تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۴
کد مطلب : ۴۲۴۲۱۵

نگاهی به مزیت های سد تنگ سرخ کهگیلویه و بویراحمد

۱
نگاهی به مزیت های سد تنگ سرخ کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛کبنا؛ برخی ها مغرضانه در منطقه تبلیغ می کنند که سد تنگ سرخ روزی سبب خشک شدن آب همیشه روان رودخانه بشار شود و بلای زاینده رود و کارون دامن گیر استان شود و ساخت سد را مصیبتی عمیق می دانند.
از سوی دیگر برخی از ساکنان منطقه بیم آن دارند که این سد به نام کهگیلویه و بویراحمد اما به کام دیگران تمام شود. 
برخی ها آن چنان دل مردم را خالی می کنند و به این امر اصرار دارند که سرمایه کهگیلویه و بویراحمد را دو دستی تقدیم استان دیگری می کنند اما واقعیت امر این است که از بسیاری از چگونگی ساخت و تقسیم آب آن بی خبرند.
این در حالی است مهندسان حوزه شرکت آب منطقه ای بر این باورند که ساخت سد تنگ سرخ تقویت رودخانه بشار را در پی دارد و دبی آب رودخانه را تا پنج برابر افزایش می دهد.
با اینکه کهگیلویه و بویراحمد ۱۰ درصد از میزان منابع آب کشور را در اختیار دارد اما در تابستان های گرم ، برخی شهر های کهگیلویه و بویراحمد همچون یاسوج مرکز آن به کم آبی و قطعی آب رو به رو می شود.
به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد کمترین حقی از مردم و اهالی منطقه در ساخت سد مخزنی تنگ سرخ تضییع نمی شود و به آنها اطمینان می دهیم که پرداخت مطالبات و حقوق مردم بیش از اجرای این طرح برای مسئولان و دولت اولویت دارد.
کلانتری در عین حال بر ضرورت شتاب بخشی و تسریع در اجرای طرح ملی سد تنگ سرخ تاکید کرد و گفت: بهانه کمبود اعتبار و یا معارضات اجتماعی در این راستا قابل توجیه نیست.
وی همچنین بر ضرورت رفع مشکلات و چالش‌های زیست محیطی این طرح بزرگ و انجام مجوزهای لازم از سازمان‌های متولی تاکید کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: سد کوثر گچساران آب شرب و کشاورزی بخش بزرگی از جنوب کشور را بیمه کرده و نقش اجرای سد تنگ سرخ در آینده نیز آینه ای از سد کوثر خواهد بود.
رسول فرهادی افزود: به طور یقین اجرای این سد به نفع مردم استان خواهد بود و عده ای که از اهمیت موضوع غافل اند مخالف اجرای این طرح هستند.
وی تصریح کرد: سد تنگ سرخ سیلاب زمستان را کنترل، آب آشامیدنی یاسوج و روستاهای اطراف آن ، سفره های زیرزمینی استان را تقویت، اشتغال پایدار ایجاد و ده ها فایده دیگر دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: یکی از اصلی ترین دلایل قطعی آب در شهر یاسوج نبود سد در نزدیکی این شهر است و سد تنها ابزاری است که ترسالی و خشکسالی را کنار می گذارد.
وی تاکید کرد: اجرای این سد مشکل کمبود آب در شهر یاسوج را برای همیشه رفع خواهد کرد و این تنها یکی از مزیت های دائمی این سد محسوب می شود.
فرهادی عنوان کرد: سد تنگ سرخ ،به سد کوثر دوم تبدیل می شود و منشا تحولات بزرگی در زمینه های مختلف خواهد بود.
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد نیز در خصوص مزیت های سد تنگ سرخ گفت: این سد می تواند آب آشامیدنی شهر یاسوج و روستاهای مسیر به ‌میزان ۲۵.۵ میلیون متر مکعب در سال، آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان ۴۲.۴ میلیون متر مکعب، آب زیست محیطی رودخانه به میزان ۳۳ میلیون مترمکعب را تامین کند و سبب توسعه گردشگری و امکانات تفریحی و سیاحتی با توجه به جذابیت توریستی منطقه شود.
آرش مصلح افزود: کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارت به سازه‌های موجود در حاشیه رودخانه از دیگر مزایای احداث سد تنگ سرخ است.
وی تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد در ۶ ماهه نخست هر سال با مشکل خشکسالی و ۶ ماهه دوم با سیلاب روبه رو است و این دو موضوع همیشه دغدغه مهم مسئولان استانی بوده که با احداث سدهای مخزنی و مهار این میزان بارندگی مشکلات به حداقل می‌رسد.
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: در بارندگی های سیل‌آسای سال گذشته پنج هزار میلیارد ریال به مزارع پرورش ماهی در مناطق مختلف این استان خسارت وارد شد در حالی که برای احداث سد تنگ سرخ تنها سه هزار میلیارد ریال نیاز است.
مصلح عنوان کرد: تامین آب آشامیدنی شهر شیراز به میزان ۷۲ میلیون مترمکعب نیز از دیگر مزایای سد تنگ سرخ است که این میزان آب مازاد بر نیاز این استان کهگیلویه و بویراحمد و به فارس فروخته می شود .
وی تاکید کرد: سد تنگ سرخ در حال حاضر، ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما تلاش بر این است که تا پایان امسال به ۷۰ درصد برسد.
در مطالعات اولیه و گزارش‌های رسیده از مشاور طرح، حدود چهار روستا به طور کامل در حوزه دریاچه سد قرار می‌گیرد.
برخی تاسیسات زیربنایی، ساختمان‌های اداری، اورژانس و خانه بهداشت نیز در حوزه دریاچه سد قرار دارد که آب منطقه‌ای و مشاور طرح نیز میزان خسارات تمام آنها را برآورد و در نقشه اجرایی سد لحاظ شده اند.
همچنین بخش وسیعی از جاده قدیم یاسوج – شیراز با اجرای حوضه آبریز این سد از بین خواهد رفت.
عملیات اجرایی سد تنگ سرخ از سال ۹۰ با حضور مجید نامجو وزیر وقت نیرو آغاز شد.
ساختگاه سد مخزنی تنگ سرخ در ۳۵ کیلومتری یاسوج و بر روی رودخانه بشار واقع شده است.
در نیمه دوم سال ۹۶، مراحل ساخت سد به صورت تعاملی با پیمانکار، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و با کارفرمایی آب منطقه ای استان آغاز شد.
سد تنگ سرخ از نوع خاکی با هسته رسی و حجم مخزن ۱۲۵ میلیون مترمکعبی و حجم تنظیم سالیانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب است.
حجم آب تجدید پذیر استان کهگیلویه و بویراحمد ۹هزار ۲۲۳ میلیون متر مکعب است که یک هزار ۷۰ میلیون متر مکعب آن سالانه مهار می شود و ۹۰ درصد آن از استان خارج می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1