تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۴۱
کد مطلب : ۴۵۵۹۲۱
اختتامیه هفته پژوهش و فناوری در دانشگاه آزاد یاسوج برگزار شد:

روشنفکر:  بعضی پژوهش‌ها کاربردی و سودمند نیستند، فقط در حد تئوری و نظریه / آیت‌الله حسینی: مصرف‌گرایی خطر بزرگی است باید حواسمان جمع باشد / اکرامی: باید نتیجه آموزش‌ و پژوهش در زندگی مردم مشاهده شود

۳
۰
کبنا ؛آیین اختتامیه هفته پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد صبح روز سه‌شنبه (۲۹ آذر ماه ۱۴۰۱) با حضور آیت‌الله حسینی_ امام جمعه یاسوج_، مهدی روشنفکر_ نماینده مردم شهرستان‌های، بویراحمد، و مارگون_، علی شهابی‌نسب_ رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد_، محسن فرزین_ رئیس پارک علم‌ و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد_ و دیگر مسوولان استانی برگزار شد.  
به گزارش کبنا، رحیم اکرامی_ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد_ در این اختتامیه ضمن تشکر از پژوهشگران و مسوولین استانی، گفت: هفته چهارم آذرماه به‌عنوان هفته پژوهش و اخیراً پژوهش و فناوری نام‌گذاری شده است. این نمایشگاه از روز یکشنبه با برنامه‌های متعددی برگزار شد، اساتید و دانشجویان مقالات و پروژه‌های خود را ارائه دادند و از میان آن‌ها مقالات و پژوهش‌های برتر برگزیده شد.
اکرامی در ادامه با بیان اینکه پژوهش باید مسأله محور و به دنبال رفع مشکلات جامعه باشد، گفت: بر این باوریم که دانشگاه به عنوان یک مرجعیت علمی وظایف ذاتی متعددی دارد که یکی از این وظایف پژوهش و علم است. یک روز که به بخش مرجع کتابخانه مراجعه کردم، با خودم فکر کردم چند درصد این پایان‌نامه‌ها توانسته کاربردی باشد و گره‌ی از مشکلات  جامعه باز کند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج با اشاره به اینکه فناوری نتیجه پژوهش است، افزود: پیرو فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی، طی یک سال‌ و نیم کار در دانشگاه با فعالیت در آزمایشگاه، مشاوره اساتید و فعالیت دانشجویان ارشد و دکتری در پروژه‌ها، سعی بر کاربردی کردن علم  داشتیم. دانشگاه آزاد یاسوج در ارزیابی عملکردی که سازمان مرکزی انجام داد. مقام سوم را کسب کرد و از سوی ریاست عالی دانشگاه‌های آزاد کشور_ محمدمهدی طهرانچی_  تندیس و لوح تقدیر به دانشگاه آزاد یاسوج اهدا شد.
اکرامی در ادامه اضافه کرد: اما این مطلوب ما نیست. وظیفه دانشگاه است که به معضلات و مشکلات دانشگاه و جامعه بپردازد. برگزاری کلاس درس به تنهایی راه به جایی نمی‌برد. باید نتیجه آموزش‌ و پژوهش در زندگی مردم مشاهده شود و توسعه در جامعه با انتشار مقاله و کتاب در کتاب‌خانه به تنهایی اثرگذار نیست.
در ادامه این اختتامیه؛ آیت‌الله حسینی_ نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد_ ضمن گرامی‌داشت هفته پژوهش، گفت: هدف ما پیوند بین دانشگاه و تولید، دانشگاه برای مردم، دانشگاه و جامعه است. امروز مشکل ما بحث تولید و فناوری است که باید دانشگاه در این مهم پیشتاز باشد و این حمایت مسئولین را می‌طلبد و  اگر تولیدات صادر شود برای دانشگاه و استان کهگیلویه و بویراحمد  آبرو می‌شود. این خیلی خوب است؛ اما مواظب باشید آثار به نام دانشگاه‌های یاسوج ثبت شود نه دیگر دانشگاه‌ها.
آیت‌الله حسینی در تصریح کرد: فکر ما فکر غلطی است و هنوز استعمار بر برخی افکار حاکم است که خود را مصرف‌گرا می‌دانیم و سر سفره علم دیگران می‌نشینیم، خودمان را تحقیر می‌کنیم و دیگران را بزرگ می‌دانیم. این خطر بزرگی است و ما باید حواسمان جمع باشد.
وی ادامه داد: دانشگاه باید برای خودکفایی و خودتولیدی گام مؤثری بردارد و خود را باور کند. قرار نیست همیشه آثار برجسته از دانشگاه تهران باشد یا از اروپا و ژاپن! همیشه نباید مصرف‌گرا باشیم و سر سفره دیگران بنشینیم.
امام جمعه یاسوج افزود:  کشور صاحب ابوعلی‌سینا‌ها، خوارزمی‌ها، حافظ‌ها، سعدی‌ها و خواجه نصیر‌ها است و شأنی بالاتر از مصرف‌گرایی دارد. اکنون شکوفایی تحسین برانگیزی شکل گرفته است؛ اما دشمن سعی در مخفی کردن آن دارد و ما باید به خودآگاهی برسیم و خودمان را باور کنیم.
کیانی_معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج_ در ادامه این برنامه، گفت: در دنیای امروز کشور‌هایی پیشرفته‌اند که تولید داشته باشند.
وی با بیان اینکه لازمه فناوری  فن‌آور و آموزش است، اظهار داشت: دانشگاه نسل اول برای آموزش بود و دانشگاه نسل دوم آموزش و پژوهش محور است.
کیانی تصریح کرد: دانشگاه حدود ۴ میلیارد تومان هزینه کرده است تا پژوهش‌ها و آموزش‌ها را به مرحله فناوری وارد کند. این حرکت باعث رشد تولید می‌شود. ما توانستیم با تلاش و در بازه یک‌ساله در زمینه پژوهش و فناوری رتبه سوم فناوری و نوآوری را بین دانشگاه‌های کشور کسب کنیم و برای اولین بار در تاریخ دانشگاه این اتفاق افتاد.
وی در ادامه محصولات پژوهشگران دانشگاه را اینگونه معرفی کرد که فن‌آور آموزش می‌بیند و پژوهش را انجام می‌دهد تا‌ ایده به تولید برسد. محصول اولیه ارزیابی می‌شود و اگر قابلیت تولید انبوه داشت وارد فاز بهره‌وری و تولید می‌شود.
