تاریخ انتشار
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب : ۴۲۳۸۷۲
پاسکاری بذرپاش و زاکانی در مجلس اصولگرایان چگونه رقم خورد؛

تعامل برای گرفتن پست‌های حساس

۳۴
۲
تعامل برای گرفتن پست‌های حساس
کبنا ؛
گروه سیاسی: مهره چینی‌های پر دردسر مجلس یازدهم پس لرزهای خودش را دارد. انتخاب مهرداد بذرپاش به عنوان رئیس دیوان محاسبات موجب شده تا بسیاری حساب و کتاب‌ها نسبت به مجلسی که داعیه‌های خاص خودش را دارد مطرح شود. مجلسی که مبارزه با فساد و همچنین تاکید بر قانون را بارها و بارها فریاد زده است. مجلسی که اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران را به رغم تایید‌های شورای نگهبان، شعبه 12 بررسی و کمیسیون تحقیق رد کرد تا حالا نسبت به اعتبار تصمیم‌های خودش شائبه‌هایی مطرح شود. در صف مخالفانی که برخی تصمیمات مجلس را غیرقانونی می‌دانند چهره‌هایی اصولگرا دیده می‌شود. احمد توکلی، محمد مهاجری و حالا در جدیدترین مورد الیاس نادران نیز با آنچه در بهارستان در حال وقوع بوده و هست به ویژه در موضوع بذرپاش مخالفت کرده اند. نادران در نامه‌ای با برشمردن مصداق‌های عینی براساس آیین نامه مجلس در نامه خود تاکید کرده برخلاف سخنان قالیباف باید گفت که روند انتخاب بذرپاش قانونی نبوده است. او در این نامه می‌نویسد:« بر خلاف ادعای آقای رئیس مجلس فرایندهای قانونی طی نشده است و با توجه به رونمایی از اسنادی در این خصوص راستی آزمایی ادعاهای آقای مهرداد بذرپاش در سوابق شغلی، مقالات علمی و... معلوم شد که دغدغه دلسوزان برای رعایت شان منزلت و اقتدار مجلس بلاوجه نبوده است. نتیجه آنکه حتی اگر با توجه به تفسیر خاص ظاهر آئین نامه هم رعایت شده باشد، بدلیل ابهام حداقل ۲۰ سال سابقه کار، رعایت آئین نامه ابلاغی کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس و مخدوش بودن اطلاعات تقدیمی به کمیسیون و نمایندگان و عدم استعلام از مراجع ذیصلاح همانگونه که به ریاست محترم کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات عرض کردم، لازم است کمیسیونهای ذیربط (برنامه و بودجه، اصل۹۰، آئین نامه داخلی و...) تحقیقات جامع را در این رابطه انجام و نتیجه بررسیهای خود را برای حفظ حیثیت کمیسیون برنامه و بودجه و کلیت مجلس منتشر کند تا به این ترتیب بخشی از اعتماد از دست رفته جامعه دانشگاهی و افکار عمومی بازسازی شود. ماده(۱۱) قانون محاسبات عمومی تکلیف را روشن کرده است. چنانچه این امر صورت نپذیرد شخصاً بهمراه تعدادی ازنمایندگان محترم بررسیهای خود را تکمیل و نتیجه تحقیقات را به سمع و نظر نمایندگان محترم و مردم شریف ایران خواهیم رسانیدو تا حصول نتیجه کار را ادامه خواهیم داد.» موضوع انتخاب بذرپاش به افکار عمومی هم کشیده شده است. درحالی که نمایندگان و محافل سیاسی روی سوابق کاری بذرپاش بحث می‌کنند اما در فضای مجازی پایان نامه دکتری بذرپاش منتشر شده که بحث‌های زیادی را به دنبال داشته است.

