تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۰
کد مطلب : ۴۲۳۹۲۲
رئیس مرکز فوریت های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد؛

چه کسی متولی پیشگیری غرق شدگی در کهگیلویه و بویراحمد است؟ / آخرین آمار غرق شدگی در کهگیلویه و بویراحمد / رودخانه بشار قابل اعتماد نیست / توصیه به والدین

۱
جوانانی که گرفتار رود وحشی بشار یاسوج می‌شوند / آخرین آمار غرق شدگی در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛
غرق شدگی سومین علت مرگ ناشی از حوادث غیرعمدی در کشور محسوب می‌شوند و رودخانه‌ها نخستین مکانی هستند که بیشترین آمار غرق شدگی را دارند. استان خوزستان، گیلان، مازندران بیشترین آمار و میزان غرق شدگی در کشور را به خود اختصاص داده‌اند، اما کهگیلویه و بویراحمد نیز با وجود آنکه دریا و دریاچه‌ای ندارد، جزو استان‌های با میزان بالای غرق شدگی است که لزوم آموزش‌ها و فرهنگ سازی در این خصوص وجود دارد.
طبق آمار و اطلاعات پزشکی قانونی کشور در سال 98، یک هزار و 275 نفر بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با سال قبل از آن که آمار تلفات 935 نفر بود، 36.4 درصد افزایش یافته است.
هر چقدر اطلاع رسانی در خصوص غرق شدگی، ارائه آموزش از طریق رسانه‌ها و متولیان امر بیشتر شود، شاهد کاهش مرگ بر اثر این حادثه غم انگیز در استان خواهیم بود، که در این خصوص بخش فرهنگی در دستگاه‌های مربوطه باید این امر مهم را برعهده بگیرند و زیرساخت‌های لازم از جمله تابلوهای هشداردهنده فراهم شوند، اما در حال حاضر چه کسی متولی پیش بینی و پیشگیری غرق شدگی در کهگیلویه و بویراحمد است؟ و آیا نمی‌توان با اقدامات اولیه و هزینه‌های کم در حوزه‌های فرهنگی جلوی اینگونه اتفاقات تلخ را گرفت؟
محسن جلیل رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد به روند افزایشی آمار غرق شدگی طی سالهای گذشته اشاره کرده و گفت: آمار غرق شدگی در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل نداشتن دریا و دریاچه خیلی بالا است، اگر چه رودخانه‌های استان وحشی و پر آب هستند.
وی به آمار استان از لحاظ غرق شدگی اشاره می‌کند و می‌گوید: سال 96 در استان کهگیلویه و بویراحمد 12 نفر دچار غرق شدگی شدند که سال‌های 97 و 98 این آمار به ترتیب به 13 و 26 نفر افزایش یافتند.
جلیل به آمار غرق شدگی در 4 ماهه ابتدای سال 99 اشاره کرده و گفت: در ۴ ماهه اول سال 99 در رودخانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد 9 نفر دچار غرق شدگی شدند که در چهار ماهه اول سال ۹۸، 25 نفر آمار غرق شدگی استان بود.
جلیل به دلایل بالا بودن این آمار اشاره کرده و اظهار کرد: با توجه به اینکه در کهگیلویه و بویراحمد دریا و یا دریاچه نداریم، این آمار بالا است، یکی از دلایل بالا بودن آمار غرق شدگی این است که متولی خاصی برای پیشگیری و پیش بینی بحران‌ها به ویژه غرق شدگی نداریم و در این خصوص دستورالعمل خاصی تعریف نشده است.
وی افزود: آموزش همگانی، آموزش‌های تخصصی، نصب علائم هشدار دهنده و حصارهای جدا کننده، می‌توانند نقش مهمی در کاهش و جلوگیری از غرق شدگی داشته باشند.

