تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۴۰۶۴۳۸
بررسی جزئیات سانحه سقوط هواپیما در کرج:

چرا هواپيماي ۷۰۷ از كنترل خارج شد

۱
۰
چرا هواپيماي ۷۰۷ از كنترل خارج شد
کبنا ؛در ساعات نخست این حادثه، سخنگوی هواپیمایی کشور در برنامه شبکه خبر اعلام کرد این هواپیما قرقیزستانی است. اما اعلام ارتش مبنی بر اینکه هواپیما متعلق به این نهاد بوده است، انتقاداتی را از سوی کاربران به دنبال داشت. کاربران از سخنگوی هواپیمایی کشور انتقاد کردند. بسیاری از کاربران انتشار خبرهای ضد و نقیض و متفاوت از رسانه های کشور را مبنای انتقاد خود از وضعیت اطلاع رسانی در کشور قرار دادند و همین مساله را دلیلی برای بی اعتمادی مردم به رسانه ها برشمردند. یک نماینده مجلس درباره وضعیت امنیتی سامانه هوایی و چرایی تکرار سوانح هوایی به «آرمان» می‌گوید: باید بررسی شود که هواپیمای سانحه دیده زیر نظر کدام مجموعه فعالیت می‌کرد. فرج‌ ا... رجبی با تاکید به تاثیر تحریم‌ها روی امنیت ناوگان هوایی ادامه می‌دهد: هم اکنون که دچار تحریم هستیم، باید تاکید بیشتری روی فرآیند تعمیر و نگهداری داشته باشیم و بازبینی‌ها و بازرسی ادواری را بر اساس آئین نامه‌ها به حداقل زمان برسانیم تا بتوانیم با توجه به فرسودگی ناوگان هوایی به‌ علت طولانی بودن عمر مصرفی آن، حوادث را کم کنیم. واقعیت این است که نمی‌توان گفت که ناوگان هوایی ما عمر کمی دارد و در شرایط فعلی راهکاری جز استفاده از امکانات موجود نداریم تا بتوانیم با تاکید بر پروتکل‌های تعمیر و نگهداری امنیت لازم را داشته باشیم.
تحویل اجساد به پزشکی قانونی
سخنگوی ارتش با اشاره به آتش گرفتن هواپیمای باربری 707 که از مبدأ بیشکک کشور قرقیزستان اقدام به فرود اضطراری در فرودگاه فتح البرز کرده بود، گفت: این هواپیما در هنگام فرود از باند خارج شد و پس از برخورد با دیوار انتهایی باند دچار آتش‌سوزی شد. شاهین تقی‌خانی ادامه داد: در این ماموریت برای صرفه ‌جویی در استفاده از تجهیزات و استفاده مطلوب از زمان طولانی ماموریت همزمان اقدام آموزشی نیز صورت می‌گیرد. در این ماموریت نیز در فاصله رفت و برگشت، ماموریت آموزشی برای خلبانان و مجموعه تیم پروازی صورت گرفته است.سخنگوی ارتش توضیح داد: در نتیجه این ماموریت علاوه‌بر ماموریت مردم یاری، ماموریت آموزشی نیز بوده و همچنین هواپیما به هیچ عنوان در اجاره نبوده است. در ادامه مدیرکل پزشکی قانونی استان البرز از تحویل جسد 15 تن از قربانیان حادثه سقوط هواپیما در زیبادشت به پزشکی قانونی خبر داد. حمید داوودآبادی در این باره گفت: تاکنون اجساد 15 تن از قربانیان حادثه سقوط هواپیما شامل 14 مرد و یک زن به پزشکی قانونی استان البرز تحویل داده شده است. داوود آبادی با بیان اینکه هویت 10 تن از جانباختگان قابل تشخیص است، تصریح کرد: همچنین نسبت به تشخیص هویت دیگر جانباختگان نیز تردید وجود داشت که بنا شد با انجام آزمایش‌های ژنتیک و نمونه برداری از اعضای خانواده‌ها نسبت به شناسایی و تشخیص هویت این افراد اقدام شود و با دستور دادستانی