تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب : ۴۱۳۴۲۱

سرانجام ناطق نوری به جامعه روحانيت آمد

۰
سرانجام ناطق نوری به جامعه روحانيت آمد
کبنا ؛طي سال‌هاي گذشته بسياري از چهره‌ها و شخصيت‌هاي سياسي بارها حجت‌الاسلام ناطق نوري را به کنشگري و بازگشت به صحنه سياست فراخواندند، اما وي حاشيه سياست را برگزيد و از کنشگري فاصله گرفت، اما هرچه ناطق از سياست فاصله گرفت؛ سياست از او فاصله نگرفت. به همين جهت است که هر زمان صحبت از انتخابات يا انتصابي مي‌شود نگاه‌ها به سمت وي مي‌چرخد. با اين حال گويا مي‌توان اميدوار بود که بازهم شيخ نور را در صحنه سياست ببينيم؛ چراکه او پس از قريب به 10 سال دوري از جامعه روحانيت ديروز به جلسه جامعه روحانيت رفت تا با استقبال همه اعضا مواجه شود و صداي «يار امام خوش‌آمد» فضا را پر کند.
بازگشتي به وسعت يک دهه
جامعه روحانيت مبارز از تشکل‌هاي روحاني قديمي و سابقه‌دار در انقلاب است که سابقه آن را مي‌توان از سال‌هاي اوليه انقلاب جست‌وجو کرد. گرچه فعاليت‌هاي مشخص اين تشکل پس از انشعاب مجمع روحانيون مبارز شکل و نمود پيدا کرد. در اين راستا جامعه روحانيت مبارز که از ابتدا نيروهاي انقلابي صاحب‌نامي چون مرحوم آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني، علي اکبر ناطق نوري، حسن روحاني، مهدوي کني، موحدي کرماني و امامي کاشاني را در خود مي‌ديد در فعاليت‌هاي سياسي کشور نقش موثري داشته به نحوي که از ابتدا تا اوايل دهه 90 اين تشکل به عنوان محوريت جريان راست سنتي يا اصولگرا عمل ‌کرده است. تا حدي که ليست‌هاي انتخاباتي براي مجلس، رياست جمهوري يا خبرگان با تاييد اين تشکل رسميت مي‌يافت. اما از مقطعي به بعد جامعه روحانيت آن جايگاه، پايگاه و عناصر انقلابي خود را از دست داد و به سمت و سويي رفت که موجب جدايي چند تن از اعضاي موثر اين تشکل شد. پس از انتخابات سال 88 بود که جدايي‌ها سر باز کرد. پس از مناظره جنجالي احمدي‌نژاد با نخست وزير دفاع مقدس و صحبت‌هاي ناپسند درباره برخي بزرگان نظام همچون آيت‌ا... هاشمي و حجت‌الاسلام ناطق نوري جامعه روحانيت با وجود اظهارات احمدي‌نژاد در مخالفت با دو تن از اعضاء از احمدي‌نژاد حمايت کرد و همين شد سنگ بناي اختلافات برخي از اعضا با جامعه روحانيت. پس از آن آيت‌ا... هاشمي و ناطق نوري با وجود دعوتنامه‌هاي ارسالي در جلسات شرکت نکردند. آيت‌ا... مراتب امنيتي را علت عدم حضور بيان کرد و ناطق نيز به سبب ناراحتي از جامعه براي عدم حمايت از وي در قصه اتهامات احمدي‌نژاد چندين سال در جلسات شرکت نکردند. هر چند پس از آنها حسن روحاني نيز رفته‌رفته از شرکت در جلسات جامعه روحانيت استنکاف ورزيد. به گفته برخي از اعضاي جامعه براي آيت‌ا... هاشمي، حجت‌الاسلام ناطق و روحاني تا چندي دعوتنامه ارسال شد، اما آنها با نزديکي به اصلاح‌طلبان و مشي و مرام اعتدالي عطاي حضور در جامعه روحانيت را به لقايش بخشيدند. آيت‌ا... در اسفند 95 بدرود حيات گفت؛ اما آنطور که گفته مي‌شود بازهم براي ناطق و روحاني دعوتنامه مي‌رود و اعضاء منتظرند که اين دو عضو قديمي و از پايه‌گذاران جامعه روحانيت هر چند که به لحاظ فکري و نظري با ساير اعضا اختلافات آشکاري دارند، اما بازهم به جلسات بازگردند. از اين رو خبر مي‌رسد که حجت‌الاسلام ناطق نوري پس از 10سال، به جلسات جامعه روحانيت رفت تا به غيبت طولاني مدت خود پايان دهد، گرچه بسياري درصدد بودند که ناطق را به عرصه سياست بازگردانند.