مهدی روشنفکر_ نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون_ ضمن تشکر و قدردانی از امام جمعه یاسوج، مدیران استانی، روحانیت، فرهیختگان، اصحاب رسانه و همچنین ریاست دانشگاه آزاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: درست است که دکتر اکرامی، ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، اولین بار است ما را دعوت کردند و در این دانشگاه حضور داریم ولی بی‌خبر نیستیم که با مدیریت درستشان  آرامش را به دانشگاه برگرداندند.
روشنفکر افزود: موضوع جلسه مشخص است. همه ما به دنبال این هستیم که در آخرین روز هفته پژوهش و فناوری تشکری داشته باشیم از کسانی که تلاش کردند، خلاقیت به خرج دادند و آمدند پای کار و در حوزه کاربردی خود را نشان دادند. در نمایشگاه بین‌المللی تهران جوانان پای کار بودند و استقبال بسیار خوبی انجام گرفت و از این بابت خدا را شاکریم.
وی ادامه داد: حتماٌ ضرورت داشت که در طی این چهل و‌ اندی سال سخنران‌ها در محفل‌ها سخن راندند؛ اما دانشجویان، فرهیختگان و اساتید عزیز امروز به جای سخنرانی به تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین نیاز داریم، مسئله‌ای که مقام معظم رهبری بر آن تأکید داشتند.
روشنفکر با بیان اینکه موتور حرکت توسعه و پیشرفت به پژوهش بر می‌گردد، تصریح کرد: دین اسلام بیشترین تأکید را بر تحقیق و پژوهش داشته و یک مقوله دینی به شمار می‌رود که به تأیید یونسکو بیشترین تشویق در زمینه پژوهش را دارد. آن چیزی که الان به آن نیاز داریم و دانشجویان و اساتید دانشگاه باید پاسخگو باشند این است که چرا ما پژوهش می‌کنیم و به چه منظور؟
جایگاه پژوهش در ایران کجاست؟ نگاه دست اندرکاران و اداره‌کنندگان حاکمیت چیست؟ باید به جهتی اشاره می‌شد که جایگاه ایران در دنیا در حوزه پژوهش به چه صورت است؟ در تمام دنیا از درآمد و تولید ناخالص ملی حدود ۵ درصد برای پژوهش منظور می‌شود، اما در ایران متأسفانه کمتر از نیم درصد و خوشبختانه با تأکید مقام معظم رهبری این درصد در حال پیشرفت است. در برخی پروژه‌ها و در بعضی حوزه‌ها با همه کاستی‌ها جوانان ایران توانستند در بین کشور‌های توسعه یافته رتبه اولی را به ایران اختصاص دهند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از فواید پژوهش افزایش دانایی است، افزود: سه عامل مؤثر بر پژوهش؛ سخت‌افزار، نرم‌افزار و منابع انسانی است. در استان کهگیلویه و بویراحمد منابع انسانی بسیار برجسته‌ای داریم که می‌توان از آنها بهره کافی برد.
وی با بیان اینکه منابع انسانی و نخبگان بسیار خوبی داریم، اظهار داشت: بعضی پژوهش‌ها کاربردی و سودمند نیستند، فقط در حد تئوری و نظریه می‌مانند.
روشنفکر گفت: کسانی که تولید دانش می‌کنند، تبادل نظر ندارند در این حوزه باید همکاری باشد. در یک جلسه‌ای در دانشگاه شهید بهشتی حضور داشتنم جمله جالب یک پژوهشگر مرا به خود وا داشت؛ زندگی برای پژوهش یا پژوهش برای زندگی؟! ما  باید چه کار کنیم که با این پژوهش به زندگی عشق تزریق کنیم؟ می‌توانیم  به وسیله پژوهش به زندگی خوبی برسیم که در حوزه اجتماعی کاربردی شود. ‌ایده دنیا بر این است که بر اساس یافته‌های علمی و پژوهشی حوزه اجرا را علمی کنیم. در نوع نگاه مدیریتی برنامه و نگاه ما علمی باشد. بنابراین نمی‌شود به صورت سطحی در حوزه مدیریتی رسالت مدیریتی را پیاده کنیم. حتماً اگر مدیریت علمی و آمیخته با علم باشد اثربخشی، کارایی و سودمندی زیادی دارد.
وی افزود: تصور می‌کنید از ۸ ساعت کارکردن ما در طول روز چند ساعت آن سودمند است؟ یک جا‌هایی می‌بینیم در حوزه مدیریتی بر اساس پژوهش و تفحص امور اداره نمی‌شود. کار اصلی و رسالت اساسی دانشگاه تولید و تولید علم است که خوشبختانه یکی از مسائلی که همه دست اندرکاران نظام به این نتیجه رسیدند این است که بر اساس ساز و کار و فرایند علمی و پژوهش دقیق کشور را اداره کنیم.
در ادامه این اختتامیه حجت‌الاسلام مقتدر، گفت: مجتمع پژوهشی شهید اردشیر حسین‌پور با توجه به نام‌گذاری سال و هدف سال در بخش نیاز‌ها با پژوهشگران قرارداد می‌بندد و از پژوهشگران حمایت فکری و مالی می‌کند.  
وی بیان کرد: راه ارتباطی ما بسیج علمی استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان است که در گلستان ۵ و یا هجرت ۳ دوستان می‌توانند مراجعه کنند و با ارائه رزومه و پژوهش، پروژه‌ها را انجام دهند و حمایت شوند.
به گزارش کبنا، محصولاتی که از آن‌ها رونمایی شد، عبارتند از؛ شرکت زیست بستر آزاد تکین: رضا کاظمی، شرکت دانش‌بنیان ارمغان سلامت زاگرس: مرحوم ناهید کشاورز، شرکت آرتا فناوران گرشا: رضا جهان‌بین، شرکت علم‌آموزان بلادشاپور: احسان رستگار، شرکت زیست فناور هامرز: مهرداد احمدی، شرکت دانش‌بنیان پوشش صنعت سپنتا: فرشاد خلیلی، شرکت دانش‌بنیان دارو پژوهان خامی: زهره رودشتی، شرکت اکسین ساخت  نیک گلشیفته: سارا فرامرزیان  و شرکت شکوفا خلاق کارو: احسان طغرایی.  
در پایان برنامه از پژوهشگران برتر تجلیل شد و بازدید از نمایشگاه صورت گرفت.








نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
جناب آقاي دكتر كياني مردم نميدونند و در جريان نيستند خود ما دانشگاهيان رو چي فرض كردي؟؟؟؟؟

اين مقام سوم رو از كجا اوردي؟؟؟؟

اولا در تاريخ ١٨ ابانماه از برگزيدگان دانشگاه آزاد در جلسه شوراي دانشگاه در سازمان مركزي تجليل شد و هيچ اسمي از استان كهگيلويه و بويراحمد نبود. اين برگزيدگان بر اساس ارزيابي هم موكز ارزيابي و نظارت بود. لينك خبر نيز جهت اطلاع خوانندگان محترم ارسال ميشه: %

https://iau.ir/fa/news/2536/%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%AA%D9%82%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D9%88%D8%A7%D8%AD%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%B9%D9%85%D9%84%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%DB%B1%DB%B4%DB%B0%DB%B1-%DB%B1%DB%B4%DB%B0%DB%B0

دوما لوح تقديري كه دريافت كرديد صرفا شما رو بعنوان ساعي در بخش فناوري معرفي نموده و در ضمن خود معاون اداره بازرسي و ارزيابي عملكرد اعلام نمودند كه اين ساعي بودن در مقايسه با هيچ واحد ديگري نيست و صرفا نسبت به عملكرد خود شماست و هيچ گونه رتبه بندي وجود ندارد.در ضمن مبني بر كسب رتبه سوم بعد از استان تهران و واحد علوم و تحقيقات از طريق بازرسي سازمان پيگيري ميشود چرا كه شما بايد در اعمال و گفتار خود بعنوان يك مسئول صادق باشيد.

سوما: شركت هاي كه شما در نمايشگاه بعنوان مستقر در مركز رشد خودتون برده بوديد اكثرا مربوط به پارك علم و فنآوري استان هستند و اصلا ربطي به دانشگاه آزاد ندارند.

Iran, Islamic Republic of
چرا در مورد سیلی زدن همراهشون به یه منتقد چیزی نمیگید
Iran, Islamic Republic of
شکر خدا بو
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
1