تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۴۸
کد مطلب : ۴۶۲۳۳۳
نخستین نشست بنیاد حامیان دانشگاه یاسوج برگزار شد

طنین صدای پای مهربانی در دانشگاه یاسوج / کار زیبای عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج / آیت‌الله حسینی: اگر ما خودفروش و خودتحقیر نباشیم قوی خواهیم بود / پیشرفت دانشگاه یعنی قدرت یافتن مظلومین / سید ناصر حسینی‌پور: کارهایی که دولتی شد کم برکت شد

۰
کبنا ؛نخستین نشست بنیاد حامیان دانشگاه یاسوج عصر روز یکشنبه (24 / اردیبهشت/ 1402)  در سالن شهید چمران دانشکده علوم پایه و با حضور مسوولان و سیاسیون استانی برگزار شد. در این نشست از مشکلات دانشگاه یاسوج نام برده شد و خیرین استانی کمک‌هایی را برای پیشبرد اهداف علمی و پژوهشی دانشگاه متقبل شدند و اهدا کردند.


 بهادر کرمی_ رئیس دانشگاه دولتی یاسوج_ در این جلسه ضمن تشکر از همه حضار و اشاره به تاریخچه دانشگاه یاسوج گفت: در سال 1362 آموزشکده فنی وابسته به دانشگاه شیراز تشکیل شد و این آموزشکده در ساختمان در تربیت معلم کوثر فعلی مستقر بود تا سال1372  این آموزشکده با تشکیل آموزشکده کشاورزی به مجتمع عالی یاسوج تبدیل شد و در اسن مجتمع در سال 1374 از دانشگاه شیراز مستقل شد و در سال 1375 با سفر رئیس جمهور وقت به استان به‌طور رسمی به دانشگاه یاسوج تغییر نام یافت. 
بهادر کرمی در ادامه گفت: با وجود اینکه دانشگاه یاسوج دانشگاه مادر استان است؛ اما هنوز هم جز دانشگاه‌های نوپاست و هرچه دارد از برکات نظام جمهوری اسلامی است.
وی افزود: در حال حاضر این دانشگاه هفت دانشکده دارد؛ از جمله: دانشکده نفت و گاز گچساران و دانشکده صنعت و معدن چرام که با تلاش مسوولین شهرستان گچساران و استان، مسوولین وزارت علوم در استان و کارکنان دانشگاهی ردیف بودجه‌ای مستقل گرفت.
رئیس دانشگاه یاسوج افزود: دانشگاه یاسوج 5دانشکده دارد که قدیمی‌ترین آنها دانشکده فنی و مهندسی است، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشکده علوم پایه، دانشکده کشاورزی و دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست و 6هزار پانصد دانشجو.
وی در ادامه گفت: این دانشگاه سی کدرشته در مقطع کارشناسی، 50 کدرشته کارشناسی ارشد و 22 کد رشته دکتری دارد و حدود یک سوم جمعیت دانشجویان را، دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل می‌دهد.
کرمی در ادامه افزود: تقریبا 3400 دانشجو در خوابگاه اسکان دارند و با یک وضع فشرده و غیراستانداردی ساکن هستند؛ البته این وضع غیراستاندارد را اجاره خوابگاه بیرون از دانشگاه ترجیح می‌دهیم. 
کرمی در ادامه افزود: در دانشگاه روزانه قریب به 5 هزار پرس غذا پخت می‌شود و علاوه بر این تعداد صبحانه و شام نیز به دانشجویان ساکن خوابگاه تعلق می‌گیرد. تأمین هزینه این تعداد غذا سنگین است.
کرمی با اشاره به زیرساخت‌های دانشگاه یاسوج تصریح کرد: دانشگاه یاسوج و خلیج فارس که دو دانشگاه منشعب از دانشگاه یاسوج هستند که از لحاظ زیرساختی آن‌طور که باید قوی نیستند. در بین دانشگاه‌های جامع هفتمین جایگاه، پانزدهمین جایگاه پژوهشی را به خود اختصاص داد و علی رغم نوپا بودن جز دانشگاه‌های مطرح وزارت علوم است. دلیل این مطرح بودن وجود اعضای هیئت علمی جوان، پرکار، علاقمند و دانشمند است.
