تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب : ۴۵۲۲۴۱
گفت‌وگوی کبنانیوز با فعال محیط زیستی و مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد؛

بخش دوم) مصلح: تنها راه تأمین امنیت آبی، ساخت سد است / 5 هزار میلیارد تومان حجم قرارداد پروژه‌های آبی استان / 101 میلیون متر مکعب آب از تنگ سرخ سهم استان است / تنگ سرخ آسیبی برای پارک ملی دنا ندارد / پیش‌بینی اتمام مطالعات آبریز تا پایان سال / مجموعه آب منطقه‌ای در اتاق شیشه‌ای و شفاف

۲
۱
بخش دوم) مصلح: تنها راه تأمین امنیت آبی، ساخت سد است / 5 هزار میلیارد تومان حجم قرارداد پروژه‌های آبی استان / 101 میلیون متر مکعب آب از تنگ سرخ سهم استان است / تنگ سرخ آسیبی برای پارک ملی دنا ندارد / پیش‌بینی اتمام مطالعات آبریز تا پایان سال / مجموعه آب منطقه‌ای در اتاق شیشه‌ای و شفاف
کبنا ؛
کبنا نیوز به منظور شفاف‌سازی در حوزه آب و به ویژه سدسازی در کهگیلویه و بویراحمد با یوسف مرادی فعال محیط زیستی و آرش مصلح مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گفت‌وگوهایی ترتیب داده است که در بخش اول، صحبت‌های یوسف مرادی منتشر شد، در بخش دوم، صحبت‌های آرش مصلح را می‌خوانید. مصلح مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحد با حضور در دفتر کبنا نیوز، با ارائه گزارشی در مورد عملکرد آب منطقه‌ای، به سؤالاتی در مورد وضعیت آب و سدهای استان پاسخ داد.
مصلح عنوان کرد: کهگیلویه و بویراحمد با اینکه یک درصد جمعیت و یک درصد مساحت کشور را دارد، دارای10 درصد منابع آبی کشور است.
وی ادامه داد: 11 میلیارد متر مکعب بارش سالیانه و 8 و نیم میلیارد روان آب در این استان وجود دارد که در 11 هزار کیلومتر آبراهه و هزار و 400 کیلومتر رودخانه در جریان است و این نعمت باید در خدمت توسعه استان قرار بگیرد.
مصلح عنوان کرد: تا قبل از پیروی انقلاب اسلامی، هیچگونه پروژه و طرحی در زمینه آب نداشتیم؛ هر چه داریم برای بعد از انقلاب و اغلب بعد از سفر رهبر به استان است.
وی گفت: هم‌اکنون دو سد در دست بهره‌برداری داریم؛ سد شاه قاسم و سد کوثر؛ پنج نیروگاه برق‌آبی تحت نظارت آب منطقه‌ای فعالیت می‌کند؛ 9 شبکه آبیاری زهکشی  به وسعت 16 هزار هکتار اراضی استان؛ 33 پروژه استانی و بیش از ده پروژه بزرگ ملی داریم که حجم قرارداد این پروژه ها بالغ بر 5 هزارار میلیارد تومان ارزیابی شده است. اگر پروژه‌ها روزی محقق شوند می‌توانیم ادعا کنیم بخش زیادی از چالش‌های آب استان برطرف خواهد شد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گفت: اگر پروژه‌های آب به بهره‌برداری برسند، جلسات شش ماه نخست سال با موضوع خشکسالی و جلسات شش ماه بعد که مدیریت سیلاب هستند حذف خواهند شد.
وی گفت: یکی از مهمترین پروژه‌ها در استان، سد تنگ سرخ است که آب شرب شهر یاسوج، روستاهای اطراف، مراکز نظامی و دانشگاهی، آب چهار شهرک صنعتی  یاسوج، کارخانه سیمان مارگون، آب 4 هزار و 200 هکتاز ار اراضی بویراحمد و بخشی از دنا را تأمین می‌کند. همچنین کنترل و مهار سیلاب انجام می‌دهد و آب محیط زیست پیکره رودخانه بشار را تأمین می‌کند.
مصلح با اشاره به برخی دیگر از پروژه‌ها اظهار داشت: تأمین آب از سد کوثر برای شهر لیکک و روستاهای اطراف، چرام، لنده و دهدشت از سد کوثر، تأمین آب دیشموک و چارروسا و روستاهای اطراف، تأمین آب اراضی دهدشت، تأمین آب کشاورزی خان احمد، امامزاده جعفر، باشت، لشتر و سایر مناطق مستعد و ... برخی از پروژه‌های آبی استان هستند که می‌توانند تحولی در استان به وجود بیاورند.
وی افزود: سدهایی هم در دست مطالعه هستند و در آینده به مرحله اجرا خواهند رفت.
مصلح گفت: دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به مناطق محروم دارد و رویکردش ایجاد توازن در توسعه بین استان‌های کشور است. در طول یک سال اخیر نیز شاهد تحولی در پروژه‌های استان بودیم؛ اعتبارات آب از 300 میلیارد در سال 1400 به 670 میلیارد در سال 1401 افزایش یافته است. طرح آبرسانی از  سد کوثر به لیکک که سال 1390 کلنگ زده شد، از آن موقع تا پارسال حدود 70 میلیارد به آن تزریق شده بود. اما در طول یک سال اخیر بیش از 250 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داده شده است. یعنی در یک سال 4 برابر ده سال به آن اعتبار داده شده است که این نشان می‌دهد دولت به تعهداتی که در سفر داده، مصمم است.

