تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۵۳
کد مطلب : ۴۳۳۷۱۹
در گفت و گوی کبنانیوز با مصطفی پارسایی کاندیدای شورای شهر دهدشت مطرح شد

بخشِ عمده‌ی تصویرِ یک شهر را ورودی‌های آن شکل می‌دهند/ پایین بودنِ سرانه‌ی فضای سبز سبب دل‌مردگیِ سیمای شهری شده است/ شهروند مسئول نقطه آغاز تحقق حقوق شهروندی است

۱
۰
بخشِ عمده‌ی تصویرِ یک شهر را ورودی‌های آن شکل می‌دهند/ پایین بودنِ سرانه‌ی فضای سبز سبب دل‌مردگیِ سیمای شهری شده است/ شهروند مسئول نقطه آغاز تحقق حقوق شهروندی است
کبنا ؛[بخش اول] - نام‌نویسی از داوطلبان عضویت در انتخابات شوراهای اسلامی شهر انجام شد. داوطلبان از ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ به مدت یک هفته یعنی تا ۲۶ خرداد برای انجام تبلیغات فرصت دارند. انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات ریاست جمهوری روز ۲۸ خردادماه در سراسر کشور برگزار می‌شود. در این دوره در شورای شهر، شاهد ورودِ چهره‌های جوان به این عرصه هستیم. به‌نوعی می‌توان گفت که عرصه‌ی شورای شهر، محلی برای جوان‌گرایی و دوری از پیرسالاری است. این خود می‌تواند یکی از نقاط شروع برای ورودِ جوانانِ شایسته به عرصه‌ی مدیریّت در کشور و به‌ویژه در استانِ کهگیلویه و بویراحمد باشد. در انتخاباتِ شورای شهر دهدشت، یکی از این جوانان، مصطفی پارسائی است که با رزومه‌ی ورزشی و تحصیلات در رشته‌ی مهندسیِ برق، وارد عرصه‌ی انتخابات شده است. در این گفت‌وگو، نظر پارسائی را درباره‌ی برخی از موضوعات شهری جویا شدیم که در ادامه مشاهده می‌کنید.
 کبنا نیوز: شهر دهدشت، با وجود قدمتِ شهریِ بالایی که دارد، از مشکلاتِ شهریِ زیادی رنج می‌برد. شما اهمِ مسائل و مشکلاتِ شهریِ شهر دهدشت را چه می‌دانید و برنامه‌های‌تان برای پس از ورود به شورای شهر چیست؟
 پارسائی: مدیریّت شهری عرصه‌ای است که نیاز به دقّت بالای علمی دارد که متأسفانه برخی بدون در نظر گرفتنِ این امر، وارد آن می‌شوند. برای هر چه بهتر شدنِ وضعیّت یک شهر، باید مدیران شهری از متخصصین گوناگون حوزه‌ی شهری کمک بگیرند. شهر دهدشت همان‌طور که گفتید از مسائلِ زیادی رنج می‌برد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنم.
 هر شهر را با ورودی‌های آن شهر می‌شناسند. معمولاً ورودیِ شهرها به عنوان اولین نقاطی که اکثرِ مسافران با آن برخورد می‌کنند، بخشِ عمده‌ی تصویرِ اولیه‌ی یک شهر را شکل می‌دهند. ورودی‌های شهری کارکردها و نقش‌هایی دارند که متأسفانه در شهر دهدشت به آن‌ها توجّهی نشده است. می‌شود گفت بعضی از این کارکردهای مهم عبارتند از: توقف‌گاهی برای مسافران، مرز جداییِ شهر از حومه، انتقال‌دهنده‌ی آگاهی و اطلاعات درباره‌ی شهر و هویّتِ آن، انتقال‌دهنده‌ی احساس امنیّت، محلی برای گذرانِ اوقاتِ فراغت، و برخی دیگر که همگی نشان‌دهنده‌ی اهمیّت این بخش از شهر هستند که متأسفانه در نگاه مسئولین و مدیرانِ شهریِ دهدشت، مغفول مانده است. یکی از برنامه‌های بنده در شورای شهر، سامان‌دهی و زیباسازی ورودی‌های شهر است. البته هر شهری باید بر اساس ویژگی‌های خاصی که دارد، سامان‌دهی شود. در برنامه‌ی بنده نیز، ورودی‌های شهرِ دهدشت بر اساس هویّت فرهنگی و تاریخیِ آن زیباسازی و سامان‌دهی خواهند شد. ولی به هر حال الأن می‌توان این سؤال‌ها را پرسید، آیا ورودی‌های شهر دهدشت، درخور نام آن است؟ آیا با مشاهده‌ی آن‌ها می‌توان به اصالتِ تاریخی و فرهنگیِ این شهر پی برد؟ به نظر من، چنین نیست. بنابراین وظیفه‌ی خودم می‌دانم که این مسأله که بسیاری به راحتی از آن عبور می‌کنند، را جدی بگیرم.
 کبنا نیوز: مسأله‌ی دیگری که به نظرتان باید در دهدشت به آن توجّه شود، چیست؟    
پارسائی: پایین بودنِ سرانه‌ی فضای سبز در شهر دهدشت باعث دل‌مردگیِ سیمای شهری شده و احساسِ رضایت از زندگی در بین شهروندانِ دهدشتی را کاهش داده است. برخی فضای سبز را فقط پدیده‌ای لوکس می‌دانند که نیاز به توجّه چندانی ندارد. ولی امروزه، جامعه‌شناسان، روان‌شناسان، جغرافی‌دانان، اقتصاددانان و اکثرِ علومی که با رابطه‌ی شهر و انسان سر و کار دارند، بر نقشِ بسیار مهمِ فضای سبز در زندگی شهری تأکید دارند. دیگر، مفهوم شهرها بدون وجود فضای سبز قابل تصور نیست. شهر به‌عنوان کانونِ تمرکز، فعالیت و زندگی انسان‌ها برای این‌که بتواند پایداری خود را حفظ کند، چاره‌ای جز پذیرش ساختار و کارکردی متأثر از سیستم‌های طبیعی ندارد. در این میان، فضای سبز به عنوان جزء ضروری پیکره‌ی شهرها، کمبود آن می‌تواند اختلالات جدی در حیات شهرها به وجود آورد. بنده به‌عنوانِ مثال، به بعضی از این کارکردهای فضای سبز اشاره می‌کنم تا روشن شود که نمی‌توان به‌طور سرسری از آن گذشت. درباره‌ی نقشِ زیست‌محیطی فضای سبز می‌توان گفت که فضای سبزِ شهری باعثِ جلوگیری از آلودگیِ هوا، کاهشِ آلودگی صدا و ایجادِ آرامش، تولید اکسیژن و جذب دی اکسید کربن، کاهش دما و افزایش رطوبت نسبی و کاهش فشار هوا می‌شود. علاوه بر مواردی که اشاره کردم فضای سبز باعث برآورده‌ساختن بخشی از نیازهای اجتماعی، فرهنگی و روان‌شناختیِ شهروندان می‌شود و  نقش اجتماعی مهمی را در کاهش تنش‌ها و بهبودِ سلامت شهروندان بازی می‌کند. نقشِ زیبایی‌سازی شهر نیز با استفاده از فضای سبز بر همگان آشکار است. شهری را نمی‌توان تصوّر کرد که بدون برخورداری از فضای سبز، زیبا باشد.
 کبنا نیوز: تا چه حد با بحث عدالتِ اجتماعی در شهر موافق هستید؟ آیا آن را امکان‌پذیر می‌دانید؟
پارسائی: اموری مثل عدالتِ اجتماعی هیچ‌گاه کاملاً محقّق نمی‌شوند. یعنی یک شهر را در دنیا نمی‌توانید پیدا کنید که ادعّا شود در آن شهر عدالت اجتماعیِ بی‌عیب‌ونقصی وجود دارد. البته این به معنای آن نیست که پس از عدالت اجتماعی در شهر باید عبور کرد. اتفاقاً یکی از برنامه‌های من در شورای شهر دهدشت، تأکید بر عدالتِ اجتماعی است. به نظر بنده، می‌شود نقشه‌ی راهی تدوین کرد که بهترین نقطه و ایدئال برای عدالت شهری در شهر دهدشت چیست؟ بعد برای رسیدن به آن تلاش کرد که تا حد ممکن به آن تقطه و ایدئال نزدیک شد. بنابراین عدالت شهری هر چند به طور کامل محقق نشود، اما می‌توان شهر دهدشت را هر چه بیشتر به آن نزدیک کرد. برای رسیدن به آن نقطه‌ی مطلوب حتماً باید از همه‌ی ظرفیت‌های علمی و اجرایی توأمان با هم استفاده کرد. چرا که عدالت شهری یک پدیده‌ی چندبعدی و چندسطحی است.
