تاریخ انتشار
شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۱۳
کد مطلب : ۴۲۲۵۵۶
سردار حسن حکمتیان فرمانده تیپ 48 فتح استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنا:

تیپ 48 فتح همیشه کنار مردم است / قومیت‎گرایی و منطقه‌گرایی را کنار بگذاریم، بیش از هر زمان دیگر به همدلی و کار شبانه‌روزی نیاز داریم

۱۴
۲
تیپ 48 فتح همیشه کنار مردم است / قومیت‎گرایی و منطقه‌گرایی را کنار بگذاریم، بیش از هر زمان دیگر به همدلی و کار شبانه‌روزی نیاز داریم
کبنا ؛(14 مهر ماه 97) دکتر حسن حکمتیان که از فرماندهان شجاع، اخلاق مدار، مردم دار و توانمند سپاه پاسداران استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود، با حضور مسئولان ارشد کشور و استان به عنوان فرمانده تیپ 48 فتح منصوب شد. دستاوردها و موفقیت‌های این فرمانده مقتدر موجب شد تا فرماندهان ارشد سپاه او را لیاقت درجه سرداری بدانند و خرداد ماه 99 بود که این درجه بر دوش این سردار سپاه اسلام نقش بست در همین راستا با او پیرامون عملکرد تیپ 48 فتح استان به گفت‌وگو نشسته‌ایم که از منظر خوانندگان گرامی می‌گذرد.
  
فیلم) توضیحات سردار حکمتیان در باره تشریح ویژگی‌‌های مکتب سردار سلیمانی
سردار حسن حکمتیان فرمانده تیپ 48 فتح استان کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به اولین سئوال کبنا به تشریح ویژگی و ابعاد مکتب شهید سردار سلیمانی پرداخت و اظهار داشت: شهدای ما برای ترقی و پیشرفت میهن اسلامی هر چه داشتند، در طبق اخلاص گذاشتند. آن‌ها از همه دارایی، همسر، فرزند و دنیا عبور کردند. آن‌ها از مصلحت خود گذشتند و از پوسته خود محوری خارج شدند و به خدا رسیدند. و به ندای ملکوتی امامین انقلاب لبیک گفتند.
وی در ادامه با بیان اینکه شهید سلیمانی یادگار هشت سال دفاع مقدس بودند، افزود: 36 کشور دنیا در آن جنگ تحمیلی علیه میهن ایران اسلامی بودند و ملت ما در آن دوران با رهبری حضرت امام (ره) از ظلمات جنگ به وادی نور هدایت شدند. و وقتی آیت الکرسی در کشور ما معنا پیدا کرد، استعمار و استکبار شروع به دسیسه علیه نظام اسلامی کردند، تا قطار انقلاب اسلامی را از مسیری که امام خمینی (ره) پایه گذاری کرده بودند، خارج کنند.
فرمانده تیپ 48 فتح استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: امثال شهید سلیمانی پای انقلاب و امام انقلاب ایستادند و به ندای ملکوتی امام خویش لبیک گفتند و جان خویش را در طبق اخلاص گذاشتند و به جبهه‌های جنگ اعزام و دشمن را از دیار اسلامی خارج و دشمن را تعقیب کردند و اقتدار جمهوری اسلامی را در تمام دنیا به نمایش گذاشتند.
وی در ادامه به تشریح جبهه مقاومت پرداخت و افزود: شهید سلیمانی متعلق به ایران نیست. بلکه متعلق به کل جهان و جبهه مقاومت است. او خودش را فدای اسلام، انقلاب و جبهه مقاومت کرد. صداقت، ولایتمداری، ایثار، از خودگذشتگی، جانفشانی، رشادت و تخصص سردار سلیمانی امروز برای ما یک الگوی است. و امروز ما باید فرزندانی را در مکتب این شهید والامقام رشد بدهیم که هر چه دارد، خالصانه برای اعتلای نظام اسلامی به کار بگیرد.
