تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۱۵
کد مطلب : ۴۰۴۵۰۴
کبنا گزارش می‌دهد

نماینده ولی فقیه در دانشگاه آزاد یاسوج جلسه پرسش و پاسخ را ترک کرد / لارتی: این دولت با «اُملت» مشکل دارد / همه چیز از دولت رفسنجانی شروع شد/ دانشجویانی که اعصاب معصاب ندارند

۴
۳
نماینده ولی فقیه در دانشگاه آزاد یاسوج جلسه پرسش و پاسخ را ترک کرد / لارتی: این دولت با «اُملت» مشکل دارد / همه چیز از دولت رفسنجانی شروع شد/ دانشجویانی که اعصاب معصاب ندارند
کبنا ؛جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج با حضور دکتر حسن لارتی محقق و تحلیل گر مسائل سیاسی در سالن آمفی تئاتر این دانشگاه برگزار شد.
حسن لارتی در ابتدای این جلسه به اهمیت اقتصاد پرداخت و اظهار کرد: 200 سال گذشته در کشور هزاران هکتار از این سرزمین را تقدیم بیگانگان کردند، اما در این 40 سال یک وجب خاک این مملکت را به برکت انقلاب اسلامی به کسی ندادیم.
این تحلیلگر مسائل سیاسی فساد اقتصادی و اشرافی گری از زمان دولت سازندگی شروع شد، اظهار کرد: با شروع وام‌های کلان و دادن امتیازهای ویژه این فسادها رونق پیدا کرد. تا جایی که سید احمد خمینی خطاب به آقای هاشمی رئیس جمهور وقت گفت، سازندگی چیز دیگری و اشرافی گری چیز دیگری است.
انقلاب ما انقلاب مستضعفین بود. قرار بود که مستضعفین رشد کنند نه اینکه کشور فقط اصفهان یا تهران شود، بلکه قرار بود استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان و ایلام هم توسعه و رشد پیدا کنند. فسادها از زمان‌ها شروع شد که مسوولان ما به دنبال بنزهای ضد گلوله رفتند، و بچه هاشان به چاه‌های نفت دست درازی کردند، اما با تمام این اتفاقات ناگوار که بین مسوولان اتفاق افتاد، اما خدا لطف کردند و شهید حججی‌ها رشد کردند.
در دولت اصلاحات بزرگترین فتنه‌ها انجام گرفت، فتنه 78، قتل‌های زنجیری و فتنه 88 اوج آن بود.
وی با بیان اینکه دشمن نتوانست در جنگ نظامی بر ملت ما غلبه کنند و الان جنگ اقتصادی را پیش کشیده است، اظهار کرد: دشمن قرار بود که بحرین و عراق را بگیرند و بیایند سراغ برادر بزرگترشان ایران، اما اگر ما در خارج از مرزها جلوی امریکایی‌ها و داعشی ها را نمی‌گرفت، الان درگیر جنگ نظامی بودیم. و همین اینها به برکت شهدای دفاع از حرم اهل بیت (علیهم الاسلام) است. که در اوج گمنامی زن و فرزند خود را تنها گذاشت و در سوریه به شهادت می‌رسد و همین امنیت که الان ما آن را در این جلسه احساس می‌کنیم ثواب و اجرش بر گردن ملت ایران است بلکه ثواب و اجرش بر گردن کل مردم جهان است. کره شمالی با آن همه تجهیزات نظامی می‌گوید 30 تا 40 سال زمان می‌برد که تکلیف داعش ها را مشخص کنیم، اما سپاهیان ما پرونده داعش را در سه سال جمع کردند.
جنگ اقتصادی، جنگ اقتصادی ویژگی‌های دارد و ویژگی آن این است که همه مر دم آن را لمس می‌کنند. دلار 14 هزار تومان می‌شود و دیگر نیازی به تحلیل ندارد، گوشی یک میلیونی 4 میلیون می‌شود. ده‌ها دغدغه داریم، جوان نمی‌تواند، ازدواج کند، پراید می‌شود 35 میلیون و این‌ها ناشی از جنگ اقتصادی است که بعضی هم در این جنگ نقش سرباز دشمنان را بازی می‌کنند. و بعد این را به پای نظام می‌گذارند، در صورتی که اینها به برکت مجلس و دولت است.
