تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۵
کد مطلب : ۴۰۳۷۲۸
کارشناس بهداشت و تغذیه مطرح کرد

لزوم توجه به نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای در هنگام خرید محصولات غذایی

۰
لزوم توجه به نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای در هنگام خرید محصولات غذایی
کبنا ؛کارشناس بهداشت معاونت دارو و غذا دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: هنگام خرید محصولات غذایی به نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای توجه کنید.
به گزارش کبنا، افسانه پژهان در مصاحبه‌ی زنده رادیویی با تبریک هفته غذا و روز جهانی غذا و با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص)، اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند که راه ورود همه بیماری‌ها دهان می‌باشد و این کامل‌ترین سخن می‌باشد. یعنی باید دقت کنیم که چه چیزی می‌خوریم و چگونه می‌خوریم.
وی افزود: با توجه به زندگی شهرنشینی و کم تحرکی انواع بیماری دیابت، چاقی، بیماری‌های قلبی، عروقی، خونی و ... روز به روز در حال افزایش است.
کارشناس بهداشت معاونت دارو و غذا دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه بیان کرد: لذا همه باید با الگوی صحیح غذا خوردن آشنایی پیدا کنند و نسبت به اینکه چه چیزهای را بخوریم، آگاهی کامل و کافی داشته باشند.
پژهان به نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای بر روی محصولات اشاره کرد و گفت: نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای همانند یک چراغ راهنما عمل می‌کند که خریداران کالا نسبت به میزان انرژی، قند، نمک، چربی و اسیدهای چرب ترانس محصول غذایی اطلاعات کافی پیدا می‌کنند.
وی افزود: این نشانگرها زیر نظر معاونت غذا و دارو بر روی محصولات خوراکی تدوین شده است تا با افزایش آگاهی مصرف کنندگان و اصلاح الگوی مصرف در ارتقاء سلامت جامعه گام‌های موثری برداشته شود.
این کارشناس بهداشت با تاکید بر اینکه محصولات غذایی باید نشانگرهای رنگی تغذیه داشته باشند، تصریح کرد: سبز، نارنجی و قرمز سه رنگ نشانگرهای تغذیه‌ای هستند. در انتخاب مواد غذایی بهتر است که به رنگ‌های نشانگرها توجه شود. رنگ سبز، به معنی «کم» و یا «اندک» است و ما را به انتخاب مطمئن‌تر و سالم‌تر راهنمایی می‌کند. رنگ نارنجی، به معنی «متوسط» است و ما را به انتخاب نسبتاً خوب راهنمایی می‌کند اگر چه انتخاب سبز بهتر است. محصولات غذایی با نشانگرهای نارنجی رنگ در اکثر مواقع انتخاب‌های نسبتاً مناسبی هستند. هرچند نشانگرهای سبز مناسب‌ترند. رنگ قرمز به معنی مقادیر" زیاد" در مواد غذایی است. باید دقت کرد با توجه به فعالیت‌های فیزیکی و شرایط جسمانی، چه زمانی و چه مقدارمصرف کنیم.
پژهان در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: والدین می‌توانند در استفاده میان وعده‌هایی برای فرزندان خود و خریدهای روزانه‌شان علاوه بر مشخصاتی از قبیل تاریخ تولید و انقضا، خوانا بودن مشخصات نام و آدرس کارخانه، محتویات بکار رفته و داشتن پروانه بهداشتی یا شناسه نظارت به این نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای دقت داشته باشند.
کارشناس بهداشت محیط معاونت دارو و غذا دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در هنگام خرید محصولات غذایی باید به برچسب ایمنی و سلامت محصول توجه شود. چنین محصولاتی از لحاظ سلامتی تمامی موارد از قبیل قند، نمک، چربی و اسیدهای چرب ترانس در محدوده مناسب بود و از لحاظ ایمنی و سلامت مورد تایید می‌باشد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1