مروری بر مبارزات ضد فساد زاکانی / از دانشگاه آزاد و مرتضوی تا زنگنه، معاون اول احمدی‌نژاد و برادر روحانی و اینک تاجگردون ( + تصاویر)
علیرضا زاکانی

در این زمینه وب‌سایت «انصاف نیوز» با تیتر «غلط املایی در عنوان پایان‌نامه «دکتر بذرپاش» به ماجرا پرداخته است. نکته جالب این است که در همان صفحه اول پایان نامه که به قولی ویترین هر اثر شناخته می‌شود غلط املایی وجود دارد. در صفحه‌ی نخست پایان‌نامه‌ی «دکتر بذرپاش» کلمه‌ی «صنعت دارویی» به اشتباه «صنعت داوریی» نوشته شده است که امری غیر معمول است. در همین حال با بررسی فصل به فصلی که از پایان نامه بذرپاش در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده به نظر می‌رسد بخش‌های بسیاری از پایان نامه‌ای که او را به درجه دکتری رسانده کپی از کتب و مقالات دیگران است. موضوعی که بار دیگر سرانجام و خروجی مجلس یازدهم را مورد تردید قرار داده است. در واقع پیش از فرآیند انتخاب رئیس دیوان نیز بسیاری از گمانه زنی‌ها حکایت از این داشت که یازدهمی‌ها می‌خواهند بذرپاش را انتخاب کنند و حالا با شائبه‌هایی که مطرح شده بسیاری معتقدند اصلا شاخص‌های مورد نظر درباره بذرپاش بررسی نشده است. در همین زمینه غلامعلی جعفرزاده عضو مجلس نهم و دهم نیز با بیان اینکه چنین روندی‌های موجب ناراحتی مردم می‌شود به «آفتاب یزد» گفت: «تعارف نداریم، مردم ناراحت هستند و احساس می‌کنند همه چیز از قبل چیده شده بود، قالیباف رئیس بشود، بذرپاش در دیوان محاسبات، یکی دیگر رئیس کمیسیون و... گویی همه مشخص بوده و جای هرکس تعیین شده و فقط یک روال را ساختگی طی کردند. آقای بذرپاش چه تناسبی با دیوان محاسبات دارد، این دیوان تحصیلات حسابداری و حسابرسی می‌خواهد، البته موارد این چنینی کم نمی‌بینیم، دکتری فقه اسلامی ریاست کمیسیون برنامه و بودجه، پزشک رئیس کمیسیون عمران! کمیسیون قضائی هنوز تشکیل نشده! این موارد در شان مجلس نیست.» در همین حال مجتبی توانگر نماینده مجلس یازدهم هم در واکنش به انتخاب بذرپاش نوشت: «کمیسیون بودجه در فرایند انتخاب رئیس دیوان محاسبات نسبت به وظایف قانونی خود کوتاهی کرده و بدون استعلام و دقت مدارک را تایید کرده است. با توجه به نظر رئیس مجلس در چارچوب قانون کمیسیون بودجه بایستی پاسخگو و در جهت اصلاح حرکت نماید. دیوان برای شروعی کارآمد نیازمند رفع این شبهه‌هاست.»
اعتراض دوباره توكلي به انتخاب بذرپاش
مهرداد بذرپاش

از سوی دیگر گذشته بذرپاش همچنان محل بحث است. روزنامه ایران در این باره می‌نویسد:«مهرداد بذرپاش به‌عنوان مدیرعامل به‌همراه چهار عضو دیگر هیئت مدیره طی سال‌های ۸۷ و ۸۸ خورشیدی؛ مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان پاداش دریافت کرده‌اند که با احتساب نرخ تورم به مقدار سال ٩۵ معادل یک میلیارد و ششصد میلیون‌ تومان برآورد می‌شد. این گزارش البته با تکذیب بذرپاش و دیگر اعضای هیئت مدیره مواجه شد.»
