تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب : ۴۲۲۳۸۹

توئیت بحث‌برانگیز کریمی قدوسی؛ مجلس "NPT" را پاره می‌کند؟!

۵
۰
توئیت بحث‌برانگیز کریمی قدوسی؛ مجلس "NPT" را پاره می‌کند؟!
کبنا ؛
جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خواستار تصویب خروج از ان پی تی از سوی مجلس شورای اسلامی شده است. او معتقد است که مجلس باید این زنجیر را پاره کند.
کریمی قدوسی در توئیت خود نوشته است "وقتش رسیده که کار را مجلس_یازدهم تمام کند و زنجیری که هفت سال آقایان روحانی، ظریف، عراقچی و جریان نفوذ با اسم رمز برجام بر گردن امت اسلام انداختند تا ما را تسلیم نظام سلطه نمایند با خروج از NPT پاره و به این رنج پایان دهد."

معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای یا ان پی تی از جمله معاهدات لازم الاجرای بین‌المللی است که جمهوری اسلامی ایران در همان سال تصویب معاهده در ۱۹۶۸ به عضویت آن در آمده است.
کریمی قدوسی از جمله نمایندگان تندرو مجلس و از مخالفان سرسخت حسن روحانی و دولت اوست. او پیشتر نیز بار‌ها خواستار خروج ایران از ان پی تی شده بود. اما طرح این بحث در شرایط کنونی مهم تلقی می‌شود.
تنش‌ها مین ایران و غرب بر سر برجام و پرونده هسته‌ای افزایش یافته است. شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین روز جمعه، ۳۰ خردادماه، قطعنامه توبیخی پیشنهادی سه کشور اروپایی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تصویب کرد.
پیش از این بریتانیا، آلمان و فرانسه، سه کشور عضو توافق هسته‌ای با ایران، با ارائه قطعنامه‌ای به شورای حکام، از ایران خواسته بودند به جلوگیری از بازدید بازرسان آژانس از دو سایت هسته‌ای پایان داده و به طور کامل در این زمینه با آژانس همکاری کند.
این نخستین قطعنامه انتقادی این نهاد بین‌المللی علیه ایران در طول هشت سال گذشته بود. تصویب این قطعنامه با وجود مخالفت چین و روسیه صورت گرفت، اما در داخل کشور بازتاب وسیعی یافت و منتقدان دولت روحانی دوباره توپخانه هسته‌ای را به راه انداختند و به تندی از برجام و دولت انتقاد کردند.
با این حال سخنگوی سازمان انرژی اتمی می‌گوید که قطعنامه شورای حکام درباره برنامه هسته‌ای ایران "هیچ تعهدی" برای ایران ایجاد نمی‌کند.
بهروز کمالوندی در یادداشتی که روز شنبه ۳۱ خرداد در خبرگزاری ایرنا منتشر شد، تاکید کرد که درخواست آژانس برای بازرسی از دو سایت مشکوک به فعالیت هسته‌ای در ایران "مبتنی بر مدارک ادعایی و جعلی" است که از "طریق عملیات جاسوسی اسرائیل" به دست آمده است.
محمد جواد ظریف وزیر خارجه پیش از صدور قطعنامه علیه ایران به اروپا و شورای حکام هشدار داد که این اتفاق امکان یافتن راه حل را نابود می‌کند.
با این وجود باز هم بحث واکنش ایران به میان آمده است. مخالفان دولت می‌گویند ایران دیگر باید برجام را کنار بگذارد و صنعت هسته‌ای را به حالت پیش از برجام باز گرداند.
عده‌ای دیگر حتی پا را فراتر می‌گذارند و معتقدند اقدامات اروپا علیه ایران به معنای خروج کامل آن‌ها از برجام است در نتیجه باید ایران واکنش قاطعی داشته باشد و نه تنها از برجام بلکه از ان پی تی خارج شود. کریمی قدوسی در این دسته جای می‌گیرد.
پیشتر در دی ماه سال گذشته محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه هم به کشور‌های اروپایی هشدار داده بود که اگر پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت سازمان ملل بفرستند، جمهوری اسلامی از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای خارج می‌شود.
البته ایران پس از آن همچنان بر حفظ برجام تاکید کرد.
توئیت بحث‌برانگیز کریمی قدوسی؛ مجلس زنجیر کریمی قدوسی از مخالفان سرسخت سیاست خارجی دولت روحانی است
واکنش‌ها به توئیت کریمی قدوسی
توئیت عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره خروج از ان پی تی واکنش‌هایی را در بر داشته است.
