تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۴
کد مطلب : ۴۰۰۱۲۳
گزارش:

سلامت مردم کهگیلویه و بویراحمد در پشت یک «راز»

۰
سلامت مردم کهگیلویه و بویراحمد در پشت یک «راز»
کبنا ؛تامین سلامت مردم جزو مهمترین وظایف حکومت‌ و دولت‌ها بوده و در این زمینه همیشه دغدغه‌ها وجود داشته و البته با وجود کاستی‌ها اقدامات مطلوبی نیز انجام شده است.

برخی از محورهای مواصلاتی استان به محلی امن برای کشتارگاه‌های غیر مجاز تبدیل شده به گونه‌ای که به راحتی و بدون هیچ گونه حساسیتی در کنار جاده‌های اصلی استان به ذبح گوسفنده مشغول شده و درست در کنار جاده و بدون رعایت مسائل بهداشتی آویزان می‌کنند.

در سال‌های اخیر همیشه بحث کشتارگاه‌های غیر مجاز بین راهی در کهگیلویه و بویراحمد مورد بحث و مناقشه مسئولان و متولیان امر در نشست‌های مختلف از جمله شورای سلامت بوده است و در این زمینه نیز مصوباتی ابلاغ شده که هرگز اجرایی نشده‌اند زیرا رد غیر اینصورت نباید بعد از سال‌ها همچنان شاهد ادامه فعالیت این افراد متخلف باشیم.

این جای همیشه جای سوال بود که چگونه مصوبات مسئولان اجرایی در چند سال اخیر برای جمع اوری کشتارگاه‌های غیر مجاز اجرایی نشده است تا اینکه عبدالله بهمنش مدیرکل دامپزشکی از این راز پرده برداشت و گفت: که به دلیل مسائل سیاسی اراده‌ای برای برخورد با متخلفان وجود ندارد.

باید سلامت مردم و محیط زیست فدای فردی شود که بنا به هر دلیل نمی‌خواهد فلان آقا یا خانواده به دلیل برخورد قانونی از وی رنجیده شود و شاید در انتخابات آینده وی را همراهی نکنند و به همین دلیل مسئولان وابسته به فلان شخص باید برادری خود را به قیمت سلامت مردم ثابت کند.

رازی که بهمنش بعد از سال‌ها از آن پرده برداشت

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اراده‌ای در این استان بنا به هر دلیلی و شاید مسائل سیاسی برای جمع آوری کشتارگاه‌های غیر مجاز وجود ندارد.

عبدالله بهمنش اظهار داشت: دامپزشکی طبق قانون تنها قدرت معرفی متخلفان کشتارگاه‌هیا غیر مجاز را دارد و به غیر از این هیچ اقدامی نمی‌تواند انجام دهد.

وی از تشکیل 200 پرونده برای کشتارگاه‌های غیر مجاز در مناطق مختلف در استان ابراز کرد: اراده خاصی برای برخورد با این مهم به دلایل مختلف از جمله ملاحضات سیاسی وجود ندارد.

بهمنش با تاکید بر اینکه کشتارگاه‌های غیر مجاز در کنار جاده‌های و معابر برخی روستاها سلامت مردم را تهدید می‌کند، ابراز کرد: در این زمینه دامپزشکی بدون هیچ ملاحضه‌ای طبق قانون ورود کرده و هرآنچه را جزو وظایفش بوده انجام می‌دهد.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه آمادگی تحویل رایگان گوسفند کشتار شده را به برخی قصابان بین راهی داریم، ادامه داد: این افراد راضی نبوده و در این زمنه قائل به همکاری و تعامل نیستند.

بهمنش با بیان اینکه 7 کشتارگاه در شهرهای مختلف استان داریم، تصریح کرد: کشتارگاه یاسوج جزو 5 کشتارگاه‌های خوب کشور بوده که دارای تمام امکانات بوده و حتی پتانسیل صادرات به خارج کشور را دارد ولی برخی کشتارگاه‌های دیگر استان در صورت عدم رعایت تذکرات داده شده تعطیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه اصناف مجوز خرده فروشی گوشت به برخی افراد که به صورت غیر قانونی و غیر بهداشتی کشتار می‌کنند، داده است، خاطرنشان کرد: مقرر بود اتاق اصناف نسبت به استعلام از دامپزشکی در هنگام صدور پروانه کسب اصناف مرتبط همچون قصابی‌ها و مواد لبتی اقدام کند که در این زمینه بی توجهی کرده و تاکنون یک استعلام صورت نگرفته است.

بهمنش استفاده از خودورهای حمل لاشه توسط کشتارگاه‌ها را ضروری دانست و گفت: کشتارگاهای موجود در استان می‌گویند اعتباری برای تجهیز نداریم پس با این شرایط چگونه باید با کشتارگاه‌های غیر مجاز برخورد کنیم.

پروژه‌ای که اعتبار ندارد

معاون سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه ریالی برای پروژه برچسپ گذاری محصولات کشاورزی نداریم، گفت: پروژه برچسپ گذاری محصولات کشاورزی در تمامی استان‌ها در دستور کار وزارت جهادکشاورزی بوده و باید به صورت گام به گام اجرایی شود.

شهرام عسکری با بیان اینکه برچسپ گذاری محصولات کشاورزی در یک بازده زمانی کوتاه امکان پذیر نیست، عنوان کرد: اینکه شورای سلامت و امنیت غذایی کهگیلویه و بویراحمد انتظار اجرایی شدن این موضوع به صورت یکجا را داشته باشد، منطقی نیست.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ضرورت برچسپ گذاری محصولات کشاورزی و باغی تاکید کرد: با محقق شدن این مهم اصالت محصول و روش‌های تولید مشخص می‌شود.

عسکری با تاکید بر اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان ریالی اعتبار برچسپ گذاری محصولات کشاورزی و باغی ندارد، ادامه داد: شورای سلامت و استانداری اعتبار مورد نیاز را تامین کرده تا همین فردا عملیات اجرایی را آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه این پروژه با حمایت و هدایت دولت و وزارت جهاد کشاورزی و توسط کلینیک‌ها و بخش خصوصی این پروژه باید اجرایی شود، بیان کرد: در هیچ کجای قانون اجرای این مهم به عنوان وظایف ذاتی جهاد کشاورزی مشخص نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1