تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۰۷
کد مطلب : ۴۶۹۰۳۲
در نشست شورای آرد و نان شهرستان لنده مطرح شد.

نانینو سامانه ای هوشمند برای تخلفات نانوایی ها /لزوم افزایش کیفیت نان و بهداشت مکان نانوایی ها/عدم آموزش نانوایی ها سبب کاهش سهمیه آرد میشود

۱
کبنا ؛جلسه شورای آرد و نان شهرستان لنده با حضور فرماندار، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری و مدیرکل اداره غله استان، معاون فرماندار، بخشداران مرکزی و موگرمون و رؤسای ادارات جهاد کشاورزی و امور عشایری، تعاونی روستایی لنده در محل سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.


به گزارش کبنا نیوز؛ در ابتدای این جلسه عطب اله بیژنی نسب با اشاره به آخرین وضعیت خبازی‌های شهرستان لنده گفت: بیش از ۱۵ واحد خبازی در سطح شهرستان لنده مشغول خدمات‌رسانی هستند که ماهیانه بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ کیسه آرد دولتی دریافت می‌کنند.
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان لنده گفت: امور عشایری شهرستان لنده نیز ماهیانه بیش از ۱ هزار و ۶۲۰ کیسه سهمیه آرد و تعاونی روستایی شهرستان نیز ماهیانه ۱ هزار و ۶۸۰ کیسه سهمیه دارد.
وی افزود: با شروع طرح ساماندهی و هدفمندی نان در خبازی‌ها با مشکلاتی اولیه‌ای داشتیم که باعث حذف سهمیه ۴۰۰ کیسه‌ای آرد برخی از واحدهای خبازی در سطح شهرستان لنده شد.
بیژنی نسب گفت: عدم آشنایی با سامانه نانینو و کارت‌های جدید نان باعث شده است تا سهمیه خیلی از واحدهای خبازی به دلیل عدم آشنایی از منظر سامانه تخلف محسوب شود.
وی افزود: امیدواریم با رفع مشکلات سامانه نانینو شاهد جبران کسری ۴۰۰ عددی آرد لنده در مدت8ماهه گذشته شهرستان باشیم.
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان لنده گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش سهمیه آرد نانوایی بحث نقل‌وانتقالات و فروش واحدهای خبازی است که باعث متضرر شدن تمام شهروندان می‌شود.

در ادامه نیز قنبر زکی نژادبخشدار مرکزی لنده گفت: حقیقتاً وضعیت کیفیت نان در سطح شهرستان لنده باعث نارضایتی عموم مردم شده است و همین مسئله باعث شده است که در این مهم باید تجدیدنظری جدی صورت گیرد.
بخشدار مرکزی لنده تأکید کرد: به اعتقاد بنده ضعف در آموزش و عدم بروز رسانی دستگاه‌های پخت نان باعث شده است تا شاهد بی کیفیتی نان در شهرستان باشیم.

