدامی که به نظر می‌رسد منتج به تلاش یکجانبه دولت ترامپ دراین زمینه علیه ایران شود.
این رسانه آمریکایی به این موضوع اشاره کرد که میزان حداکثری مخالفت با قطعنامه پیشنهادی آمریکا در جلسه روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل به حدی بود که روسیه و چین در مخالفت با این قطعنامه ضد ایرانی، لزومی در استفاده از حق وتو خود ندیدند.
سی بی اس نیوز: شورای امنیت با اکثریت آرا به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رای نداد
شبکه خبری آمریکایی سی. بی. اس نیوز نیز در پوشش این خبر نوشت: اعضای شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با اکثریت آرا، رای نداد.
رسانه‌های بین المللی بخصوص رسانه‌های آمریکایی تلاش دولت ترامپ که به ناکامی دولت وی در شورای امنیت انجامید بعنوان برگی برنده در سیاست خارجی می‌توانست در موعد اندک تا زمان برگزاری انتخابات آبان ماه به کار رود، اما اکنون به یک برگ سوخته بدل شد.
بلومبرگ: بحران سیاسی؛ ترامپ اکنون بین دوست و دشمن گرفتار شد
خبرگزاری بلومبرگ نیز با پرداختن به این خبر تیتر زد: زخم شکست آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران.
بلومبرگ آنگاه می‌نویسد: تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اواخر روز گذشته اکثریت قاطع آرا رد شد و صحنه را برای یک «بحران سیاسی» برای آمریکا طوری چیدمان کرد که اکنون دولت ترامپ بین دوست و دشمن گرفتار آمده است.
این رسانه بین المللی که مقر آن در نیویورک و لندن واقع است؛ در ادامه عنوان می‌کند؛ عرصه‌ای سیاسی که تنها جمهوری دومنیکن به آمریکا پیوست؛ روسیه و چین به آن پاسخ منفی دادند و سایر متحدان آمریکا نیز در برابر دولت ترامپ بی تفاوت ایستادند.
واشنگتن پست: دست رد شورای امنیت بر سیاست «فشار حداکثری»
واشنگتن پست در بازتاب خبر شکست آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل نوشت: واشنگتن سرافکنده، یک شکست را در شورای امنیت سازمان ملل متحمل شد.
"کارول موره لو" مقاله نویس این نشریه آمریکایی دراین باره می‌نویسد: آمریکا خجالت زده، شکستی را در شورای امنیت سازمان ملل متحمل شد.

واشنگتن پست می‌نویسد: آمریکا برای آنکه رای بیاورد قطعنامه پیشنهادی خود اصلاح کرده بود، اما همین قطعنامه اصلاح شده هم رای نیاورد. رای گیری به صورت مجازی انجام شد؛ کنون با این نتیجه رای گیری، تحریم تسلیحاتی ایران از ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) برداشته می‌شود.
واشنگتن پست در ادامه گزارش می‌دهد: شورای امنیت با این رای گیری در حقیقت دست رد بر سیاست به اصطلاح "فشار حداکثری" دولت ترامپ علیه ایران زد؛ فشار حداکثری؛ "علامت و نماد" سیاست خارجی دولت ترامپ بوده است.
این نشریه آمریکایی می‌افزاید: لغو تحریم تسلیحاتی ایران، یکی از الزامات توافق هسته‌ای ایران بوده و دولت "ترامپ" در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) از این توافق خارج شده است و بقیه اعضاء شورای امنیت می‌گویند که او حق تحمیل عقیده در مورد بند‌های توافق را ندارد.
گاردین: آمریکا منزوی‌تر از همیشه؛ شکستی شرم‌آور مقابل ایران
این نشریه انگلیسی در گزارشی تحت عنوان؛ «ایالات متحده شکست شرم آور را در قبال طرح تحریم تسلیحات ایران دریافت» می‌نویسد: قطعنامه ایالات متحده هرگز در مقابل مخالفت‌های روسیه و چین تصویب نمی‌شد و پیشنهاد واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران درواقع نوعی اقدام از سوی دولت دونالد ترامپ برای اقدامات شدیدتر علیه تهران قلمداد می‌شد؛ اما مقیاس شکست روز جمعه واشنگتن، حاکی از انزوای ایالات متحده در صحنه جهانی پیش از رویارویی بزرگ دیپلماتیک است.