سردار حکمتیان گفت: آن شهید به دلیل حضور مستمر در جبهه مقاومت، و نفوذ کلام، رفتار و کردار در دل رزمندگان و دنیای اسلام جا باز کرده بود. که وقتی داعش را پرورش دادند که یک اسلام افراطی را مقابل اسلام ناب محمدی (ص) قرار بدهند و چهره زیبای اسلام را با اقدامات همچون نسل کشی، چپاول و وحشی گری خدشه دار کنند. شهید حاج قاسم فرمان حضرت آقا را پذیرفتند و فرماندهی جبهه مقاومت را به دست گرفت و با همراهی سایر رزمندگان جبهه‌های مقاومت از جاهای مختلف دنیای اسلام به پیروزی‌های دست پیدا کردیم. آن شهید بزرگوار همانگونه که بیان شده است، مظهر ولایتمداری، دین داری، اخلاق مداری و نمونه کامل یک مسئول اسلامی است که با کردار و رفتار خود تحول عظیمی در ابعاد مختلف در دنیای اسلام رقم زد.
  
فیلم) چگونه تیپ 48 فتح استان در کشور و منطقه درخشید
فرمانده تیپ 48 فتح استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه در پاسخ سئوالی در خصوص عملکرد تیپ 48 فتح در سال‌های اخیر، اظهار کرد: ماحصل همه رشادت‌ها و جوانمردی‌های مردم این استان تیپ 48 فتح است. رزمندگان این استان در اوایل جنگ در قالب گروهان ها و لشکرهای مختلف در عملیات‌های مهم شرکت کردند. در لشکر 14 امام حسین (ع)، لشکر فجر شیراز، تیپ 33 المهدی، لشکر 17 علی ابن ابی طالب و لشکر ولی عصر و... رزمندگان این استان حضور داشتند. فرماندهان عالی سپاه وقتی رشادت‌های رزمندگان این استان را دیدند. تصمیم گرفتند که تیپ 48 فتح را تشکیل بدهند که هم مأموریت‌های پدافندی و آفندی مهمی را انجام داد. در عملیات والفجر 8، رزمندگان ما جزء نیروهای خط شکن بودند. یادگار ماندگار این تیپ حماسه پدخندق بود. که در سال آخر جنگ وقتی که صدام قعطنامه را نپذیرفت، و به ایران حمله و گستره‌ای زیادی از میهن اسلامی را اشغال کردند، رزمندگان ما در تیپ همیشه قهرمان 48 فتح مقاومت کردند و به شهادت رسیدند و یا به اسارت رسیدند.
سردار حکمتیان گفت: متناسب با هر نوع تهدیدی که متوجه نظام مقدس اسلامی باشد، آنجا تیپ 48 فتح استان حضور پیدا کرده است. بعد از جنگ، بحث سازندگی در کشور مطرح بود. در ساخت جاده‌ها و سدها این تیپ با توجه به ظرفیت و امکاناتی که در اختیار داشت، زحمات زیادی در این استان متقبل شد. سد چیتاب و برخی از جاده‌های مواصلاتی از جمله فعالیت‌های این تیپ است. این یگان در عرصه فرهنگی در مقابله با ناتوی فرهنگی دشمن حضور فعالی داشت و دارد. راه اندازی راهیان نور، هیئت رزمندگان، حلقه صالحین و... از جمله کارهای ما در این عرصه بود.
وی افزود: گروهک‌های تروریستی را تشکیل و آنها را آموزش و تجهیز کردند و به مرزهای جمهوری اسلامی ایران گسیل دادند. بعد از جنگ تحمیلی در بین سال‌های 71 لغایت 74 تیپ به منطقه کردستان اعزام و در آنجام با گروهک‌های کومله و دموکرات درگیر شدند که با بی آبروی از مملکت ما خارج و تسلیم شدند. در منطقه جنوب شرق کشور ما نیز با گروهک جیش الشیطان به سرکردگی عبدالمالک ریگی وارد جنگ شدیم که این گروهک منطقه امن سیستان و بلوچستان را ناامن کرده بود. گردان تکاور تیپ 48 فتح به این منطقه اعزام شد و در کنار سردار شهید شوشتری تا آخرین لحظه و تا امنیت پایدار کامل در این منطقه جنگید.
وی افزود: گروهک پژاک در شمال غرب نیز برای کشور ما ناامنی ایجاد کرده بود که یگان تیپ 48 فتح اعزام شد و 7 شهید گرانقدر و 32 نفر جانباز را تقدیم خاک پاک میهن اسلامی کردیم. یک مأموریت پدافندی دیگر به تیپ 48 فتح واگذار شد و حدود 3 سال و 6 ماه ما به منطقه جنوب غرب اعزام شدیم. خطی به طول 161 کیلومتر را رزمندگان ما در زیر گرمای 50 درجه مورد محافظت قرار دادند و در مبارزه با سودگران مرگ، اخلالگران اقتصادی، قاچاقچیان مواد مخدر و گروهک‌های تروریستی مبارزه بی امانی داشتند که به گفته شورای تأمین آبادان، خرمشهر و استان خوزستان این امنیت مثال زدنی و بی نظیر بود.