مصلح افزود: در مجموع آب منطقه‌ای در ابتدای امسال تا الأن 33 مناقصه را در استان برگزار کرده است و بزرگترین مناقصه آن، 417 میلیارد تومان بوده است.
وی تصریح کرد: سعی کردیم پروژه‌های راکد را در دستور کار قرار دهیم. پروژه ها الأن در یک فضای فعال قرار گرفته‌اند و ظرف یکی دو ماه آینده سد سقاوه نیز کلنگ‌زنی رسمی خواهد شد. امسال بخشی از عملیات ساماندهی رودخانه باشت نیز کلنگ‌زنی خواهد شد.
وی تأکید کرد: امسال سالی خواهد بود که آغاز بهره برداری از پروژه‌های آب کلید خواهد خورد. اوج بهره‌برداری از پروژه‌های بزرگ هم سال 1402 خواهد بود. امیدواریم اولین پروژه بهره‌برداری ما آبرسانی از سد کوثر به شهر لیکک و روشتاهای بهمئی باشد. این سد، آب شرب شهرستان بهمئی را تا افق 1425 تأمین می‌کند و در کنار آن آب بیش از 300 واحد تولیدی نیز تأمین خواهند شد.
مصلح با بیان اینکه پروژه‌های دیگری هم هست، گفت: من اعتقاد دارم هیچ پروژه عمرانی بدون پیوست اجتماعی و فرهنگی و نگاه جامعه‌شناختی و اقتصاد آب و بدون کمک رسانه‌های جمعی امکان شکوفایی نخواهد داشت و ما متأسفانه همه چیز را از عینک مهندسی می‌بینیم که این اشتباه محض است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان در ادامه با اشاره به سیلاب‌های اخیر در استان گفت: در سیلاب امسال در کهگیلویه و بویراحمد، در یکی از ایستگاه‌ها 275 میلی متر بارش ثبت کرد. 10 میلیون متر مکعب آب را نیز پشت سد کوثر مهار کردیم. در جریان این سیلاب، این استان هیچگونه حادثه جانی نداشت و حتی یک ریال آسیب به پروژه‌های آب وارد نشد.
وی گفت: سه عامل باعث شد خسارت جانی نداشته باشیم؛ لطف الهی، آمادگی و حضور در صحنه مسئولین، و سوم رسانه‌ها؛ رسانه‌ها تبدیل به پل ارتباطی بین مردم و مسئولین شدند.
وی در ادامه به موضوع بحران و تنش آبی در استان پرداخت. استان را باید به پهنه‌های مختلف تقسیم کنیم. در بعضی از مناطق آب داریم، اما مهار آب نداریم. در بویراحمد و دنا 3 و نیم میلیارد متر مکعب روان‌آب داریم که آن را مهار نکرده‌ایم؛ بارش‌های ما نیز دقیقاً در ماه‌هایی است که کمترین مصرف آب را داریم. اما در آن هشت ماهی که نیاز به آب داریم، هیج بارشی نداریم. عقل سلیم اقتضا می‌کند که آن چهار ماه بارش باید ذخیره شود. اما در این محدوده هیچ سدی نداریم. بنابراین در این هشت ماه با مشکل مواجه خواهیم بود. البته مشکل آب یاسوج یک علت دیگری هم دارد و آن مشکل شبکه است.