 دشمنان طرحی به نام یقه آبی‌ها را پیدا می‌کنند. یعنی چه، یعنی اینکه آنهایی که کار سازندگی می‌کنند و با اقتصاد مقاومتی موافق هستند، آن‌ها را باید ناامید شوند.
اما من فکر نکنم کسی باشد که از این وضعیت اقتصادی رضایت داشته باشد و خود رهبر معظم انقلاب هم فکر نکنم راضی باشند.
دشمنان قصد دارند با جنگ اقتصادی ارتباط مردم را با حاکمیت خدشه دار کنند، آنان به این جمع بندی رسیدند که بازاریان در صحنه‌های مختلف به کمک امام (ره) آمدند و می‌شود با همین بازار انقلاب را به هم بریزند.
 
ساختار اقتصادی کشور ما ربطی به دولت روحانی ندارد و دولت روحانی کمترین گناه را دارد، از دوران پلهوی اقتصاد ما مبتنی بر نفت بوده، آن زمان 95 درصد درآمد کشور ما از طریق نفت بوده و الان هم که ادعا می‌کنیم 70 درصد.
کشورهای زیادی تک محصولی داریم و همواره کشورهای تک محصولی از سوی ابرقدرت‌ها اذیت می‌شوند، ایران یک کشور تک محصولی می‌دانند و اگر نفت را نخرند، اذیت می‌شویم.
وی در ادامه به عوامل ناکارآمدی اقتصاد کشورمان پرداخت و اظهار کرد: اولاً؛ اقتصاد ما، اقتصاد دولتی است، شستاها خصوصی شده است اما مدیرانش دولتی منصوب می‌شوند، دوماً؛ عدم هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت یکی دیگر از اشکالات اقتصاد کشور ما است. این را هم بگویم اینکه می‌آیند و می گویند، کل نظام دزد است به غیر از رهبری این حرف درستی نیست اکثریت از مسوولان ما هم متعهد و پاکددست هستند، اگر کل نظام دزد است، پس این دزدی‌ها چگونه لو می‌خورند و این بی انصافی است که این حرف‌ها را بزنیم.
نابینایی کنار دوست خودش نشسته بود و داشتند در یک کاسه‌ای آلبالو می‌خوردند، نابینا، دست دوستش را می‌گیرد و می‌گوید، من نابینا هستم، یکی یکی آلبالوها را بخوری، دوستش قبول می‌کند، نابینا شروع به آلبالو خوردن می‌کند و سه تا سه تا آلبالو می‌خورد و دوستش هم هیچ اعتراضی نمی‌کرد، فرد نابینا دست دوستش را می‌گیرد و می‌گوید، نامرد دارای چندتا چندتا می‌خوری، مرد گفت: مگر نگفتی یک دانه دانه بخوریم، نابینا گفت: پس چرا من که سه تا سه تا می‌خورم تو هیچ چیزی نمی‌گویی و اعتراضی نمی‌کنی. مگر تو چندتا چندتا می‌خوری که هیچ اعتراضی نمی‌کنی. لذا فردی که دزدی می‌کند و آن کسی که سکوت می‌کند، شریک هستند.
دولت زحمت می‌کشد، اما عدم هماهنگی تیم اقتصادی از دیگر عوامل مشکل اقتصادی است. بی کفایتی برخی از کسانی که سرکار هستند، بعضی مدیران نباید سرکار باشند. اما می‌بینی مدیریت‌ها بدون رعایت شایسته سالاری و با سهمیه و رانت آمده.
 
طرف را با دو تن طلا می‌گیرند و وقتی به رئیس بانک مرکزی می گویند، می‌گوید، هماهنگ است. چرا باید فردی را 385 هزار سکه بگیرند، این آقا با 50 میلیارد تومان وام 385 هزار سکه خریداری می‌کنند بعد روز بعدش می‌فروشد 100 میلیارد تومان. آیا نمی‌توان این وام را به ماها بدهند.
راه نجات کشور، مذاکره با دشمن و امریکا نیست، 5 سال مذاکره مداوم کردیم، رهاوردش چه بوده است. بعضی واقعاً بی غیرت سیاسی هستند، امریکا راه نجات نیست. آیا با آن فکری که غنی سازی را به 20 درصد رساند، ماهواره پرتاب کرد و موشک ساخت و در فاصله دو هزار کیلومتری قایق را در دریای خلیج فارس زد، نمی‌توان مشکل سایپا را برطرف کرد.
