تاریخ انتشار
يکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب : ۴۴۸۵۳۴
کبنا گزارش می‌دهد

رونمایی از یکی از پایگاه‌های سری پهپادی ارتش در اعماق زمین ( + فیلم و تصاویر )

۱
کبنا ؛ارتش جمهوری اسلامی ایران شوک خبری بزرگی به مراکز خبری نظامی جهان وارد کرد.
به گزارش کبنا، پس از سالها برای اولین بار یکی از پایگاه‌های فوق سری پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران به نمایش عمومی درآمد. 
رونمایی از این پایگاه همزمان با بازدید سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش انجام شد و مانند یک بمب خبری در میان منابع خبری نظامی ایران و جهان عمل کرد که حاوی نکات بسیاری برای دوستان و دشمنان ایران است.
در این پایگاه انبوهی از پهپادهای شناسایی و رزمی کمان ۱۲ دیده می‌شود که به جدیدترین سامانه‌های کاوندا اپتیکی و حرارتی و موشک‌ها و بمب‌های مدرن و هوشمند هدایت حرارتی و لیزری و اپتیکی مجهز هستند.
            
نکته جالب درباره این پهپاد این است که برای اولین بار در ایران از تانکر سوخت کمکی اکسترنال هماننده یک جنگنده بر روی پهپاد کمان ۱۲ نصب شده است که در کشور چنین چیزی بی سابقه بود.
نصب این تانکر سوخت نشان از اهداف ارتش برای انجام ماموریت‌های با برد بالاتر نسبت به قبل و حمل سوخت بیشتر جهت مداومت پرواز بالاتر برای کمان ۱۲ و انجام ماموریت‌های آن است.
پهپاد کمان ۱۲ مجهز به بمب های هوشمند مینیاتوری و تانکر سوخت کمکی جدید
پهپاد کمان ۱۲ مجهز به بمب های هوشمند مینیاتوری و تانکر سوخت کمکی جدید
در ادامه این رونمایی انبوهی از پهپادهای جدید رزمی ابابیل ۵ نیز دیده می‌شوند که نسلی نوین‌تر نسبت به پهپاد معروف مهاجر ۶ محسوب می‌شود و از طراحی و آیرودینامیک بهتر و بهینه‌تر و همچنین توان حمل بمب‌ها و موشک‌های هوا به زمین بیشتر و متنوع‌تری نسبت به مهاجر ۶ دارد.
پهپاد های جدید ابابیل ۵ مجز به بمب های لیزری قائم و موشکهای هوشمند هوا به زمین الماس ۲
پهپاد های جدید ابابیل ۵ مجهز به بمب های لیزری قائم و موشکهای هوشمند هوا به زمین الماس ۲
در تصاویر منتشره شاهد نصب ۶ بمب هوشمند لیزری سدید و موشک‌های هوا به زمین ضد زره پیشرفته الماس ۲ بر روی این پهپاد هستیم.
پهپاد رزمی شناسایی مهاجر ۶ مجهز به موشک های الماس ۲ و بمب هوشمند قائم
پهپاد رزمی شناسایی مهاجر ۶ مجهز به موشک های الماس ۲ و بمب هوشمند قائم
در بخش دیگری از این پایگاه پهپادی سری ارتش شاهد تعداد بسیار زیادی از پهپاد‌های جت کرار هستیم که در دو مدل بمب‌افکن و شکاری در این پایگاه قرار دارند. 
در کنار مدل بمب افکن می‌بینیم که بمب‌های هوشمند و در کنار نسخه شکارچی هوایی موشک‌های هوا به هوای حرارتی قرار دارند.
شاهکارهای رونمایی شده ارتش در این پایگاه پهپاد‌های فطرس و کمان ۲۲ هستند که هیچ کس تصور نمی‌کرد ارتش به این سرعت این دو پهپاد پهن‌پیکر و برد بلند را به خدمت گرفته و تولید انبوه کرده باشد.
پهپاد پهن پیکر کمان ۲۲ ارتش و موشک کروز ۲۰۰ کیلومتری حیدر و سلاح هوشمند
پهپاد پهن پیکر کمان ۲۲ ارتش و موشک کروز ۲۰۰ کیلومتری حیدر و سلاح هوشمند دو ایستای بالدار بالابان و موشک هوا به زمین نسل جدید شفق
 