وی افزود: برای این موضوع دو سناریو اتخاذ شده است یکی احداث سد و دیگری اصلاح و بهبود شبکه است.
مطلح ادامه داد: اما در یک سری از مناطق استان، مشکل تأمین داریم؛ مثلا برای لیکک و بهمئی مجبور شدیم از سد کوثر آب ببریم.
جمعیت شهر یاسوج حدود 300 هزار نفر است و مناطق محتلفی هم در آینده به شهر اضافه خواهد شد. این جمعیت همراه با رشد جمعیتی که در اثر مهاجرت وجود دارد، پیش‌بینی می‌شود یاسوج در ده سال آینده به جمعیتی 500 هزار نفری برسد و از الأن باید منبع آبی پایدار برای آن در نظر گرفت.
مصلح عنوان کرد: در حال حاضر آب شرب یاسوج از طریق چند حلقه چاه و منابع آبشار تأمین می‌شود. اما منابع آب زیرزمینی و آب آبشار قابل اتکا نیستند. منابع آب جاری هم در بارش‌ها عملاً گل‌آلود می‌شوند.  لذا آن جمعیت نیم میلیون نفریِ 10 سال آینده را نمی‌توان با اتکا به چند حلقه چاه و آب آبشار تأمین کرد. لذا بر اساس دستورات پدافند غیرعامل و آینده‌نگاری آب، سد تنگ سرخ را پیش‌بینی کرده‌ایم تا بارش‌های آن چهار ماه را کنترل و در هشت ماه بعد در اختیار مردم قرار دهیم. البته در کنار آن، اصلاح شبکه هم حتماً ضرورت دارد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای اضافه کرد: این سد با حجم 125 میلیون و با تنظیم 157 میلیون مترمکعب، سالیانه 157 میلیون متر مکعب آب تأمین می‌کند. تخصیص آب سد تنگ سرخ بر اساس اسناد بالادستی تخصیص است که مقامات ارشد نظام تصویب کرده‌اند؛ این سند به ما می‌گوید 20 میلیون متر مکعب آن برای شرب یاسوج است. 3/ 13 میلیون برای صنایع، 3/ 33 میلیون برای کشاورزی و 5/ 34 برای زیست محیط که سرجمع این‌ها 101 میلیون متر مکعب برای بویراحمد است. 56 میلیون متر مکعب باقیمانده هم برای شیراز خواهد بود. چون 74 درصد تولید آب در حوزه سد تنگ سرخ از استان فارس سرچشمه می‌گیرد باید سهمی از این آب داشته باشند.
وی گفت: در پروژه‌های ملی نمی‌گویند این سد مال کدام استان است. کمااینکه همین برق ما از شاید نیروگاه رامین اهواز و گاز این استان از عسلویه می‌آید.