مسئول شرکت‌تعاونی شهرستان لنده در ادامه گفت: سهمیه سال گذشته این شرکت برای تأمین آرد روستائیان ۱ هزار و ۳۶۸ کیسه بود که با همکاری امور عشایری این مقدار به بیش از ۲ هزار کیسه رسیده است.
سلطانی گفت: باتوجه‌به برخی مهاجرت‌های معکوس صورت‌گرفته در روستاها شاهد افزایش جمعیت و یا ازدواج در این روستاها هستیم به طور مثال در روستای قیام ما هر ماه ۱۵۰ کیسه آرد توزیعی داشتیم که در چندماهه گذشته این مقدار به ۱۶۸ کیسه رسیده است.
بخشدار موگرمون- در ادامه گفت: دولت با همه چالش‌ها و مشکلاتی که داشت در بحث پروژه‌های عمرانی خیلی عالی در سطح شهرستان کارکرد ولی ما در حوزه نان شهرستان مشکلات اساسی داریم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: دولت سالانه حجم زیادی اعتبار برای یارانه نان پرداخت می‌کند تا با کمترین قیمت ممکن به دست مصرف‌کننده برسد.
ابوالحسن صداقت کیش گفت: در خصوص سامانه نانینو فعلاً رویه‌کاری به همین شکلی که هست ادامه خواهد داشت تا بروز رسانی جدید این سامانه برای بحث کارکرد نانوایی‌های اجرایی شود.
وی افزود: شرکت‌تعاونی روستایی و امور عشایری در تمام شهرستان‌های استان باید تمام روستائیان و عشایر خود را در سامانه با کد ملی افراد و زیرمجموعه‌هایشان برای بحث دریافت آرد سهمیه‌ای ثبت‌نام کنند چرا که تا ۱۰ روز آینده به‌هیچ‌وجه ممکن امکان بازگشایی برای ثبت افراد وجود نخواهد داشت؛ لذا باید همه توان خود را جهت ثبت عشایر و روستائیان در سامانه ملی حتماً اجرایی کنند.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: در حوزه روستایی شهرستان لنده بیش از ۱۱ هزار ۴۲۸ نفر باید از یارانه و سرانه ۷ کیلویی آرد دولتی استفاده کنند و در حوزه عشایری باید ۴ هزار و ۵۲۰ نفر در سامانه ثبت‌نام شوند.
وی اظهار کرد: اگر امور عشایری و یا تعاونی روستایی در شهرستان لنده سهمیه‌ای مازاد بر مصرف جامعه هدف خود دارند باید سریعاً این سهمیه را در اختیار کارگروه آرد ونان شهرستان به ریاست فرماندار جهت تخصیص به واحدهای خبازی فعال دهند.
صداقت کیش گفت: باتوجه‌به سهمیه‌های ابلاغی به واحدهای خبازی، امور عشایری و تعاونی روستایی در شهرستان لنده، سهمیه شهرستان بیش از نیاز اعلامی است.
وی اظهار کرد: برخی از شهروندان در خصوص مشکلات حوزه نان و کیفیت آن و حتی کاهش وزن چانه اعتراضاتی دارند که لازم است به اطلاع برسانیم که وزنی که اعلام شده است ۲۲۰ گرم است که حقیقتاً این تناسب برای پخت نان تافتون باتوجه‌به ظرفت ۷۰۰ خبازی در سطح استان هرگز جوابگوی نیست؛ لذا تمام خبازی‌ها چانه را بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ گرم به نان تبدیل می‌کنند.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد- در ادامه گفت: بحث نان یک مسئله کاملاً مهم و استراتژیک است و مسائل و مشکلات این حوزه باید بادقت و حساسیت‌های لازم مورد نقد و بررسی قرار گیرد؛ زیرا قوت غالب اقشار مختلف مردم است.
رضاپوردر ادامه گفت: در این طرح نانوایی‌ها بدون محدودیت و بر مبنای میزان عملکرد خود که در واقع فروش نان به مردم است آرد تحویل می‌گیرند؛ لذا باید تمام متصدیان واحدهای خبازی نسبت به عملکرد دستگاه‌های کارت‌خوان نان آشنایی کامل را داشته باشند تا مشمول کسر سهمیه آرد نشوند.
وی در ادامه گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های اساسی در بحث کیفیت نان بحث عدم استانداردسازی دستگاه‌های پخت نان، ساختمان و عدم رعایت استاندارهای اولیه و عدم آموزش صحیح برای ارتقای سطح کمی و کیفی نان است.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای صدور مجوز خبازی جدید در شهرستان‌ها باید استانداردهای لازم مکانی حتماً رعایت شود تا مجوز به واحد تولیدی داده شود و بشخصه دراین‌خصوص با هیچ فردی تعارف نخواهم داشت.
وی در ادامه تأکید کرد: عدول از قانون خطا و خلاف است و وقتی قانون‌گذار رعایت استاندارهای لازم را برای احداث یک واحد خبازی به‌صراحت اعلام می‌کند نباید دست‌به‌دامن نماینده و یا افراد حقیقی و حقوقی برای فشار بر تأیید مکانی غیراصولی برای واحد خبازی به مسئولان شود.
رضاپور اظهار کرد: فضای بیشتر خبازی‌ها مطابق با استاندارهای لازم نیست و ارتفاع و طول و عرض و فضای فیزیکی و سرمایشی هم رعایت نمی‌شود و
 همین‌جاست که در حوزه بهداشت و تعرق شاطر و یا کارگر خود نان با مشکلات بهداشتی مواجه می‌شود.
رضاپور گفت: ما تاوان صدور مجوزهای گذشته را می‌دهیم که امروز داریم با چالش‌های اساسی مواجه می‌شویم و اگر قانون به‌درستی در خصوص رعایت استاندارها اجرایی می‌شد امروز با این حجم از مشکلات مواجه نبودیم.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: گاهی موقع گذشت نابجا از یک واحد خبازی ظلم مضاعف به حقوق عامه مردم است و ما باید پاسخگوی حقوق مردم باشیم.
وی گفت: یکی از محرزترین تخلفات بحث اجاره‌دادن واحدهای خبازی است که این مصداق تخلف است چرا که با این جابه‌جایی‌ها شاهد کسری سهمیه آرد در شهرستان خواهیم بود.
رضاپورگفت: نان فانتزی نیز لازم است باید درخواست‌های سریع‌تر بیان شوند تا بتوانیم باتوجه‌به نیاز شهرستان سریعاً تأمین کنیم و برابر دستورالعمل‌ها اجرایی کنیم.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: اگر کیفیت لازم در بحث آرد واقعاً پایین است باید شرکت آرد مارون حتماً این مهم را موردتوجه داشته باشد که در بحث کیفیت حتماً باید خدمات لازم صورت گیرد.

