تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۴۱۷۳۶۳
حبیب منش در گفت و گو با کبنا؛

مردم «رأی‌های طایفه‌ای» می‌دهند، بعد همین مردم بد و بیراه به انتخاب خود می‌دهند/ اولویت اول ما قطار نیست، «جاده‌هایی است که هر ساله کشته های زیادی می‌دهند»/ هدایتخواه برای اینکه خود را نجات دهد به تهران رفت

۹
۱
مردم «رأی‌های طایفه‌ای» می‌دهند، بعد همین مردم بد و بیراه به انتخاب خود می‌دهند/ اولویت اول ما قطار نیست، «جاده‌هایی است که هر ساله کشته های زیادی می‌دهند»/ هدایتخواه برای اینکه خود را نجات دهد به تهران رفت
کبنا ؛
غلام علی حبیب منش فرماندار اسبق دنا و از فعالین سیاسی اصولگرا در گفت و گو با کبنا به موضوع مهم انتخابات پرداخت که در ادامه از نظر مخاطبان می گذرد.
-به نظر شما انتخابات مجلس چطور باید برگزار شود تا در پیشبرد اهداف مردم مؤثر باشد؟ انتخابات یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است. اگر بخواهیم انتخابات درستی داشته باشیم باید نظام حزبی در کشور تقویت شود، نظام حزبی در کشور ما ضعیف است. در دنیا احزاب در تصمیم گیری‌ها نقش محوری دارند. بجای آنکه مراکز علمی، دانشگاهی، تحقیقاتی، احزاب نقش اصلی را در انتخاب یک کاندیدا داشته باشند، مردم، بدون برنامه و تفکر خاصی دست به انتخاب می‌زنند.
یکی از راهکارهایی که مراکز علمی تاثیرگذار در انتخابات باشند این است که احزاب تقویت شوند. کسی که کاندیدا می‌شود باید از یک فیلترهایی گذشته باشد، همچنین مردم باید ببینند این فردی که کاندیدا شده چه فعالیت‌هایی داشته و چه تجربیاتی داشته است. سومین ملاک مهم رشته تحصیلی و تخصص است. کسی که می‌خواهد قانون گذاری کند باید رشته‌هایی مثل حقوق و اقتصاد خوانده باشد.
همچنین نکته دیگر این است که مردم و اقشار مختلف باید از کاندیدا برنامه بخواهند. ما الان در یک جو غوغاسالاری هستیم، شانتاژبازی صورت می‌گیرد، مردم رأی‌های طایفه‌ای و قومی می‌دهند، و بعد هم همین مردمی که رأی داده‌اند بد و بیراه به انتخاب خود می‌دهند. این در حالی است که مردم باید خود را سرزنش کنند، چون خودشان انتخاب کرده‌اند.
-نماینده چطور در تصمیمات مهم اثرگذار خوهد بود؟ نماینده دو وظیفه اصلی دارد؛ یکی قانونگذاری و نظارت بر قانون. اگر همین دو وظیفه را به درستی انجام دهد واقعاً موفق خواهیم بود. بنیانگذار انقلاب گفته‌اند مجلس در رأس امور است. کشور
ما کشوری قانونمند است، قانون را مجلس وضع می‌کند، بنابراین همه قوای قضاییه، مجریه، سازمان‌ها و نهادها باید در ریل این قانون حرکت کنند. پس در واقع مجلس ریل گذار است. پس ببینیم مجلس جایگاه والایی دارد، در اصل 58 گفته شده: هر نماینده‌ای حق دخالت در تمام امور مملکت را دارد، می‌تواند اظهارنظر کن، جلوگیری کند، پیشنهاد بدهد. از طرفی گفته است همه عهدنامه‌های بین المللی باید از تصویب مجلس بگذرد. بنابراین مجلس بر مسائل داخلی و بین المللی هر دو نظارت دارد. اگر عامل به قانون باشیم وزرای مملکت و مسئولین درست انتخاب می‌شوند.
-به نظر شما در ایجاد زیرساخت‌های عمرانی و یا راه‌های ارتباطی چقدر پیشرفت داشته یم؟ استان ما باوجود خدمات ارزنده‌ای که داشته، هنوز مشکلات زیادی دارد، به دلیل اینکه مدیران ما نماینده سالار هستند نه شایسته سالار. این‌ها چه آسیب‌هایی به جامعه وارد می‌کند و چطور باید از این فضا خارج شویم؟ خدمات قبل از انقلاب و بعد از انقلاب را نمی‌شود مقایسه کرد، بعد از انقلاب خدمات زیادی صورت گرفت، یادم هست یک مدرسه راهنمایی مختلط در شهرستان دنا داشتیم، مدرسه‌ای نبود، در حالی که سال 86 وقتی در دنا مشغول خدمت بودیم 15 مدرسه افتتاح کردیم، می‌گشتیم ببینیم کجا مدرسه ندارد تا احداث کنیم.