محسن جلیل رئیس مرکز فوریت های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد
 

جلیل به ویژگی‌های رود بشار گریزی زد و بیان کرد: رودخانه بشار یک رودخانه وحشی است، به دلیل بارش‌های زیاد و ذوب شدن برف‌ها، تغییر در بستر و سطح رودخانه مرتب اتفاق می‌افتد. برخی تصور می‌کنند در یک نقطه که قبلاً شنا کرده‌اند دوباره هم می‌توانند شنا کنند، که این درست نیست. چرا که بستر رودخانه مرتب در حال تغییر است.
آموزش‌های لازم در شنا کردن
رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از نگرانی خود از آمار بالای غرق شدگی در استان می‌گوید و بیان می‌کند: کسانی که در رودخانه‌های استان دچار غرق شدگی شده‌اند عمدتاً افراد جوان، پویا و سرمایه‌های انسانی و مفید در جامعه بوده‌اند. یکی از ورزشکاران در رودخانه بشار غرق شد. بنا بر این نباید اصول و ضوابط لازم هنگام شنا در رودخانه‌ها فراموش کنیم.
وی گفت: آموزش‌های ضروری از جمله آموزش احیاء و استفاده از کمک‌های اولیه، آموزش امداد و نجات، نقش‌های کلیدی در نجات فرد غرق شده دارد.
محسن جلیل در ادامه گفت: شنا کردن آدابی دارد، فردی که می‌خواهد در یک استخر شنا کند، اطلاع کافی از آن استخر دارد و می‌داند ارتفاع استخر در هر نقطه به چه میزان است، اما در رودخانه‌ها این گونه نیست، لذا افراد باید قبل از شنا کردن در رودخانه‌ها، شناخت کافی از رودخانه، سطح و بستر آن پیدا کنند و برای شنا کردن رعایت الزاماتی ضرورت دارد.
جلیل تشریح کرد: فرد نباید یک مرتبه و بدون مقدمه وارد رودخانه شود و شروع به شنا کردن، کند. چرا که بدن انسان دچار انقباض و انبساط می‌شود، از یک طرف بدن انسان گرم و از طرف دیگر آب رودخانه سرد است و به محض ورود به رودخانه عضلات بدن انسان قدرت و توانایی خودش را از ازدست می‌دهند و دچار انقباض می‌شود، لذا برای ورود به رودخانه ابتدا باید یک سری حرکات ابتدایی، و انطباق دمای بدن با آب رودخانه باید انجام بگیرد. رودخانه‌های استان دارای آب سرد هستند و بدن فرد گرم است و این احتمال وجود دارد وقتی که فرد وارد رودخانه می‌شود، دچار سکته قلبی و در نهایت مرگ شناگران شود. اگر یک مرتبه وارد رودخانه شویم عضلات بدن انسان سفت می‌شود و حرکت برای او به سختی انجام می‌گیرد.
وی تصریح کرد: سندروم غرق شدگی شناگران پدیده جدیدی است که با آن مواجه هستیم، با ورود ناگهانی افراد به رودخانه صورت می‌گیرد، که در این صورت به بدن انسان شک وارد می‌شود و فرد دچار سکته می‌شود و یا با مشکلات دیگری مواجه شود، لذا لازم است که با برنامه و آگاهی به شنا کردن بپردازیم.
وی گفت: رودخانه بشار قابل اعتماد نیست، نقاط ایمن برای شنا کردن باید مشخص شوند.
وی به اهمیت آموزش اشاره کرد و گفت: در دین اسلام بر فراگرفتن مهارت شنا، تیراندازی و سوارکاری تاکیدهای زیادی شده است، یادگیری شنا اصلی پیشگیری‌کننده می‌باشد.
محسن جلیل بر ضرورت ایجاد فرماندهی عملیات امداد نجات واحد تاکید کرد و گفت: باید برنامه‌ای برای پیشگیری و پیش بینی حوادث از جمله واقعه تلخ غرق شدگی داشته باشیم.