در پایان فرماندار شهرستان لنده گفت: باتوجه‌به اینکه نان قوت غالب اقشار مختلف جامعه است باید در بحث تأمین و توزیع آرد و ساعات کارکرد خبازی‌ها و تهیه نان باکیفیت هم اقدامات نظارتی بسیار دقیق انجام دهیم به‌طوری‌که حقوق خبازان نیز تضییع نشود.
فرماندار لنده گفت؛ یکی از موضوعاتی که مطرح هست در این صنف بحث کم فروشی است که در قرآن هم به آن اشاره شده و کم فروشی میتواند آثار خسارت باری را در زندگی همه ما نمایان سازد.
دانش افزود؛ یکی از اولویت های ما بحث نان و تامین نیاز مردم هست و در گذشته زمانی بوده که نانوایی ها در شهرستان نامنظم کار میکردند یا بدون دلیل تعطیل بودند که با نظارت صحیح و به موقع الان شاهد فعالیت تمامی نانوایی ها به طور منظم هستیم.
وی افزود: به طور مثال یک نانوایی در شهرک سرآسیاب بود که همیشه تعطیل بود و مردم اون منطقه باید برای تامین پنج هزار تومان نان چیزی حدود بیست تا سی هزارتومان کرایه آژانس پرداخت می‌کردند تا این نان را تهیه کنند که الحمدالله با پیگیری صورت گرفته این نانوایی راه اندازی و در اختیار مردم آن منطقه قرار گرفت والان در شهرک فجر هم چنین مشکلی هست که به زودی باید مرتفع گردد.
جلال دانش گفت: نظارت بر شیوه‌های پخت و توزیع نان مصرفی شهروندان یک اصل مهم و راهبردی است که باید با آموزش درست و بهینه برای ارتقای سطح کمی و کیفی نان صورت گیرد.
وی افزود: کاهش سهمیه یک نانوایی یعنی کاهش سهمیه همه مردم شهر لذا باید تدابیر لازم برای رفع مشکلات در سامانه نانینو حتماً با آموزش درست به خبازان صورت گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1