و انجام بررسی‌های نهایی اسامی این افراد اعلام خواهد شد. در این باره مدیر کل بحران سازمان پزشکی قانونی کشور اسامی جانباختگان سقوط هواپیما در زیبادشت کرج را اعلام کرد. مهرداد علی بخشی گفـت: با انتقال اجساد ۱۵ تن از قربانیان سقوط هواپیما در کرج تیم پرشکی قانونی استان البرز به آماده باش درآمده و پس از انتقال اجساد به پزشکی قانونی نسبت به شناسایی هویت آنها اقدام کردند. او اسامی ۱۰ پیکر شناسایی شده را به شرح زیر اعلام کرد: ۱- غفور قجاوند۲- محمد باقر ندری۳- جواد سلیمانی ۴- محمد عبدلی۵- عزیراله علیزاده۶- سعید قاسمی۷- فریدون شیخی۸- شاکر آجرلو۹- مریم زارعی‌نژاد۱۰- علی افروغ. بخشی با بیان اینکه انجام آزمایشات برای تشخیص هویت دیگر اجساد منتقل شده ادامه دارد، گفت: محمد رضا طاهری، مصطفی محمودی،جواد مرادی، حمید رضا لطفیان و داود ذوالفقاری از سرنشینانی بودند که برای فهرست پرواز در هواپیما حضور داشتند که انجام آزمایشات برای تشخیص هویتشان ادامه دارد. گفتنی است، فرشاد مهدوی‌نژاد، در این سقوط زنده ماند و به مراکز درمانی اعزام شد. از طرفی برخی منابع تعداد کشته شدگان را 16 نفر اعلام کرده‌اند که در این صورت مشخص نیست، مهندس پرواز باز مانده، جان خود را از دست داده است یا از ابتدا در اعلام تعداد سرنشینان اشتباهی رخ داده بود.
پیدا شدن جعبه سیاه
در ادامه روند بررسی هواپیمای 707 سقوط کرده، مهدی مهرور مدیرکل مدیریت بحران البرز از پیدا شدن جعبه سیاه هواپیمایی که در حوالی کرج دچار سانحه شد خبر داد. پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور اعلام کرد: مهندس پرواز زنده است و به مرکز درمانی اعزام شده است. او ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده منزلی که هواپیما با آن برخورد کرده خالی از سکنه بوده است. ‌یک فروند بالگرد به همراه ۱۰ آمبولانس، یک اتوبوس آمبولانس و ۶ تیم امدادی به محل حادثه اعزام شده است. توضیحات بیشتر از سوی مدیر عامل جمعیت هلال احمر البرز اعلام شد، او گفت: به محض اطلاع از سقوط این هواپیمای باری در پادگان نظامی فتح، هشت نیروی عملیاتی به محل اعزام شدند. با رسیدن نیروها به محل حادثه، عملیات جست‌و‌جو برای مصدومان و فوتی‌های احتمالی آغاز شد. ناصر چرخساز ادامه داد: به دلیل برخورد این هواپیما با منازل مسکونی، نیروهای عملیاتی در کنار نیروهای آتش‌نشانی مشغول اطفای حریق شدند. در همین زمینه به گفته فرمانده انتظامی استان البرز پس از اعلام حادثه سقوط هواپیما پنج تیم از یگان امداد پلیس البرز به محل اعزام شده و نسبت به برقراری و تامین امنیت در این محل اقدام کردند. عباسعلی محمدیان ادامه داد: فرمانده انتظامی شهرستان فردیس نیز به این محل اعزام شده و بر عملیات نظارت دارد. همچنین عوامل بررسی صحنه پلیس آگاهی نیز در محل مستقر شده و در صورت نیاز اقدامات مربوطه را انجام خواهد داد. با اقدامات انجام شده از سوی پلیس، امنیت خوبی در این محل حاکم است و هیچ مشکل امنیتی وجود ندارد. پلیس تا هر زمان که نیاز باشد در این محل حضور خواهد داشت.