پهپاد پهن پیکر و برد بلند فطرس و در کنار آن موشک کروز راهبردی ۲۰۰ کیلومتری حیدرپهپاد پهن پیکر و برد بلند فطرس و در کنار آن موشک کروز راهبردی ۲۰۰ کیلومتری حیدر و زیر بالهای پهپاد بمب های هوشمند هدایت حرارتی و لیزری قائم
جدید ترین سلاح هوشمند هوا به زمین استراتژیک رونمایی شده برای این پهپاد‌ها نیز موشک حیدر ۱ و ۲ با برد ۲۰۰ کیلومتر است که سرعتی معادل ۱۰۰۰ کیلومتر دارد و این امکان را فراهم می‌کند که این دو پهپاد قدرتمند و پیشرفته از فاصله بالا و در فضای امن بدون درگیری با سیستم‌های پدافندی دشمن اقدام با عملیات تهاجمی و شلیک موشک علیه تجهیزات دشمن در هر جنگی انجام دهند.
پهپاد پهن پیکر و برد بلند فطرس و در کنار آن موشک کروز راهبردی ۲۰۰ کیلومتری حیدر
ارتش با این رونمایی شوک خبری بزرگی به مراکز خبری نظامی جهان وارد کرد.
کسی تصور نمی‌کرد ارتش جمهوری اسلامی ایران در سکوت کامل خبری در حال ایجاد چنین پایگاه‌های عظیم و چنین ناوگان پهپادی و تسلیحاتی متنوع و گسترده‌ای در کشور باشد.
پهپادهای جت کرار مجهز به موشک های هوشمند قائم
پهپادهای جت کرار  مجهز به موشک های هوشمند قائم / این موشک همتراز هلفایر امریکاییست
انبوهی از پهپاد های انتحاری آرش با برد ۱۰۰۰ کیلومتر
انبوهی از پهپاد های انتحاری آرش با برد ۱۰۰۰ کیلومتر

توان رزم «پایگاه پهپادی 313» به عنوان یکی از پایگاه‌های زیرزمینی پهپادی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای اجرای ماموریت، با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده کل ارتش مورد ارزیابی قرار گرفت.
به گزارش کبنا به نقل از روابط عمومی ارتش، پایگاه پهپادی راهبردی 313 ارتش جمهوری اسلامی ایران با انواع پهپادهای رزمی، شناسایی و انهدامی ایرانی، مسلح به سامانه‌های موشکی و بمب‌های بومی و سامانه‌های جنگ الکترونیک، مورد بازدید سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح قرار گرفت.
«پایگاه پهپادی راهبردی 313» یکی از پایگاه‌های زیرزمینی پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که متناسب با سطح امنیتی مورد نیاز در مناطق مختلف مرزی توسط ارتش طراحی و گسترش یافته‌اند. در این پایگاه، پرنده‌های بدون سرنشین راهبردی ارتش شامل بیش از یکصدفروند پهپادهای کمان22، کمان12، ابابیل5، مهاجر6، فطرس و کرار، مجهز به انواع مهمات، بمب‌ها، موشک‌های رهگیر و هوا به سطح و راکت‌های بومی استقرار یافته‌اند.

از جمله دستاوردهای جدید ارتش در پایگاه 313، موشک «حیدر1» برای افزایش برد کمان 22 و اجرای عملیات دورایستا و پهپاد کروز «حیدر2» برای افزایش برد و توان عملیاتی پهپادی است که امکان حمل پهپاد کروز بر روی پهپادهای راهبردی نیز فراهم شده است.
در این پایگاه همچنین پهپادهای انهدامی آرش و ضد رادار امید و انواع پهپادهای رزمی با بمب بالدار بالابان، موشک‌های شفق، قائم و الماس آماده اجرای هرگونه ماموریت در مرزها و فراتر از مرزهای جمهوری اسلامی ایران هستند.
مداومت پروازی طولانی مدت، ارتفاع بالا، عمق عملیاتی قابل ملاحظه، قابلیت حمل انواع تسلیحات ضد هوایی و ضد سطحی نقطه زن و دورایستا، توان بالای حمل سامانه‌های جمع‌آوری اطلاعات و جنگ الکترونیک، برخورداری از سامانه‌های خودمراقبتی، ناوبری و ارتباط امن از ویژگی‌ پهپادهای آماده عملیات پایگاه راهبردی 313 ارتش است.
این پهپادهای بومی و ایرانی با انواع مهمات با کاربردهای مختلف، ترکیبی از پرنده‌های طراحی شده و ساخت ارتش و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با همکاری شرکت‌های دانش بنیان است که در پایگاه راهبردی 313 به عنوان یکی از پایگاه‌های بکی سری ارتش جمهوری اسلامی ایران مستقر شده است.
هیچ وقت تهدید را کوچک نمی‌گیریم

