تاریخ انتشار
جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۴۲۳۵۸۳
صفر تا صد جریان تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایری کهگیلویه و بویراحمد:

توضیحات مسئولان کهگیلویه و بویراحمد در باره انحراف تسهیلات اشتغالزایی / طرح تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایری از بهترین طرح‌های دولت است

۱۶
۲
توضیحات مسئولان کهگیلویه و بویراحمد در باره گزارش خبری «انحراف تسهیلات اشتغالزایی»
کبنا ؛گزارش رسانه ملی پیرامون انحراف در تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایری این شائبه را به وجود آورد که تمام طرح‌های اشتغالزایی دچار این معضل شده که صمیمی دوست معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد این موضوع را رد کرد و گفت: شاید تنها برخی از مشاغل خرد ما دچار انحراف در تسهیلات شدند که طبق قانون با کسانی که به تعهداتشان در این طرح‌ها عمل نکرده اند، برخورد قانونی می‌شود. به گفته ارمغانی معاون اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی 1069 طرح اشتغالزایی روستایی و عشایریی به تعهداتشان عمل کردند و 173 طرح به تعهداتشان عمل نکردند که برابر قانون با آنها برخورد می‌‌شود. و این 173 طرح، طرح‌های خرد ما هستند که در تلاش هستیم این‌ها هم به مرحله تولید و اشتغالزایی برگردند.
به گزارش کبنا، بعد از انتشار گزارشی از انحراف تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایری از رسانه ملی، شبکه دنا و سایر رسانه‌های کهگیلویه و بویراحمد با عنوان «حکایت وام‌های منحرف با پوشش اشتغال / چشمه فساد از تسهیلات اشتغالزایی بیرون زد / سلطان لابی کیست؟»،  تعدادی از مسئولان ادارات مختلف از جمله اداره‌کل کار، شیلات، بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون و... به منظور بررسی این طرح‌ها که در آن گزارش اسمی از آنها برده شد، از روستای قلات و ستنگان شهرستان بویراحمد بازدید بعمل آوردند.
به گزارش کبنا، هدف بازدید از این طرح‌ها را، اطمینان، روشن شدن و شفاف سازی موضوعات ذکر شده در آن گزارش خبری مطرح شد.
برای رسیدن به روستای قلات از مسیر جاده قدیم یاسوج به شیراز عبور کردیم و پس از طی مسافتی حدود 50 دقیقه به این روستا و طرح‌های ماهیان سرد آبی قلات بویراحمد رسیدیم.
از دور حدود 6 طرح پرورش ماهی قابل مشاهده بود، و در دو مورد از آن‌ها فواره آب روئت می‌شد و این مهم حکایت از سکونت ماهیان، فعالیت، اشتغال و مسیر درست تسهیلات داشت.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000423/nf00423583-1.jpg
عکس پرورش ماهی روستای قلات

با کارشناسان و مسئولان متولی بعد از ظهر ( چهارشنبه 1 مرداد ماه 99) به محل مورد نظر رسیدیم و تمامی طرح‌های پرورش ماهی این روستا را بررسی کردیم و واقعیت‌ها یک به یک نمایان شدند. 
     
ویدئو) مستنداتی از فعال بودن طرح‌های اشتغالزایی روستایی و عشایری

پیره کارشناس بانک کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد که در این بازدید به همراه فرزندش آمده بود، در این باره، گفت: «تسهیلات مشخص شده برای این طرح 450 میلیون تومان بوده که از این مقدار 300 میلیون تومان آن به مجری طرح پرداخت شده است. پرداخت تسهیلات از سال 97 به مجری طرح آغاز شد و ظرفیت اسمی این طرح 20 تن هست.»
وی با اشاره به پیشرفت کار آن‌ها، افزود: شبکه برق کامل اجرایی شده و شبکه زهکشی و چاه ایجاد شده و استخرها حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
پیره گفت: «برنامه زمانبدی اولیه که پیش بینی شد شامل یک سال مشارکت و 6 سال بازپرداخت تسهیلات بود.»
وی افزود: « با توجه به وضعیت بازار و تورم فزاینده‌ای که در بحث تأمین مواد مورد نیاز و زیرساخت‌ها سبب شد روند کار یک سالی به تعویق بیفتد. ظرفیت‌ها و احداث طرح‌ها آن چیزی که خواسته بانک کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد بوده، برآورده شده و تنها اندکی تأخیر به وجود آمد.»
کارشناس بانک کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: «هم اینک طرح‌های پرورش ماهی روستای قلات بویراحمد که از محل اعتبارات اشتغالزایی روستایی احداث شده‌اند و در گزارش خبری به آنها اشاره شده بود، در مرحله نهایی هستند و به زودی به بهره برداری می‌رسند.»
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000423/nf00423583-3.jpg
عکس پرورش ماهی روستای قلات

