تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۴۷
کد مطلب : ۴۴۸۰۹۹
در اولین گردهمایی و نشست هنرمندان با مسئولین فرهنگی شهرستان گچساران مطرح شد؛

بیداد مشکلات معیشتی هنرمندان / نشاط و شادی از شهر ما رفته؛ فقط در برنامه های تبلیغاتی کاندیداها صدای آهنگ می‌شنویم / گچساران در حوزه زیرساخت‌های فرهنگی عقب‌تر از بهبهان/ تکلیف هنرمندان را روشن کنید؛ امکان اجرای موسیقی وجود دارد یا خیر؟ + پاسخ امام جمعه گچساران

۰
کبنا ؛اولین گردهمایی و نشست هنرمندان با مسئولین فرهنگی شهرستان و استان در سالن اجتماعات فرهنگیان گچساران برگزار شد.
به گزارش کبنا نیوز، امروز سه شنبه (۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱) این نشست با حضور امام جمعه گچساران، فرماندار، شهردار، رئیس شورای شهر، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، جانشین فرماندهی ناحیه سپاه، رئیس اداره تبلیݟات اسلامی، رئیس اداره بهزیستی، امور فرهنگی و هنری صنعت نفت و هنرمندان حوزه های مختلف هنری برگزار شد.
در این نشست که هنرمندان مشکلات و مسائل حوزه کاری خود را مطرح کردند، یکی از هنرمندان در انتقاد از بی توجهی ادارات به بخش فرهنگی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد، در هر اداره ای بودجه ای و سهمی برای فرهنگ و هنر گذاشته است، ما سهم مان را می خواهیم، ادارات باید به هنرمندان شهر و بخش فرهنگی ادارات خود توجه کنند.
نظری یکی از بانوان نویسنده و شاعر گچسارانی گفت: 12 سال است که می نویسم اما دیده نشدم، یک سال است که به کمک آقای نارکی کارم دیده شده، چرا هنرمندان در شهرهای کوچک دیده نمی شوند؟ تقاضا دارم کمی هنرمندان را بشنوید و کار و هنر آنها را ببینید و وقت بگذارید.
علیرضا گشتاسبی اظهار کرد: هنرمندان باید متعهد به مردم باشند، هنرمندان را وارد مسائل سیاسی نکنید.
عبداله جهانگیری هنرمند گچسارانی نیز گفت: بیش از 30 سال فعالیت هنری دارم، اما هیچ حمایتگری نداریم، غم ما خنداندن مردم است. کرایه نشین هستم، 3 فرزند بیکار دارم، صاحبخانه ام گفته است که 20 میلیون باید روی رهن خانه بگذارم. آیا من هنرمند باید خودم را بکشم تا کاری صورت بگیرد؟
وی گفت: لیسانس مدیریت امور فرهنگی هستم، موهایم را روی سن سفید کرده ام، 4 مدیرعامل شرکت نفت عوض شده، آیا من هنرمند ارزش یکبار ملاقات با مدیرعامل شرکت نفت را ندارم؟ عبداله جهانگیری سوخت و ساخت و دغدغه اش شاد کردن مردم بود، اما کدام مسئولی به فکر ما هست؟
وی گفت: تنها بازمانده هنرمندانی هستم که هنوز روی سن هستم، بقیه سن را ترک کرده اند.
جهانگیری اظهار کرد: بارها بدون هیچ چشمداشتی برنامه برگزار کرده ام، برای کارکنان شرکت نفت بارها روی سن رفتم، برای سپاه پاسداران بارها روی سن رفته ام، همه را خنداندم اما هیچ کس خنده روی لبهایم ننشاند.
بهادر زمانی گفت: در عرصه های مختلف فرهنگی کار کردم، در یک جمله می گویم هنرمند جایگاهی ندارد، بیش از این ادامه نمی دهم، اما فقط می گویم از امیرحسین نوروزی که شاید نامی از ایشان نیاید، اما در همه شرایط و برهه ها ما را حمایت کرد و همکاری داشت، زمانی که سردار سلیمانی شهید شد، برنامه ای آماده کردیم که با همکاری و حمایت امیر نوروزی انجام گرفت و برنامه ما را وزیر نیز مشاهده کرد.
آرش صدیقی نژاد عکاس و هنرمند گچسارانی گفت: ما تحصیل کرده هایی در جمع هنرمندان داریم که می توانند به عنوان معلم فعالیت های خیلی خوبی داشته باشند.
وی به وضعیت نامطلوب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران اشاره کرده و گفت: این اداره شبیه به ادارات آب و فاضلاب است تا یک اداره فرهنگی و هنری.
وی افزود: مسیری برای معلولین در اداره تعبیه شود.
صدیقی نژاد بیان کرد: در گذشته هنرمندان از سیاست آسیب های زیادی دیدند، با شعارهای سیاسی «په خوش چشه بازم خوشه»، و در جشن هنرمندان از آنها تقدیر می شد. لطفا هنر را با سیاست دخیل نکنید.
صدیقی نژاد همچنین در انتقاد از خبرنگاران گفت: خبرنگاران فقط در محافل سیاسی حضور پیدا می کنند، عکس هایشان را می گیرند و می روند.
وی خطاب به رئیس شورای شهر گچساران نیز گفت: شما سابقه زیادی در کاندیدا شدن دارید، لطفا به دوستان خود که کاندیدا می شوند بفرمایید که وقتی کارشان تمام شد، پوسترهای تبلیغاتی شان را روی دیوارها بکنند، چهره شهر را زشت می کند.