فرمانده تیپ 48 فتح استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه اضافه کرد: مأموریت دیگری بنا به ضرورت در منطقه شمال غرب انجام دادیم و رزمندگان ما در شرایط بد آب هوایی که قریب به 8 ماه ما شاهد نزولات آسمانی بودیم و در برف بالاتر از 12 متر رزمندگان ما زحمت کشیدند و مرزبانی کردند.

هیچ حاکمیتی بدون مردم معنا ندارد / باید با رفتار و عملکردمان علاقه و دوستی مردم را نسبت به نظام و انقلاب و ولی فقیه افزایش دهیم
او در ادامه به نقش مردم در حکومت‌ها می‌پردازد و می‌گوید: من اعتقاد راسخ دارم که هیچ حاکمیتی بدون مردم معنا ندارد. مردم ولی نعمتان و صاحبان این انقلاب هستند. رکن رکین هستند. موضوعی که برای بنده خیلی مهم است، این است که می گویند؛ حب و دوستی بین ولایت و مردم خیلی مهم است. ما باید کاری بکنیم که این مردم که صاحبان اصلی این انقلاب هستند. علاقه و دوستی بین آنها [مردم] و مقام معظم رهبری به عنوان ولی فقیه و ستون و پشتیبان انقلاب همیشه پایدار بماند.
سردار حکمتیان گفت: هر چقدر ما تجهیزات داشته باشیم و اما مردم را در صحنه نداشته باشیم. قطع به یقین این انقلاب نمی‌تواند مسیر و حرکت خودش را سریع و سالم به پایان برساند. پس ما باید مردم را حفظ کنیم. مأموریت ما مأموریت جنگ سخت است و ما این مأموریت را در میادین مختلف رزم داریم. اما وقتی تهدیدی متوجه جامعه چه طبیعی و چه ساختگی می‌شود، ما حضور پیدا می‌کنیم.

تیپ 48 فتح صرفاً نظامی نیست بلکه ما خودمان را متعلق به مردم می‌دانیم
وی افزود: در سیل گذشته ما در کنار مردم خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و... به صورت شبانه روزی فعالیت می‌کردیم وبه مردم خدمات ارائه می‌دادیم. در دورترین روستاهای این استان در روستای سیلاب کلوار، زیلایی، دیشموک و...ما نیز راه می‌سازیم و خدمات زیادی ارائه دادیم. ما همچنین در موقعیت‌های بحرانی کنار مردم بودیم، در استان خوزستان ما روزی 20 هزار پرس غذا با آشپزخانه‌های سیاری که در اختیار داشتیم، به دست مردم عزیزمان می رساندیدیم. تیم امداد و انتقال ما با ظرفیت 17 آمبولانس و یک اتوبوس بیمارستانی در استان خوزستان مستقر شد و به مردم خدمات ارائه می‌دادند. تیم رفع آلودگی تیپ 48 فتح یک هفته بعد از سیل در این استان رفع آلودگی معابر خیابان‌ها، مغازه‌ها و تجهیزات مردم انجام می‌دادند.
هر چه امکانات توسط مردم تهیه می‌شد و قرار بود به استان سیل زده لرستان اعزام شود، ترابری ما این کمک‌های مردمی را انتقال می‌دادند. گردان امام حسین (ع) با خودروهای تاکتیکی که در اختیار داشتند، در اختیار ادارات همچون اداره برق و آب قرار می‌گرفت. در هنگام بارش برف و سیل ما همواره کنار مسئولان دولتی بودیم برای خدمت به مردم. 22 روز فردی در رودخانه بشار گرفتار شده بود که تیم تخریب تیپ 48 فتح یا یک انفجار دقیق و کارشناسی شده، توانست جسد آن عزیز را از آب‌های خروشان بشار بیرون بکشید و ضمن اینکه به کمک مسئولان آمدیم، خانواده‌های آن مرحوم و مردم را از زیر بار فشار روحی و روانی نجات دادیم.