بازتاب شکست در رسانه‌های فرانسه
رادیو بین‌المللی فرانسه، خبرگزاری فرانسه، روزنامه‌های «لو موند»، «لا پرس»، «اوئست فرانس» و «کوریه انترناسیونال» از جمله رسانه‌های فرانسوی هستند که تاکنون این خبر را بازتاب داده و در صدر اخبار خود قرار داده‌اند.
رادیو بین‌المللی فرانسه روز شنبه گزارش کرد: شورای امنیت، روز جمعه چهاردهم اوت (۲۴ مرداد) در مورد قطعنامه‌ای شامل تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در چارچوب پرونده هسته‌ای رای گیری انجام داد؛ قطعنامه‌ای که آمریکایی‌ها برای تمدید نامحدود تسلیحاتی ایران ارائه کرده بودند به تصویب نرسید. ناخشنود از این امر، آمریکایی‌ها که اکنون بیش از هر زمان دیگری نسبت به قبل از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در معرض خطر قرار گرفته‌اند، تهدید به اعمال مجدد یکجانبه تحریم‌ها می‌کنند.
«لوبنا آناکی - Loubna Anaki» خبرنگار رادیو بین‌المللی فرانسه از مبدا نیویورک گزارش کرد: در اصل، این تحریم‌ها (تحریم‌های تسلیحاتی) قرار است طبق پیش‌بینی توافق هسته‌ای ایران که بین تهران و قدرت‌های بزرگ به امضا رسیده در روز ۱۸ اکتبر/ ۲۷ مهربه پایان برسد.
خبرنگار رادیو بین‌المللی فرانسه اعلام کرد: با وجود شکست ناخوشایند دیروز، آمریکایی‌های برافروخته ممکن است با استفاده از مکانیسم ماشه، مکانیسمی که می‌تواند سازمان ملل متحد را در یک بحران تاریخی فرو ببرد به تلاش‌های خود ادامه دهند. اگرچه «دونالد ترامپ»، در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷)، ایالات متحده را از توافق هسته‌ای ایران خارج کرد، اما اکنون، دیپلماسی آمریکایی تهدید می‌کند که با استناد به جایگاه خود به عنوان یک کشور مشارکت کننده در همان قطعنامه که نتیجه توافق سال ۲۰۱۵ است به طور یکجانبه تحریم‌های سازمان ملل را در ازای تعهدات هسته‌ای که از سوی ایران کاسته شده تحمیل کند.
این رسانه فرانسوی افزود: چنین مانوری براساس یک استدلال حقوقی که مورد اعتراض بسیاری از اعضای شورا از جمله در میان متحدان اروپایی واشنگتن، قرار گرفته این خطر را به دنبال دارد که به ایران که کاهش تعهدات خود را آغاز کرده، فشار وارد کند تا به طور قطعی درب توافق هسته‌ای را به هم بکوبد و مرگ توافق ۲۰۱۵ را رقم بزند.
«کلی کرفت» سفیر ایالات متحده در سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: ایالات متحده در روز‌های آینده به وعده خود، مبنی بر این که در تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی از هیچ کاری فروگذار نمی‌کند، عمل خواهد کرد.
این رسانه فرانسوی تصریح کرد: در صورتی که مکانیسم ماشه فعال شود، این روند، شروع یک اختلاف طولانی است که در نهایت می‌تواند نقش سازمان ملل را به عنوان یک نهاد بین‌المللی تضعیف کند.
خبرنگار رادیو بین‌المللی فرانسه می‌گوید: در پس این مانور آمریکایی، برخی بازگشت آمریکایی‌ها به این توافق در صورتی که دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر آینده به طور مجدد انتخاب نشود ممکن می‌دانند.
روزنامه «لو موند» فرانسه که پیش از نشست شورای امنیت نوشته بود، دستگاه دیپلماسی آمریکا با سنگ‌اندازی و کارشکنی که در اقدامات خود علیه تهران تاکنون با شکست مواجه شده، درصدد تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران و بی‌اثر کردن «برجام» است. روز شنبه با بازتاب رای مخالف این شورای به قطعنامه واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نوشت: ایالات متحده که در تلاش برای منزوی کردن ایران است، رای اعضای شورای امنیت سازمان ملل در مخالفت با تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران را «غیرقابل توجیه» خواند و نوشت: تهران از طرف خود با استقبال از این رای اظهار کرد که واشنگتن هرگز این گونه منزوی نشده بود.