مصلح افزود: بخشی از آب این سد برای نیازهای شرب بخشی از استان فارس است. یک آینده نگاری شده است که اگر زمانی در آنجا کمبود آب اتفاق بیفتد، آب این سد برای آن محفوظ است. لذا این آینده نگاری که انجام گرفته برای مواقع بحران و با اولویت‌های بعد از استان کهگیلویه و بویراحمد است. الأن هم شیراز با یک خط دائم به سد درودزن وصل است. لذا الأن اصلاً ما نگران این موضوع نیستیم و ما بیش از آن 101 میلیون متر مکعب، دیگر نیازی نداریم.
یکی از موضوعاتی که در بین فعالان محیط زیستی مطرح می‌شود آسیب سد تنگ سرخ به پارک ملی دنا است. مصلح در پاسخ به این موضوع گفت: با احداث سد تنگ سرخ، هیچگونه خلأیی در نظام تولید آب دنا نخواهیم داشت و ما ادعا می‌کنیم که اگر سد تنگ سرخ ساخته شود، سهم محیط زیست پارک ملی دنا داده خواهد شد و حتی پارک ملی دنا در بهار و تابستان شاداب‌تر و سرزنده‌تر می‌شود. لذا ما می‌خواهیم از ذخیره سد برای بهبود محیط زیست استفاده کنیم.
وی گفت:  همانطور که سد کوثر سیلاب‌ها را گرفته و پس می‌دهد، تنگ سرخ هم از این نظر، فرقی با سد کوثر ندارد.
وی با اشاره به اینکه سد تنگ سرخ در پایین تر از تنگ تیزاب است، گفت: چشمه‌های خرم ناز و گردوکنگک زیر این سد هستند. خیلی‌ها با من تماس می‌گیرند که شما می‌خواهید آب خرم‌ناز را به شیراز انتقال دهید. اما خرم‌ناز زیر سد است چطور می‌توان آن را انتقال داد؟
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در مورد سد آبریز گفت: در حوزه پیکره مارون دو میلیارد تولید آب از استان کهگیلویه و بویراحمد داریم. تخصیص استان از حوزه مارون حدود 480 میلیون متر مکعب است. ما 135 میلیون متر مکعب از این تخصیص را قرار است سد بزنیم. چون ما زمانی این آب را نیاز داریم که رودخانه مان سیلاب‌هایش را از دست داده است و در کمتریی دبی است.
وی گفت: این سد در لایحه بودجه ردیف دارد، موافقت پدافند غیرعامل، موافقت آثار باستانی، موافقت زیست‌محیطی و مجوز تحصیص آب دارد ولی مطالعات فنی آن زمانبر است و این مطالعات باید در 12 ماه سال به طور مستمر صورت بگیرد. پیش‌بینی می‌شود که مطالعات فنی سد آبریز قبل از پایان سال تمام شود و سد قطعیت خود را از نظر طراحی سپری کند و به مرحله اجرا برود.
وی با اشاره به اینکه یک سری حساسیت‌های اجتماعی وجود دارد، جمهوری اسلامی یک نظام مردمی است و هیچ تفاوتی بین اقوام و استان‌های مختلف در نظر نمی‌گیرد، گفت: سد آبریز هیچگونه تأثیر منفی روی هیچ سدی نخواهد داشت.
مصلح تشریح کرد: این سد، آب کارخانه آجر دهدشت، پتروشیمی، کارخانه اوره چرام، سیمان تنگ سرخ و شهرک‌های صنعتی و آب کشاورزی مستعد این سه شهرستان را تأمین می‌کند. این سد می‌خواهد این کارها را انجام دهد.
وی گفت: سد مارونِ بهبهان حجمش 1 میلیارد و 200 میلیون متر مکعب است. سد آبریز 600 میلیون آب را از خود عبور می دهد و می‌خواهد 135 میلیون متر مکعب آن را ذخیره کند. سد مارون 2 حتی کنترل‌کننده رسوب برای مارون یک هست.
مصلح با بیان اینکه ما آب بهبهان را 20 سال است از سد کوثر تأمین می‌کنیم، گفت: ما و خوزستان هیچگونه مشکلی با هم نخواهیم داشت. ما یک پیکره فرهنگی متصل به هم هستیم و خوشبختانه این دو استان با هم مراودات دیرینه تاریخی دارند.