همراستایی باندها عامل اشتباه خلبان بود
در این میان، یک خلبان با اشاره به وقوع حادثه برای یک بوئینگ 707 در زیبادشت البرز، گفته احتمال دارد، به دلیل همراستایی باندهای فرود فرودگاه پیام و فتح، خلبان در انتخاب محل فرود اشتباه کرده باشد. سعید عابدین‌پور ادامه داد: وقوع یک حادثه هوایی به عوامل زیادی از جمله آشنا نبودن خلبان با منطقه فرود، بدی هوا، کاهش دید و... بستگی دارد. او توضیح داد: عامل حادثه‌ای که برای هواپیمای کارگو( باری) ارتش رخ داد هم باید بررسی شود، اما احتمال دارد، به دلیل هم راستایی باندهای فرود پیام و فتح، هواپیما باند اشتباهی را برای فرود انتخاب کرده باشد و از آنجایی که بوئینگ 707 برای فرود به یک باند بلند نیاز دارد و باند فتح چنین شرایطی ندارد این حادثه رخ داده است. او با بیان اینکه این هواپیما از قرقیزستان به مقصد فرودگاه پیام در حال حرکت بوده است، ادامه داده، باند فرود پیام و فتح در یک فاصله از هم تقریبا هم راستا هستند، اشتباه در انتخاب باند به‌دلیل این هم راستایی موضوعی غیر عادی نیست و از دهه‌های گذشته تاکنون ایرلاین‌های زیادی بوده‌اند که در جهان بر اثر چنین اشتباهی دچار حادثه شده‌اند. این یک احتمال برای حادثه مذکور است و علت دقیق آن باید کارشناسی شود.
پیام تسلیت کی روش
کارلوس کی روش، ‌سرمربی و اعضای تیم ملی حادثه سقوط هواپیما و درگذشت تعدادی از هموطنان عزیزمان را تسلیت گفتند. اعضای تیم ملی ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت عزیزان هموطن در این حادثه دلخراش به همه مردم ایران و به ویژه خانواده‌های ایشان، برای درگذشتگان این حادثه تلخ طلب آمرزش و مغفرت الهی از درگاه ایزد منان مسالت کردند. گفتنی است، پدر فرنوش شیخی، بازیکن اسبق تیم ملی والیبال بانوان در میان قربانیان حادثه سقوط هواپیما است. فرنوش شیخی همسر کاوه رضایی، بازیکن اسبق استقلال و فعلی کلوب بروژ بلژیک است. او یکی از مهمانداران این هواپیما بود.
طرح مردم‌یاری ارتش چیست؟
آذر ۹۶ بود که فرمانده بهداشت، امداد، درمان و آموزش پزشکی ارتش جمهوری اسلامی از آغاز طرح مردم‌یاری ارتش با عنوان محمد رسول ا...(ص) در استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی خبر داد. هدف این طرح، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم محروم و کم برخوردار بوده که وارد کردن گوشت‌های منجمد از قرقیزستان هم در راستان طرح مردم‌یاری ارتش بوده است. این طرح‌ها در دیگر مناطق محروم کشور نیز اجرایی شده است.
چرا از قرقیزستان گوشت وارد شده است؟
افزایش قیمت گوشت گوسفندی موجب شد دولت برای تنظیم بازار تصمیم به ممنوعیت صادرات دام زنده بگیرد و از سوی دیگر سقف واردات را افزایش دهد، به نحوی که هم اکنون میزان واردات روزانه گوشت گوسفندی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ تن افزایش یافته‌است. در واقع به‌نظر می‌رسد گروه طرح همیاری ارتش برای کمک به مناطق محروم، از قرقیزستان گوشت وارد می‌کرد. طبق آخرین آمارها، عمده کشورهای مبدأ تامین گوشت گوسفندی وارداتی استرالیا، مغولستان، قزاقستان، گرجستان، ارمنستان و داغستان روسیه است که میزان گوشت تازه وارداتی به کشور از کشور استرالیا ۴۰ تن در روز و کشورهای اوراسیا ۷۰ تا ۸۰ تن در روز است. قیمت هر کیلو گرم گوشت تازه استرالیایی در مراکز عرضه حدودا ۴۰ هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت تازه اوراسیایی ۳۰ هزار تومان است. از برخی کشورهای اوراسیایی مانند قزاقستان علاوه‌بر گوشت تازه، گوشت منجمد نیز وارد می‌شود. در همین میان میزان واردات گوشت گوسفندی در سال گذشته ۱۹ هزارتن گرم و چهار هزار تن منجمد اعلام شده است.
