تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب : ۴۴۱۱۰۵
کبنا گزارش می‌دهد

سفر استاندار به منطقه عشایری دریلا روی مرز خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد / عشایر «هلیگان»: منطقه را برای ما ناامن کرده‌اند / استاندار کهگیلویه و بویراحمد: با وزیر کشور صحبت کرده‌ام/ جلسه استانداران خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود

۳
کبنا ؛گزارش: حبیب الله قلندری اصل
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با همراه جمعی از مسئولان ارشد استان و شهرستانی به منطقه عشایری دریلا شهرستان گچساران واقع در مرزهای استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد.

به گزارش کبنا، صبح امروز (چهارشنبه 19 آبان ماه 1400) سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد به منطقه عشایری دریلا شهرستان گچساران واقع در آخرین منطقه مرزی شهرستان گچساران، در نزدیک مرزهای خوزستان و بوشهر سفر کرد و از نزدیک با عشایر این منطقه گفت‌وگو و دیدار کرد.
احمدزاده در این سفر پای درد دل های عشایر منطقه دریلا نشست. عشایر هلیگان از وضعیت ناامنی که در این منطقه بود، سخن می‌گفتند. آنها بیان می‌کردند که این اراضی بر اساس اسنادی که در اختیار داریم، مربوط به عشایر هلیگان در منطقه «قلعه گلاب» است. اما متأسفانه در سال‌های گذشته به دلیل اختلافات مرزی از سوی عشایر خوزستان و بوشهر برای ما و خانواده‌هایمان ناامنی به وجود آمده به طوری که یک بار وسایل و تجهیزات عشایر منطقه را به غارت بردند. اختلاف مرزی، مشکل این عشایر است که موجب ناامنی هایی شده است.
همچنین مشکل دیگر عشایر هلیگان بی آبی است، یکی از زنان عشایری در این خصوص گفت: یک هفته است که آب نداریم، دام ما از آب رودخانه استفاده می کنند ولی به دلیل آلوده بودن ما نمی توانیم از آب رودخانه استفاده کنیم. تنها منبع آب ما باران است، ما باید منتظر بمانیم باران بیاید و از آب باران برای شرب جمع آوری و مصرف کنیم.
به گزارش کبنا، بعد از شنیدن سخنان عشایر دریلا، جلسه شورای عشایر شهرستان گچساران به ریاست سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد و با حضور معاون عمرانی استاندار، مدیرکل امور عشایر، فرماندار گچساران و جمعی از مسئولان ارشد استانی و شهرستانی در  سیاه چادرهای عشایری برگزار شد.
به گزارش کبنا، سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با اشاره به اینکه عشایر از جایگاه ویژه‌ای در تولید و رونق اقتصادی برخوردار هستند، اظهار داشت: در این نقطه جغرافیایی بین استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر بر روی اراضی عشایری اختلافاتی وجود دارد، که بنده با وزیر کشور و مسئولان استان خوزستان در این خصوص صحبت کردیم و درخواست برگزاری یک جلسه در همین نقطه با حضور دو استاندار خوزستان و بوشهر را داده‌ایم.
وی گفت: پیشنهاداتی داده ایم برای اینکه مشکل بطور اساسی حل شود و این جلسه با حضور رئیس تقسیمات کشوری نیز برگزار خواهد شد.
وی افزود: امید می رود که این مشکل که سال‌ها لاینحل مانده با این تدبیر و مشارکت عشایر برطرف شود.
احمدزاده خطاب به عشایر گفت: پایان هفته آینده در همین منطقه عشایری خدمت عشایر عزیز خواهیم رسید و یا در شهرستان گچساران مشکلات را پیگیری و پیرامون آنها گفت و گو خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: این مشکلات و اختلافات استان‌های بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد در خصوص زمین‌های مربوط به عشایر و اراضی مذکور را به طور اساسی و ریشه‌ای برطرف خواهیم کرد.
نماینده عالی دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: از آقای دادستان گچساران و فرمانده انتظامی گچساران خواستارم امنیت اینجا را تأمین کنند، اینطور درست نیست که هر کسی بیاید، تنش و زد و خورد ایجاد کند و برود.
علیرضا اتابک فرماندار گچساران در این نشست، گفت: تاکید استاندار بر این بوده که جلسه شورای عشایر در محل اسکان عشایر برگزار شود، به این جهت که از نزدیک مشکلات عشایر را ببیند و مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد.
اتابک ادامه داد: استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به استانی عشایری است، اگر عشایر نباشند، ما بخشی از نوستالژی جامعه را از دست خواهیم داد، زمانی به خود می‌بالیم که صدای عشایر در گوش ما شنیده شود.
وی به مشکلات عشایر گریزی زد و اظهار داشت: عشایر مشکلات زیادی دارند و بخشی از آن به امکانات امور عشایر بر نمی گردد، بلکه مشکلات ساختاری وجود دارد که نیاز به برنامه ریزی دارد.