مصلح در ادامه عنوان کرد: ما الأن بیش از 5 هزار مجوز برداشت آب صادر کرده‌ایم. مثلاً متقاضی کشاورز مراجعه می‌کند و ما بهترین موقعیت برداشت را برای او مشخص می‌کنیم. مکان‌یابی را برای پمپ او مشخص خواهیم کرد. بنابراین تا الأن 5 هزار مجوز صادر کرده‌ایم که مردم استان بتوانند از رودخانه‌ها و چشمه‌ها استفاده کنند. بیش از 3 هزار مجوز از طریق چاه، و بیش از 50 مجوز هم برای جهاد و عشایر صادر کرده‌ایم.
وی اضافه کرد: 16 هزار اراضی را از طریق شبکه‌هایمان آبیاری می‌کنیم. لذا الأن هم این آب در خدمت مردم قرار گرفته است. اما تهدید این است وقتی خشکسالی باشد آن 5 هزار مجوز در تابستان نمی‌توانند تأثیری داشته باشند. اگر یک سال بارش‌های ما کم و زیاد شود، آب رودخانه پایدار نیست. اما آب پایدار و مطمئن، سد است. همانطور که آب و فاضلاب می‌گوید هر خانه‌ای یک مخزن داشته باشد، هر شهرستان به یک سد وصل باشد. به همین خاطر است که می‌گوییم سد آبریز، شیو، کوثر و تنگ سرخ و ... باید باشند.
مصلح گفت: ما باید آن نعمت بزرگی که خداوند در چهار ماه سال به ما داده است را برای تابستان ذخیره کنیم. الأن 200 روستای استان با تانکر آبیاری می‌شوند. این روستاها همان روستاهایی هستند که در زمستان، جاده‌هایشان مسدود بود. اما الأن کمبود آب دارند، چون ما نتوانستیم آب زمستان را کنترل کنیم.
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با اشاره به اهمیت سدها در کشور اظهار داشت: ما یک جمعیت 85 میلیون نفری داریم که باید آب شرب آنها تأمین شود. 700 سد در کشور وجود دارد که 13 سد آن پیش از انقلاب ساخته شده است. اگر این سدها را برداریم چگونه می‌توانیم آب استان‌هایی مثل تهران، بوشهر و شهرهایی مثل گچساران و گناوه را تأمین کنیم؟
مصلح ادامه داد: مقام معظم رهبری فرموده‌اند یکی از پارامترهایی که ما را در برابر تحریم سر پا نگه داشته، تولیدات کشاورزی است.
وی گفت: ما در کهگیلویه و بویراحمد صنعتی که بتوانیم اسم مافیا روی آن بگذاریم، نداریم. اما بالاخره نگاهی هم هست که ما شاید اشتباهاتی در کشور داشتیم و آن اینکه برخی از صنایع آب‌بر را در جاهایی مستقر کردیم که مقداری کم‌آب هستند. ما شاید در جانمایی برخی از تأسیسات می‌توانستیم دقت بیشتری داشته باشیم.
وی گفت: من از عینک آب که نگاه می‌کنم، اعتقاد دارم صنایع آب را در مناطقی که مشکل آب دارند نباید جانمایی کنیم.
وی افزود: البته ما باید نگاه ملی هم داشته باشیم. آب استان اصفهان از حوزه کارون می‌آید؛ استان لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد تولید کننده آب کارون هستند. خود اصفهان هم تولید کننده آب در حوزه کارون است. سد چمشیر دو میلیارد و 300 میلیون متر مکعب آب دارد که کل این آب از استان فارس می‌آید.
مصلح عنوان کرد: مافیا ممکن است مصادیقی هم داشته باشد. اما آن چیزی که عده‌ای پشت پرده، آب را مدیریت می‌کنند این‌طور نیست. 200 سد بزرگ که احداث شده تماماً در خدمت مردم است. وقتی صحبت از مافیا می‌کنیم آبش را به یک مرکز مافیا منتقل کنند، اما پروژه‌های ما عام‌المنفعه است.
وی گفت: اگر سد کوثر نبود الأن پتروشیمی در گچساران نداشتیم. ما از حجم سد کوثر 65 میلیون مترمکعب تخصیص کشاورزی لیشتر و خیرآباد و 10 میلیون مترمکعب دشت مور، سهم کشاورزی ماست. 13 میلیون حقابه های سنتی کشاورزی استان، 10 میلیون متر مکعب کشاورزی، 2/ 11 شرب گچساران، 8 و نیم میلیون شرب لیکک و روستاها، 9/ 16 میلیون شرب دهدشت، سوق، چرام و لنده و 300 روستا، 70 میلیون نیاز زیست محیطی پایین‌دست، 17 میلیون طرح پلیمر و اتیلن و 5 میلیون متر مکعب، طرح فسفات و آهک هیدراته چرام که سرجمع حدود 200 میلیون متر مکعب است.