توضیحات روحانی
رئیس‌جمهور در واکنش به سقوط هواپیمای ارتش که حامل گوشت بود، گفت: ما در شرایط امروز برای اینکه مردم در مضیقه نباشند، ناچاریم گوشت گرم را مقداری که نیاز کشور هست و کمبود داریم با هواپیما حمل کنیم. چون زمان به اندازه کافی نیست که بخواهیم با وسایل دیگر به کشور برسانیم. این هواپیما جزو هواپیماهایی بود که گوشت حمل می‌کرد و دچار سانحه شد.
ورود دادستانی کرج به موضوع
داد ستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز گفت: با هدف شتاب بخشی در رسیدگی به این حادثه و بررسی علل آن یکی از معاونان قضایی دادستانی کرج به همراه دادستان فردیس را مامور به بررسی ابعاد این حادثه کرده ایم. حاجی رضا شاکرمی اضافه کرد: تسریع در روند رسیدگی به مجروح حادثه و نظارت بر اموال موجود از برنامه کاری تیم قضایی استان البرز است.
بوئینگ ۷۰۷ چه نوع هواپیمایی است؟
بوئینگ ۷۰۷ یک هواپیمای جت تجاری باریک‌پیکر دوربرد با متوسط است که دارای چهار موتور جت است و توسط شرکت بوئینگ طراحی و ساخته شده است. از این هواپیما در فاصله بین سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۷۹ به تعداد ۱۰۱۰ فروند ساخته و تحویل شده‌ است. این پرنده در نزد عموم به صورت هفت صفر هفت تلفظ می‌شد. این هواپیما در میان گونه‌های مختلف خود بین ۱۴۰ تا ۲۱۹ مسافر ظرفیت داشته و بُرد آن بین ۴۶۳۰ تا ۱۰۶۵۰ کیلومتر است. 707 برای پروازهای داخلی، بین قاره‌ای و بین اقیانوسی و همچنین حمل بار و کاربردهای نظامی مورد استفاده قرار گرفته‌است. یک گونه قابل تبدیل مسافری-باری با نام 707-320C نیز در سال ۱۹۶۳ وارد خدمت شده و گونه‌های مسافری نیز به باری تبدیل شده‌اند.
پیام تسلیت سران قوا
رئیس‌جمهور در پیامی با تسلیت شهادت جمعی از پرسنل خدوم نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حین خدمت رسانی به هموطنان عزیزمان در سانحه تلخ و دردناک هواپیمای بوئینگ ۷۰۷، تصریح کرد: لازم است دستگاه‌های مسئول ضمن بررسی دقیق علل این حادثه، با اتخاذ تدابیر و اقدامات ضروری، از تکرار اینگونه رخدادهای ناگوار و جبران ناپذیر، پیشگیری به عمل آورند. متن پیام تسلیت حجت‌الاسلام حسن روحانی به این شرح است:«سانحه تلخ و دردناک هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ که منجر به شهادت جمعی از پرسنل خدوم نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حین خدمت رسانی به هموطنان عزیزمان شد، باعث تأثر و تاسف عمیق گردید. اینجانب با ابراز همدردی، این ضایعه را به ملت بزرگ ایران، عموم نیروهای مسلح، نیروی هوایی ارتش و به ویژه خانواده‌های داغدیده تسلیت می‌گویم و از درگاه ایزد منّان برای شهدای این حادثه، رحمت واسعه و برای بازماندگان، صبر و اجر مسألت دارم. لازم است دستگاه‌های مسئول ضمن بررسی دقیق علل این حادثه، با اتخاذ تدابیر و اقدامات ضروری، از تکرار اینگونه رخدادهای ناگوار و جبران ناپذیر، پیشگیری به عمل آورند».
پیام تسلیت رئیس مجلس
همچنین رئیس مجلس در پیامی درگذشت خلبان و کادر پروازی هواپیمای ۷۰۷ ارتش را تسلیت گفت. متن پیام تبریک علی لاریجانی رئیس مجلس به شرح ذیل است: سانحه سقوط یک فروند هواپیمای ۷۰۷ باری ارتش جمهوری اسلامی که باعث جان باختن خلبان و کادر پروازی شد موجب تاسف و تاثر گردید. ضمن عرض تسلیت درگذشت این عزیزان به ملت شریف ایران و خانواده‌های داغدار آنان، برای جان باختگان رحمت و غفران و برای بازماندگان صبر واجر از درگاه خداوند متعال مسالت می‌کنم.