یکی دیگر از انتخاب‌های مجلس یازدهم ریاست علیرضا زاکانی بر مرکز پژوهش‌های مجلس است. در اردیبهشت امسال وقتی علیرضا زاکانی از کاندیداتوری ریاست مجلس کنار رفت بلافاصله محمدباقر قالیباف از این اقدام حمایت کرد و در توئیتی نوشت:«به لطف خدا این مجلس، مجلس کار، همکاری و برادری در حل مسائل مردم خواهد بود. #مجلس‌قوی» اما همان زمان نیز اعلام شد که پشت‌پرده‌ها حاکی از این است که زاکانی قول ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس را گرفته و از نامزدی ریاست مجلس انصراف داده است. موضوعی که بعد از سه ماه به واقعیت پیوست و هفته پیش با نظر هیئت رئیسه این زاکانی بود که به ریاست مرکز پژوهش‌ها رسید. محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، در زمان انتخاب زاکانی گفت که او هنوز برنامه هایش را برای ریاست این مرکز اعلام نکرده و «مقرر شده در نشست بعدی برنامه‌های خود را به هیئت امنا تقدیم کند.» اینکه فردی بدون ارائه برنامه انتخاب شود هم از آن دست مواردی است که فقط در ایران رقم می‌خورد. نکته جالب این است که زاکانی مرد شماره یک حذف تاجگردون به دلیل اتهامات ثابت نشده اقتصادی بود اما او در برابر شائبه‌هایی که نسبت به بذرپاش وجود داشت به طور کامل سکوت کرد تا تردیدها درباره نیت ضد فساد مجلس یازدهم پررنگ شود. مهرداد بذرپاش و علیرضا زاکانی دارای یک مشی سیاسی هستند و از یک اردوگاه وارد دیوان محاسبات و مرکزپژوهش‌ها شدند. آنان به لحاظ سیاسی نزدیک به جبهه پایداری هستند و به نظر انتخاب آن‌ها را باید در چارچوب توافق کلی اصولگرایان برای ریاست قوه مقننه ارزیابی کرد. از سوی دیگر هر دو از گزینه‌های همیشه آماده برای انتخابات ریاست جمهوری به حساب می‌آیند و در تمام گمانه‌زنی‌ها نام‌شان برای انتخابات سال آینده ریاست جمهوری مطرح است. بذرپاش در انتخابات سال ۹۲ و زاکانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ برای ثبت نام جهت کاندیداتوری به وزارت کشور رفتند، ولی هر دو انصراف دادند. در چنین شرایط فعلی نیز علی رغم آنکه اصولگرایان مختلفی نسبت به پرونده بذرپاش شائبه‌هایی را مطرح کردند اما زاکانی در این باره سکوت کرد. قدرت‌گیری این چهره‌های جدید در اردوگاه اصولگرایی و بی‌اعتنایی آنها نسبت به سخنان یا خواسته‌های اصولگرایان سنتی حاکی از این است که نسل جدید این جناح با جاه‌طلبی‌هایی بیشتر از نسل قبلی‌های خود به دنبال کسب قدرت هستند. آنچه روشن است صدای الیاس نادران، احمد توکلی، میرسلیم و... به جایی نخواهد رسید. نسل جدید اصولگرایی روش خاص خودش را دارد. روشی جدید برای مبارزه با فساد (تاجگردون)، روشی جدید برای انتخاب رئیس دیوان محاسبات (بذرپاش) و البته روش آنها برای حل مشکلات نیز ناکام مانده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
زاکانی اصلا تو عنرش یه کارپژوهشی انجام داده یا اصلا یه مقاله علنی بلده بنویسه که شده رییس نروز پژوهش ها مشروطی دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
با سلام این آقا خودش بلد املایی نیست تا چه رسد نظر بدهد
Iran, Islamic Republic of
خدا دست همه کسانی رو که به مردم ظلم کردن رو رو میکنه.
گند اینا روز به روز بیشتر معلوم میشه تازه اولشه.
مبارزین با فساد و تبعیض
حقیقت
Iran, Islamic Republic of
درود خدا بر کبنا...