رودخانه بشار یاسوج
وی ادامه داد: در صورت تعریف فرماندهی واحد امداد و نجات بخشی از مشکلات برطرف می‌شوند. به طور مثال متولی نصب علائم هشدار دهنده در بستر رودخانه‌ها باید مشخص شود، چون احتمال اینکه این تابلوها به سرقت برده شود و یا با طغیان رودخانه‌ها و سیل از بین بروند، وجود دارد، لذا اگر متولی وجود داشته باشد مجدداً برای نصب علائم هشدار دهنده اقدام می‌کند.
جلیل توصیه‌هایی به کسانی که می‌خواهند در رودخانه بشار شنا کنند، کرد، و گفت: در رودخانه‌هایی که نسبت به آنها آشنایی ندارید، شنا نکنید و وارد نشوید، هنگام شنا کردن کارهای خطرناک و شوخی بی مورد انجام ندهید، چرا که احتمال وارد شدن ضربه وجود دارد. و سعی کنیم فردی که در حین غرق شدن است از پشت سر بگیریم، چرا که اگر او را از جلو بگیریم ما را با خودش  غرق می‌کند. و بهتر است در چنین موقع‌هایی باید چوب یا طناب تعبیه شود و افراد از طریق چوب و یا طناب از خود مراقبت کنند.
وی افزود: فردی را که از آب به بیرون می‌آورید به پهلو، دراز کنید. علائم حیاتی فرد غرق شده را چک کنید. اگر چیزی مانع از تنفس او می‌شود، آن را برطرف کنید. در این گونه مواقع تنفس دهان به دهان می‌تواند کارساز باشد. اگر از این روش به نتیجه‌ای نرسیدید، سعی کنید ماساژ قلبی را شروع کنید. برای این کار کافیست کف دست خود را بصورتی عمودی روی قفسه سینه غریق قرار داده و در هر ۳۰ ماساژ دو بار تنفس مصنوعی بدهید. اگر در هنگام ماساژ قلبی شخص مصدوم استفراغ زد خیلی سریع فرد را برگردانید تا محتویات به درون دهان و مری آن برنگردد.
وی در ادامه تاکید کرد: والدین هنگامی که به تفریح می‌روند مراقب فرزندانشان باشند و از آنها غفلت نکنند مواردی بوده که فرزند در رودخانه افتاده و والدین او 30 دقیقه بعد متوجه شدند و یا فرزند دیگری در آب رودخانه مهریان افتاد و دیگر پیدا نشد.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در برخی مواقع نیز خانواده ها بی احتیاطی می کنند و کودکان قربانی بی احتیاطی آن ها می شوند. این خانواده‌ها بدون در نظر گرفتن خطر غرق شدگی در حاشیه رودخانه و مکان‌های نا امن چادر می‌زنند و کودک بدون آگاهی از عمق آب جان خود را از دست می‌دهند.
جلیل خاطر نشان کرد که در سال 98، ۳۸ مورد غرق شدگی اتفاق افتاد که ۲۶ نفر فوت و ۱۲ نفر نجات پیدا کردند. عدم نظارت خانواده‌ها یکی از دلایل غرق شدگی نوجوانان و جوانان است، شنا کردن در رودخانه‌ها ممنوع است، اما متاسفانه در استان ما این کار انجام می‌گیرد.
وی به همکاری و همیاری مردم و ارزش قائل شدن برای تابلوهای هشدار دهنده اشاره کرد و گفت: عدم نصب علائم هشدار دهنده در بستر رودخانه‌ها یکی از مشکلات جدی است، مردم وقتی تابلویی در بستر رودخانه‌ها نصب شده، آنها را تخریب نکنند و اگر آن تابلو تخریب شده است، تلاش کنند که مجدداً تابلو را نصب کنند.
جلیل رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه۱۵۰ کیلومتر از رودخانه بشار در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد، تاکید کرد: آموزش‌های لازم باید از مدارس جدی گرفته شود و آن را همگانی کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1