تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۲۵۶۲۹۸

تخریب بنای تاریخی «بهمئی» و دیوار بلند بی‌مسئولیتی

۷
۰
کبنا ؛مدیر اوقاف و امور خیریه بهمئی نسبت به تخریب بنای دوره سلجوقی در این شهرستان واکنش نشان داد و گفت: اوقاف هیچ مجوزی برای تخریب ناهای تاریخی دوره سلجوقی صادر نکرده است.

۲۲ خردادماه ۹۶ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه بویراحمد از تخریب یک اثر تاریخی ثبت ملی در شهرستان بهمئی خبر داد.
مسعود شفیع گفته بود: متاسفانه هیئت امناء امام زاده بابا احمد (ع) در شهرستان بهمئی در اقدامی غیر قانونی بناهای تاریخی دوره سلجوقی این مکان مذهبی را به بهانه تعمیر تخریب کردند.
وی با بیان اینکه مگر می‌شود کسی که پیر شد به بهانه مداوا آن را بکشند افزود: این اثر تاریخی بجا مانده از دوره سلجوقی بوده که نشان از هویت یک جامعه است و هرگونه اقدام مرمتی باید با نظر کارشناسان سازمان میراث فرهنگی کشور صورت گیرد نه اینکه خود سرانه اقدام به تخریب کنند.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه بویراحمد با تاکید بر اینکه تخریب یک اثر تاریخی برابر با نابودی هویت یک جامعه است ادامه داد: از طریق اداره حقوقی این اداره کل پیگر هستیم تا با عوامل این کار برخورد قانونی شود.
شفیعی تصریح کرد: امام زاده بابا احمد در دوم آبان‌ماه ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۵۸۰ به عنوان یک اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور ثبت ملی شده است.
مجوز صادر نکردیم/بی‌توجهی میراث فرهنگی به بناهای تاریخی
عبدالمحمد نمازی اظهار داشت: بر اساس نص صریح قانون متولی قانونی و شرعی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه و ادارات وابسته به آن بوده و بالطبع هرگونه اقدام و دخل و تصرف از قبیل ثبت ملی کردن بقاع متبرکه و موقوفات می‌بایست با اجازه و هماهنگی یا حضور حقوقی این سازمان باشد اما در استان عکس این قضیه بوده و پس از انجام همه مراحل رونوشتی از ثبت شدن یک بقعه متبرکه به اداره اوقاف واصل می‌شود.
وی عنوان کرد: تبدیل یک مکان مذهبی به یک اثر ثبت شده ملی که در زمره آثار ملی به ثبت می‌رسد تعهدات و مسئولیت‌های ملی و بزرگی را برای سازمان میراث فرهنگی شامل حفاظت فیزیکی از اثر، ایجاد امکانات رفاهی و گردشگری، تخصیص بودجه مناسب جهت حفظ یا بهبود اثر‌، اطلاع رسانی به گردشگران و بازدید کنندگان در خصوص وضع قوانین باز دارنده و الزام آور در رابطه با حفظ و عدم تعرض به آن آثار ایجاد می‌کند.
نمازی ادامه داد: متاسفانه اقدام قابل توجهی در این خصوص و در راستای عمل به این تعهدات انجام نگرفته و تنها اقدام اداره میراث فرهنگی در این خصوص ساخت یک سالن نیمه کاره در ضلع جنوبی بقعه بوده و اگر موانعی از قبیل مخالفت مردم روستا بر اساس آنچه مسئولان آن اداره در رسانه‌ها گفتند وجود داشته نه اثبات شده و نه در راستای رفع آن موانع تدبیری صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: از سال ۱۳۹۲ که نمایندگی اوقاف و امور خیریه شهرستان با حداقل امکانات و نیروی انسانی شروع بکار نموده ضمن پیگیری مجدانه و برگزاری جلسات و ایجاد تفاهم نامه و نامه نگاری‌های مکرر با مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری تلاش وافری جهت حل معضلات و مشکلات آن بقعه متبرکه انجام داد.
رئیس اوقاف و امورخیریه شهرستان بهمئی اظهار داشت: تمامی اسناد و آثار این پیگیری‌ها از قبیل جذب اعتباری افزون‌بر ۲۹۵ میلیون تومان از وزارت نفت جهت توسعه و ایجاد امکانات رفاهی آن بقعه متبرکه جذب نموده که در سال ۹۵ زائرسرای بقعه با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان تکمیل و به بهره برداری رسید و ساخت سرویس‌های بهداشتی و وضوخانه و حمام به تعداد ۱۴ باب درحال تکمیل است.
نمازی افزود: با وجود مشاهده زیاد و درک نارضایتی مردم و مسئولان از وضعیت فیزیکی، بهداشتی و رفاهی آن مکان و تلاش در حد چهار چوب‌های قانونی برای رفع دغدغه‌های مردمی نسبت به آن مکان مقدس که مطالبه به حقی بوده و اداره اوقاف بر اساس فرمایشات بنیانگدار فقید جمهوری اسلامی و رهبری معظم انقلاب اسلامی و مسئولان دلسوز سازمانی و ستادی و وظایف مصرح قانونی موظف به تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و ایجاد امکانات رفاهی برای زائران بقاع متبرکه هستند.
وی ادامه داد: اوقاف و امورخیریه خود را با مردم و برای مردم و در کنار مردم می‌داند اما هیچ گاه از قوانین موجود تخطی نکرده و با قانون شکنان نیز در حیطه وظایف و اختیارات برخورد می‌کند و در همین راستا مجوزی برای تخریب یا بازسازی امامزاده بابا احمد صادر نکرده است و نهایت تلاش خود را جهت تعامل با سازمان‌ها و نهادهای ذیربط جهت بازسازی یا مرمت این بقعه متبرکه انجام می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: تخریب بقعه تاریخی بابا احمد(ع) مربوط به دوران سلجوقیان توسط هیئت امنا بوده با توجه به اینکه تخریب بخشی از بنا نه همه آن در روز تعطیل جمعه بوده و ما بررسی‌های خود را آغاز و تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم که چه اشخاصی باعث این اتفاق شده‌اند و هیچ‌کدام از هیئت امنای نیز مسئولیت تخریب را برعهده نگرفته‌اند.(تسنیم)
نام شما