دعوت کتبي از ناطق نوري
يک عضو جامعه روحانيت مبارز درباره جلسه ديروز جامعه روحانيت با حضور علي اکبر ناطق نوري اظهار داشت: آقاي ناطق‌نوري، اخيرا در جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام حضور پيدا کرده و در آن جلسه، در کنار آيت‌‌ا... موحدي کرماني نشسته بودند. آيت‌ا... موحدي کرماني به عنوان رئيس جامعه روحانيت از ايشان درخواست کرده بودند که در جلسات جامعه روحانيت هم مانند گذشته شرکت کنند. خبرآنلاين نوشت؛ حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم گفت: آقاي ناطق‌نوري گفته بودند از من دعوت کنيد تا در جلسه حاضر شوم و در همان جلسه، آيت‌ا... موحدي کرماني به صورت مکتوب از ايشان دعوت کرده بودند که در جلسه جامعه روحانيت مبارز شرکت کنند. سخنگوي جامعه روحانيت مبارز درباره جزئيات جلسه جامعه روحانيت، بيان کرد: در اين جلسه، آقاي ناطق نوري به عنوان مهمان حاضر شده بودند و هيچ اظهارنظري نکردند و نکته‌اي هم درباره حضور ايشان در جلسات آينده بيان نشد. وي با بيان اينکه احتمالا حضور آقاي ناطق نوري به همين جلسه ختم خواهد شد و گويا اين حضور ادامه پيدا نخواهد کرد اظهار کرد: اعضاي جامعه روحانيت در اين جلسه با حضور ايشان خوشحال شدند و با خنده مي‌گفتند که «يار امام خوش آمد». مصباحي مقدم درباره حضور حسن روحاني در جلسات جامعه روحانيت اذعان کرد: آيت‌ا... موحدي کرماني از آقاي روحاني هم دعوت کرده‌اند که در جلسات شرکت کنند و آقاي روحاني گفته‌اند که جلسات مانند زمان آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني در دفتر رئيس‌جمهور برگزار شود. وي درباره واکنش اعضاي جامعه روحانيت مبارز به اين درخواست هم گفت که اين موضوع بررسي مي‌شود. سخنگوي جامعه روحانيت مبارز درباره برنامه اين جامعه براي حضور مداوم ناطق‌نوري در جلسات تصريح کرد: تلاش ما اين است که اين اتفاق بيفتد.
آخوندها باهم کنار مي‌آيند
يک عضو ديگر جامعه روحانيت مبارز درباره حضور ناطق نوري در جلسه جامعه روحانيت بيان کرد: آيت‌ا... موحدي کرماني گفتند که وقتي آقاي ناطق‌نوري به جلسه مجمع رفته‌اند، از ايشان درخواست کرده‌اند که به جلسه جامعه بيايند و ايشان هم پذيرفته‌اند و در جلسه حضور پيدا کردند. سيدرضا اکرمي گفت: اين اولين حضور آقاي ناطق‌نوري در جلسات جامعه پس از سال‌ها بود و اعضا به ايشان خير مقدم گفتند و نکته خاصي در اين جلسه مطرح نشد و آقاي ناطق‌نوري هم حرفي نزدند. وي درباره شعار «يار امام خوش آمد» در زمان حضور ناطق‌نوري در جلسه جامعه روحانيت هم گفت: پس بايد چه بگوييم؟ خير مقدم گفتيم و چند نفر هم گفتند «يار امام خوش آمد» و ما هم خوشحال شديم که ايشان به جلسه آمدند. اکرمي عنوان کرد: آخوندها باهم کنار مي‌آيند، شما کت و شلواري‌ها خودتان را بپاييد.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1