در زمینه راه سازی، گازکشی، کارخانه جات اقدامات خیلی زیادی صورت گرفت، که قبل از انقلاب در رؤیا هم نمی‌گنجید ولی الان تقریباً همه روستاهای بزرگ ما گازکشی دارند. هر چه داریم به برکت نظام جمهوری اسلامی است. اما سؤال این است که آیا بهتر از این نمی‌شد کار کرد؟ بله می‌شد. حق مردم ما خیلی بیشتر از اینهاست. مردمی که در صحنه‌ها و عرصه‌های مختلف حضور می‌یابند و پشتیبان نظام هستند.
مشکل
راه‌های ارتباطی داریم، دلیلش هم این است که اولویت بندی نمی‌شود. اخیراً شنیدم آقای نوبخت در استان حضور یافته، 1300 میلیارد برای راه آهن اعتبار در نظر گرفته‌اند. الان دلیل اینکه قطار می‌خواهیم چیست؟ چه چیزی را می‌خواهیم بار بزنیم؟ محصولاتی که می‌خواهیم بار بزنیم چیست که قطار می‌خواهیم؟ قطار اولویت اول ما نیست. اولویت اول ما قطار نیست، جاده‌هایی است که هر ساله تعداد زیادی کشته می‌دهند، جاده‌ها را چهاربانده کنند. چقدر جاده‌های ما کشته می‌دهند؟ در همه محورها، جاده‌های ما مشکل دارند. از این‌ها که گذشتیم می‌توانیم به سراغ راه آهن برویم. همین فرودگاه یاسوج که چند ماه به دلیل نبود اعتبار تعطیل است، هر بار به دلیلی تعطیل می‌شود و مشکل دارد، به همین فرودگاه برسند.
-چرا برنامه‌هایی که مسئولان آن‌ها را در دست اجرا قرار می‌دهند بجای آنکه از روی اولویت بندی باشد، سلیقه محور هستند؟ به دلیل ایراداتی است که در سیستم و تشکیلات ایجاد کرده‌اند؛ شما ببینید استاندار در یک استان، تنها کسی نیست که قدرت دارد و می‌تواند نظر بدهد، نماینده مجلس نفوذ بیشتری دارد. نفوذ دارد به دلیل اینکه وزیر دولت برای آنکه استیضاح نشود باید نظر مجلسی‌ها را جلب کند، از طرف دیگر در استان هم دولت و مجلس بر سر انتصابات ارتباطاتی ایجاد می‌کنند که درست نیست. نمایندگان عمدتاً دنبال حل مشکل خود هستند تا مشکل دیگران. به دنبال این هستند که من رأی بیاورم، من قبول شوم، من طرفدار داشته باشم.
در استان‌ها استاندارها باید مستقل از نماینده مجلس تصمیم بگیرند، برخی استانداران شأن استاندار بودن را پایین آوردند، شبیه مسئول دفتر نماینده عمل می‌کردند. با این حال برخی استانداران، خدا ترس بودند،
با آنکه از جناح‌های نزدیک خود افرادی را منتصب می‌کردند ولی این موارد را در ضابطه و قانون انجام می‌دادند، و مستقل از نماینده تصمیم می‌گرفتند. آقایان خادمی و سید مسعود حسینی دو استاندار بومی کهگیلویه و بویراحمد، آقای حسینی فردی قانون مند و ضابطه مند بود.
-جریان اصولگرایی بعد از ائتلافی که کرد با اختلاف نظرها و مخالفت‌هایی مواجه شد نظر شما در این رابطه چیست؟ جریان اصولگرایی در یکی دو دوره دچار تنش‌هایی شد که خوشایند نبود، از جمله در دوره گذشته که دکتر هدایتخواه در لحظه‌های آخر ثبت نام کرد، که زمان مناسبی برای کاندیدا شدن نبود، در آن دوره به هر دلیلی که بوده و ما نمی‌خواهیم فعلاً آن را باز کنیم و زمان دیگری در باره آن صحبت خواهیم کرد، آقای هدایت خواه شکست خورد. دیر آمدن آقای هدایتخواه اشتباه بود، یا باید از ابتدا می‌آمد یا نمی‌آمد، انتخاب آقای فرخیانی در تابستان امسال نیز عمل غیرکارشناسی بود، سنجیده و کارشناسی نبود. بعد هم آقای فرخیانی به دلایلی ورود نکرد.
- این اختلافات چطور و چرا ایجاد شد؟ بنده مسئول این بودم که چه کسی می‌خواهد کاندیدا شود، نهایتاً همه نظرها روی آقای هدایتخواه بود، و البته می‌گفت من نمی‌آیم، اما دوستان امیدوار بودند که وارد شود و کاندیدا شود. ولی به دلیل اختلافاتی که ممکن بود ایجاد شود تشخیص شان بر این بود که وارد صحنه نشوند، به نظر من آقای هدایتخواه برای اینکه خود را نجات دهند به تهران رفتند. و الان هم در لیست جبهه پایداری هستند.
