تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب : ۴۰۹۹۰۰
کارخانه‌های شن و ماسه کهگیلویه و بویراحمد که نه ملاحظه محیط زیست را دارند نه ملاحظه منابع طبیعی

کارخانه‌داران شن و ماسه کهگیلویه و بویراحمد قواعد و قوانین را گل گرفتند

۲
۰
کارخانه‌داران شن و ماسه کهگیلویه و بویراحمد قواعد و قوانین را گل گرفتند
کبنا ؛
لگدمالی طبیعت و دفن استاندارد در واحدهای شن و ماسه کهگیلویه و بویراحمد
80 درصد از تولیدات واحدهای شن و ماسه استان کهگیلویه و بویراحمد از استاندارد خارج هستند. علاوه بر این پساب این واحدهای تولیدی وارد محیط زیست می‌شود و خساراتی را وارد می‌کنند. این حرف‌ها را سید انتظام سهمگین معاون فنی سازمان مدیریت  و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد را در شورای فنی استان زد که علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از داریوش دیودیده خواست گزارشی از روند فعالیت این واحدهای تولیدی در جلسه آینده به او بدهد. این کارخانه‌های شن و ماسه نه ملاحظه محیط زیست را می‌کنند و نه ملاحظه مصالح و منافع مردم را.
فارس در باره این واحدهای تولیدی اینگونه می‌نویسد که؛ «واحدهایی که هم فاجعه زیست محیطی ایجاد کرده و هم قواعد و قوانین استاندارد را زیر پا گذاشته‌اند. اگر خوب به یاد آوریم اواخر دولت قبل و در دوره مدیریت سید حسین صابری بر استانداری کهگیلویه و بویراحمد و به عبارتی در پاییز و یا زمستان سال 91 بود که موضوع تخلف واحدهای تولید شن و ماسه در استان کهگیلویه و بویراحمد در دستور کار قرار گرفت و جالب اینکه رسانه‌ها و یکی از خبرگزاری‌ها بودند که این سوژه را شسته و رفته و مستند تحویل مدیران استان برای پی‌گیری و برخورد دادند.
استاندار وقت نیز بی‌درنگ با برگزاری جلسات مختلف برای این واحدها تعیین تکلیف کرد و قرار شد که از بستر رودخانه خارج شوند و تا حدود زیادی هم اقدامات عملیاتی صورت گرفت.
صابری در مدت زمانی از مدیریت خود بر استان که اندکی بیش از یک سال بود روزها و هفته‌ها را به آزادسازی رود بشار اختصاص داد، جلسات متعددی را برای به قول خودش آزادی رود بشار که تا ساعت‌ها ادامه داشت برگزار کرد.
جلساتی که گاه با حواشی زیادی همراه بود و در آن انواع تهدیدها و حتی توهین‌ها نسبت به شخص اول اجرایی استان روا داشته شد.
همزمان با تغییر استانداران در دولت یازدهم خیلی زود سید حسین صابری به عنوان یکی از نخستین استانداران دولت دهم جای خود را به سید موسی خادمی استاندار بومی داد.
با این تغییر آن که بیش از همه خوشحال به نظر می‌رسید برخی از کارخانه‌داران بستر رود بشار بودند که دوره جدید را فصلی برای بازگشایی واحدهای تعطیل شده خود می‌دانستند.


 
خادمی که آمد و صابری رفت تا چندین روز این موضوع نقل محافل رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای بود که آیا خادمی با این پرونده چه برخوردی خواهد داشت.
سید موسی خادمی در نخستین اظهار نظر رسانه‌ای خود در تاریخ هفتم مهر ماه سال 92 به فارس در یاسوج و در حاشیه نشست ساماندهی رود بشار در دوره خود گفت: به عنوان یک شهروند دوست دارم رود بشار همانند رودهای بزرگی که از دل شهرها می‌گذرد در اختیار مردم و برای مردم باشد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: رود بشار باید یک جای زیبای محل گردشگری باشد که مردم از آن لذت ببرند و تبدیل به یک فرصت برای این شهر شود.
در آخرین نشست ساماندهی رود بشار در دوره مدیریت سید موسی خادمی حرف آخر را خادمی استاندار حاضر جواب با کنایه‌ای زد.
خادمی در پاسخ به برخی استدلالات برای استفاده دوباره از رود بشار گفت: گوشت شکار هم بهتر از گوشت حیوان اهلی است ولی آیا دلیل می‌شود که آن‌ها را شکار کنیم.
دولت اول تدیبر و امید در استان کهگیلویه و بویراحمد کار خود را پایان داد و خادمی به لرستان رفت و احمدی از ایلام آمد اما به دلیل سماجتی که واحدهای تولید شن و ماسه داشتند تقریبا از بستر رود بشار که کنار نرفتند هیچ نوعی بی‌عدالتی نیز در بین خود آن‌ها به وجود آمد.