وی در ادامه گفت: بسیاری از دانشگاه‌های مطرح ایران و دنیا بر اساس کمک خیرین و واقفین مشکلات خود را رفع کردند مطرح شدند از جمله؛ دانشگاه هاروارد به ارزش موقوفات 34 میلیارد دلار و بودجه پژوهشی یک میلیارد دلار، دانشگاه تگزاس، استفورد و دیگر دانشگاه‌های مطرح خارجی رقم موقوفات بسیار بالاست.
در دانشگاه‌های داخل کشور دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه شیراز، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه فردوسی مشهد از ارزش موقوفات بسیار بالایی برخوردارند.
کرمی با اشاره به وقف در دانشگاه‌ها تصریح کرد: تقریباٌ بیشتر دانشگاه‌ها با استفاده از موقوفات مشکلات خود را حل می‌کنند؛ زیرا 90درصدبودجه دانشگاه‌های وزرات علوم صرف هزینه‌ها می‌شود و اگر بخواهیم تفاوت دانشگاه و دبیرستان را بیان کنیم همین پرداختن به پژوهش در دانشگاه است. دانشگاهی که بودجه و حمایت مالی نداشته باشد نمی‌تواند به دانشگاه اثرگذار تبدیل شود.
وی در ادامه گفت: برخی اوقات رسانه‌ها از من سوال می‌کنند چرا دانشگاه اثرگذار نیست؟ همه ما می‌دانیم اولین نیاز برای تأثیرگذاری بودجه است.
رئیس دانشگاه یاسوج با اشاره به چگونگی تشکیل بنیاد گفت: این بنیاد صرف نظر از مسائل سیاسی و صرفاٌ برای کمک به روند علم، آموزش و پژوهش تشکیل شده است. در تشکیل این بنیاد با استفاده از مشورت همکاران و دکتر زمانیان_ مشاور وزیر علوم تحقیقات و فناوری_ مشاوره شخص وزیر که ارتباط خوبی با خیرین دارد و همچنین سابقه ریاست دانشگاهی داشته‌اند استفاده کردیم.
کرمی ضمن اشاره به نیازهای دانشگاه یاسوج برای جلب کمک خیرین گفت: تجهیزات داخلی خوابگاه‌ها
وضعیت مناسبی ندارد، خوابگاه‌های متأهلی محدود است و حداقل به 80 واحد خوابگاه متأهلی نیاز داریم،
نبود مکان مناسب در مجموعه خوابگاه‌ها برای برگزاری برنامه فرهنگی، عدم هوشمندسازی کلاس‌های درس، نبود بودجه برای ساخت و تجهیز دانشکده کسب و کار در دل دانشکده علوم انسانی، آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و سایت‌های کامپیوتری تجهیزات ضعیف یا ناقصی دارند و همچنین برای جابه‌جایی دانشجویان در محیط دانشگاه و بیرون از دانشگاه که حداقل به 5دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس نیاز داریم،
بسیاری از دانشجویان مشکلات مالی دارند در حدی که در خرید ژتون‌های هفتگی خود با مشکل مواجهند صندوقی در دانشگاه پاسخ‌گوی نیاز دانشجویان نیست.
 آیت‌اله سید نصیر حسینی _نماینده ولی فقیه استان کهگیلویه و بویراحمد_ در این نشست ضمن اشاره به ارزش وقف و انفاق گفت:  هزینه برای دانشگاه هزینه نیست،  چرا که منتج به علم اثربخش خواهد شد و به برکت پیشرفت های علمی و دانایی بود که ما به قدرت و عزت رسیدیم و از این طریق دشمن نتوانست بر ما غلبه یابد. 
وی افزود: اگر بخواهیم شرارت ها را کاهش دهیم باید علم داشته باشیم اگر ما مجهز به سلاح‌های پیشرفته و موشک‌های نظامی پیشرفته نبودیم بعد از جنگ تحمیلی ده‌ها جنگ را بر ما تحمیل می‌کردند؛ چون از قدرت نظامی ما می ترسند حمله نمی‌کنند.
حسینی در پایان گفت: اگر ما خودفروش و خودتحقیر نباشیم قوی خواهیم بود و این از طریق حمایت دانشگاه از طریق کمی و کیفی امکان پذیر خواهد بود چرا که پیشرفت دانشگاه یعنی قدرت یافتن مظلومین.