پیام تسلیت فرمانده نیروی هوایی ارتش
در پی حادثه هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ و شهادت تعدادی از کارکنان نیروی هوایی ارتش، امیر سرتیپ عزیز نصیر‌زاده فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیامی صادر کرد. متن پیام بدین شرح است: کارنامه درخشان نیروی هوایی الهی، طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیانگر این واقعیت است که فرزندان انقلابی ملت بزرگ ایران اسلامی، برای شکستن سدهای پیش روی نظام مقدس اسلامی، از نثار جان جوانان رعنا و رشید خویش دریغ نکرده و برای ما که در مکتب عاشورا مشق غیرت کرده‌ایم، همواره شهادت همرزمانمان جلوه‌ای از «ما رایت الا جمیلا» است. اینک که در سانحه‌ای تلخ، تعدادی از سربازان ولایت و فرزندان غیور ملت که غیرتمندی‌شان در سال‌های دفاع مقدس و محور مقاومت به سنگ محک ولایتمداری و جان نثاری آستان اهل بیت علیهم‌السلام سنجیده شده و حیثیت مرگ را به بازی گرفته بودند، شهد شیرین شهادت نوشیده‌اند، ضمن عرض تبریک و تسلیت به محضر فرماندهی معظم کل قوا (مدظله العالی)، ملت شریف ایران و خانواده‌های نجیب و صبور همرزمانم، به خون سرخ و تا همیشه گرم ایشان سوگند می‌خوریم و عهد دوباره می‌بندیم که تا پای جان و با دست همت خود در راه استقلال و عزت کشور عزیزمان و درهم شکستن تحریم‌ها از پای ننشینیم و همراهی و همدردی ملت شریف‌مان در این ضایعه را که برآمده از علاقه و اعتماد به فرزندان خویش در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است، با عزمی بیش از پیش پاس بداریم.
پیام تسلیت رئیس شورای شهر
همچنین محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در پیامی نوشت؛ وقوع دو حادثه ناگوار در یک روز اخیر را از طرف اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران تسلیت می‌گویم. در ایام سالگرد حادثه پلاسکو، شهادت آتش‌نشان گرانقدر سیداحسان جامعی، حین انجام وظیفه موجب اندوه خانواده بزرگ و سرافراز آتش‌نشانی تهران شد. حادثه دلخراش سقوط هواپیمای ٧٠٧ که به قربانی شدن ١٥ نفر از شهروندان عزیز منجر شد نیز موجب تاثر و تالم گردید. برای درگذشتگان این سوانح از بارگاه الهی رحمت و مغفرت و برای بازماندگان داغدیده صبر و اجر آرزو دارم.
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Iran, Islamic Republic of
احتمال دارد که در این هواپیما به جای گوشت یخ زده گوسفند زنده حمل می شده است.

اگر وزن یک گوسفند را به طور متوسط 40کیلو گرم در نظر بگیریم ،حدود 1000 گوسفند در قسمتهای مختلف هواپیما قرار داشته اند که ممکن است هنگام فرود این گوسفندها ترسیده باشند و با هم شروع به بع بع کرده باشند و در محیط بسته هواپیما با انعکاس صدایشان دچار وحشت شده باشند و رم کنند و با هجوم تعداد زیادی از انها به یک سمت هواپیما ، تعادل هواپیما را به هم زده باشند و باعث سقوط هواپیما شده باشند.

ان یک نفری هم که زنده مانده است ممکن است در لحظه سقوط بین گوسفندان قرار داشته و بر روی گوسفندها می افتد و نرمی پشم گوسفندان ضربه های شدید را خنثی نموده است و فرد زنده مانده است.


قضه مشابهی در مورد یک هواپیمای باربری نظامی در افغانستان رخ داده است.

در قسمت بار این هواپیما یک تانک حمل می شده است که درست بر جای خود محکم بسته نشده و هنگام صعود هواپیما تانک حرکت می کند و به یک سمت هواپیما می رود و تعادل ان را به هم می زند و سقوط میکند و منفجر می شود.

لینک سقوط هواپیما:


https://www.aparat.com/v/oxS3i
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1