اتابک خاطرنشان کرد: افتخار داشتن عشایر به این است که امکانات رفاهی برای آنها فراهم کنیم، بهداشت برای دام عشایر ایجاد کنیم.
آذرفر مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت: ۷۲ هزار نفر جمعیت عشایری استان را تشکیل می دهد، بیش از ۱۰ درصد جمعیت استان عشایری است، ۱۷ درصد باغات، ۶۰ درصد گوشت قرمز، از تولیدات عشایر است، باید متوجه باشیم که ۱۲ هزار شغل و خانوار در جامعه عشایری داریم که اگر به فکر نباشیم اینها شغل خود را از دست خواهند داد.
وی گفت: بیش از ۷۰ درصد چشمه های عشایری خشک شده اند، خشکسالی و تنش آبی، بیشترین مشکل حاضر حاضر عشایر استان است.
آذرفر اظهار کرد: بهداشت و امنیت و جاده نیز از مشکلات عشایر است. تجهیز مراکز آموزشی نیز از جمله مواردی است که نیاز به بررسی و اعتبار دارد.
آذرفر بیان کرد: در تفاهم نامه ای با دانشگاه علوم پزشکی استان، مصوب شده که ۱۳ خانه بهداشت عشایری راه اندازی شود، ۴ خانه بهداشت راه اندازی شده،۴ خانه بهداشت دیگر نیز تا هفته های آینده راه اندازی می شود.
وی افزود: مشکلات امور عشایر بیشتر به دلیل منابع اعتباری است که از مالیات ارزش افزوده فراهم می شود.
آذرفر گفت: فاصله خدمات رسانی به جامعه عشایری و شهری بسیار زیاد است و نابرابری های خدمات رسانی زیاد است.
وی گفت: تعداد تانکرهای عشایری جوابگوی نیاز عشایر نیست، در کل استان ۱۰ تانکر ۱۴ هزار لیتری است که از رده خارج هستند.
آذرفر گفت: 5 پروژه آبرسانی به عشایر با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان در استان در حال اجرا هستند که پیشرفت هایی داشته اند.
نادری نماینده عشایر دریلا و هلیگان گچساران اظهار کرد: عشایر نقش مهمی در خود کفایی ایران اسلامی انقلاب ایفا کردند.
 وی بیان کرد: فرسوده شدن‌ناوگان عشایر، تعداد کم این تانکرهای آبرسانی ما را با مشکل تأمین آب روبرو کرده و انتظار می‌رود تا دستور دهید شرکت نفت واداره آب و جهاد کشاورزی دست ما را برای این اقدام بگیرند.
 نماینده عشایر گچساران تصریح کرد: مرز بین گچساران و بهبهان از توابع خوزستان را بین این دو رودخانه زهره تعیین‌می کنند، الان روستاهای همجوار جلو عشایر گچساران را گرفته و برای آنها مشکلاتی را ایجاد می‌کنند.
 نادری اضافه کرد: بحران خشکسالی مشکلاتی را به وجود آورده پس تسهیلاتی را برای خرید علوفه در اختیار ما قرار دهید، گران بودن داروهای دامپزشکی ما را نیازمند داروهای یارانه‌ای برای دام‌ها کرده است.
 وی اظهار کرد: عشایر دشت گز، دریلا، لیشتر و غیره ۱۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارند که با وجود سد کوثر و رودخانه برای تأمین آب دچار مشکل هستند
 وی با اشاره به نبود هیچگونه آنتن و دکل مخابراتی در این منطقه تصریح کرد: وجود منابع نفتی و گازی و آلودگی آنها برای عشایر و دام‌های آنها زیان آور است امید می‌رود که بخشی از آلایندگی در اختیار آنها قرار گیرد.
 جهانگیر نره‌ای دیگر نماینده عشایر عنوان کرد: سال گذشته در اینجا درگیری به وجود آمد ولی به غیر از فرماندار گچساران کسی اینجا حضور پیدا نکرد، طبق نوشته‌های موجود اینجا مال عشایر گچساران بوده و اینجا منابع ملی اعلام شد که در حال حاضر با استان خوزستان دچار مشکل شدیم.
 نماینده عشایر گچساران تصریح کرد: اینجا نیز برای ما پروانه چرای دام صادر کرده بودند در گذشته ولی در انقلاب اسلامی به ما پروانه مرتع داری دادند و چند سال نیز هم تمدید می‌شود.
 نره ای عنوان کرد: این از نظر تقسیمات کشوری از پل زهره تا قسمتی از اینکه منطقه گفتند که جزو خوزستان می‌باشد در صورتی که این‌اشتباه است طبق نوشته‌های موجود که داریم مال گچساران‌می باشد.
 وی اظهار کرد: در خشکسالی آب را بر روی ما بستند و عشایر به مناطق دیگر رفتند و اگر دامدار اینجا نیست بر اثر مسائل طبیعی بوده، هلیگان غربی در حدود یک هزار و ۴ خانوار زی نفع دارا و ۱۱۴ پروانه چرا و بهره برداری دارد. این شهرستان بهبهان که ادعای این‌منطقه دارند. هیچ کدام از عشایر اینک منطقه برای هیچ کاری به آنجا نیز حتی مراجعه ندارند.
 نره ای بیان کرد: اختلاف ما با بهبهان سر هزار هکتار از اراضی این‌منطقه است و ۳۰ هزارهکتار نیز بوشهر ادعای آن را کرده است برای میادین نفتی مگر استان‌ما صاحب ندارد. ما رعایت کرده و سکوت کردیم و منتظر اقدام مسئولان کهگیلیویه و بویراحمد هستیم.
 وی بیان کرد: هر چه زودتر مسائل و مشکلات را مرتفع کنید، الان ما در این‌منطقه امنیت نداریم
 
نام شما

آدرس ايميل شما

دردمند
Iran, Islamic Republic of
خدا‌کنه اشتباه‌کنم ولی من چشمم آب نمیخوره استاندار جدید بتونه کاری کنه
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1