دکتر زمانیان_ معاون وزیر_ در این نشست ضمن اشاره به برنامه‌های سند تحول گفت: همسو با نظر ریاست محترم جمهور و منطبق با سند تحول برنامه به شکل منشوری به دستگاه‌های اجرایی و نخبگان ابلاغ شد.
آموزش عالی توجه به مردمی‌سازی دارد. جریان آموزشی فقط ایجاد جلب مشارکت مالی نیست بلکه ما در دانشگاه‌ها به مسائلی می‌پردازیم که منجر به اشتغال نمی‌شود و یکی از اولویت‌های دولت این است که جریان علم و فناوری را به سمت کاربردی کردن ببریم. 
زمانیان در ادامه گفت: ما دانشگاهی را بنا کردیم که بنا به فرموده مقام معظم رهبری باید پیشرو باشد
در حالی که دانشگاه باید توانایی حل مسائل جامعه را داشته باشد؛ اما دانشگاه‌ها به این سمت حرکت نمی‌کنند.
وی با اشاره به گام دوم انقلاب تصریح کرد: آماده‌سازی برای گام دوم انقلاب از درون دانشگاه باید صورت گیرد و این نگاه دولت سیزدهم به آموزش است. 
وی افزود: ما در بنیاد حامیان دانشگاهی دنبال جمع آوری پول نیستیم و با پرهیز از هر حرکت سیاسی در دانشگاه دنبال پیشرفت در علمی و پژوهشی در دانشگاه هستیمو معنی و مفهوم دعوت سیاسیون این است که می‌توانند سنگی را از جلوی پای دانشگاه یاسوج بردارند.  اگر چه سیاسون شرکت کنند اما سیاسی نشود.
زمانیان در ادمه گفت: دانشگاه یاسوج باید شبکه فارغ التحصیلان خود را بشناسد و امدواریم شبکه فارغ التحصیلان دانشگاه یاسوج سال آینده رونمایی شود. 
وی افزود: شبکه دوم یاسوجی‌های ساکن دیگر شهرهای ایران و خارج از ایران،  علاقمندند به شهر و وطنشان کمک کنند. حتما ما یاسوجی‌های موفقی داریم که تمایل دارند به پیشرفت شهرشان و وطنشان دارند.
زمانیان گفت: شبکه ارتباطی سوم توجه به ظرفیت اساتید و دانشجویان است؛ دانشگاه باید بتواند خیرساز و خیرپرور باشد. 
وی در پایان گفت: ما دنبال پول نیستیم بلکه دنبال تربیت نسلی هستیم که بتواند مشکل هم اتاقی اش را حل کند. یکی از برنامه های جدی دانشگاه هاروارد تربیت خیرین در دانشگاه است. 
سید ناصر حسینی‌پور_ نماینده گچساران و باشت_  در این نشست گفت: پل بین صنعت و پایان نامه‌هایی که در دانشگاه ها نوشته می شود باید در دانشگاه‌ها ایجاد شود. 
 حسینی با اشاره به برکت کارهای مردمی گفت: همه کارهایی که دولتی شد کم برکت شد؛ پیاده‌روی اربعین اگر برکت و قرب دارد مردمی بودن آن است. هرجا دولت پایش را در کارهای فرهنگی قرار داد و هر جا مردم نهاد شد پر برکت شد. دولت اگر بخواهد هزینه دو روز زائرین را فراهم کند، نمی‌تواند. اما ببینید مردم از کجا تا کجا کیلومترها سفره پهن می کند. 
 وی در پایان گفت: من به عنوان یک جا مانده از قافله دوستانم هستم و  به عنوان خادم این استان حاضرم به عنوان یک سرباز جامانده در کنار شما باشیم.
بهادر کرمی در وسط برنامه و هنگامی که مجری برنامه از حضار خواست یک نفر به‌عنوان داوطلب بر روی سن بیاید و صحبت کند بر روی سن رفت و ضمن معرفی یکی از اعضای هیئت علمی خیر دانشگاه گفت: اولین نفری که چندروز پیش با من تماس گرفت و قدم اول را برای اهدای 4 هزار مترزمین زراعی برای پژوهش در دانشگاه برداشت جناب آقای فیض اله جوزاریان عضو هییت علمی دانشگاه بود که از ایشان دعوت می‌کنم.
