کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بررسی تغییر رئیس اداره آموزش و پرورش گچساران و تنش‌هایی که از بیرون هدایت می‌شوند

بساط عمه‌زاده‌ها و دایی‌زاده‌ها و تنش‌ مشاورین

14 خرداد 1398 ساعت 4:13

صرف نظر از عملکرد بی نظیر هادی زارع پور در آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد، ظاهراً بدعت‌های نادرست و رویه غیرقابل قبول دخالت سیاسیون و مسائل جناحی، قومی و قبیله‌ای در آموزش و پرورش گچساران فعلاًها ادامه دارد. انتصاب بحث برانگیز «مقیمی» و رفتن پر بحث «پورالحسینی» گواه بر همین بدعت‌های نادرست است.


سال‌ها است که آموزش و پرورش گچساران دچار تلاطم‌های سیاسی شده است و سکان این اداره مهم بیشتر از بیرون و بر اساس معیارهایی غیر از مصلحت آموزش و پرورش، تنظیم شد تا از داخل خود این اداره. محمد شهبازی که صدارتش بر اداره آموزش و پرورش گچساران به یک سال نرسید، در سخنرانی خود تاجگردون را مخاطب قرار داد و او را توصیه استراتژیک کرد و گفت: عمه زاده‌ام مراقب مشاورانت باش. کمی تأمل در این حرف شهبازی که خود را دایی زاده تاجگردون می‌خواند، پرده از خیلی واقعیت بر می‌دارد و اینگونه که از صحبت‌های شهبازی بر می‌آید تاجگردون تحت تأثیر مشاورانش دخالت‌های زیادی در آموزش و پرورش می‌کند. اینکه این صحبت‌های شهبازی چقدر نزد تاجگردون کارگر بیفتد را باید در وقت دیگری بررسی کرد.
بعد از رفتن سید ظهیر الدین پورالحسینی از آموزش و پرورش حرف و حدیث‌های زیادی مبنی بر مخالفت‌های بین پورالحسینی، دفتر نماینده، هادی زارع پور مدیرکل آموزش و پرورش و تاجگردون وجود داشت، صحبت‌هایی که هیچ وقت نه پورالحسینی در باره آنها حرفی زد و نه مدیریت آموزش و پرورش استان. موضوعی که معاون اداره کل آموزش و پرورش هم به آن گریزی زد و دخالت خود را در انتصاب رئیس آموزش و پرورش گچساران  رد کرد.
اما شهبازی به تنش‌های بیرون از اداره آموزش و پرورش و کنارگذاری پورالحسینی و جایگزینی خود اشاره کرد و گفت: در آن برهه از زمان صرفاً جهت خاموش کردن تنش که منشأ آن خارج از مجموعه بود مسوولیت را قبول کردم.
 از طرفی هر چند شهبازی منشی متواضعانه دارد ولی به عملکرد مثبت خود اشاره ای کرد و ابراز داشت: امروز افتخار می‌کنم که حتی یک دانش آموز، خانواده آنها و  یا همکاران را در آموزش و پرورش از خودم ناراحت نکرده‌ام و با خیال راحت مسوولیت را به شخص دیگری واگذار می‌کنم.
شهبازی گفت: اهل جنجال نیستم و نبودم، و بیان کرد: من افتخار می‌کنم دایی زاده حاج غلام رضا تاجگردون هستم چرا که وقتی شاهد عملیات اجرایی مدرسه  ۶ و ۹ کلاسه در محله سادات گچساران، احداث فرهنگسرا، زمین چمن مصنوعی و استخر دانش آموزی را نظاره می‌کنم  و وقتی که امسال ۲۰ میلیارد ریال اعتبار جهت تأمین وسایل سرمایشی و گرمایشی و تجهیز مدارس تخصیص داده می‌شود به این قومیت افتخار می‌کنم.  وقتی که شاهد افتتاح چند زمین چمن مصنوعی در روستاهای مختلف، پروژه‌های آبرسانی و جاده سازی در مناطق محروم روستایی و  همچنین  افتتاح خیابان بلادیان و احداث فرهنگسرای دانش آموزی در بافت فرسوده هستم افتخار می‌کنم که دایی زاده تاجگردون هستم.