  
فیلم) تشریح عملکرد تیپ 48 فتح استان در مشارکت‌های اجتماعی
بالاخره تیپ 48 فتح در حوزه‌های مختلف همانند نجات افراد گرفتار در کوه‌ها و یا همین ویروس کرونا تیپ 48 فتح خدمات ارزنده‌ای ارائه داد. و ما از روزهای اولیه شیوع ویروس کرونا در بحث گندزدایی و ضد عفونی معابر و اماکن عمومی خدمات فراوانی ارائه دادیم.
 فرمانده تیپ 48 فتح استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه افزود: 10 کارگاه تولید ماسک راه اندازی کردیم، قریب به 330 هزار ماسک تولید و همچنین روپوش، دستکش، پاپوش و... تولید می‌کردیم و در اختیار مردم و مراکز درمانی قرار دادیم. من به برادران پاسدار گفتم که باید خانه هر پاسداری به پایگاه سلامت تبدیل شود. ما پارچه‌های نانو را در اختیار خانواده‌های پاسدار قرار می‌دادیم و آنها ماسک تولید می‌کردند و در اختیار مردم قرار می‌گرفت.
وی افزود: تعاملی با دهیاران، شوراها و بسیجیان برقرار کردیم و ما مواد ضدعفونی تأمین می‌کردیم و در اختیار آنها قرار می‌دادم. در پست‌های غربالگری ما نیز همکاری خوبی داشتیم. در روند مبارزه با ویروس کرونا چند نفر از برادران پاسدار ما مصدوم شدند.
سردار حکمتیان گفت: در بحث کمک‌های مؤمنانه و مواسات و همدلی نیز تیپ 48 فتح خدمات چشمگیری داشت، در بسته بندی، ذخیره سازی و رساندن این بسته‌های کمکی به دست نیازمندان ما حضور داشتیم و تیپ 48 فتح یک میلیارد و 370 میلیون تومان اجناس غیرنقدی تأمین کردیم و جامعه هدف مشخص شد و بسته‌های مواد غذایی را در اختیار آنها [نیازمندان] قرار دادیم.
فرمانده تیپ 48 فتح استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: تیپ 48 فتح استان، یک تیپ صرف نظامی نیست بلکه یک تیپ مردمی است که همیشه در تمام مسائل اجتماعی خودش را کنار مردم می‌بیند.
سردار حکمتیان در ادامه به فعالیت‌های این تیپ در حوزه سازندگی و محرومیت زدایی اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های راه سازی و سازندگی ما در جاده پاتاوه – دهدشت اکنون در حال کار هستند. در حوزه محرومیت زدایی؛ در بخش کانال‌های آب کشاورزی و آبیاری زمین‌هایی که بی آب مانده بودند و از بین رفته بودند ما دو باره این کانال‌های آب را مجدداً بازسازی و آن زمین‌ها را احیاء کردیم.
وی گفت: 80 باب منزل مسکونی محرومین را با مشارکت کمیته امداد امام خمینی (ره) را شروع به ساخت کردیم و تعداد 70 باب منزل مسکونی را فعلاً تحویل داده‌ایم. و چند روز آینده واحدهای باقی مانده را تکمیل می‌کنیم.
فرمانده تیپ 48 فتح استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه تصریح کرد: من معتقدم که هر تهدید و مشکلی که برای مردم پیش بیاید، ما باید کنار آنها باشیم. در ماجرای آتش سوزی جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد نیز ما حضور پیدا کردیم و در بحث مهار و پایش آتش سوزی جنگل‌های گچساران و خائیز تیپ 48 فتح مقتدرانه حضور داشت.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی (ره)، استکبار جهانی با تمام تجهیزات و امکاناتش برای زمین زدن این انقلاب پای کار آمد، اما این انقلاب زمینه ساز ظهور حضرت ولی عصر (عج) است، و عوامل دشمنان این نظام نتوانستند، کاری از پیش ببرند.
سردار حکمتیان با بیان اینکه در مسیر انقلاب عده زیادی از قطار انقلاب پیدا شدند، اضافه کرد: در این مسیر بدخواهان نظام دست به اقدام غیر انسانی زیادی زدند، از ترور فرزندان نخبه این کشور گرفته تا جنگ تحمیلی و کارشکنی‌هایی که در مسیر پیشرفت این میهن اسلامی انجام دادند. دو کودتا علیه نظام اسلامی طراحی کردند، یکی کودتای نوژه و دیگری طبس، که یکی را طوفان شن و دیگری را هم مردم به واسطه ارادتی که به حضرت امام خمینی (ره) داشتند، باعث شد تا این کودتاها ناکام بماند. جنگ هشت ساله را بر علیه نظام مقدس اسلامی راه انداختند و صدام از آستین آمریکا بیرون آمد، اما ما پیروز نظامی و سیاسی جنگ تحمیلی شدیم.