یکی دیگر از هنرمندان حوزه تئاتر نیز گفت: هنرمندان ما وقتی از نظر مالی مشکل دارند، نمی توانند جلوی تهاجم فرهنگی را بگیرند. بنابراین باید به وضعیت معیشتی رسیدگی شود.
در خصوص موضوع ظهور امام زمان کارهای خوبی پرداخته نشده است و اتفاق خاصی نیفتاده است، برای اینکه برنامه های خوبی بتوانیم تولید کنیم باید به وضعیت معیشتی هنرمندان رسیدگی شود.
خسروی هنرمند و معلم گچسارانی نیز گفت: نشاط و شادی از شهر ما رفته است، فقط موقعی که کاندیدایی بخواهد رأی بیاورد، در برنامه های تبلیغاتی کاندیداها صدای آهنگ ترکی و لری را می شنویم، و واقعا مردم هم استقبال می کنند، چون شرایط اقتصادی جامعه مردم را نابود کرده است.
وی گفت: امار خودکشی ها بسیار بالا است، فقر زیاد است، آسیب های اجتماعی زیاد است، اما تبلیغات اسلامی فقط یک اسم است، یک مسابقات قرآن می گذارند و تمام می شود، در حالی که می توان از هنر و هنرمندان در جای خود جذب شوند و از هنر آنها استفاده شود می توانیم نشاط و شادی را در جامعه ایجاد کنیم.
حسینی هنرمند حوزه نمایش نیز گفت: در گچساران صنعت هنر و هنر اقتصادی نداریم، ما می توانیم برنامه ای داشته باشیم که از طریق آن بتوانیم ارتزاق کنیم.
وی گفت: کمی سانسورها را کمتر کنیم، پیشنهاد می کنیم که کمیته ای تشکیل شود و گفت و گو در خصوص سانسورها شکل بگیرد تا بتوانیم در این خصوص گفت و گو کنیم و بعد اگر نیاز بود سانسور کنیم.
وی بیان کرد: در حوزه زیرساخت نسبت به شهرستان های هم جوار مثل بهبهان به شدت ضعیف هستیم، با وجود اینکه از نظر جمعیت به یک اندازه هستیم اما به شدت از ما جلوتر هستند.
فاتحی پیشکسوت گچسارانی در حوزه هنر گفت: کاش مسئولان در هر اداره ای یک مشاور هنری داشتند تا هر از گاهی دعوتی از هنرمندان صورت می گرفت و برنامه های هنری در ادارات اجرا می شد.
بیضایی پیشکسوت عرصه هنر نیز گفت: ادارات می توانند از هنرمندان برای انجام فعالیت های هنری و برای مناسبت های مختلف از هنرمندان استفاده کنند تا بخشی از مشکلات معیشتی هنرمندان نیز حل شود.
خرمی موزیسین و نوازنده تار در خصوص برخورد سلیقه ای نسبت به اجرای موسیقی در مراسمات انتقاد کرد و گفت: مسئولان می گویند ما اگر موسیقی حماسی باشد حمایت می کنیم، اما در برخی مراسمات که قرار است گروه نوازندگان همان موسیقی حماسی را اجرا کنند، به دلیل حضور برخی افراد خاص در این مراسمات، اجازه اجرا داده نمی شود، تکلیف هنرمندان را روشن کنید و از قبل بگویید که امکان اجرای موسیقی در یک برنامه وجود دارد یا خیر؟
امام جمعه شهرستان گچساران در این نشست اظهار کرد: برای هر حرف خلاف شرع و خلاف قانون معذور هستم، اما در غیراینصورت برای هر کاری که به من مراجعه می کنند تلاش می کنم.
حجت الاسلام سید امین الله حجازی گفت: موسیقی های مجاز ایرادی ندارد و حمایت و تقویت می کنیم، اما موسیقی های غیرمجاز که مخالف دین است را نمی پذیریم.
امام جمعه گچساران در این نشست با اشاره به اینکه خسارت های هجمه فرهنگی آسیب زا تر  از بخش های اقتصادی است گفت: رسیدگی به  رفع مشکلات هنرمندان به عنوان خط شکنان فرهنگی ضرورت دارد.
وی افزود: مسوولان شهرستان گچساران برای رفع دغدغه های معیشتی و تقویت زیرساخت های فرهنگی این شهرستان تلاش بیشتری داشته باشند.
روان بخش دیهیم خوب،فرماندار گچساران با بیان اینکه مسوولان دستگاه های متولی از جمله شهرداری، شورای شهر، رییس دانشگاه آزاد اسلامی و سایر متولیان مطالبات هنرمندان مربوط به حوزه  کاری خود را یادداشت کرده اند و موظف به پیگیر امور درخواستی هستند ابرازامیدواری کرد این نشست بتواند گامی گره گشا برای کاهش مشکلات هنرمندان باشد.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران با اشاره به اینکه بنا بود مسوولان در این نشست شنونده سخنان هنرمندان باشند گفت: تقویم فرهنگی هنری این شهرستان تدوین می شود تا براساس آن به مناسبت های مختلف برای پاسخ به نگرانی های هنرمندان با دستگاه های اجرایی تعامل بیشتری صورت گیرد.
اورنگ نارکی با یادآوری  پیشینه فعالیت هنرمندان نامدار در گچساران تاکید کرد: تلاش برای تامین اعتبار تکمیل پردیس فرهنگی هنری شهر دوگنبدان به عنوان یک مطالبه مهم در دستور کار است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1