من تعجب می‌کنم، ریگری را وسط آسمان پایین می‌آورند، اما نمی‌توان چند بازاری ساده را بگیرند و با آنها برخورد کنند. قطعاً بعضی را می‌توان انجام داد.
بنابر این؛ تحریم‌ها، ساختار معیوب، عدم هماهنگی تیم اقتصادی، بی کفایتی، خیانت و تحریم این بلاها را بر سر اقتصاد ما آورده است، البته این را بگویم که تحریم کمتر از 30 درصد نقش در این وضعیت اقتصادی دارد. کشور ما بر روی کاغذ هیچ مشکلی ندارد، تمام امکانات و منابع لازم موجود است اگر گرسنه هستیم دیگر مشکل خودمان هست. بر اساس آمارهای موجود ما 20 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی همانند گوشت، برنج و مرغ نیاز داریم، و برای کالاهای غیر اصلی 30 میلیارد دلار لازم هست یعنی 50 میلیارد دلار هزینه یک سال کل کشور برای تأمین کالاها است.
 بر اساس آمارهای رسمی در 7 ماهه اول امسال 27 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم یعنی ما در یک سال حدود 45 تا 50 میلیارد دلار درآمد داریم، اگر یک قطره نفت هم صادر نکنیم، هیچ مشکلی برای تأمین کالاها نداریم.
با تمام شرایطی که الان حاکم ما زیر یک میلیون بشکه نفت فروش نداریم، چین‌ها از ماها نفت می‌خرند و با وجود تحریم‌های امریکا و وجود نفت عربستان می‌دانند که مسوولیت شیر نفت عربستان دست امریکایی‌ها و استقلال سیاسی ندارند و می‌ترسد روزی شیرهای نفت عربستان توسط امریکا بسته شود و این را هم می‌داند که ایران مستقل است و شیرهای نفتش دست خودش است. بدترین حالت روزانه یک میلیون بشکه نفت فروش داریم یعنی 250 میلیارد دلار. یعنی 5 برابر کالاهای اساسی کشور ما صادرات نفت داریم.
ما 120 میلیارد دلار الان ذخیره ارزی داریم تا 6 سال هیچ مشکل برای تأمین کالاهای اساسی نداریم.
با این شرایط که ما داریم بعضی در جنگ اقتصادی به دنبال اهداف دیگری می‌گردند و می‌خواهند اوضاع کشور را خیلی بد جلوه دهند.
لارتی در ادامه با بیان اینکه وضعیت اقتصادی را می‌توان مدیریت کرد، گفت: اما متأسفانه به دلیل سوء مدیریت‌ها، یک روز مرغ نیست، یک روز تخم مرغ نیست و روزی هم گوجه و رب گوجه نیست، گویا این دولت با «املت» مشکل دارد
در ادامه این جلسه دانشجویان صحبت‌های خود را پیرامون موضوعات مختلف؛ وضعیت اقتصادی، برجام، تحریم‌ها و ... سوالات خود را مطرح کردند.
شنبه پور یکی از دانشجویان اینگونه سووال کرد؛ جناب دکتر لارتی؛ شما همه دولت‌ها (هاشمی، خاتمی، روحانی) را نقد و تخریب کردین به‌جز دولت احمدی نژاد، دولتی که دولت پاک دستان و هاله نور میدونستید.
از تمامی روئسای جمهور معاونین و وزیران سخن گفتین تخریب کردین به جز دولت پاک دستان.
دولتی که باعث شد دنیا مقابل ایران بایستد، در دولت سید محمد خاتمی هم با دنیا روابط و تعامل داشتیم هم اینکه در بحث انرژی هسته‌ای تولید سوخت هسته‌ای داشتیم، ولی به دور از تنش و رسانه‌ای کردن آن، با انتشار اخبار پیاپی در دوران احمدی نژاد از فعالیت‌های هسته‌ای در ایران که این کار باعث دامنه‌دار شدن اختلافات میان ایران و نهادهای بین‌المللی نظیر شورای امنیت سازمان ملل متحد که منجر به صدور چندین قطعنامه علیه برنامه هسته‌ای ایران و غنی‌سازی گردید. تحریم‌های وسیعی علیه ایران از طرف سازمان ملل، آمریکا، اتحادیه اروپا و سایر کشورهای جهان علیه ایران اجرا گردید، و همچنین دانشمندان هسته‌ای ایران؛ مصطفی احمدی روشن، مسعود علی‌محمدی، مجید شهریاری، داریوش رضایی‌نژاد و رضا قشقایی ترور شدند و به شهادت رسیدند. که شما به گونه دیگر تحلیل می‌کنید.