 
برخی از این واحدها به هشدارهای مسؤولان گوش دادند و از بستر رودخانه به کوه رفتند و آن جا مورد حمایت قرار نگرفتند و آن عده متخلف باز هم بر تخلف خود اصرار ورزیدند و دوباره بلای جان رود بشار شدند.
اما این پایان کار تخلفات واحدهای تولید شن و ماسه نبود چرا که علاوه بر تخلفات زیست محیطی تخلف دیگری را نیز ادامه دادند و محصولات آن‌ها طبق آن چه که کارشناسان رسمی دولتی اعلام کرده‌اند هیچگونه کیفیتی از نظر دانه‌بندی که همان استخوان‌بندی است به محصولات خود ندادند.


 
تخلفات و عبور از قانون توسط این واحدها باعث شد در آخرین نشست شورای فنی استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست استاندار گزارشی توسط کارشناسان در این شورا ارائه شد مبنی بر این که بیشتر محصولات واحدهای تولیدی شن و ماسه در شهر یاسوج غیر استاندارد است.
در این نشست چنین اعلام شد که از تعداد 15 کارخانه استان نمونه‌هایی به آزمایشگاه آب و خاک استان دادیم که از این تعداد دانه‌بندی کارخانه از محدوده استاندارد خارج بود.
برای مثال در شن درشت و دانه ریز با آزمایش‌های انجام شده از 14 کارخانه 80 درصد خارج از استاندارد بوده است.


 
همچنین از برخی واحدهای تولید بتن بازدید به عمل آمده بود و محصول آن‌ها به آزمایشگاه فرستاده شده بود معلوم شد اصولا به دانه‌بندی توجهی نمی‌شود که از 11 واحد تولید بتن دانه‌‌بندی همه این واحدها خارج از ریل استاندارد بود.
از دیگر موضوعات مربوط به واحدهای متخلف شن و ماسه در این نشست پخش تصاویری از فاجعه زیست محیطی بود که واحدهای شن و ماسه ایجاد کرده‌اند استاندار به رئیس سازمان صنعت و معدن دستور داد تا قبل از هر چیز مستندی از این وضعیت تهیه کند و در نشست شورای معدن استان این مستند به معرض نمایش گذاشته شود.
وی خواست تا گزارش کاملی در خصوص نحوه استقرار آن‌ها در مکان‌های کنونی، نحوهاستخراج و نحوه تعامل با محیط زیست و منابع طبیعی از سوی این واحدهای شن و ماسه ارائه شود.
در نشست شورای فنی معلوم شد که این واحدهای شن و ماسه پساب خود را بدون در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی وارد رودخانه می‌کنند و نسبت به ایجاد فضای سبز در محل کارخانه خود هیچ اقدامی نکرده‌اند و در برداشت‌ها به هیچ وجه رعایت مسائل ایمنی را نمی‌کنند.
با این وضعیت باید دید که مسؤولان استان چه تمهیدی برای برخورد با واحدهای متخلف شن و ماسه خواهند اندیشید واحدهایی که هم فاجعه زیست محیطی ایجاد کرده و هم قواعد و قوانین استاندارد را زیر پا گذاشته‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
هیچ برداشتی از سال ۱۳۹۱ تاکنون از بستر رودخانه صورت نگرفته و یکی از دلایل اصلی سیل هم عدم لایه روبی بوده که اگر انجام میشد قطعا این همه خسارت وارد نمی شد زیرا در سالهای گذشته توسط کارخانه ها صورت می گرفته. و آیا سنگ شکن های کوهی در منطقه دلی بجو سپیدار دیده اید که چه قدر طبیعت بکر را نابود کر ه اند و آیا در دارشاهی دیده اید که چقدر و با چه عمقی زمین برداشت شده و خواهش دارم بی طرفانه همه جا را رصد کنید
Iran, Islamic Republic of
سلام تا .ماینده است اینها کنار رودخانه هستند وکسی نمی تواند انها را جا بجا کند چون خودش ذینفع است
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1