حسام‌الدین آشنا مشاور سیاسی رییس جمهور در پاسخ به اظهار نظر نماینده مشهد با بیان اینکه "اگر دوباره اتهام زنی را شروع نمی‌کنید؛" از او خواست به دو سوال پاسخ دهد "آیا شما و بزرگ‌ترهای‌تان فکر کرده‌اید بعد از خروج ایران از ان پی تی، دیگر کشور‌ها از جمله چین و روسیه چه می‌کنند؟ پاسخ ایران به اقدامات احتمالی دیگران چه باید باشد؟" آشنا این دو سوال را "دلواپسی از نوع دیگر" دانست.
کاربری در پاسخ به آشنا نوشته است: «آقای کریمی قدوسی به اونها فکر نمی کنند. تنها به این فکر می کنند که دولت را در دست بگیرنند. باقیش دیگه خدا بزرگه. بالاخره یه طوری میشه.»
کاربران زیادی به اظهار نظر کریمی قدوسی پاسخ داده‌اند. بیشتر واکنش‌ها این است که چرا نمایندگان اصولگرا در مجلس کار خود را پیش نمی‌برند، کاربری نوشته است "رجز خوانی بسه ... عمل کنید انقلابیون عزیز" یا کاربر دیگری گفته است "شما که می‌دونید، خودتون و ۱۴نفر دیگه جمع شید طرح خروج از برجام رو بنویسید. اکثریت مطلق مجلس هم که انقلابیست انشالله رای می‌آورد. شما نماینده‌ای ناسلامتی، با توییت کردن که طرح تولید نمیشه برادر، مگر اینکه هدفت چیز دیگری باشه." کاربری هم نوشته است: "بجای لاف زدن در توییتر در بهارستان اقدام کنید. تا سیه روی شود هرکه در او غش باشد."
تعدادی از کاربران هم با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور از توئیت این نماینده مجلس انتقاد کرده اند. فردی نوشته است: "نمیشه زنجیر بیکاری و فقر و فساد و تبعیض رو پاره کنین؟" افراد دیگری هم به این موضوع اشاره کرده اند که اوضاع اقتصادی نامناسب است و به حال آن فکری کنید و پیشنهادی ندهید که اوضاع را بدتر کند.
در این بین کاربری خطاب به کریمی قدوسی نوشته است: "چرا راستشو نمیگی که دنبال سلاح هسته‌ای هستی؟"
کاربر دیگری هم به وضعیت کره شمالی که موشک هسته‌ای و قاره پیما دارد، اشاره کرده است "کره شمالی بمب هسته‌ای را قدیمی کرده بود و به بمب هیدروژنی (صد‌ها برابر قویتر از هسته‌ای) و موشک قاره پیما رسید، چه چیزی گیرش آمد؟ بلافاصله شورای امنیت سازمان ملل متحد تشکیل جلسه داد و تمام منابع درآمدی باقیمانده کره شمالی را تحریم کرد."
فرد دیگری هم گفته است اظهار نظر کریمی قدوسی برای "عوامفریبی" است.
در این بین برخی به طنز و کنایه ماجرای قدیمی "ام پی تی" و "ان پی تی" را به کریمی قدوسی یادآوری و از اینکه او متوجه شده "ان پی تی" درست است ابراز خوشحالی کرده اند.
ماجرا این است که سال 92در طرح دو فوریتی که توسط جواد کریمی قدوسی تهیه و به هیات رئیسه مجلس ارائه کرد، دو بار به معاهده «ان پی تی» که مهترین مبحث حقوق بین الملل در بحث انرژی اتمی است، اشاره کرده بود و عجیب آنکه هر دوبار هم به زبان انگلیسی و هم به زبان فارسی نام این معاهده «ام پی تی، mpt» درج شده بود.
البته کاربرانی هم از سخنان او حمایت کرده اند و او را "بهترین نماینده مشهد" دانسته اند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
نویسنده این متن چه بوده که کریمی قدوسی را تندرو می خواند بعد روحانی و خاتمی و دار و دسته اش که کشور رو به پرتگاه بردن معتدل؟
بابا حیدر
Iran, Islamic Republic of
ایشون همانی بود که به npt میگفت pmt .
هرون
Iran, Islamic Republic of
بر اساس این گزارش الان دلار ۲۰ رو رد کرد اگر راست میگین پاره کنید و عاقبتش رو ببین
کاظم
Iran, Islamic Republic of
با سلام، کریمی قدوسی تندرو نیست. شماها کندرو هستید و یا خودتان را به خواب زدید.
توطئه را توهم می دانید و دلسوزان اتقلاب را تکدرو می نامید.
بله کریمی قدوسی نسبت به امثال شما تندرو هست اما نماینده ی تراز انقلاب اسلامی است.
بعدش هم مگه دولت روحانی سیاست خارجی هم دارد؟
به نظر می رسد نتیجه آنچه که امثال شما از آن به عنوان سیاست خارجی دولت روحانی یاد می کنید، در واقع تقبیح ارزشها، تحقیر اراده ها و تنزیل ابهت ایران اسلامی بود.
کاظم
Iran, Islamic Republic of
لطفا نظر ارسال شده اینجانب را نمایش بدهید.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1