 شهبازی اما تاکید می‌کند:عمه زاده عزیزم توصیه می‌کنم در چینش نیروها و انتخاب مشاورینتان تجدید نظر کنید.
سرپرست سابق آموزش و پرورش گچساران به موضوع خانه‌های سازمانی هم گریزی زد. خانه‌های که حاشیه‌های جدی برای مدیران دارند و صاحبان قدرت می‌خواهند این منازل را در اختیار نیروهای خودشان قرار دهند. او بیان کرد: در زمان مدیریت خواستار تخلیه منازل سازمانی شده و حکم تخلیه آن را از دادگستری گرفته‌ام چرا که کسانی هستند که سالیان سال در این منازل سکونت دارند. شاید بتوان گفت شهبازی کسی نبود که هوای این و آن را داشته باشد و از همین جا هم ضربه خورد و کنار رفت. وگرنه چطور می شود که فردی با 31سال سابقه کاری در دورترین روستاها و مسئولیت داشتن در اداره کل استان، با وجود عملکرد قابل قبول به کنار رود و کسی جایگزین شود که سابقه مدیریت در مدرسه را دارد، چه چیزی در این فرد دیده شده که باید رئیس آموزش و پرورش شود!
وی با بیان اینکه، مشکل سالن وحدت تا حدودی مرتفع شده است، خاطرنشان کرد: خوشحالم هر شخصی که از درب ریاست وارد شد نپرسیدم که اصلاح طلب یا اصولگرا و یا ترک و لر هستی.
شهبازی پاسخی برای کارشکنی بعضی از صاحبان نفوذ داشت و بیان کرد، حال اگر بعد از ۳۱ سال خدمت برای تدریس به روستای بابا کلان بروم باز هم افتخار می‌کنم چرا که من یک آموزگار هستم. شهبازی در واقع گفت: برای من مهم نیست که کجا باشم چرا که دل بسته نبودم و نیستم.
ایوب مقیمی رئیس جدید آموزش وپرورش گچساران نیز در ابتدای سخنانش از تاجگردون قدردانی کرد و بعد هم گفت: هیچ گاه به دنبال ریاست نبوده‌ام و اکنون که این مسئولیت را پذیرفته‌ام موظف هستم که در مقابل همه همکاران، دانش آموزان و خانواده‌ها پاسخگو باشم.
مقیمی با بیان اینکه از کسانی که در آموزش و پرورش نقش آفرینی داشته، کمال سپاس و قدردانی را دارم، اظهار کرد:  از برادر و  فامیل خودم حاج پورالحسینی تقدیر و تشکر دارم چرا که ایشان  در زمان تصدی مدیریت آموزش و پرورش نقش آفرینی کردند. همچنین از زحمات آقای شهبازی که  هفت ماه توانست با آرامش خاصی به دور از تنش این مجموعه را اداره کند تقدیر و تشکر دارم.
مقیمی با بیان اینکه این جلسه را به عنوان مراسم تودیع و معارفه تلقی نمی‌کنم ابراز کرد: این منصب‌ها تابعیتی است دیروز دست کسی و امروز هم دست بنده و فردا  هم دست دیگری، بنده همین جلسه معارفه را جلسه تودیع خودم تلقی خواهم کرد  چرا که در آینده  اگر عمری هم باقی باشد باید جای خود را به فرد دیگری بدهم.
وی گفت: تقدیر و تشکر می‌کنم از کسانی که مسوولیت مدیریت آموزش و پرورش را به من واگذار کردند، علی رغم محبت دوستان هیچ گاه  به دنبال ریاست نبوده‌ام و  اکنون که این مسئولیت را پذیرفته‌ام موظف هستم که در مقابل همه همکاران، دانش آموزان و خانواده‌ها پاسخگو باشم. هیچ زمانی در حوزه کاری‌ام تفکر سیاسی‌ام را به کار نبرده‌ام و در طول ۱۲ سال در یک مدرسه علی رغم اینکه معاونت آموزشی آن مدرسه  تفکر سیاسی دیگری داشته  لیکن در کنار هم به خوبی کار می‌کردیم.