وی گفت: سد کوثر الأن، دو برابر تنگ سرخ آب می‌دهد و تنها شهرستان‌هایی که الأن از کوثر استفاده نمی‌کنند، بویراحمد، دنا و مارگون هستند. 40 نفر الأن در سد کوثر و 60 نفر در تسویه‌خانه سد مشغول هستند. در 500 هکتار شبکه آبیاری خیرآباد، 60 میلیارد تومان درآمد نصیب کشاورزان شده است. آب شرب گچساران 11 سال است که از سد کوثر تأمین می‌شود. اگر سد کوثر نبود، این‌ها هم نبودند. نیروگاه سیکل ترکیبی گچساران هنوز هم مجوز آبش سر جا است. نیروگاه دهدشت مجوزش از همین سد است. پالایشگاه لشتر هم هست. اینها همه نیاز به تأمین آب دارند.
وی با بیان اینکه اولین استعلام برای توسعه، استعلام  آب است، گفت: اگر سد نداشته باشیم چطور می‌توانیم آب صنایع را تأمین کنیم؟ 12 هزار میلیارد تومان هزینه پتروشیمی گچساران شده است. اگر 10 سال دیگر آب نداشته باشد چه توجیهی می‌توان کرد؟ اما الأن با خیال راحت آب مطمئن و پایدار دارد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: ما کاملا شفاف هستیم و درب پروژه‌های ما به روی همه باز است. حتی سد کوثر که یک سد حیاتی و استراتژیک است، هیچ کنشگری به آنحا نرفته که اجازه نداده باشیم. ما تا امسال، 18 دانشجو را برای مطالعه این سدها حمایت کرده‌ایم. حتی فراخوان زده‌ایم که دانشجوها روی سد تنگ سرخ مطالعه کنند. درب آب منطقه‌ای و پروژه‌های ما روی تمام افراد از گروه‌های مختف باز است. اما اعتقاد داریم این‌ها باید در فضای خودش باشد.
مصلح مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در جمع‌بندی پایانی گفت: امسال برای اولین بار توانستیم در کمیسیون آب و کشاورزی مجلس، کمیسیون عمران مجلس و نهاد ریاست جمهوری حاضر شویم. خدمت رئیس جمهور و ویز نیرو و رئیس مدیریت بحران کشور برای امکان کمک برای برخی از پروژه‌های استان رسیدیم.
وی گفت: 17 مأموریت در تهران، 3 نوبت در مجلس، 2 نوبت در ریاست جمهوری، بیش از 10 بار وزارت نیرو، بیش از 17 بار در مدیریت منابع آب کشور و دو بار در سازمان برنامه و بودجه کشور داشتیم و توانستیم دغدغه‌های آب استان را به گوش آنها برسانیم. طرح‌های بزرگ و چالش‌های بزرگ را احضا کردیم که اغلب مشکلات اعتباری هستنتد.
مصلح گفت: نگاه دولت و مسئولین نظام یک نگاه عادلانه‌ای به استان است. ماحصل آن این است که اعتبارات استان دوبرابر افزایش پیدا کند. ما تا الأن 670 میلیارد تومان اعتبار مصوب در بخش آب داریم که 41 میلیارد آن استانی و بقیه ملی است و این حاصل تلاش مدیریتی استان است و من امیدوارم که این مبلغ به هزار میلیارد تومان برسد.
وی افزود: ما 400 میلیارد تومان تهاتر نفت هم در دستور کار داریم که این شاید یک نقطه عطفی در تاریخ استان باشد.
مصلح با بیان اینکه هدفگذاری ما این خواهد بود که پروژه‌های ما رشد پیدا کنند، گفت: ما امسال سد سقاوه را به سدهای در حال اجرا اضافه خواهیم کرد؛ در سال بعد آبرسانی به لیکک را حتما افتتاخ خواهیم کرد. فاز اول آبرسانی به دهدشت هم حتماً افتتاح خواهد شد و سد تنگ سرخ را تا مرحله آبگیری در سال بعد خواهیم رساند. ساماندهی رودخانه باشت را همین امسال اجرایی خواهیم کرد. پروژه تأمین آب خان احمد را همین امسال عملیات آب‌اندازی خواهیم داشت.