وی افزود: دشمنان نبرد رسانه‌ای را علیه ما راه انداختند و با 300 شبکه به زبان فارسی به جنگ نظام نوپای مقدس اسلامی آمدند، استان‌های مرزی ما را ناامن کردند، اما مردم ما آگاهانه پای نظام ایستادند. وارد منطقه شدند به منظور تضعیف جبهه مقاومت، اما به یاری خداوند ما ایستادیم و محور مقاومت روز به روز بالنده‌تر شد. تمام توطئه‌ها و راهکارهای دشمنان این مرز و بوم در منطقه بی نتیجه ماند. سیاست‌های نظام اسلامی و رهبر فرزانه انقلاب و رزمندگان محور مقاومت سرنوشتی جزء شکست برای بدخواهان انقلاب اسلامی نداشت.
فرمانده تیپ 48 فتح استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: امروز قدرت امریکا به یک قدرت پوشالی تبدیل شده و امروز آنقدر بازوان ایران اسلامی در جهان قدرتمند شده است که توان مقابله با جمهوری اسلامی را ندارد. همه گزینه‌های استکبار که بر روی میز داشت، جرأت استفاده از گزینه نظامی را نداشت. شما بدانید اگر دیروز سرداران نظام اسلامی در شلمچه، دهلران، خرمشهر، آبادان، سوسنگرد و... به شهادت می‌رسیدند، امروز سرداران ایران در جبهه‌های مقاومت، سوریه و... به شهادت می‌رسند. ان شاء الله ما نماز را در مسجد القصی به امامت رهبر انقلاب اسلامی خواهیم خواند. حتماً کاخ سفید را تبدیل به مسجد می‌کنیم. و اینکه حضرت آقا می‌فرمایند، امریکا در حال اضمحلال است و قدرت پوشالی او فرسوده و از بین رفته، حرف عادی نیست، حضرت آقا؛ بصیر و آگاه است.
سردار حکمتیان در بخش دیگری از سخنان خود توصیه‌های به مردم و مسئولان کهگیلویه و بویراحمد کرد و اظهار داشت: مسئولیت در نظام اسلامی یک توفیق الهی است. خداوند به ماها عنایت و لطف داشته و یک مسئولیت را برعهده ماها گذاشته است.
   
فیلم) توصیه‌های سردار حکمتیان به مسئولان
قومیت و منطقه‌گرایی را کنار بگذاریم، امروز بیش از هر زمان دیگر به همدلی و همراهی نیاز داریم
وی افزود: مسئولان باید تلاششان بر این متمرکز شود که از همه ظرفیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد حداکثر استفاده را ببریم. ما معمولاً حرفمان بر این است که هر جا لازم به کار باشد، قرارگاهی وارد عمل شویم. باید کاری کنیم که مشکل را از دوش مردم برداریم. چونکه امروز دچار جنگ ترکیبی، هیبریدی و تمام عیار از سوی استکبار جهانی هستیم. یعنی معیشت مردم را تحت تأثیر قرار دادند، دنبال این هستند که تغییر رفتار را در مسئولین ببینند و بلکه تغییر ساختار. به همین خاطر امروز در حوزه مسئولین نیاز به کار انقلابی، جهادی و شبانه روزی هست. و همچنین به همدلی و همراهی نیاز است و قومیت، بخشی نگری و منطقه گرایی را باید در اینجا کنار بگذاریم. ما باید یک تحلیل درستی از همه ظرفیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد داشته باشیم تا بتوانیم آنها را به کار بگیریم و بخشی از مشکلات این مردم را برطرف نماییم. در حوزه معیشت و اقتصاد واقعاً مردم گرفتار هستند. جوانان ما علی رغم اینکه ما در حوزه گردشگری، منابع زیر زمینی و روزمینی، نفت صنعت، معدن، گیاهان دارویی و... داریم، بیکار هستند. همچنین ما پتانسیل‌های خیلی خوبی در حوزه نیروی انسانی داریم.
