کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معضل ترافیک در یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بررسی شد

لزوم احیای فرهنگ ترافیک در یاسوج / شهری که هر روز بر مردم تنگ‌تر می‌شود

2 خرداد 1398 ساعت 20:39

در حالی که یاسوج روز به روز در حال گسترش و افزایش جمعیت است، اما زمین‌های از شهر یاسوج به بهانه اجرای پروژه‌های میلیاردی توسط سازمان‌ها و نهادهای مختلف گودبرداری و در محاصره حلبی‌ها قرار گرفته‌اند و نه تنها که به مردم نفع نرسانده‌اند بلکه شهر را برای تردد آنها تنگ‌تر کرده‌اند.


فرهنگ ترافیک یکی از زیرساخت‌های فرهنگ شهری است که لازمه آن فراهم کردن بسترهای مورد نیاز جهت رعایت این فرهنگ ناب مدنیت است. یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود اینکه روز به روز در حال گسترس می‌باشد و افراد زیادی هم به جمعیت این شهر اضافه و هر روز هم ساختمان‌های آسمان خراش در آن احداث می‌شود. اما نبود پارکینگ و خیابان‌های استاندارد و تقاطع‌های همسطح و مهمتر اینکه نداشتن فرهنگ رانندگی سبب شده تا در خیابان‌ها و میادین اصلی شهر یاسوج ردپای ترافیک باشد.
در حالی که یاسوج روز به روز در حال گسترش و افزایش جمعیت است، اما زمین‌های از شهر یاسوج به بهانه اجرای پروژه‌های میلیاردی توسط سازمان‌ها و نهادهای مختلف گودبرداری و در محاصره حلبی‌ها قرار گرفته‌اند و نه تنها که به مردم نفع نرسانده‌اند بلکه شهر را برای تردد آنها تنگ‌تر کرده‌اند.
از نقش زیرساخت‌ها در کاهش ترافیک که بگذریم، فرهنگ ترافیک و برخوردار شدن شهروندان از این فرهنگ نیز می‌تواند در عبور و مرور و رفاه عمومی مردم نقش بسزایی ایفا نماید.
 محمد کاظم نظری معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این باره بیان می‌کند: انتظار می‌رود تمامی مسئولان و مردم برای رفع مشکلات فرهنگی پای کار بیایند و هرکدام بنا به رسالت و تخصص خود در این زمینه ورود کنند.
وی بیان داشت: بدون شک با تعامل هنرمندان، اصحاب قلم و مسئولان می‌توان بخش اعظمی از مشکلات فرهنگی را مرتفع کرد.
نظری اظهار داشت: برای هدفگذاری فرهنگی باید مدل مطلوب فعالیت فرهنگی در مراکز آموزشی و دانشگاهی ما عملیاتی شود.
وی با بیان اینکه اصحاب رسانه می‌توانند در این مسیر ما را یاری کنند، تصریح کرد: هنرمندان و تمامی صاحبان اندیشه و قلم باید برای ارائه راهکار مناسب برای حل مشکلات فرهنگی به ویژه در حوزه ترافیک همکاری کنند.
وی با اشاره به کمتر شدن ریشه کنی گیاهان کوهی گفت: ریشه کن کردن گیاهان خودرو کوهی نسبت به گذشته کمتر شده است اما باید فرهنگسازی های لازم برای حفاظت از این طبیعت خدادادی انجام شود تا اقبال عمومی برای حفظ این طبیعت گران بها افزایش یابد.
معاون سیاسی استاندار افزود: باید زیرساختهای فرهنگ شهرنشینی در استان فراهم شود و صدا و سیما به عنوان رسانه ملی نقش مهمی در ترویج فرهنگ شهرنشینی و ترافیک دارد و می‌توانند با برنامه سازی های هدفمند زمینه ارتقای فرهنگ شهروندان را مهیا کنند.
حجت الاسلام والمسلمین علی فتح میرمحمدی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، افزود: در این راستا باید زیرساختهای لازم فراهم و با آینده نگری نسبت به این امر اقدام شود.
وی با اشاره به نقش مهم آموزش و پرورش در نهادینه کردن توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی در میان دانش آموزان که نسل آینده کشور را می‌سازند، بیان داشت: برگزاری کارگاه‌های مشترک بین دانش آموزان و والدین، برگزاری دوره‌های آموزشی نحوه برخورد پلیس راهور با متخلفان و اعمال جریمه غیرحضوری می‌تواند در توسعه فرهنگ ترافیک راهگشا باشد.
میر محمدی تصریح کرد: در راستای کاهش ترافیک و استفاده کمتر از ماشین در سطح شهر، فرهنگ دوچرخه سواری باید به یک جریان دائمی تبدیل شود.
وی افزود: احیای این فرهنگ نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها از جمله اختصاص مسیرهای ویژه دوچرخه سواری است.
میر محمدی تاکید کرد: علاوه بر اجرای کارگاه‌های آموزشی و ترویج فرهنگ صحیح ترافیک، پلیس با رانندگان پرخطر باید برخورد جدی داشته باشد.
عوامل زیادی می‌تواند در بالا بردن فرهنگ ترافیک و ترویج آن تأثیر بگذارد که حجت الاسلام میرمحمدی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در این خصوص می‌گوید: تجهیز جاده‌ها به زیرساخت‌های لازم، خط کشی، نصب علائم جاده‌ای، شناسایی و کشف زمینه‌ها و ریشه‌های علل فردی و اجتماعی تخلفات، شهر گرایی، توسعه فرهنگ شهرنشینی، ارتقای سواد ترافیکی، تاکید بر آموزه‌های دینی و حقوق شهروندی و جامعه پذیری خانواده‌ها می‌تواند در راستای ترویج فرهنگ ترافیک به ما کمک کند.


کد مطلب: 409842

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/409842/لزوم-احیای-فرهنگ-ترافیک-یاسوج-شهری-روز-مردم-تنگ-تر-می-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1