مصلح با بیان اینکه ما تا قبل از پایان دولت اول رئیسی به بسیاری از هدفگذاری پروژه های آب خواهیم رسید، گفت: ما  در این دولت سد تنگ سرخ را افتتاح خواهیم کرد و اگر این اتفاقات بیفتند، 20 هزار هکتار از اراضی استان از دیم به آبی تبدیل خواهند شد که سالانه بیش از 2 هزار میلیارد تومان درآمد خواهند داشت.
مصلح با اشاره به یک خبر خوب برای مردم استان، اظهار داشت: ما امسال ان شاء الله تصمیم داریم از تکنولوژی جهان برای باروری ابرها در استان استفاده کنیم. به زودی خبرهای خوشی از باروری ابرها برای مناطقی از استان که بارش در آنها کم است داریم. حتماً این تکنولوژی در استان مستقر می‌شود. این نشان می‌دهد دولت و نظام به فکر مردم است و دولت مصمم است به تعهداتش عمل کند.
وی گفت: مجموعه آب منطقه‌ای این افتخار را دارد که بهترین تعامل را با دستگاه‌های مختلف و تشکل‌های مردم نهاد استان دارد.
مصلح افزود: بسیاری از اساتید دانشگاه عضو کمیته تحقیقات ما هستند و ما معمولاً هیج پروژه‌ای را در استان شروع نکرده‌ایم مگر اینکه از فیلتر اساتید دانشگاه گذشته باشد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: همین امسال چند واحد تولیدی که از مدار خارج شده بودند را به مدار  تولید برگرداندیم. دوغ آبعلی یاسوج نزدیک دو میلیارد تومان بدهی سنواتی داشت. ما دوم فروردین در کارخانه حاضر شدیم. آنها 30 درصد از این مبلغ را واریز کردند و ما مجوز را صادر کردیم. در کنار کارخانه سیمان مارگون بودیم؛ طرح‌های پرورش ماهی که در اثر سیلاب آسب دیدند را ما آمادگی داریم کمک کنیم و کارخانه آب معدنی در سرابتاوه با تخفیف آب‌بها به مدار برگرداندیم؛ برای اربعین سعی کردیم از ظرفیت آب منطقه‌ای استفاده کنیم. همچنین در مناسبت‌های فرهنگی و مذهبی همیشه پیشرو بوده‌ایم.
وی در پایان با اشاره به اینکه استان ما بدون وحدت هیچگاه موفق نمی شود، گفت: ما در سیستم داخلی خودمان هم سعی کرده‌ایم از همه طیف‌ها استفاده کنیم و اگر کاری انجام شده متعلق به نظام است و اگر هم کاری روی زمین مانده، متعلق به بنده است.

بیشتر بخوانید:
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
جناب آقای دکتر مصلح از همه پروژه ها گفتی بجز تونل انتقال موگرمون به لنده که مطالبه سی ساله مردمه.
آخ و بخت لنده بی کس که نسبت به همه شهرستانها، صاحب بیشترین آبه ولی به مهمترین و تنها مطالبه ش توجهی نمیشه.
تیچر
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر مصلح خلاق و مدیر .
روزنه‌های احیای برجام

روزنه‌های احیای برجام

دلايل متعددي وجود دارند که نشان مي‌دهند بهتر است امريکا به دنبال احياي برجام باشد و به ...
بحران بدهی دولت؛ بدهکاری چه بر سر دولت می‌آورد؟

بحران بدهی دولت؛ بدهکاری چه بر سر دولت می‌آورد؟

انتشار صورت‌های مالی بانک‌ها دولتی در سال گذشته، حاکی از زیان انباشته قابل توجه آن‌ها ...
اوین؛ از گاف لندنی تا بحران روایت

اوین؛ از گاف لندنی تا بحران روایت

اغتشاش در اوین، به‌واقع یک گاف بزرگ انگلیسی بود. اول از جهت آنکه تصور کردند اوین را می‌توانند ...
فایل های مرتبط
1