تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۰۷
کد مطلب : ۴۱۴۴۸۳
کبنا گزارش می‌دهد

سامان دهی کشتارگاه دهدشت؛ سالهاست مسئله این است!

۱
سامان دهی کشتارگاه دهدشت؛ سالهاست مسئله این است!
کبنا ؛یکی از عوامل سلامت یک شهر وجود کشتارگاهی سالم و اصولی است چرا که تعدا زیادی بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد که با کشتار اصولی و بهداشتی دام در کشتار گاه از بین می‌رود.
متاسفانه در کشور ما هزینه‌های زیادی صرف درمان می‌شود ولی به پیشگیری بها داده نمی‌شود، با رعایت برخی اصول اولیه که به راحتی نیز قابل اجرا است می‌توان هزینه‌های سنگین درمان را کاهش داد و اگر می‌خواهیم به مردم خدمت کنیم باید اصول را رعایت کنیم.
اگر چه کشتارگاه دهدشت مجهز به اتاق پیشسرد است که مهمترین عامل در جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است، از راه اندازی کشتار نیمه صنعتی ان هم مدتی است که می‌گذرد ولی هنوز نواقصاتی دارد که شهرداری موظف است در رفع انها وکاهش بار میکروبی بکوشد، چرا که در واقع باید گفت کار را آن کرد که تمام کرد!
در جلسه شورای سلامت کهگیلویه که 6 مهرماه با حضور دادستان کهگیلویه برگزار شده بود مسوولان، کوتاه بودن دیوار کشتارگاه و ورود سگ‌های ولگرد به محوطه کشتارگاه، عدم انشعاب گاز و کمبود آب گرم برای ضدعفونی محوطه، نبود تهویه، کمبود قلاب آویز لاشه در قسمت کشتار و پوست کنی، نگهداری دام زنده در داخل ساختمان کشتارگاه، عدم راه اندازی کشتار گاوی، کوره لاشه سوز نیمه فعال، سپتیک نامناسب، دفع غیر بهداشتی زباله‌های کشتارگاه، نیاز به زیرسازی و آسفالت بخشی از محوطه، نامناسب نبودن محل ذبح دام و خونگیری را از جمله مشکلات کشتار گاه دهدشت دانستند که در چهلمین شورای سلامت هنوز پابرجا بود!
دادستان کهگیلویه نیز دران جلسه (6 مهرماه) گفته بود در صورتی که نواقصات کشتارگاه تا شورای سلامت بعدی رفع نشود، پرونده کیفری تشکیل می‌دهیم اقایان احضار می‌شوند اظهارات را می‌گیریم اما قطعاً  پیگیری می‌کنیم، مجازات انفصال و مجازات‌های سنگین، دیگر تعارف تمام شد.
 اگر چه شورای سلامت بعدی هنوز برگزار نشده است ولی نواقصات مطرح شده همچنان هستند، با این وجود به مناسبت هفته پدافند غیر عامل، فرماندار کهگیلویه، رئیس دامپزشکی کهگیلویه، شهردار دهدشت، رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه، رئیس شورای شهر و رئیس محیط زیست از کشتارگاه دهدشت بازدید میدانی کردند.
رئیس دامپزشکی کهگیلویه با اشاره به هفته پدافند غیر عامل اظها ر کرد: یکی از جاهایی که می‌تواند تهدید برای جامعه باشد، کشتارگاه است که  باید یک گوشت سالم و بهداشتی با کمترین بار میکروبی را به دست مردم برساند، از این رو مسولان مربوطه را برای بازدید از کشتارگاه دعوت کردم.
حسینی با اشاره به نصب اتاق پیشسرد از سوی شهرداری گفت: با نگهداری 24 ساعته لاشه دام در اتاق پیشسرد از انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله تب کریمه گنگو، بیماری‌های انگلی و...جلوگیری می‌شود همچنین گوشت تردتر می‌شود.
وی راه اندازی کشتار نیمه صنعتی، حصار کشی، بهسازی و اسفالت محوطه را از جمله اقدامات مثبت شهرداری دانست و گفت: البته نواقصاتی هم وجود دارد که شهرداری قول داده است رفع کند.
علیرضا اتابک فرماندار کهگیلویه نیز از تخصیص اعتبار برای سامان دهی کشتارگاه خبر داد و گفت: سامان دهی کشتارگاهی که با جان مردم در ارتباط است عزم جدی مسوولان را می‌طلبد تا یک بار برای همیشه ساختار کاملاً بهداشتی به خود گیرد و از مصوبات شورای سلامت حذف شود.
اسفندیار برخه، شهردار دهدشت نیز با بیان اینکه شهرداری دهدشت از نیمه دوم سال 96 تاکنون افزون بر 300 میلیون تومان در کشتارگاه هزینه کرده است گفت: اعتبار برای سامان دهی کامل کشتارگاه 500 میلیون تومان برآورد شده است.
وی افزود: دیوارکشی و آسفالت محوطه، کانال‌کشی هدایت  فاضلاب و خونابه به چاه سپتیک، نصب قلاب‌های آویز، تهیه و نصب تانکر با ظرفیت 15 هزار لیتر آب، ساماندهی اتاق دام، از دیگر کارهای صورت گرفته است.
شهردار دهدشت گفت: ایراداتی از جمله ارتفاع دیوار برای جلوگیری از ورود سگ‌های ولگرد، ایجاد حوضچه و توسعه سپتیک وجود دارد که رفع خواهند شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1