برخلاف گزارش‌ها، 6 طرح پرورش ماهی در روستای قلات شهرستان بویراحمد فعال هستند که از این تعداد 2 مورد به بهره‌برداری رسیده و 4 طرح دیگر در آینده نزدیک افتتاح می‌شوند.
مشخصات ظاهری این طرح‌های پرورش ماهی، با طرح ماهی که در خبرها، از آن به عنوان طرح‌های تعطیل یاد می‌شد تفاوت بسیاری داشت.
بختیاری از مالکان طرح‌های پرورش ماهیان سرد آبی قلات بویراحمد معتقد است که گزارش خبری در محل طرح‌های ماهی تنگ سرخ ضبط شده و ربطی به روستای قلات ندارد، در حالی که در گزارش خود اذعان کرده که در روستای قلات بوده است.
بختیاری سرمایه گذار طرح پرورش ماهی قلات ابراز داشت: «با این خبر صدا و سیما، انگیزه خود را از تولید و اشتغالزایی در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده از دست دادیم. محتویات این گزارش در باره طرح‌های پرورش ماهی روستای قلات صحت ندارد و اصلاً وی تاکنون به این طرح‌های پرورش ماهی‌ها سر نزده است که بخواهد گزارش تهیه کند. وی گزارش را در جای دیگری ولی با نام «قلات» بویراحمد تهیه کرده است.»
مالک طرح پرورش ماهی روستای قلات بیان کرد: «6 طرح موجود در این روستا مالکیت جداگانه دارند و سند 6 دانگ به اسم خود شخص است که از ابتدای کار برای گرفتن تسهیلات و راه اندازی این طرح از شیلات استان متقاضی شده است.»
شریفی نماینده شیلات در این بازدید گفت: «مجوزهای جداگانه به اسم مالکان این طرح‌ها صادر شده است و هیچ کار خلاف قانون در ارائه و اخذ این مجوزها صورت نگرفته است و طبق قانون که پشت مجوز تأسیس طرح ماهیان سرد آبی آمده است، پروژه بعد از اینکه 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند، قابل انتقال به غیر است.»
نماینده شیلات گفت: این مجوزها هیچ گونه ایراد قانونی ندارد. و طرح‌ها هم در حال احداث هستند. پروانه‌های تأسیس واحدهای پرورش ماهیان سردآبی به تفکیک هر کدام از مالکان صادر شده است.
به گزارش کبنا، پس از بازدید کامل و دقیق طرح‌های پرورش ماهی در قلات، به سمت روستای ستنگان بویراحمد برای مشاهده طرح آب معدنی این روستا که در گزارش خبری به آن اشاره شده بود، حرکت کردیم.
طاها شایان نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز در این باره گفت: طرح آبمعدنی واقع در روستای ستنگان بویراحمد در سال 84 توسط یک سرمایه گذار بومی شروع شده بود. سرمایه گذار نخست این طرح توانایی به بهره برداری رسیدن طرح را نداشته و نتوانسته کار را به سرانجام برساند و طرح تنها در حد احداث سوله فراهم شده بود. در سال 96 سرمایه گذار جدید از یزد به استان کهگیلویه و بویراحمد آمد و طرح را خریداری کرد.
کار مرمت، بازسازی و تکمیل سالن‌های تولیدی و تجهیزات و تاسیسات این طرح را انجام داد و اکنون هم پیشرفت فیزیکی خوبی دارد.
محمد ارسخان مدیر طرح آبمعدنی روستای ستنگان نیز با بیان اینکه حق پیگیری قانونی و قضایی برای ما محفوظ است، گفت: «سال 96 طرح را خریداری کردیم و 14 سال بود که این طرح خوابیده بوده است. صاحبان قبلی به هر دلیلی نتوانستند اینجا را راه اندازی کنند و اواسط 96 درخواست وام دادیم و پیش فاکتور و طرح توجیهی به کمیته اشتغال دادیم و تا تصویب شود، این یک پروسه زمان بری بود. 12 ماه طول کشید تا تصویب شد و در این مدت تورم و هزینه‌ها بالا رفت.»
تیموری کارگر کارخانه آبمعدنی روستای ستنگان نیز گفت: «زمانی که این سرمایه گذار جدید طرح را خریداری کرد، طرح تنها یک اسکلت بود. سرمایه گذار جدید سه سال پیش طرح را خریداری کرد و واقعاً یک لحظه بیکار ننشستند.»