آقای منتظریان هم در لحظه‌های آخر آمد، ثبت نام کرد، نمی‌دانم چه کسی از ایشان خواست بیاید، و با اختلاف کمی به عنوان گزینه نهایی انتخاب شد. اما باز هم همه اصولگرایان روی این گزینه ائتلاف ندارند.
در این دور از بین
کسانی که رأی آوری بیشتری دارند؛ در بین اصولگرایان آقای روشنفکر و آقای منتظریان هستند، از اصلاح طلب‌ها آقای زارع و آقای بهرامی هستند. به نظر من این دوره موفقیت با اصولگرایان است. با توجه به اینکه احتمالش هست که دولت آینده هم دولت اصولگرایی باشد، نماینده اصولگرا می‌تواند تا حد زیادی موفق باشد و کار را جلو ببرد.
- با چه ساز و کاری گزینه نهایی اصولگرایان انتخاب شد؟ در بویراحمد 23 نفر و در دنا 19 نفر به عنوان شورای شهرستان انتخاب شدند. این تعداد از خودشان 15 نفر را انتخاب کردند که اینها کار انتخاب کاندیدا را انجام بدهند. در رابطه با اختلافی که در میان اصولگرایان بوجود آمد،5 نفر آمدند، آقای عسگری، درخشنده پور، امامی، دهراب پور، منتظریان. آقای درخشنده پور خود را جزو اصولگریان معرفی کرد ولی گفت من جداگانه وارد می‌شوم و بنا به نیاز رفتار می‌کنم. بنابراین سوگندنامه میان همان چند نفر هست.
- اکنون جایگاه بویراحمد و دنا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ در 8 سال گذشته هم از جهت توسعه مادی و هم از نظر سیاسی و اجتماعی عقب افتادیم. بویراحمد باید شأن خود را در مرکزیت دوباره بدست آورد، نباید مسئول عالی رتبه کشور اول به شهرستان دیگری برود، بعد به مرکز استان بیاید، همانگونه که همیشه مرسوم است و در کشور هم مرسوم است. در این چند ساله اعتبارات بویراحمد کمتر از شهرستان های دیگر بوده است لذا نماینده بویراحمد باید از این منظر نیز تلاش زیادی کند تا این عقب ماندگی رفع شود.
امیدواریم دولت کاری بر سر کار بیاید، این دولت همه محوریت و دستاوردش را در برجام گذاشت که ترامپ آن را پاره کرد. بارها ناظران به ایران آمدند و گزارشاتی دادند و گفتند ایران به تعهداتش عمل کرده است ولی اروپا و آمریکا کار خودشان را کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما

ککا
Iran, Islamic Republic of
جناب حبیب منش سلام چند سوال
- عملکرد شما در سی سخت چگونه بود با خسارت سیل و عشایر چه شد.
- رشته تحصیلی شما کارشناس ارشد دانشگاه آزاد واحد یاسوج میتونی بفرمایید چه ربطی به شما و رشته شما دارد که اظهار بفرمایید قطار نیاز ماست یا جاده.
Iran, Islamic Republic of
اگر منتظریان گزینه ی انتخابی ائتلاف انقلاب است پس بسم الله وارد عمل شو و کار کن،.شورای ائتلاف نیاز به افراد شجاع دارد،؟!هدایت خواه به عنوان رئیس شورای ائتلاف وظیفه داشت بر اساس ساز وکاری مشخص کاندید نهایی این جریان را مشخص کند؛حالا که مشخص شده چه با اختلاف کم یا زیاد،حالا شما هم یا علی بگین و وارد عرصه بشین
قانونگرا
Iran, Islamic Republic of
چون شما فرماندار حسینی بودید ادمی ضابطه مند بود
همشهری
Iran, Islamic Republic of
خودتکجایی هستی
موسوی
Iran, Islamic Republic of
جناب حبیب منش بفرما که در طول اون چندسال خودتون چه اتفاقی افتاد.
بنده خدا.حداقل حداقل 100 برابر دوره های قبل این دوره اعتبار تخصیص پیدا کرده..
بویراحمدعزتمند
Iran, Islamic Republic of
اعتبارات بویراحمد ودنا بیست برابرشده کی همیشه هم وزیراول اومده یاسوج بعد بقیه شهرستانها جز یه مورد به دلیلی که قرارنبود بیادیاسوج
علی
Iran, Islamic Republic of
کجا بودی بعد از 10سال پیداشدی جنای آقای حاجی ؟
دنا
Iran, Islamic Republic of
سیاست مدار خوبی بودید پس نظر ندید
علی
Romania
.خب اگر دنبال جایی بودید مدرسه بسازید علیرغم این همه مدرسه ای که بعد از انزمان ساخته شده چطور هنوز اینهمه مشکل فضای اموزشی داریم.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1