شورای امنیت سازمان ملل متحد - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فرانسه هم مانند ۱۰ کشور دیگر از رای مثبت به این قطعنامه خودداری کرد. روزنامه لو موند به نقل از خبرگزاری فرانسه، افزود: روسیه و چین به این قطعنامه رای مخالف و ۱۱ عضو دیگر باقی مانده عضو شورای امنیت از جمله فرانسه، انگلستان و آلمان به عنوان متحدان اروپایی ایالات متحده به آن رای ممتنع دادند.
روزنامه لو موند می‌نویسد: آمریکا ایجاد توهم نمی‌کرد، اما امیدوار بود که در راهبرد خود برای مبارزه با موضوع هسته‌ای ایران کمتر به تنهایی ظاهر شود.
«آن گوگوان Anne Gueguen» معاون نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل هم با این ادعا که پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران می‌تواند عواقب جدی برای امنیت و ثبات منطقه به دنبال داشته باشد، ضمن این که تلویحا" آمریکایی‌ها را متهم کرد که نه به دنبال اجماع که به خطر انداختن اقتدار و یکپارچگی شورای امنیت بودند، گفت: با این وجود، فرانسه از رای به قطعنامه پیشنهادی امتناع ورزید چرا که آن را پاسخی مناسب نمی‌دانست.
همچنین روزنامه «کوریه انترناسیونال» نوشت: ایالات متحده در تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تحریم تسلیحاتی علیه ایران شکست خورد. «مایک پمپئو» رد این قطعنامه را «غیر قابل توجیه» خواند. تحریم تسلیحاتی علیه ایران در روز ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) به پایان می‌رسد. این روزنامه به نقل از «میدل ایست آی» نوشت: ایران از زمان خروج آمریکا از برجام تمایل زیادی برای عمل به تعهدات خود نشان نداده است، اما اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل هنوز راه مذاکره با ایران را بر سیاست چماق واشنگتن ترجیح می‌دهند.
روزنامه «اوئست فرانس» هم به نقل از «ریچارد گوان» (Richard Gowan) مدیر گروه بین المللی بحران سازمان ملل نوشت: صرف نظر از عقایدشان در خصوص تحریم تسلیحاتی ایران، عده اندکی از اعضای شورای امنیت تمایل داشتند به عنوان ابزاری برای از بین بردن توافق هسته‌ای باشند.
قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران، نتوانست از سد شورای امنیت سازمان ملل متحد بگذرد و شکستی دیگر را در دفتر دیپلماسی زورگویانه آمریکا به ثبت رساند.
به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ که متعاقب برجام به تصویب شورای امنیت رسید، ممنوعیت تسلیحاتی ایران پس از ۱۳ سال در ۲۷ مهرماه امسال به پایان می‌رسد. از این رو، آمریکایی‌ها ابتدا قطعنامه بسیار سختگیرانه‌ای متشکل از ۱۵ بند مقدماتی و ۳۵ بند عملیاتی ارائه دادند.
با مشخص شدن مخالفت جدی کشور‌ها با این قطعنامه که به نوعی اعلام جنگ با ایران محسوب می‌شد، آمریکایی‌ها روز سه‌شنبه قطعنامه خود را اصلاح کردند و به ۲ بند مقدماتی و ۲ بند عملیاتی محدود ساختند.
با این حال اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت با این مساله مخالف بودند چرا که این کار به معنای شلیک تیر آخر به برجام می‌دانند. از این رو در رای‌گیری به قطعنامه پیشنهادی آمریکا که از ساعت ۵.۳۰ عصر پنج‌شنبه به مدت ۲۴ ساعت آغاز شد، روسیه و چین به صراحت با آن مخالفت کردند، اروپایی‌ها و غیرمتعهد‌ها هم به آن رای ممتنع دادند و به این ترتیب، آمریکا طعم تلخ شکست دیپلماتیک در برابر ایران را بار دیگر چشید.
رای گیری انجام شده با ۱۱ رای ممتنع،۲ موافق (آمریکا و جمهوری دومنیکن) و ۲ مخالف شکست خورد.



منبع: ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1