 کبنا نیوز: خُب به نظر شما، عدالت اجتماعی در شهر به چه معناست؟
پارسائی: در بحثِ عدالتِ اجتماعی، مهم‌ترین بخشِ آن، توزیعِ عادلانه‌ی خدمات شهری از همه نوع است. خدمات شهری باید با عدالت اجتماعی همراه باشد؛ عدالت در فضای شهر به معنای برابری همه‌جانبه و تخصیصِ عادلانه‌ی خدمات و زیرساخت‌ها برای همه‌ی آحاد مردم است. در چنین شهری، معنای بالاشهر و پایین‌شهر رنگ می‌بازد همه‌ی شهروندان به صورت یکسان از خدماتِ شهری بهره خواهند برد.
 کبنا نیوز: از مباحثِ دیگری که به بحث عدالت اجتماعی ارتباط زیادی دارد، توجّه به حقوق شهروندی است. نظرتان را درباه‌ی آن بیان کنید.
پارسائی: حقوق شهروندی همان‌طور که گفتید ارتباط تنگاتنگی با عدالت اجتماعی دارد. در واقع یکی از جوانبِ عدالت اجتماعی، برخورداری همگان از حقوق مساوی در شهر است. در منشوری که دولت درباره‌ی حقوق شهروندی منتشر کرد بر حقوقی از قبیلِ حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی، حق کرامت و برابری انسانی، حق آزادی و امنیّت، حق مشارکت در امور شهری، حق آزادی اندیشه و بیان، حق دسترسی به اطلاعات و بسیاری دیگر می‌باشد که متأسفانه خیلی از آن‌ها برآورده نشده است. مثلاً همین حق مشارکت شهروندان در امور شهری را در نظر بگیرید. تا چه میزان حق مشارکت شهروندان دهدشتی در شهر دهدشت برآورده شده است؟ دیگر تعاریفی که توسعه را امری قطره‌چکانی، آمرانه و از بالا به پایین می‌دانستند، بسیار کمرنگ شده‌اند. مدیران و پژوهشگران حوزه شهری امروزه معتقدند که توسعه حتماً باید محلی، از بالا به پایین و با مشارکت شهروندان باشد. حتماً باید برای تصمیم‌گیری‌های شهری، نظر مردمِ شهر دهدشت را جویا شد.. نظرسنجی، ابزار بسیار مناسبی در این زمینه است. با استفاده از نظرسنجی‌های دقیقِ علمی می‌توان نظر مردمِ شهر دهدشت را درباره‌ی مهمترین مسائلِ شهر دهدشت جویا شد و همچنین درباره‌ی راه‌حل‌ها و تصمیم‌گیری‌ها هم می‌توان همین روالِ نظرسنجی را ادامه داد. چرا که به نظر من، شهر امروز نیازمند شهروندان مسئول و تصمیم‌ساز است و این نقطه‌ی آغازِ تحققِ حقوق شهروندی است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

ثقصث
Iran, Islamic Republic of
آقای پارسایی ما هم میدونیم ولی واقعا شوری تا حال خروجی نداشت
آژیر قرمز خودکشی

آژیر قرمز خودکشی

14 ماه می‌شود که کرونا در کشور می‌تازد و مردم مجبور به کاهش مراودات، خانه‌نشینی و انزوا ...
این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

آیا می‌دانستید لوازم خانگی می‌توانند یک زندگی «پنهان» داشته باشند و حتی زمانی که دکمه‌ ...
از خاتمی تا ظریف

از خاتمی تا ظریف

پس از نهی آیت‌الله سید‌حسن خمینی برخی رسانه‌های رقیب با طرح این مساله که پروژه انتخاباتی ...
1