اردشیر یاری معاونت پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیز در آئین تودیع و معارفه رئیس سابق و جدید آموزش و پرورش گچساران به برخی حواشی به وجود آمده بر سر انتصاب رئیس گریزی می زند و بیان می‌کند: خدا را گواه می‌گیرم که هیچ دخالتی نکردم.
یاری علت عدم حضور مدیرکل آموزش و پرورش در جلسات معارفه را هم توضیح می‌دهد و می‌گوید: در این مدت که در خدمت مدیرکل آموزش و پرورش استان هستیم ایشان هیچگاه در جلسات تودیع و معارفه حضور نیافته‌اند.
وی با اشاره به مراسم تکریم رئیس اسبق آموزش و پرورش گچساران گفت، در برهه‌ای مورد بی مهری قرار گرفته‌ایم و خدا را گواه می‌دانم که در انتصابات مدیران هیج دخالتی نداشته‌ایم.  آقای پورالحسینی و شهبازی از مدیران موفق آموزش و پرورش هستند چرا که جایگاه آموزش و پرورش بسیار مهم است. برخی سایت‌ها عنوان شده بود که فلانی فلانی را سوخت و نگذاشت به آموزش و پرورش گچساران بیاید، آقای پورالحسینی دوست درجه یک من است و آقای عبدی‌پور از دوستان نزدیک از فرهنگیان خوشنام، خوشفکر بود.
وی با خطاب به رئیس جدید آموزش و پرورش گچساران گفت: انتظار داریم اعتدال و میانه رویی در میان فرهنگیان حفظ  و از افراط و تفریط خودداری شود. سعی کنید در بالا بردن میانگین آموزش و پرورش بکوشید چرا که آموزش و پرورش گچساران از جایگاه رفیعی برخوردار است.
این مسوول در ادامه به تمجید از تاجگردون پرداخت و گفت:زیرساخت‌های موجود در آموزش و پرورش گچساران با کمک نماینده این شهرستان مهیا شده است. روزی همه مقام و مسوولیت ها به پایان می‌رسد و آن چیزی که باقی خواهد ماند انسانیت است.
صرف نظر از عملکرد بی نظیر هادی زارع پور در آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد، ظاهراً بدعت‌های نادرست و رویه غیرقابل قبول دخالت سیاسیون و مسائل جناحی، قومی و قبیله‌ای در آموزش و پرورش گچساران فعلاًها ادامه دارد. انتصاب بحث برانگیز «مقیمی» و رفتن پر بحث «پورالحسینی» گواه بر همین بدعت‌های نادرست است.
 پاس دادن صندلی مدیریت بین اقوام و اقارب موجبات نگرانی فرهنگیان و معلمان شهرستان گچساران شده، سووالی که پیش می‌آید این است که تقسیم صندلی مدیریت آموزش و پرورش بین افراد خاص با جغرافیای مشترک بر اساس کدام معیار صورت می گیرد.
چگونه می‌شود که دایی زاده می‌رود و عمو زاده می‌آید. چرایی انتخاب گزینه جایگزین سرپرست فعلی برای اداره گچساران از همان طایفه با عنایت به آرامش فعلی حاکم بر این اداره چه توجیهی دارد؟ دلیل بی توجهی به سایر اقشار و ایلات مانند قشقایی و بویراحمد و  همچنین دیگر طوایف باوی چگونه توجیه خواهد شد؟ چرا باید با آقای عبدی پور اینگونه برخورد شود؟ نقش نماینده و دفتر او و مشاورینش در به وجود آمدن حواشی و تنشی که «شهبازی» به آن اشاره کرد در اداره آموزش و پرورش گچساران چیست؟


کد مطلب: 410102

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/410102/بساط-عمه-زاده-ها-دایی-زاده-ها-تنش-مشاورین

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1