باید دست همدیگر را بگیریم و بالاتر ببریم و سهمیه مسئولیت‌های مختلف را در سطح کشور برای فرزندان این استان افزایش دهیم / از قدرت تخریب به جای حمایت
وی افزود: نگران هستم از این موضوع که بعضی وقت‌ها قدرت خودزنی داریم، به جای اینکه همدیگر را حمایت و پشتیبانی کنیم و دست همدیگر را بگیریم و بالاتر ببریم، و سهمیه مسئولیت‌های مختلف را در سطح کشور برای فرزندان این استان افزایش دهیم، گاهی بداخلاقی‌ها صورت می‌گیرد و از قدرت تخریب به جای حمایت استفاده می‌کنیم. پیشنهاد من به همه مردم و مسئولین این است که در کارهایمان اولویت بندی و برنامه ریزی کنیم و سازماندهی منسجم داشته باشیم. در حوزه‌های هدایت، کنترل و هماهنگی در بین رده‌ها، مسئولان عالی رتبه و پایین‌تر با هم، بیشتر کار کنیم. این کارها الحمدالله خوب صورت می‌گیرد، اما لازم است که بیشتر و بیشتر روی این موضوعات کار کنیم.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000422/nf00422830-1.jpg
سردار حکمتیان تصریح کرد: ما باید بتوانیم ظرفیت‌ها را شناسایی و برنامه‌هایمان را زمان بندی کنیم. برنامه‌های کوتاه و بلند مدت باید برای پیشرفت و توسعه استان پایه ریزی کنیم. هر کسی که مسئولیت دارد، باید چند پروژه را تعریف، دنبال و به سرانجام برساند. با کارهای بدون برنامه و شتاب زده به جایی نمی‌رسیم.
رسانه‌‌ها خط مقدم جهاد فرهنگی
فرمانده تیپ 48 فتح استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان رسانه‌ها را سربازان خط مقدم جهاد فرهنگی و نبرد رسانه‌ای دانست و گفت: رسانه‌ها کار سختی دارند،
شبکه‌های مجازی و رسانه‌های استکبار پای کار آمده‌اند و بهتر است که رسانه‌های ما نیز ارتقاء پیدا کنند و مسئولان هم باید به تقویت رسانه‌ها کمک کنند. رسانه‌ها شبانه روزی پای کار هستند و مشکلات مردم را رصد می‌کنند و به مسئولان گزارش می‌دهند. فعالیت رسانه‌ها تاکنون باعث شده که بخشی از مشکلات مردم برطرف شود و مسئولان هم خودشان را پاسخگو بدانند. خدا قوت به آنها می‌گویم.

به گزارش کبنا، این گفت‌وگو دو هفته پیش انجام گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
درود بر سردار دوست داشتنی و مردمی استان..
Iran, Islamic Republic of
درود بر فرمانده مردمی دلاور خاکی دنای همیشه سرافراز
گمنام
Iran, Islamic Republic of
فرمانده دلاور خاکی خسته نباشید اجرتون با ابا عبدالله الحسین علیه السلام
فرج
Iran, Islamic Republic of
بهت افتخار میکنم سردار شجاع و مردمدار
سعید
Iran, Islamic Republic of
ان شا الله
هفت لنگی
Iran, Islamic Republic of
درود برسردار بزرگ سپاه اسلام جناب آقای حکمتیان که درخصوص حمایت همه جانبه از فرزندان ملی استان اتمام حجت کردند.
خادم
Iran, Islamic Republic of
سلام خدا بر همه شهیدان‌راه حق
سلام خدا بر شهدای تیپ ۴۸ فتح
Iran, Islamic Republic of
گچساران
درود بر سبزپوشان سپاه اسلام خصوصا سردار دوست داشتنی خاکی و عزیز تی ۴۸ فتح
محسن
Iran, Islamic Republic of
سلام خدا بر مردان راه حقیقت / سلام بر سردار حکمتیان / درود بر کبنا به خاطر این مصاحبه
امید علی سبحانی
Iran, Islamic Republic of
تیپ 48 فتح مایه افتخار / حرف های سردار حکمتیان مایه دلگرمی و امیدوار کننده، شیر مادرت حلالت
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
سردار عزیز جون من نفست
محمد علی
Iran, Islamic Republic of
سردار عشقی بخدا
حمید
Iran, Islamic Republic of
خداحفظت کنه سردار به شما افتخار میکنیم خدایارونگهدارت
صفرپور
Iran, Islamic Republic of
درودبرشرفت سرداررشیداسلام خداوندهرجاباشی نگهدارت باشد و انقلاب اسلامی به سردارنی چون شماهامیبالدوافتخارمیکندواقعا کم نظیری همرزم شهیدان دوست دارم
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1