تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۴۴۵۳۳۷
کبنا گزارش می‌دهد

حاشیه نگاری کبنا از سفر مسئولان به منطقه محروم بیدانجیر ( + تصاویر )

۲
کبنا ؛اعلام سفر و بازدید از منطقه محروم بیدانجیر در بخش سرفاریاب برای ما که سالهای دور آموزگار روستاهای این منطقه محروم و دور افتاده بودیم فرصتی شد که هم تجدید خاطره‌ای داشته باشیم از روزگار گذشته و هم اینکه در حوزه خبر به مشکلات این منطقه بپردازیم. رفتن به بیدانجیر همیشه یک دغدغه است چرا که جاده مهم‌ترین معضل است.
 به گزارش کبنا از چرام،  از سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۴۰۰ که قریب به ۲۰ سال می‌باشد انتظار داشتیم شاهد تحول در حوزه‌های مختلف وتوسعه این روستاها بعداز رفت و آمد دولت‌ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باشیم اما سفر به این منطقه در همان ابتدای امر و در گردنه معروف به (مله کوگون) که سخت گذر بوده در زمان‌های سخت و سرد و هنوز مشکلات وپیچ های آن برای عبور و مرور وسایل نقلیه سخت می‌باشد مشخص شد که هنوز مشکل جاده پابرجاست.
 سید عبدالرحمان توفیقیان فرماندار جدید چرام و اولین فرماندار دولت رئیسی در این شهرستان که این روزها تکاپوی زیادی دارد و نشانه‌های توفیق توفیقیان در عملکرد وی مشاهده می‌شود به همراه اعضای شورای اداری و مدیرکل کمیته امداد استان با سفر به روستاهای محروم بیدانجیر عزم خود را جهت رفع مشکلات و محرومیت‌ها جزم کرده است.
 اولین روستایی که در ابتدا اعضای شورای اداری جهت رسیدگی به آن ورود کردند روستای تل سیاه بود.
 این روستا بر خلاف ۲۰ سال پیش نه تنها تغییری نکرده و تحولی در آن رخ نداده بلکه نسبت به قبل شرایط مناسب نبود.
 مردانی همچون الیاس؛ الماس و خداخواست به استقبال میهمانان آمدند 
 دانش آموزان و بچه‌های این روستا با دیدن مدیران گرد آنها جمع شدند.
 یکی از جوانان متأهل این روستا که فرماندار و مدیرکل کمیته امداد از خانه محقر وی سرکشی کردند به وی پیشنهاد وام ساخت مسکن و وام اشتغال دادند.
 مشکل منابع ملی یکی از مواردی بود که این جوان می‌گفت نمی‌گذارند ساخت و ساز کنیم.
در این روستا که تعدادی از دانش آموزان جمع شده بودند فرماندار چرام در میان آنها با مهربانی و زبان کودکانه با آنها سخن گفت و با پرسیدن چند سؤال درسی با آنها به گفت وگو نشست.
 خانمی که دخترکوچکش را در بغل داشت مهم‌ترین مشکل روستای خود را جاده می‌دانست که خواستار رفع این مشکل شدند.
بعداز توزیع بسته‌های حمایتی بین مردم این روستا و شنیدن مشکلات از زبان اهالی به مسیر ادامه دادند.
 یکی از موارد دیگر در این روستا فردی بود که صاحب ۱۷ فرزند بود که مدیرکل کمیته امداد قول کمک ویژه به وی را داد.
موضعیت که برای مدیرکل کمیته امداد استان عجیب بود و اذعان کرد حجب و حیای مردم این روستاها بود که علیرغم تاکید مدیرکل و همراهان برای بیان مشکلات آنها چیزی مطالبه نمی‌کردند و دکتر مبشری گفت جاهای دیگر که می‌رویم مردم خودشون میان و مطالبه می‌کنند اما اینجا چیزی نمی‌گویند و نمی‌خواهند.
از دیگر نکات این سفر در روز مبعث پیامبر مهربانی توقف ماشین مدیرکل و توزیع شیرینی توسط وی میان بچه‌های روستاهای مسیر بود.
روستاهای چال باغ در ادامه مسیر بود و شاید تنها تغییری که نسبت به قبل ملموس بود نصب تابلوهای معابر و کوچه‌ها بود.
 اما مقصد روستای اندرون در کنار رودخانه مارون بود.
در بین راه تخلیه روستای بزرگ تهله دون و خالی از سکنه بودن آن قابل توجه بود.
 بعداز مسافت زیاد در جاده مسیر روستای اندرون بیدانجیر تعدادی از مردم این روستا به استقبال آمدند و در کنار رود مارون دکتر مبشری مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد به معاینه بیماران پرداخت و دارو به صورت رایگان تجویز می‌کرد.
 فرصتی داد تا در کنار این رودخانه و تنها وسیله ارتباطی مردم به آن طرف رودخانه یعنی گرگر (جره) گفت و گویی با مردم محلی و فرماندار داشته باشیم.
مردم محلی از فوت ۷ نفر و غرق شدن آنها در رودخانه مارون به علت نبود پل ارتباطی خبردادند.
 آن‌ها خواستار ایجاد یک پل دسترسی برای ارتباط و وصل به جاده پاتاوه بودند.
 مارون همچنان آرام می‌رود و مشکلات برجای مانده است.
 پیرزن روستایی و تنها کلبه‌اش که همه دار و ندارش در آن بود و روزگار سختی می‌گذارند با حضور فرماندار ومدیرکل کمیته امداد استان قول مساعد جهت حل مشکلات وی را دادند.