امیر
Romania
مجلسی که قالیباف رییسش باشه افتخاراتی وارد تاریخ میکنه که تا ابد باعث روسیاهی اسم مجلس بشه
شرعی
Iran, Islamic Republic of
دق من دلته
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
خواهید دید ۴ سال بعد قضاوت خواهید کرد ضعیف ترین مجلس از ابتدا تا کنون همین مجلس یازدهم خواهد بود
علی
Iran, Islamic Republic of
الحمدالله افرادپاکدستی هستن
بینام
Iran, Islamic Republic of
واقعا با این وضعیت درست است که بذر پاش را واقعا چه کسی انتخاب کرده.....کسی ک خودش در زمان شهرداری کارهای غیر قانونی کرده.........بله باید این افراد را مثله بذر پاش انتخاب شود.......چون امسال این ها هستند ....وبهم باید نوشابه تعارف کنن......مقام معظم رهبری......عزیز ما .....راه را بر این افراد ببندید.....نگذارید این افراد سمت ومنصب پیدا کنند......امثال قالیباف ها و........بذر پاش ها......هستند......که راه های .....و........را باز میکنند.......
Iran, Islamic Republic of
امسال مثل بذر پاش نباید وارد پست های کلیدی مهم شوند......خدایا کمکون کن.....رهبر بزرگ را برای ما حفظ کن......تا اجازه ندهد این افراد وارد پست های مهم شوند......وسواسفاده کنند........
مجید
Iran, Islamic Republic of
اخوی امسال نه، امثال.
بصیرت !
محمود
Iran, Islamic Republic of
کاش خرده فرمایش اضافه نمی کردید و می گذاشتید کار های کشور را به سرانجام برسانند مردم می فهمند شما کجاست آن می سوزد
امیر
Iran, Islamic Republic of
مردم اکثریت هستن نه اون تعداد همفکر و هم نظر شما ،انتخاب بذرپاش که هیچ تخصصی در رابطه با پستش نداره و اعتراضها به این موضوع باعث جلوگیری از پیشرفت نیست این نداشتن تخصص و صلاحیت هست که سد پیشرفت که اقای بذرپاش همرو داره حالا بحث جلع پایان نامشون که دانشجویان دانشگاه طباطبایی با مدرک ثابت کردن و سوابق بیمشون بماند کاریم به اون ۶۰۰ میلیونی که به خودش پاداش دادم نداریم
MS
Iran, Islamic Republic of
سالی که نکوست از بهارش پیداست
سعید
Iran, Islamic Republic of
شما که از حزب گرایی وجناح گرایی حمایت میکنه واز انتصاب غیر قانونی که به صورت اشکار اتفاق افتاد حمایت مکنی خودت..
Iran, Islamic Republic of
تا رو سیه شود هر که در او غش باشد
جعفر
United States
بخیربگذره ان شاءالله بزن بزن شروع شد
Iran, Islamic Republic of
اگه تونستین چهار سال باهم بسازید خدارا شکر نمایندگان لیست وپنج درصدی با هم نمیسازند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
انشاالله خودشون همدیگه رو رسوا کنند وبه سزای اعمالشون توی همین دنیا باخانواده هاشون برسن .ازهیچکس کاری ساخته نیست ِیه جماعت بدبختیم .
مجید
Iran, Islamic Republic of
کبنا معلومه سوزش رد صلاحیت تاجگردون تموم نشده، این مطلبارو منتشر میکنی.
خدا لعنت کنه خائنین به این مملکت.