 در ادامه برنامه از وی دعوت شد و با اهدای لوح سپاسی از طرف ریاست دانشگاه از وی تقدیر شد.
فیض‌اله جوزاریان_ عضو هیئت علمی دانشگاه دولتی یاسوج_ در این نشست گفت: البته نمی‌خواستم صحبتی داشته باشم؛ اما بعضی وقت‌ها حس می‌کنم از منابع و ثروتی که داریم باید به نحو احسن استفاده کنیم و فکر کردم بهترین استفاده از این زمین وقف برای استان محروم و کشور عزیزمان باشد تا نسل‌های آینده بتوانند از آن استفاده کنند.

ریحان ناجی‌نژاد_ نماینده کانون قلم‌چی در استان کهگیلویه و بویراحمد_ در این نشست گفت: از سال 96 توفیقی حاصل شد در جمع مجموع خیرین مدرسه‌ساز استان کهگیلویه و بویراحمد را تشکیل دهیم. از سال 96 تاکنون 64 مدرسه در این استان ساخته  و توفیقی شد از طریق ارتباطاتی که از طریق نام کانون حاصل شد از خرداد سال گذشته تاکنون47 میلیارد تومان در حوزه مدرسه‌سازی به استان تزریق شود.
ناجی‌نژاد در ادامه افزود:  از سال97 به دانشگاه یاسوج ورود کردیم و شروع کار  با حمایت از دانشجویان بی بضاعت بود و صد نفر از دانشجویان بورسیه شدند.
وی با شاره به تحهیز خوابگاه‌‌ها گفت: طی بازدیدی که از خوابگاه‌ها انجام گرفت سالن مطالعه خوابگاه‌ها و دو قراعت خانه کتاب‌خانه بهمن بیگی تجهیز شد. با طرحی از جانب وزارت علوم قرار است 40درصد  از اجاره خوابگاه توسط صندوق رفاه،  30 درصد دانشگاه و 30 درصد خیرین که در این طرح یک میلیارد برای دانشگاه یاسوج تعریف شد که 300 میلیون تومان سهم امروز تقدیم ریاست دانشگاه شد.
وی در ادامه گفت: به هر کدام از 7دانشکده دانشگاه یاسوج ده میلیون کمک هزینه خرید کتاب اهدا خواهد شد.
در حوزه معاونت پژوهشی طرح مشترکی با دانشگاه امیرکبیر صورت گرفته است  برای هر طرح سی میلیون اهدا خواهد شد و ساز و کار اجرایی در ادامه اعلام خواهد شد.
ناجی‌‌نژاد افزود: مسوولین خوابگاه و دانشگاه به صورت دانشکده محور و خوابگاه محور نیازهای خود را لیست کنند و طبق اولویت اعلام کنند کمک خواهد شد.
وی در پایان گفت: برای حل مشکل تغذیه دانشجویان بی بضاعت لیست دانشجویان به گونه‌ای که آبروی آنها حفظ شود تهیه و ظرف یک هفته به ما تحویل دهند و با رویکرد همکاری جمعی در این راستا گام برداشت.
  مجری برنامه در پایان از خیرینی نام برد که مبالغی را به دانشگاه یاسوج اهدا کردند و این مبالغ از قرار ذیل است:
 مهندس گوهرگانی کمک به ایجاد پژوه شیصد میلیون و کمک به دانش آموختگان نیازمند ۱۵۰میلیون
 هاشمی دویست میلیون، مبلمان و صندلی بینایی شهر یاسوج نیز دو کامیون تجهیزات کتابخانه ای به دانشگاه یاسوج تقدیم کرد.
لازم به ذکر است؛ برخی از حضار در گفت‌وگو با کبنا نیوز خواستار این شدند که از اعلام اسامی و موقوفات خود خودداری کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
بیخاتنون سقاوه
روشنفکر کجا رفته نیستش
Iran, Islamic Republic of
رفته فاتحه خوانی
Iran, Islamic Republic of
درود بر سیدناصر
کرم
Iran, Islamic Republic of
طی خیا
برای دانشگاه آب ندارد اما برای سیاسیون نان دارد
Iran, Islamic Republic of
درود بر غلام عزیز سیدناصر تمام شد
پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
1