«میر آباشی مدیرعامل بانک توسعه تعاون کهگیلویه و بویراحمد» نیز گفت: «این طرح در تاریخ 26 اردیبهشت 97 از کارگروه اشتغال استان، به مبلغ 5 میلیارد و 800 میلیون تومان در زمینه ساخت و ساز محوطه سازی و ساختمان سازی تاسیسات خرید تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز به بانک معرفی شد.
وقتی که طرح پذیرش شد ما در تاریخ (30 مهر ماه 97) این طرح را مصوب کردیم و برای پرداخت ابلاغیه ان به شعبه فرستاده شد. در 6 مرحله پرداخت تعریف شد و این مراحل، هر مرحله بعد از گزارش کارشناس نظارت بانک پرداخت صورت می‌گرفت. نظارت اولیه برای پذیرش طرح، حین مصرف برای پرداخت اقساط تسهیلات و تمام این مبالغ به حساب پیمانکار واریز شده است.  این کارخانه آبمعدنی هم اکنون منتظر تسهیلات است تا با نصب تجهیزات و تاسیسات به زودی وارد چرخه تولید شود.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000423/nf00423578-2.jpg
سید حشمت الله صمیمی دوست معاون امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این باره می‌گوید: ما انحراف اشتغالزایی روستایی و عشایری در طرح‌های بزرگ در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد نداریم و اگر انحرافی بوده در طرح‌های خرد می‌باشد. به طور مثال فردی 15 میلیون تومان تسهیلات اشتغالزایی گرفته که در منزلش کاری را انجام بدهد. البته این امکان را دارد، فرد روستایی و یا عشایری وامی را گرفته بعد از یک سال منزلش به مکان دیگری انتقال یافته، اسم این انحراف اشتغالزایی و یا تخلف نیست.
وی گفت: قانون تکلیف را در موقع انحراف تسهیلات اشتغالزایی مشخص کرده و اگر کسی طرحی را متعهد شده، اجرا کند و آن را اجرا نکرد. طبق قانون تمام پول را با سود 18 درصد از او پس می‌گیرند.
وی گفت: طرح تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایری یکی از بهترین طرح‌های دولت به شمار می‌رود که این طرح موجب شد تا نرخ بیکاری در استان کهگیلویه و بویراحمد در تابستان 98 تک رقمی شود، موضوعی که هیچ وقت اتفاق نیفتاده بود.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000423/nf00423578-3.jpg
معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به گزارش خبری پخش شده، گفت: در سال 99، سامانه قفل بود و عملاً کسی نمی‌تواند، طرحی را ارائه دهد، که بخواهد تسهیلاتی دریافت کند یا نکند. در استان کهگیلویه و بویراحمد ما هیچ طرح بزرگی که بخواهیم 50 میلیارد تومان به آن اختصاص بدهیم، نداشتیم. این گزارش خبری، گزارش روشن و شفافی نبود.
بنا بر این گزارش، طرح‌های پرورش ماهی قلات یا به بهره‌برداری رسیده و یا هم در حال احداث بودند و پروژه آب معدنی ستنگان بویراحمد حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و انحراف تسهیلات اشتغالزایی در این طرح‌ها مشاهده نشد. یکی از کارشناسان گفت: نباید با ارائه اطلاعات نادرست بخش تولید و سرمایه‌گذاران را بی‌انگیزه کنیم، چرا که اینگونه خبرها انگیزه را می‌گیرد. هر چند معتقدیم بیان اشکالات مسئولان را وادار می‌کند که بهترتر به وظایف قانونی خود عمل کنند.»
از نکات مثبت این گزارش، تلنگری شد که مسئولان نظارت دقیق‌تری نسبت به اجرای طرح‌های اشتغالزایی داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما

محسنیان
Iran, Islamic Republic of
باسلام.این صحبتها به درد خوده مدیران میخوره.الان میخواند با این کارا ضعف خودشون روبپوشنند.من خودم یه نفرو میشناسم ازهمین وامها گرفته. به جای تولید خونه ساخته.لطفا استفاده کنید نظر رو.اگه کبنا باهاشون نباشی
آگاه
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه تمامی انحراف ها در پرداخت ها از سمت شخص شماست و سفارش های بیجاتون....
براتی
Iran, Islamic Republic of
با سلام. واقعااا متاسفم برای این مسولان نالایق که با گزارش میخواهم سر مردم شیره بمالن من خودم از اهالی روستا قلات اون طرح پرورش ماهی کجاس که ما تا حالا ندیدم که به بهره برداری رسید تا کی . هر وقت حقایقی رو میشه از مدیران فقط تلاش میکنن سرپوش بزارن.
کریمی
Iran, Islamic Republic of
درود.خداوکیلی کبناچقدرپول گرفتی.تا بپوشنی
نگین تاجی
Iran, Islamic Republic of
با سلام و خدا قوت. من از هواداران سایت کبنا نیوز هستم. امروز متاسف و متاثر شدم. ای کاش حقایقی که چند روز پیش گذاشته بودید ادامه می‌دادید. این مطلبی که امروز مطالعه کردم جز دروغی بزرگ برای فرار مدیران بی کفایت نیس.افسوس صد افسوس به حال شما مدیران.
خداعفو
Iran, Islamic Republic of
سلام برشما.تمام وام روخود مدیرامیبرند,
کاظمی
Iran, Islamic Republic of
درود. سایت کبنا نیوز یک سایت مردمیه وهمیشه حقایق رو میگه. تعجب کردم چرا امروز از مدیران دفاع میکنه دفاعی که همه ميدونند اشتباهه همه ماها میدونیم که تو این مملکت چقدر از این انحرافات وناحقی ها صورت گرفته. ما یه وام دومیلیونی میخوایم بگیریم باید هفت خان رستم رو بگذرونیم. چطوری به این راحتی میلیاردی می‌گیرند پس شک نکنید پارتی بازیه. مطمعنا انحراف صورت گرفته.
دکتر تابش
Iran, Islamic Republic of
درود برشما وخداقوت خدمت شما. چطوری میشه رئیس بانک توسعه تعاون که خود یزدیه. وصاحب این طرح آب معدنی هم یزدیه. این خود جای سوال نیست به نظرتون. چرا ما که اینقدر بیکار وجوان با استعداد داریم باید یه نفر ازیزد بیاد تسهیلات روبگیرد.
کریم
Iran, Islamic Republic of
واقعا گل گفتی
احمدی
Iran, Islamic Republic of
سلام.کبنا جان میدونم نظرمو نمیزنی ولی اینوبدون مدیران فقط دارند ازت سواستفاده میکنند.
dr.arameh
Iran, Islamic Republic of
سلام. ممنون از سایت کبنا..یه گله گی دارم.چرا به حق مطلب نذاشتید جای سوال بود.?ایا همیشه باطل برنده س?با میزان ا میرالمومنین مطلب بزارید درگاه حق باید پاسخگو باشیم
Iran, Islamic Republic of
خیلی ها با جابه جایی مکان طرحها مجددا وام گرفتن.یعنی کار جدیدی شکل نگرفته.خیلی ها هم طرحشون در روستا نیست اصلا
یاسوجی
Iran, Islamic Republic of
تسهیلات صنایع دستی و گردشگری را پیگیری کنید از سال ۹۲ تاکنون...
رحیمی
Iran, Islamic Republic of
سلام.انحراف رفته خوبم رفته.ماست مالیش نکنید
فرزاد نگهداری
Iran, Islamic Republic of
سلام.حالا چرا به جای مدیران کارشناسان اومدند صحبت کردند/همیشه ضعفها رو گردن زیر دستی های می اندازند قانونشه
سبحانی
Iran, Islamic Republic of
سلام .من از این مدیران تعجب میکنم چرا نمیخواند بپذیرند
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1