فریبرز
Iran, Islamic Republic of
حالا یکی به اقای زاکانی بگه فقط تاجگردون فاسد اقتصادی بود .فقط مدرک تاجگردون مشکل داشت .امثال زاکانی فقط/ هستند ‌.اگر غیر از این بود چرا زاکانی و بذرپاش بدون هیچ برنامه و طی مراحل قانونی به پست ها رسیدند
Romania
سالی که نکوست از بهارش پیداست
ایران
Iran, Islamic Republic of
گویند ملا نصرالدین خری داشت که سعی میکرد ان را پشت بام خانه خود انتقال دهد وبلااخره توانست خررا به پشتبام انتقال دهد اما هنگامی که سعی میکزد وی را از مشت بام به پایین بیاورد از وی تبعیت نمیکرد وهچنان جفتک پراکنی مینمود .ملا که خسته شد به پایین امد.خر همچنان در حال جفتک زنان بود بیک مرتبه سقف خانه خراب شد خر وسقف خانه به پایین امدن.دراین هنگام ملا گفت لعنت بر منی که خری به جایگاه رفیعی رساندم که هم خودرا وهمدان جایگاه را ویران نمود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
اگه این مجلس عرضه داره یک قلم از اقلام زندگی مثل گوشت یا برنج یا مرغ رو ارزون کنه بقیه یشکش
Iran, Islamic Republic of
چقدر حرف زدین
Iran, Islamic Republic of
من که می‌دونم کجا میسوزه .تا کور شود هر آنکه نتواند دید. طرفدار تاجگردون همین میشه
یک جانباز
Iran, Islamic Republic of
به ادعای خودشون، هیچکسی سرتخصص خودش نیست! همه دنبال جای چرب ونرم می‌گردند، تا صنعت نهادینه و سیستماتیک رانت واختلاس وغارت وچپاول وتورم وبیکاری واعزام ژن های خاص به استکبارجهانی، جنگل خواری،ودهها و دیگه رونق پیدا کند!!بعضی وقتا منم بی وجدان میشم ومیگم کاش عمروجوانی خودمو درجبهه هدرنمیدادم! اما وجدانم سریع بیدارم میکنه ومیگه ازجنایات صدامیان وخون شهیدان همرزمت خجالت بکش! هشداربه آنهایی که باتلنگر وجدان بیدارنمیشن تا صادقانه باین آب وخاک ومردم باصداقت وفداکارخدمت کنند!! حتی درباورهایمان نیز تردید ایجادکردید!!!
United States
تخریب و نابودی کشور و نظام توسط این باندهای مخوف ممکن شده است.
علی
Iran, Islamic Republic of
بنظرم مخالفان اقای بذر پاش ترس برشون داشته چون او قراره مو را از ماست بکشد
Iran, Islamic Republic of
درودبراین مجلسروآقای زاکانیروقالیباف
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا با درود بر ارواح طیبه شهدا از جناب اقای بذرپاش درخواست داریم . از مجلس شورای اسلامی تحقیق تفحص کند نمابندگانی که منازل سازمانی 380 متری سعادت اباد رو بردند پس گرفته شود و یا به قیمت روز پول هر واحد اخد شود . این خانه های سازمانی با پول بیت المال احداث شده اند
ملت پله شد برای بالا رفتن عده ای خاص وزندگی خوب و ساختن ویلا در دامنه کوها
جانباز وطن
Iran, Islamic Republic of
ای مجلسیها شما قسم میدیم به خون شهدا به خون امام حسین به روح امام راحل به عصمت ولایت که هفته ولایت هم است کم با آبروی مملکت بازی بکنید از روستاها گرفته تا کوچه، پس کوچه ها بانام شهیدان باخون شهیدان آباد شده به حرمت آبروی رهبری به این مردم دل شکسته رحم کنید بچسبید بکار صبر مردم دیگه لبریز شده بی حیای دیگه حدی داره آن مسئول دلسوز بیچاره که خون دل میخوره به فکر بدبختی مردم باشه یا دعوای شما رانگاه کنه بس کنید دیگه دشمن لحظه به لحظه شما را رسد میکنه .
رسول
Iran, Islamic Republic of
هرچه میگندد میزنندش نمک وای به روزی که بگندد نمک. ادمها همان ادمهای معروف فقط پستها را باهم معاوضه میکنند .مجلس در راس امور است دیگه.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1