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح پس از بازدید از پایگاه پهپادی راهبردی 313 در جمع فرماندهان ارتش و فعالان عرصه طراحی و تولید پهپادهای ارتش،با تاکید بر اهمیت‌ پهپادها در رزم‌های نوین، گفت: ارتش با درک دقیق نیاز نبردهای آینده با استفاده از روش‌ها و تجهیزات جدید وارد صحنه و عرصه متحول امروز و آینده شده است و خوشبختانه امروز در عرصه پهپادی این توانمندی را در ارتش دیدیم.
سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری گفت: امروز برای من یک روز فوق‌العاده ارزشمند و استثنایی است که چنین قدرت قابل توجهی در حوزه پهپادی را در ارتش جمهوری اسلامی ایران و در یکی از پایگاه‌های زیرزمینی و امن عملیاتی پهپاد، آن هم در سطح راهبردی مشاهده کردم.
وی افزود: در نبردهای امروز در عملیات‌های گوناگون دفاعی، تهاجمی، زمینی، دریایی، هوایی و پدافند هوایی و در ابعاد دفاعی، تهاجمی، انهدامی، شناسایی، مراقبتی، جنگ الکترونیک، حمل محموله و ده‌ها ماموریت دیگر، پهپادها روز به روز جایگاه بالاتری در میان تجهیزات و روش‌های نبرد پیدا می‌کنند.
سردار سرلشکر باقری اضافه کرد: آنچه در نبردهای سال‌های اخیر در قفقاز، اوکراین و جاهای دیگر می‌بینیم و قبل‌تر از آن در مقابله با تروریست‌ها در سوریه و عراق تجربه شد و سایر نبردهای دهه اخیر، بیانگر این است که جایگاه پهپاد جایگاهی استثنایی و به شدت درحال رشد است. ارتش با درک دقیق نیاز نبردهای آینده با استفاده از روش‌ها و تجهیزات جدید وارد صحنه و عرصه متحول امروز و آینده شده است و خوشبختانه امروز در عرصه پهپادی این توانمندی را در ارتش دیدیم.
ارتقای توان پهپادی ما توقف‌ ناپذیر است
فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در این بازدید گفت: بزرگترین دستاورد ما این است که به هیچ کجا وابسته نیستیم و همه آن چیزی که برای دفاع از کشور و انجام ماموریت‌هایمان نیاز داریم را خودمان فراهم می‌کنیم و به هیچ وجه ارتقای توان رزمی از جمله ارتقای توان پهپادی توقف‌پذیر نیست.

امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی افزود: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتقای توان رزمی خود به هر اندازه‌ای که نیاز باشد تلاش می‌کنند و برای تحقق این هدف، در همه حوزه‌ها بویژه در بخش قابلیت‌های پهپادی با اتکا بر توانمندی‌های بومی و جوانان پیشرفت‌های بسیاری داشته‌اند تا امروز که بخشی از آنها را که مجهز به انواع تسلیحات و تجهیزات بومی ایرانی است در اینجا ملاحظه کردید. بزرگترین دستاورد ما این است که به هیچ کجا وابسته نیستیم و همه آن چیزی را که برای دفاع از کشور و انجام ماموریت نیاز داریم را خودمان فراهم می‌کنیم و به هیچ وجه ارتقای توان رزمی از جمله ارتقای توان پهپادی توقف‌پذیر نیست.
فرمانده کل ارتش تصریح کرد: خدا را شاکریم که می‌توانیم از ملت مقاوم و قوی خودمان به خوبی دفاع کنیم و امیدواریم بتوانیم با روی سفید از این مسئولیت بیرون بیاییم. انواع پهپادها الان در نیروهای مسلح از جمله در ارتش مشغول انجام ماموریت هستند؛ از پهپادهای کوچک تا بزرگترین آنها که «کمان 22» است که اینها هرکدام ماموریت‌ متنوعی دارند. برای ماموریت‌های محلی، تاکتیکی و راهبردی، ما به انواع پهپادهای شناسایی، رزمی، انهدامی، اسکرامبل و... نیاز داریم که ماموریت‌ها را بتوانند انجام دهند.
امیر سرلشکر موسوی خاطرنشان کرد: نیاز به تقویت پهپاد دورپرواز با مداومت پروازی بالا و توان حمل بالای مهمات برای زدن اهداف راهبردی، باعث شد که ارتقای قابلیت پهپادهای موجود و تجهیز به انواع موشک‌ها و بمب‌ها با بردهای مختلف را در دستور کار خود قرار دهیم و با کمک جوانان با انگیزه، متعهد و متخصص مسیر خوداتکایی را با طراحی و تولید انبوه پهپادها ادامه خواهیم داد.
نام شما

آدرس ايميل شما

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1