آدرس ايميل شما

هم وطن
Iran, Islamic Republic of
معاونت محترم میراث فرهنگی کجا بوده ای که الان متوجه شده ای بنای تاریخی امامزاده بابا احمد تخریب شده ؟ببینم شما در طول سال چند بار به شهرستان بهمیی رفتی و با هییت امنا این امامزاده راجع به اهمیت و ارزش تاریخی و فرهنگی این اثر تاریخی ارزشمند صحبت کرده ای؟ ایا از بقیه آثار در شهرستان های مختلف هیچ خبر داری؟ که آثار تاریخی استان در چه وضعیت اسفناکی بسر می برند؟ از بافت تاریخی دهدشت خبر داری؟ از پل های تاریخی پاتاوه خبر داری که چه بلایی سرش اومده ؟خبر داری که شهرداری محترم پاتاوه با این اقدامات چمن کاری و درخت کاری به صورت واقعا بی فکرانه و غیر متخصصانه چه بلایی بر سرمنظر فرهنگی و منظر طبیعی این اثر تاریخی ارزشمند اورده است؟ از پل های بریم آیا خبری داری؟ از تپه ها و محوطه های تاریخی استان متوجه وضعیت نا بسامانشان هستی که روزانه با بیل و کلنگ کشاورزان تبدیل به زمین کشاورزی و باغ میشوند؟ گورستان تاریخی لما،تپه تاریخی ده وه، چهار طاقی خیر آباد، گورستان امام سجاد یاسوج، محوطه تاریخی تنمگ سولک با اون همه نقش برجسته های زیبل و ارشمند که در ایران شاخص هستند؟جالب هست که معاونت محترم وقتی بلایی سر این اثار میاد یا متوجه تخریب شدن شون میشه با کت و شلوار و عینک میاد حاضر میشه و تیر پیکانش را متوجه گروه دیگری میکنه جناب معاونت محترم شما بفرمایید قبل از تخریب این اثار ارزشمند چه اقداماتی داشتی و چه برنامه هایی داری؟ یا باز باید شاهد تخریب دیگر آثار تاریخی در جاهای دیگر استان باشیم، خواهشا یه کم مسیولیت پذیر باشید و به فکر این آثاری که امانت هستند در دست ما و شما به عنوان مسیول و پرچم دار این آثار نباید بی تفاوت باشید ، امید است که هیچ گاه دیگه شاهد چنین خبر های ناگواری برای این آثار نباشیم... با تشکر هموطن
همشهری
Iran, Islamic Republic of
جناب اقای معاون میراث فرهنگی واق. اول برای شما به عنوان مسیول این اثار و بعد هییت امنا یا هر کسی که این اثر ارزشمند را تخریب کرده، و دوباره باید هزینه بشه واسه تعمیر مجددش و از بین رفتن هویت اصلی بنا و بعد پول بیت المال این مردم
همشهری
Iran, Islamic Republic of
... ا که هیچ گاه دلسوز این اثار ارزشمند تاریخی و سند های هویت ملی و جامعه نبودید و نیستید واقعا با شنیدن این خبر تاسف خوردم وقلبم درد گرفت فقط .میراث فرهنگی و مسیل و نگهبان و هییت امنای امامزاده بابا احمد.........
همشهری
Iran, Islamic Republic of
واقعا که باید تاسف خورد به حال هم چه مسیولانی با این همه حس مسیولیت و بی تفاوتی شون که خودشان مثلا حامی میراث فرهنگی هستند...دوست دارم ببینم اخرین باری که این معاونت محترم و هییت همراهش از این آثار ارزشمند سر کشی کردن کی بوده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ متاسفم وواقعا نمیدونم باید چی گفت ؟ جناب معاونت محترم خیلی زحمت کشیدی خبر دادی؟ بگو بار دیگر از کجا وز که خبر خواهی اورد...
یاسوجی
Iran, Islamic Republic of
شرم ب .............
هموطن
Iran, Islamic Republic of
ش... حقظ این آثار ارزشمند را ندارید.............د بر شما وقتی این بنای ارزشند تاریخی را که از دوره سلجوقی تا به الن سالم باقی مانده بود با این وضعیت ببینیم واقعا مسیولا میراث فرهنگی و معاونت اجرایی باید .... ای داد بیداد...چه خبر ناگواری............
رامین
Iran, Islamic Republic of
واقها نکمیدونم باید چی گفت اقا این که دیگه تخریب شد جناب اقای معاون شفیعی حواست به بقیه آثار باشه عاجزانه خواهش داریم از شما اگه واقعا نمیتونید اجازه بدیم اونایی که متخصص هستن بیان و به داد این آثار بی گناه برسند....خیلی خبر بدی بود ...............
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1