 بعداز معاینه بیماران و بررسی مشکلات مردم در حوزه‌های اشتغال و درمان و زیرساختی روستا اعضای شورای اداری به چال باغ برگشتند.
 در این بین ساختمان‌های قدیمی و فرسوده همچنان پابرجا بود و خطر آوار آنها با یک زلزله دور از دسترس نیست.
 یکی از مردم محلی این روستا با اشاره به مشکلات موجود و آمد و رفت مسیولان بسیاری به این منطقه و عدم تحقق وعده‌ها آخرین هشدار را داد که اگر مشکلات برطرف نشود دیگر نمی‌گذاریم کسی به این منطقه بیاید تا نشان دهد که نمایندگان مجلس و مدیران قبل تاکنون در طول سالهای زیاد چقد موجب بی اعتمادی می‌شود.
احداث جاده مناسب مهم‌ترین مطالبه مردم این روستاها بود.
برگشت به روستای چال باغ بود که میهمان یکی از فرهنگیان این روستا بودند و بعداز آن اعضای شورای اداری به ریاست فرماندار در پشت بام منزلی کنار مردم نشستند و سخنان مردم را شنیدند..
یکی از مردان این روستا که دل پری داشت و سخنور خوبی هم بود با ذکر این نکته که خیلی از استانداران و نمایندگان مجلس به این منطقه آمدند و قول‌هایی دادند اما عمل نکردن بیان کرد آیا درست کردن چند کیلومتر جاده وراه اندازی یک پمپاژ آب برای دولت و مملکت فقیری است.
ما می دانیم مشکلات زیاد است اما دیگر در این حد. که ما سالها محروم بمانیم و فرزندان ما دیگر به این منطقه نیایند.
 آیا نمی‌شد پول خون یک نفر از این ۷ نفر که آب آنها را با خود برد و غرق کرد برای ساخت یک پل به صورت پل هوایی که در دهدشت وخیراباد نصب شده اما بدون استفاده هستند هزینه کرد.
موضوع دیگری که وجود داشت هزینه‌های بلااستفاده آبفا برای آبرسانی به این روستاها هست که بلااستفاده مانده و رها شده در حالیکه مشکل کم آبی و بی آبی از مهم‌ترین مشکلات مردم و مطالبات آنها هست 

 ماجرای بوسنی هرزگوین در بیدانجیر و استانداری کهگیلویه و بویراحمد 
 وی که گرم صحبت و ناراحت ازبدرفتاری مسئولان بود بیان کرد که برای حل مشکلات به استانداری کهگیلویه و بویراحمد رفتم که به فلان مسئول استانداری گفتم حساب کنید ما هم یک بوسنی چرا کمک نمی‌کنید که در پاسخ گفت بوسنی و هرزگوین از شما بهتر است.
  موضوع عشایر و سهمیه آرد از دیگر موضوعاتی بود که مطرح شد.  یکی از عشایر چال باغ بیدانجیر گفت برای دریافت سهمیه آرد به دهدشت می‌رویم می گویند با چرام هست و به چرام می‌رویم می گویند با دهدشت است که امیدواریم این مشکل حل شود.
مقایسه دو فرماندار و انتقاد از فرماندار سابق چرام 
یکی از اهالی روستای چال باغ با انتقاد از فتاحی فرماندار سابق چرام که وی از بچه‌های همین منطقه بود اما بی توجه به مشکلات بیان کرد یک بار رساندن تانکر آب از وی کمک خواستیم که در پاسخ گفت خودتان اول جاده را درست کنید تا آب بیاید.
وی با تمجید از نیکروز فرماندار گذشته چرام گفت یک روز برفی که بیماری داشتیم خود فرماندار با بیل برف‌ها را کنار می‌زد و جاده را باز کرد تا بیمار را به بیمارستان ببریم.

 فرماندار چرام در جمع بندی سفر خود در میان مردم بیدانجیر گفت ما اینجا به قصد تفریح نیامده ایم برای پیگیری و حل مشکلات آمده‌ایم که امیدواریم در سفر بعدی بخشی از این مشکلات برطرف شود.
 اگر بخواهیم جمع بندی از فاصله ۲۰ ساله تاکنون داشته باشیم باید گفت با آمد و رفت انواع دولت از خاتمی و احمدی نژاد بگیر تا روحانی و هم اکنون مشکلات روستاها و منطقه محروم بیدانجیر نه تنها حل نشده بلکه غبار محرومیت بیشتر از قبل شده چرا چندین روستا با جمعیت زیاد در این فاصله زمانی این منطقه را ترک کردند و شهرها و شهرستان‌های استان مهاجرت کردند.
 آیا مهاجرت معکوس شکل می‌گیرد و دوباره این منطقه احیا می‌شود.
-----------------------------------
علی یاری زاده اسفندماه ۱۴۰۰
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
درودبرشماجناب یاری زاده بزرگوار
متاسفانه 20ساله که به این مردم وعده وعیدمیدن
مطمينااینبارهم توفیری نمیکنه
Iran, Islamic Republic of
همش سفر مسولان با دوربین و عکاس هم چرخی میزنن و هوای تازه میکنن آخه برادر نمیدانی محرمیت از استان فریاد می‌زند ولی گوش کر نمشنود چرا و چرا شده حرف
زیار
Iran, Islamic Republic of
مبشری انسان بزرگواری است قول داد عمل می کند
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1