از آثار برجام؛ دست دلالان کوتاه و هزینه دلالی کاهش یافت، فشار کشورهای اروپایی و سازمان ملل به امریکا برای پایبندی به برجام شد. عدم همکاری با امریکا جهت انجام تحریم‌های شدیدتر و عدم تصویب قطع نامه‌های شدیدتر علیه ایران در شورای امنیت تلاش اروپا برای ایجاد راههای ارتباطی مالی جدید مستقل از امریکا با ایران حرکت جدید کشورهای اروپایی جهت کاهش قدرت امریکا چون روند دیکتاتورگونه امریکا را در همین فرایند خروج از برجام احساس کرده و به فکر احیا قدرت خویش هستند. آزاد شدن زمین‌های تجاری ایران به خصوص در صنعت نفت به دنیا اثبات شد ایران کشوری است اهل تعامل و گفتگو اگر حسن نیت وجود داشته باشد.
دیگر دانشجویی هم که به حضرت آیت الله جنتی رئیس شورای نگهبان توهین کرد، باعث شد تا نماینده ولی فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد جلسه را ترک کند.
لارتی تحلیل گر مسائل سیاسی در پاسخ به این دانشجو گفت: نباید حرف‌های بدون سند را اینگونه بیان کرد، آیا اگر این حرفی که در باره آیت الله جنتی زدی، در باره پدر، برادر و یا خود شما زده می‌شد، ناراحت نمی‌شدی. چرا حرف‌های بدون سند را اینگونه بیان می‌کنید. نباید افراد را اینگونه تخریب و به آنها تهمت بزنیم. شماها شور جوانی دارید اما نباید به این راحتی با آبرو افرادی بازی کرد.
به آیت الله جنتی تهمت می‌زنید و این ادعایی که می‌کنید ناشی از خامی و جوانی شما است. من هم معتقدم پست‌های اجرایی کشور باید فعال و پرکار باشند، اما پست‌های مشورتی در تمام دنیا افرادی هستند که سن و سالشان بالا است. کسینجر بالاترین سیاستمدار کل زمین است و او هنوز مشاور رئیس جمهور امریکا است و بیشترین سیاست‌های رئیس جمهور آن کشور را اعمال می‌کند.
نقد بکنید، اما به حوزه فردی افراد وارد نشوید.
به گزارش کبنا، هنگام سخنرانی مهمان جلسه بعضی از دانشجویان با صدای بلند به یک مرتبه صحبت می‌کردند و همچنین یکی از دانشجویان وقتی خواست پشت میکروفن برود، با پای خود به زیر پایه زد که دکتر لارتی گفت: چرا اینجا همه اعصاب معصاب ندارند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
تا وقتی ما فرهنگ و درک پرسش وپاسخ بین دانشجو و جمع های دانشگاهی نداشته باشیم وضع همینه..بعضی د دانشگاهها از رشد خشونت وعصبیت استفاده ابزاری میکنند وبه جان مخالفان می اندازند
دانشگاه شده محلی برای. مهار نشده
نه تحمل پاسخ وگفتگو داریم نه بیان مشکلات.
چون درجمع های خصوصی زیاد حرف بی سند و منطق زده ایم عادت کرده ایم به این شکل از کلام.
شور جوانی باید موازی منطق و استدلال باشد
هرکس داد زیادی زدو فلان بی ادبی را کرد که باغیرت نیست.
بلکه. که نمی تواند منطق وگفتگو رابرای خود حلاجی کند و عصبیت ناشی را کنار بگذارد
Iran, Islamic Republic of
همین هاشمی رفسنجانی بود.
امین م
Iran, Islamic Republic of
خداییش بدتریت دولتهای بعد از انقلاب دولت احمدی نژاد وبهترین دولت دولت خاتمی ناکارامدترین رییس جمهور ها و حسن روحانی وکارامدترین رییس جمهور ها احمدی نژاد ورفسنجانی ومحبوبترین رییس جمهور خاتمی بود
United States
جمع شديد توي روستاي بلهزار. دانشجوهارا در مياريد
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1